update notes

master
urosm 2024-05-23 08:45:09 +02:00
parent 27d3055998
commit bb56b187c7
1 changed files with 44 additions and 2 deletions

View File

@ -46,10 +46,52 @@ Zelo neortodoksni odgovor na to kaj je ortodoksni marksizem.
Lukacsova kritika Lukacsa: Ne smemo izmenjevati med kritiko blagovne forme in
kritiko objektivizacije -- to da družbene zadeve dobijo stvaren značaj. (?)
gl. Lukacs: Socialna ontologija
## Razredna zavest
- Kaj pomeni razredna zavest?
- Kaj naj (teoretsko) razumemo z razredno zavestjo?
- Kakšna je funkcija tako razumljene razredne zavesti (praktično) v samem
razrednem boju?
- Ali gre pri vprašanju razredne zavesti za neko "splošno" sociološko vprašanje
ali pa pomeni to vprašanje za proletariat nekaj povsem drugega kot za vsak
drug razred, ki se je doslej pojavil v zgodovini?
- Ali sta bistvo in vloga razredne zavesti nekaj enotnega ali pa lahko tudi tu
razlikujemo stopnje in plasti?
- Če da: kakšen je njihov praktični pomen v razrednem boju proletariata?
Jasno je, da je človeška zgodovina niz hotenih in zavestnih dejanj. Toda pri
razumevanju zgodovine moramo seči preko tega, saj množina teh volj lahko
poraraja povsem drugačne rezultate od hotenih. Torej so tudi nagibi k določenemu
rezultatu podrejenega pomena, Vprašanje je potem, kaj so zgodovinski vzroki za
te nagibe. Kaj so zgodovinske sile, ki spravijo ljudi (razrede) v gibanje za
zgodovinsko spremembo?
> Bistvo znanstvenega marksizma je torej v spoznanju neodvisnosti dejanskih
> gibalnih sil zgodovine od (psihološke) zavesti ljudi o njih.
> [@lukacs1985zgodovina, 64]
Ta neodvisnost gibalnih sil zgodovine se najprej kaže kot narava, kot "večni"
naravni zakoni. Meščanska misel razmišljanje o človeških oblikah življanja začne
nasprotno od dejanskega razvoja človeških oblik življanja: znanstvena analiza se
začne *post festum*, z gotovimi rezultati razvojnega procesa. Za meščansko misel
oblike že pridobijo značaj naravanih oblik družbenega življanja, preden si skuša
razložiti njihovo vsebino. Nasproti temu dogmatizmu, Lukács marxovsko metodo
opredeli kot kriticizem, teorijo teorije, zavest zavesti, kot historično
kritiko. Družbene tvorbe razkriva kot tvorbe, ki so zgodovinsko *nastale*, torej
so *podvržene* zgodovinskemu razvoju in lahko tudi zgodovinsko *propadejo*.
> Tako se zgodovina ne dogaja niti *zgolj* znotraj veljavnega okvira teh oblik (to
> bi pomenilo, da je zgodovina le spreminjanje vsebin, ljudi, situacij itn. ob
> večni nespremenljivi veljavnosti družbenih načel) niti niso te oblike *cilj*, h
> kateremu teži vsaka zgodovina, ki bi bila po dosegu tega cilja odpravljena, saj
> bi izpolnila svojo nalogo. Temveč je to prav zgodovina teh oblik, njihovih
> pretvorb kot oblik združevanja ljudi v družbo, kot oblik, ki izhajajo iz
> ekonomskih stvarnih odnosov in gospodujejo nad celoto medsebojnih odnosov med
> ljudmi (in s tem tudi odnosov ljudi do samih sebe, do narave itn.).
> [@lukacs1985zgodovina, 64]
> Razredna zavest je torej -- abstraktno formalno gledano -- hkrati razredno
> določeno *nezavedanje* lastnega družbenozgodovinskega ekonomskega položaja.
> [@lukacs1985zgodovina, 67]