update notes

master
urosm 2024-05-24 19:03:08 +02:00
parent bb56b187c7
commit e4aa975ea8
1 changed files with 24 additions and 0 deletions

View File

@ -90,6 +90,30 @@ so *podvržene* zgodovinskemu razvoju in lahko tudi zgodovinsko *propadejo*.
> ljudmi (in s tem tudi odnosov ljudi do samih sebe, do narave itn.).
> [@lukacs1985zgodovina, 64]
Ker sta s tem izhodišče in cilj meščanske misli vedno potrdilo za
nespremenljivost obstoječega reda stvari, mora meščanska misel tu trčiti na
neprekoračljivo mejo. Zgodovinskega procesa ne more miselno obvladati. Lahko ga
miselno odpravi in organizacijske oblike sedanjosti dojeti kot večne naravne
zakone, ki so se v preteklosti -- na način, ki je nezdružljiv z načeli prav
meščanske racionalne in k zakonitostim stremeče znanosti -- uveljavljali
nepopolno ali pa sploh ne. Lahko pa iz zgodovinskega procesa izloči vse, kar je
smiselno in teži k nekemu cilju, ter ostane pri goli individualnosti
zgodovinskih epoh in njihovih družbenih in človeških nosilcev.
V prvem primeru zgodovina otrdi v *formalizem*, ki ne more zapopasti
družbeno-zgodovinskih tvorb v njihovem bistvu kot odnosov med ljudmi. V drugem
primeru zgodovina postane brezumno gospostvo slepih sil, ki jih lahko le
pragmatično opišemo, ne moremo pa jih dojeti kot umne. Lahko jih le *estetsko
organiziramo*, ali pa jih moramo dojeti kot *na sebi nesmiseln material* za
uresničevanje brezčasnih, nadzgodovinskih, *etičnih* načel.
- formalno-racionalisticni nazor
- iracionalno-individualisticni nazor
- kako marx reši dilemo?
zgleda, da v marxovi razrešitvi spet ni prostora za zavest.
> Razredna zavest je torej -- abstraktno formalno gledano -- hkrati razredno