update notes
parent
27d3055998
commit
bb56b187c7
|
@ -46,10 +46,52 @@ Zelo neortodoksni odgovor na to kaj je ortodoksni marksizem.
|
|||
Lukacsova kritika Lukacsa: Ne smemo izmenjevati med kritiko blagovne forme in
|
||||
kritiko objektivizacije -- to da družbene zadeve dobijo stvaren značaj. (?)
|
||||
|
||||
gl. Lukacs: Socialna ontologija
|
||||
|
||||
## Razredna zavest
|
||||
|
||||
- Kaj pomeni razredna zavest?
|
||||
- Kaj naj (teoretsko) razumemo z razredno zavestjo?
|
||||
- Kakšna je funkcija tako razumljene razredne zavesti (praktično) v samem
|
||||
razrednem boju?
|
||||
- Ali gre pri vprašanju razredne zavesti za neko "splošno" sociološko vprašanje
|
||||
ali pa pomeni to vprašanje za proletariat nekaj povsem drugega kot za vsak
|
||||
drug razred, ki se je doslej pojavil v zgodovini?
|
||||
- Ali sta bistvo in vloga razredne zavesti nekaj enotnega ali pa lahko tudi tu
|
||||
razlikujemo stopnje in plasti?
|
||||
- Če da: kakšen je njihov praktični pomen v razrednem boju proletariata?
|
||||
|
||||
Jasno je, da je človeška zgodovina niz hotenih in zavestnih dejanj. Toda pri
|
||||
razumevanju zgodovine moramo seči preko tega, saj množina teh volj lahko
|
||||
poraraja povsem drugačne rezultate od hotenih. Torej so tudi nagibi k določenemu
|
||||
rezultatu podrejenega pomena, Vprašanje je potem, kaj so zgodovinski vzroki za
|
||||
te nagibe. Kaj so zgodovinske sile, ki spravijo ljudi (razrede) v gibanje za
|
||||
zgodovinsko spremembo?
|
||||
|
||||
> Bistvo znanstvenega marksizma je torej v spoznanju neodvisnosti dejanskih
|
||||
> gibalnih sil zgodovine od (psihološke) zavesti ljudi o njih.
|
||||
> [@lukacs1985zgodovina, 64]
|
||||
|
||||
Ta neodvisnost gibalnih sil zgodovine se najprej kaže kot narava, kot "večni"
|
||||
naravni zakoni. Meščanska misel razmišljanje o človeških oblikah življanja začne
|
||||
nasprotno od dejanskega razvoja človeških oblik življanja: znanstvena analiza se
|
||||
začne *post festum*, z gotovimi rezultati razvojnega procesa. Za meščansko misel
|
||||
oblike že pridobijo značaj naravanih oblik družbenega življanja, preden si skuša
|
||||
razložiti njihovo vsebino. Nasproti temu dogmatizmu, Lukács marxovsko metodo
|
||||
opredeli kot kriticizem, teorijo teorije, zavest zavesti, kot historično
|
||||
kritiko. Družbene tvorbe razkriva kot tvorbe, ki so zgodovinsko *nastale*, torej
|
||||
so *podvržene* zgodovinskemu razvoju in lahko tudi zgodovinsko *propadejo*.
|
||||
|
||||
> Tako se zgodovina ne dogaja niti *zgolj* znotraj veljavnega okvira teh oblik (to
|
||||
> bi pomenilo, da je zgodovina le spreminjanje vsebin, ljudi, situacij itn. ob
|
||||
> večni nespremenljivi veljavnosti družbenih načel) niti niso te oblike *cilj*, h
|
||||
> kateremu teži vsaka zgodovina, ki bi bila po dosegu tega cilja odpravljena, saj
|
||||
> bi izpolnila svojo nalogo. Temveč je to prav zgodovina teh oblik, njihovih
|
||||
> pretvorb kot oblik združevanja ljudi v družbo, kot oblik, ki izhajajo iz
|
||||
> ekonomskih stvarnih odnosov in gospodujejo nad celoto medsebojnih odnosov med
|
||||
> ljudmi (in s tem tudi odnosov ljudi do samih sebe, do narave itn.).
|
||||
> [@lukacs1985zgodovina, 64]
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
> Razredna zavest je torej -- abstraktno formalno gledano -- hkrati razredno
|
||||
> določeno *nezavedanje* lastnega družbenozgodovinskega ekonomskega položaja.
|
||||
> [@lukacs1985zgodovina, 67]
|
||||
|
|
Loading…
Reference in New Issue