update notes

master
urosm 2024-05-02 20:16:19 +02:00
parent a1f0b9e53c
commit 65143ada6e
33 changed files with 448 additions and 64 deletions

32
delitev_cutnega.md 100644
View File

@ -0,0 +1,32 @@
---
title: "Delitev čutnega"
abstract: |
Zapiski okoli Rancièrjevih estetskih konceptov.
...
Kako Ranciere poveže politično filozofijo in estetiko? Natančneje na primeru
arhitekture. Vprašanje je torej kako je lahko arhitektura prizorišče
političnofilozofskega preverjanja enakosti.
---
lang: sl
references:
- type: book
id: ranciere2015aisthesis
author:
- family: Rancière
given: Jacques
title: "Aisthesis: prizori iz estetskega režima umetnosti"
title-short: "Aisthesis"
translator:
- family: Dular
given: Sonja
publisher-place: Ljubljana
publisher: Maska
issued: 2015
language: sl
# vim: spelllang=sl
...

View File

@ -370,23 +370,6 @@ podrejen kapitalu.
---
lang: sl
references:
- type: book
id: marx1985kritika
author:
- family: Marx
given: Karl
title: "Kritika politične ekonomije 1857/1858"
container-title: "Temeljna izdaja"
container-author:
- family: Marx
given: Karl
- family: Engels
given: Friedrich
volume: "I/8"
publisher-place: Ljubljana
publisher: Marksistični center CK ZKS
issued: 1985
language: sl
- type: book
id: marx1989kritika
author:

View File

@ -65,6 +65,21 @@ title: "Fragment o strojih"
> kot družbeno delo. Tako odpade druga baza tega produkcijskega načina.*
> [@marx1985kritika, 508-509]
> Če bi stroj trajal večno, če bi ne bil sam iz minljivega materiala, ki ga je
> treba reproducirati (povsem abstrahiramo od iznajdbe bolj izpopolnjenih
> strojev, ki bi mu odvzeli značaj stroja), če bi bil perpetuum mobile, bi
> najpopolneje ustrezal svojemu pojmu. Njegove vrednosti ne bi bilo treba
> nadomeščati, ker bi trajno obstajala v neuničljivi materialnosti. Ker se
> capital fixe uporablja samo, kolikor je kot vrednost manjši, kakor je kot
> postavljalec vrednosti, bi surplusna vrednost, realizirana v capital
> circulant, čeprav ta sam ne bi nikdar stopil v cirkulacijo kot vrednost,
> vendarle kmalu nadomestila avances, tako da bi sam deloval kot postavljalec
> vrednosti, potem ko bi bili njegovi stroški za kapitalista, prav tako kot
> [stroški] surplusnega dela, = 0. Deloval bi naprej kot produktivna sila dela
> in bil obenem denar v 3\. pomenu, konstantna zase bivajoča vrednost.
> [@marx1985kritika, 553]
---
lang: sl
references:

View File

@ -5,25 +5,16 @@ title: "bavbavhaus.net"
> Odkrivanje zatona arhitektov kot aktivnih ideologov, spoznanje o ogromnih
> tehnoloških zmožnostih racionalizacije mesta in ozemlja skupaj z vsakodnevnimi
> ugotovitvami o njihovi brezkoristnosti ter zastaranje specifičnih metod
> projektiranja še preden so njihove hipoteze lahko preverjene v realnosti za
> projektiranja, še preden so njihove hipoteze lahko preverjene v realnosti, za
> arhitekte tvorijo tesnobno vzdušje, ki na obzorju ponuja vpogled na zelo
> konkretno ozadje, zastrašujoče kot največje zlo ... [@tafuri1969peruna, 77]
*bavbavhaus.net* je poskus *hekanja* prokrastinacije in poskus produktivne
subsumpcije neusmerjenega raziskovanja ter zapisovanja pod splet hiperpovezav
okoli teme [arhitekture](intelektualno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md) in
[kapitalističnega razvoja](digresija_o_produktivnem_delu.md).
Stran je sploščitev ideje o ["sanjskem datotečnem
formatu"](neusmerjeno_pisanje.md) v enostaven sistem povezanih in vzporedno
prikazanih zapiskov:
```
[] > [] > [] > ...
```
Izvorna koda, ki pretvarja iz *markdown* v *html* ter razrešuje povezave in
citate, je dostopna na <https://git.kompot.si/urosm/bavbavhaus.net>.
*bavbavhaus.net* je poskus *hekanja* prokrastinacije in poskus sploščitve
nekaterih idej o ["sanjskem datotečnem formatu"](neusmerjeno_pisanje.md) v
enostaven sistem povezanih in vzporednih zapiskov okoli tem [arhitekturnega
dela](intelektualno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md),
[tehnologije](teorije_tehnologije.md) in [kapitalističnega
razvoja](digresija_o_produktivnem_delu.md).
---
lang: sl

View File

@ -2015,11 +2015,11 @@ generale]. Jasno pa je, da se s kapitalističnim razvojem spreminja značaj
> adattamento e quindi di sopravvivenza"?
:::
[^22]: Horst Rittel, [*Ueberlegungen zur wissenschaftlichen und politischen
Bedeutung der Entscheidungstheorien*]{lang=de}, relazione dello
Studiengruppe für Systemforschung, Heidelberg, str. 22 ss., zdaj v zborniku
v uredništvu H. Krauch, W. Kunz, H. Rittel, Forschungsplanning, München,
Oldenbourg Verlag, 1966, pp. 110--129.
[^22]: Horst Rittel, *Ueberlegungen zur wissenschaftlichen und politischen
Bedeutung der Entscheidungstheorien*, relazione dello Studiengruppe für
Systemforschung, Heidelberg, str. 22 ss., zdaj v zborniku v uredništvu H.
Krauch, W. Kunz, H. Rittel, Forschungsplanning, München, Oldenbourg Verlag,
1966, pp. 110--129.
[^23]: Prav tam.

88
metoda_enakosti.md 100644
View File

@ -0,0 +1,88 @@
---
title: "Metoda enakosti"
abstract: |
Zapiski okoli Rancièrjevih političnofilozofskih konceptov.
...
## *Nerazumevanje*
*politična filozofija*
: refleksija o skupnosti in njenem smotru, o zakonu in njegovem temelju
Estetske avantgarde stremijo k estetskim revolucijam, se pravi k transformiranju
načina čutenja in izkustva sveta, merijo na "redistribucijo čutnega" (Rancière),
da bi vzpostavile načine, v katerih sistemi delitev določajo dele, preskrbijo
pomene in določajo razmerja med stvarmi vsakdanjega sveta.
## "Je čas emancipacije minil?"
Namesto, da se vpraša, ali je emancipacija ideja preteklosti, Rancière vprašanje
zastavi kot
Rancière izpostavi teološkos
> Čeprav se predstavlja kot kritičen in radikalen, je diskurz o koncu in o
> "post" zgolj določen način izrekanja konfiguracije sveta, ki jo danes
> narekujejo dominantne sile. Pripada teoretskemu arzenalu, ki naj bi obstoječi
> red potrdil kot editi možni svet. Toda to ni res, da živimo v svetu v katerem
> so izginile stare strukture, konflikti in verjetja. Tako imenovana "velika
> pripoved" modernosti ni bila odpravljena -- njeni elementi so bili
> reciklirani. Kar se je zgodilo, ni proces erozije oblasti, konfliktov in
> verjetij, ki se izteka v sredinsko stanje mirne vladavine in ideološkega
> konsenza, temveč aktivni poskus konstruiranja reda dominacije, ki se bo
> sposoben ubraniti vsakršnega odpora in opraviti z vsakršno alternativo, saj se
> predstavlja kot samoumeven in neizbežen. Naš čas torej ni "čas-potem", ampak
> "proti-čas". Evolucija, ki smo ji bili priča zadnja tri desetletja, je strogo
> rečeno intelektualna protirevolucija. [@ranciere2012je, 134]
Za Rancièrja je govor o "post" apologetski govor, ki zgolj potrjuje obstoječi
red.
> Koncepti, argumenti in verjetja, ki naj bi služili kritiki kapitalističnega
> izkoriščanja in državne dominacije ter oborožili tiste, ki se borijo proti
> njima, so čedalje bolj postavljeni v službo prav nasprotnega, torej podpore
> obstoječemu redu dominacije, prikazu nemožnosti izmikanja njegovemu prijemu in
> dokazovanju, da ga upor naredi le še močnejšega. [@ranciere2012je, 134]
Ta obrat, pravi, naj bi si izposodil tri velike teme iz marksističnega arzenala.
Prva je *ekonomska nujnost*, oziroma enačenje ekonomske in zgodovinske nujnosti,
oziroma marksistični determinizem.
---
lang: sl
references:
- type: book
id: ranciere2005nerazumevanje
author:
- family: Rancière
given: Jacques
title: "Nerazumevanje"
translator:
- family: Šumič-Riha
given: Jelica
publisher-place: Ljubljana
publisher: Filozofski inštitut ZRC SAZU
issued: 2005
language: sl
- type: article-journal
id: ranciere2012je
author:
- family: Rancière
given: Jacques
title: "Je čas emancipacije minil?"
translator:
- family: Benčin
given: Rok
container-title: "Filozofski vestnik"
volume: XXXIII
issue: 1
issued: 2012
page: 133-145
language: sl
# vim: spelllang=sl
...

View File

@ -1,32 +1,121 @@
---
title: "Neusmerjeno pisanje"
abstract: |
Metazapis o <https://bavbavhaus.net> kot spletišču.
...
[index](tujost_kapitala.md)
## Eno izhodišče: pisava/koda
> Razvoj novih, računalniških medijev od druge polovice 20\. stoletja naprej je
> hkrati razvoj novih načinov družbene uporabe medijev. Zmožnost koncentracije
> na eno samo vsebino, globinsko razumevanje in razmišljanje o določeni temi,
> značilno za dobo knjige, nadomeščata razpršena, fragmentirana pozornost na več
> vsebin hkrati in zmožnost večopravilnosti. [@krasovec2021tujost, 136]
> [Internetne vsebine] so v provizoričnem, eksperimentalnem, spremenljivem
> stanju (denimo zapisi na blogih, debatne intervencije na forumih, odlomki še
> neizdelanih teorij), z njimi se bolj igramo, kot pa izdelujemo resne in trdne
> miselne sheme. [@krasovec2021tujost, 138]
> [D]ružbena oblika mišljenja, ki se danes uveljavlja s prevlado tehnopodob, je
> v nasprotju z družbeno obliko mišljenja, ki se formira s pisavo, bolj sinhorna
> kot pa linearna. Za "dešifriranje" novomedijskih sporočil je pomembna zmožnost
> hkratnega sledenja večjemu številu sporočil in povezovanja med njimi, medtem
> ko je bila najpomembnejša kognitivna funkcija zgodovinske zavesti to, kar
> filozofija obravnava kot izpeljevanje, kot zmožnost produkcije linearnega
> vzročno-posledičnega sosledja vzrokov in učinkov ali premis in sklepov ali
> razlogov in dejanj v pisanju, a tudi njihove reprodukcije v branju na način
> poglobljenega razumevanja.
## Drugo izhodišče: "sanjski datotečni format"
Glavno izhodišče je prispevek T. H. Nelsona "Complex information processing" iz
leta 1965. [@nelson1965complex] Kljub neposredni tehničnosti Nelsonove
spekulacije in predloga ter iz tega skoraj nujno izhajajoči tehnični
zastarelosti nekaterih izpostavljenih problemov, prispevek ostaja aktualen
zaradi svojega enostavnega vprašanja: *kakšne so (nove) možnosti uporabe
osebnega računalnika*.
Natančneje se sprašuje o vrsti datotečnih struktur, ki so primerne za osebno
(kreativno) rabo, onkraj ustaljenih vrst za poslovno in znanstveno obdelavo
podatkov. Omogočati bi morale, pravi, "zapletene in občutljive razporeditve,
popolno spremenljivost, neopredeljene alternative in temeljito interno
dokumentacijo". Zaradi številnih možnih primerov uporabe mora predlagana
datotečna struktura biti preprost sistem gradnikov, ki je usmerjen k uporabniku
in namenjena splošni (nedoločeni) uporabi. [@nelson1965complex, 84] Tako
opredeli primer rabe, ki bi ga nov datotečni sistem naslovil:
::: horizontal
> Namen [tega dela] je bil ustvariti tehnike za ravnanje z osebnimi datotečnimi
> sistemi in rokopisi v nastajanju. Ti dve rabi sta tesno povezani in se močno
> ne razlikujeta. [...] Pogosto se osebne datoteke dejansko razvijejo v rokopise
> in zbiranje zapiskov *postane* pisanje besedila brez ostrega preloma.
>
> Na podlagi lastnih poskusov sem vedel kaj je mogoče v te namene narediti s
> kartotekami, zvezki, kazalkami, luknjanjem, mapami, kolažiranjem, kartonom,
> registri, Xerox strojem in pisalno mizo z rolojem. Moj namen ni bil zgolj
> kompjuterizirati ta opravila temveč razmisliti o (in sčasoma programirati)
> sanjsko datoteko: datotečni sistem, ki bi imel vse lastnosti, ki bi si jih
> pisatelj ali raztresen profesor lahko želel, in bi vseboval vse kar bi si
> želel na
> *sanjsko* datoteko: datotečni sistem, ki bi imel vse lastnosti, ki bi si jih
> pisatelj ali raztresen profesor lahko želel, in bi vseboval vse, kar bi si
> želel, na prav tako zapleten način, kot bi si želel, ter bi rokoval z zapiski
> in rokopisi na tako prefinjene in zapletene načine, kot bi si želel.
> [@nelson1965complex, 85]
> [This work's] purpose was to create techniques for handling personal file
> systems and manuscripts in progress. These two purposes are closely related
> and not sharply distinct. [...] Indeed, often personal files shade into
> manuscripts, and the assembly of textual notes *becomes* the writing of text
> without a sharp break.
>
> I knew from my own experiment what can be done for these purposes with card
> file, notebook, index tabs, edge-punching, file folders, scissors and paste,
> graphic boards, index-strip frames, Xerox machine and the roll-top desk. My
> intent was not merely to computerize these tasks but to think out (and
> eventually program) the dream file: the file system that would have every
> eventually program) the *dream* file: the file system that would have every
> feature a novelist or absent-minded professor could want, holding everything
> he wanted in just the complicated way he wanted it held, and handling notes
> and manuscripts in as subtle and complex ways as he wanted them handled
> [@nelson1965complex, 85].
> and manuscripts in as subtle and complex ways as he wanted them handled.
:::
## Izpeljava
1. *Sploščitev ELF*. Nelsonov predlog ima tri sestavine: *zapise*, *sezname* in
*povezave*. Zapis je enota informacije, poljubnega obsega in oblike. Seznam
je urejen niz zapisov. Povezava pa je povezava med dvema zapisoma iz
različnih seznamov. V našem primeru gre za sploščitev zapisov in seznamov,
kar obrne tudi funkcioniranje povezav znotraj sistema: zapisi se povezujejo z
drugimi zapisi, ampak ti niso urejeni v sezname; ob prikazu posameznega
zapisa se nanizajo tudi vsi povezani zapisi, kar pomeni, da povezave zapisa
do drugih zapisov tvorijo seznam. To sploščitev lahko razumemo kot
funkcionalno okrnitev *ELF*. Kar je v našem primeru zapis, bi pri *ELF*
lahko veljalo za seznam zapisov (npr. odstavkov ...). Pri *ELF* bi
posamezne odstavke lahko povezovali s posameznimi odstavki v drugih
seznamih (odstavkov).
2. *Kontekstualne povezave*.
2. *Ikonoklazem*.
---
lang: sl
references:
- type: book
id: krasovec2021tujost
author:
- family: Krašovec
given: Primož
title: "Tujost kapitala"
publisher-place: Ljubljana
publisher: Sophia
issued: 2021
language: sl
- type: paper-conference
id: nelson1965complex
author:
@ -39,4 +128,15 @@ references:
issued: 1965
page: 84-100
language: en
- type: article-magazine
id: bush1945aswe
author:
- family: Bush
given: Vannevar
title: "As we may think"
container-title: "The Atlantic"
issued: 1945-07-01
page: 101-108
language: en
# vim: spelllang=sl,en
...

View File

@ -14,6 +14,10 @@ interes arh. kot družbene skupine.
Obstaja tendenca "prevajanja" tem
[kaj dela ranciere]
[ranciere opredeli naš čas kot intelektualno protirevolucijo, potrebujemo
znanost protirevolucij]
Ljudje ponavadi ločujejo arhitekturne zanimivosti in politične zanimivosti. V
skladu s to delitivijo bi Amadea Bordigo arhitektom lahko predstavili kot

View File

@ -239,15 +239,15 @@ in kupcev. Meje delovnega dne se iz tega ne da izpeljati, ta se določa v
soočenju pravice proti pravici:
> Ko kapitalist poskuša karseda podaljšati delovni dan in, če je le mogoče, iz
> enega delovnega dne narediti dva, uveljavlja svojo pravico kot kupec. Na
> drugi strani specifična narava prodanega blaga vključuje mejo porabe tega
> blaga pri kupcu, in ko hoče delavec delovni dan omejiti na določeno normalno
> velikost, uveljavlja svojo pravico kot prodajalec. Tu imamo torej antinomijo,
> pravico proti pravici, obe enako zapečateni z zakonom blagovne menjave. Med
> enakima pravicama odloča sila. In tako se v zgodovini kapitalistične
> produkcije normiranje delovnega dne prikazuje kot boj za meje delovnega dne
> -- boj med vsemi kapitalisti, tj. razredom kapitalistov, in vsemi delavci
> oziroma delavskim razredom [@marx2012kapital1, 193].
> enega delovnega dne narediti dva, uveljavlja svojo pravico kot kupec. Na drugi
> strani specifična narava prodanega blaga vključuje mejo porabe tega blaga pri
> kupcu, in ko hoče delavec delovni dan omejiti na določeno normalno velikost,
> uveljavlja svojo pravico kot prodajalec. Tu imamo torej antinomijo, pravico
> proti pravici, obe enako zapečateni z zakonom blagovne menjave. Med enakima
> pravicama odloča sila. In tako se v zgodovini kapitalistične produkcije
> normiranje delovnega dne prikazuje kot boj za meje delovnega dne -- boj med
> vsemi kapitalisti, tj. razredom kapitalistov, in vsemi delavci oziroma
> delavskim razredom. [@marx2012kapital1, 193]
Poleg kritike meje politične ekonomije kot znanosti se nam tu zdi bistveno:
@ -338,7 +338,7 @@ modela "monopolnega kapitala" povzema tako:
> ter
> 5. sloj tehničnih in profesionalnih delavcev ki, po Bravermanu, vzpostavljajo
> "pravi srednji sloj", se pravi zasedajo ekonomski položaj med upravljalci
> in upravljanimi [@morrissuzuki1988beyond, 73-74].
> in upravljanimi. [@morrissuzuki1988beyond, 73-74]
### Produkcija informacij
@ -352,8 +352,8 @@ dva:
podjetja ne bi vse večjega deleža sredstev namenjala nenehnemu preoblikovanju
in nadgrajevanju svojih produktov.
2. Zaradi vse manjše potrebe po delavcih za produkcijo samih dobrin podjetja vse
težje ustvarijo profit na podlagi izkoriščanja delavcev v proizvodnji
[@morrissuzuki1988beyond, 76].
težje ustvarijo profit na podlagi izkoriščanja delavcev v proizvodnji.
[@morrissuzuki1988beyond, 76]
Iz slednjega bi lahko po tradicionalni socialistični analizi kapitalizma lahko
sklepali, da avtomatizacija vodi v spontan zlom kapitalizma. Toda nenehna
@ -372,10 +372,88 @@ Beyond Computopia: kritika optimističnih narativov o razvoju računalnikov
: skoncentrirana družbena vednost, ki (na eni točki) v kapitalizmu deluje kot
produktivna sila
## Ramtin Ramin. *Capitalism and automation*
## Ramtin, *Capitalism and automation*
- kapitalizem in avtomatizacija II
- Ramtinov point: avtomatizacija prinaša kvalitativen prelom v zgodovini
kapitalizma. Diskuntiuteta je v tem, da se nadzor (funkcija nadzora) prenese
na stroje. To naznanja tudi začetek aktivne vloge tehnologije znotraj
produkcijskega načina.
- gl. Althusser "materialnost ideologije" iz vidika reprodukcije kapitalizma na
podlagi tehnične realnosti strojev -- zgodovina softwarea in zgodovina
kibernetike je tu pomembna.
Po Althusserju mora obstajati nekaj zunanjega, kar reproducira kapitalizem.
Vprašanje, če to še drži, da reprodukcija produkcijskih razmerij potrebuje
nekaj zunanjega.
- *fetiš kapitala/kapitalski fetiš*
Fetiš blaga: razumeti blago, kot da bi blaga sama po sebi imeli vrednost.
Fetiš kapitala: razumeti kapital, kot da bi denar (kapital) sam po sebi imel
nekatere lastnosti. Razumeti kapital, kot da ima sam po sebi moč svojega
povečevanja. Marxov point: kapital (stroji) nima nobene moči, sam po sebi,
ampak zgolj v svojem družbenem kontekstu.
- (M. Graziano o animizmu)
Značilno za človeški um je, da bitjem in stvarem pripisujemo um. Gre še en
korak naprej, da tudi ljudem pripisujemo um.
- Ramtin
1. prenos moči
2. transformacija gibanja
3. nadzor
- "Osiromašenje" okolja je pogoj za delovanje (primitivnih) strojev.
(Pri gradnji nimamo te možnosti, to je pomembno v luči "strukturne"
zaostalosti avtomatizacije gradbišča.)
- Gl. Ramtin o Nobel, *Forces of Production*
Pomanjkljivost Ramtina in Nobla: ni nemogoče, da kapitalizem ne bi spodbujal
nepokorščino, torej nepokorščina je lahko tudi produktivna. Torej kapitalu ne
gre za disciplino samo po sebi. "Clash" med produktivnostjo in našo
nedesciplino je na ravni tega, da smo živa bitja. Naša telesa so dana.
(možno dopolnit z Leroi-Gourhan)
- Ramtinov point: ločevanje softwarea od hardwarea, sprememba razrednih
razmerij, ...
### Avtomatizacija in proces koncepcije
> At present the process is in its infancy, and the hardware and software
> components of this process appear as 'tools' and 'aids' to the conception
> workers rather than as their dispossessors. But the technology of, for
> instance, computer-aided design (CAD) -- developed on the basis of
> minicomputers, digitizing boards and visual display units -- contains, in
> embryoniC form, the very elements which can lead to a greater objectiflcatlon
> of the process of conception. [@ramtin1991capitalism, 75]
## Dyer-Witheford, Kjosen in Steinhoff, *Inhuman power*
- kapitalizem in UI
- (gl. Good, Intelligence explosion)
- Človeška inteligenca nam ni transparentna, zato je ne moremo imeti za
*benchmark* pri vrednotenju umetne inteligence. Kar pa nam je jasno, po čemer
pa lahko sodimo, je *splošnost* človeške inteligence (prožnost, kreativnost,
improvizacija). Zaenkrat UI tega še ne dosega, dobre so zgolj na svojem
področju. "Narrow AI" vs. AGI.
- (gl. Virno -- mnoštvo ..., Vercelone)
- (gl. Pamela McCorduck, Sautoy, The Creativity Code)
## Parisi, "Instrumental reason"
- kapitalizem in UI II -- dinamična avtomatizacija
<!--
@ -401,6 +479,7 @@ produktivna sila
-->
---
lang: sl
references:
@ -479,5 +558,20 @@ references:
publisher: Pluto Press
issued: 1991
language: en
- type: book
id: dyerwitheford2019inhuman
author:
- family: Dyer-Witheford
given: Nick
- family: Kjosen
given: Atle Mikkola
- family: Steinhoff
given: James
title: "Inhuman power: artificial intelligence and the future of capitalism"
title-short: "Inhuman power"
publisher-place: London
publisher: Pluto Press
issued: 2019
language: en
# vim: spelllang=sl
...

View File

@ -1,16 +1,21 @@
---
title: "Primož Krašovec, *Tujost kapitala*"
title: "Tujost kapitala"
abstract: |
Zapiski okoli Tujost kapitala
...
<!-- ## Zgodovinska prelomnost kapitalizma -->
## Zgodovinska prelomnost kapitalizma
<!-- ## Tujost kapitala -->
## Tujost kapitala
## Odmiranje razrednega boja
## Ideologija kot tehnologija
## Ksenokultura
<!-- ## Odmiranje razrednega boja -->
<!-- ## Ideologija kot tehnologija -->
<!-- ## Ksenokultura -->

View File

@ -0,0 +1,21 @@
---
title: "Zadnji posnetki evropske inteligence"
...
---
lang: sl
references:
- type: article-magazine
id: tronti2022ondestituent
author:
- family: Tronti
given: Mario
title: "On destituent power"
container-title: "Ill will"
issued: 2022-05-22
URL: https://illwill.com/on-destituent-power
language: en
# vim: spelllang=sl
...

View File

@ -153,7 +153,7 @@ izbere za smoter, če je zadnji smoter?
rešitev človeštva.
- Schiller izhaja iz Kanta na točki kjer Kant umetnosti pripisuje civilizacijsko
sposobnost.
- Schiller maja 1989 predava svetovno zgodovino na Univerzi v Jeni. To je
- Schiller maja 1789 predava svetovno zgodovino na Univerzi v Jeni. To je
obdobje prvega razčaranja (novice iz Pariza).
- Kant, Spor fakultet
@ -165,6 +165,13 @@ izbere za smoter, če je zadnji smoter?
- Historična avantgarda ni uspela, ker ni uspela svetovna revolucija
- Namesto celostne umetnine, ki izraža kako celostna je družba, stavi na
okruške. Lepota celostne umetnine je reakcionarna.
### Rancière, trije režimi umetnosti
Po Rancièrju obstajajo [trije režimi umetnosti](delitev_cutnega.md):
- Ranciere, obstajajo trije režimi umetnosti:
- mimetični/kultni, ki priklicuje v realnost vse kar čutimo s čutili in
prisotnost boga
@ -178,6 +185,50 @@ izbere za smoter, če je zadnji smoter?
- (Thompson, zgodovina ure)
- (gl. estetski marksizem)
- Ranciere kaže kako je Schiller aktualen avtor.
- Schiller povzdigne "igro" v temeljni način bivanja. "Živeti *igraje*."
- Erjavec: "Skozi vse dvajsesto stoletje obstaja segment avantgardne umetnosti,
ki je dovolj specifičen, da si zasluži posebno oznako -- estetska avantgardna
umetnost."
- Schiller prvi uporabi tak pojem "estetskega", ki zajema (je povezano) tudi s
političnim.
- Erjavec: Spekter od *umetniških* do *estetskih* avantgard.
- Problem estetskih avantgard, spust avantgarde med ljudi, v življenje prvi
izrazi K. Greenberg. Greenberg razglasi abstraktni ekspresionizem za vrh
umetnosti. (Umetnost se je morala zavedati svoje dvodimenzionalnosti --
abstrakcija -- in pridobiti izraz -- ekspresionizem.)
- (Schiller, 15\. pismo je najpomembnejše.)
- Kriticizem kritizira zato, da bi naredil razsvetljenstvo kompetentno za
obravnavo v znanosti, etiki in estetiki.
- Schillerjevo opravičevanje?
- Marcusejevo opravičevanje:
- V okoliščinah, ko se da žalostno stvarnost spremeniti le s pomočjo radikalne
politične prakse, je treba ukvarjanje z estetiko utemeljiti. nesmiselno bi
bilo zanikati, da ima pri tem ukvarjanju svoj delež obup: umik v svet
fikcije, kjer se dane okoliščine spreminjajo in presegajo zgolj na območju
imaginacije. (Trajnost umetnosti 1977) -- opravičevanje kot del obupa nad
možnostjo osvoboditve
- Kulturni pesimizem: kultura ni del tega sveta, ampak njegovo nasprotje.
Nasprotje civilizacije.
- Eagletonovo opravičevanje:
- Dosti je oblik radikalnega kulturnega preizpraševanja z neprimerno večjo
politično težo kot tako visiko teoretsko delo; toda globlje razumevanje
stanja tistih mehanizmov, ki vzdržujejo zdajšnjo politično hegemonijo, je
predpostavk, nujno potrebna za učinkovito politično akcijo, in to tu je ena
vrsta vpogleda, ki po mojem mnenju lahko pride na dan iz proučevanja
estetskega. Saj ne da bi tak projekt pomenil vse, ampak gledati nanj zviška
pa menda tudi ni treba. (Ideologija estetskega, 1990) -- opravičevanje iz
resignacije in kljubovanja resignaciji
- "Zgodovina nas bo še poklicala na dan" (Eagleton in Lukacs)
- (Paranoja je ključen pojem za drugo fazo nadrealizma. Paranojo je potrebno
utemljit kot način delovanja umetnosti (ker krokodil dejansko je pod
posteljo)).
- Kreftov point: zgodba o debati o spopadu na kulturni levici pomeni, da je
vprašanje estetike politično vprašanje.
- Postvarjenje (reification)
---
lang: sl
references: