diff --git a/.asorrosa_prva_ocena.md b/asorrosa_prva_ocena.md similarity index 100% rename from .asorrosa_prva_ocena.md rename to asorrosa_prva_ocena.md diff --git a/.aureli_arhitektura_in_abstrakcija.md b/aureli_arhitektura_in_abstrakcija.md similarity index 100% rename from .aureli_arhitektura_in_abstrakcija.md rename to aureli_arhitektura_in_abstrakcija.md diff --git a/.benjamin_avtor_kot_proizvajalec.md b/benjamin_avtor_kot_proizvajalec.md similarity index 100% rename from .benjamin_avtor_kot_proizvajalec.md rename to benjamin_avtor_kot_proizvajalec.md diff --git a/.biraghi_arhitekt_kot_intelektualec.md b/biraghi_arhitekt_kot_intelektualec.md similarity index 100% rename from .biraghi_arhitekt_kot_intelektualec.md rename to biraghi_arhitekt_kot_intelektualec.md diff --git a/.biraghi_larchitetto_come_intellettuale.it.md b/biraghi_larchitetto_come_intellettuale.it.md similarity index 100% rename from .biraghi_larchitetto_come_intellettuale.it.md rename to biraghi_larchitetto_come_intellettuale.it.md diff --git a/.biraghi_larchitetto_come_intellettuale.sl.md b/biraghi_larchitetto_come_intellettuale.sl.md similarity index 100% rename from .biraghi_larchitetto_come_intellettuale.sl.md rename to biraghi_larchitetto_come_intellettuale.sl.md diff --git a/delitev_cutnega.md b/delitev_cutnega.md new file mode 100644 index 0000000..ef30a18 --- /dev/null +++ b/delitev_cutnega.md @@ -0,0 +1,32 @@ +--- +title: "Delitev čutnega" +abstract: | + Zapiski okoli Rancièrjevih estetskih konceptov. +... + + + +Kako Ranciere poveže politično filozofijo in estetiko? Natančneje na primeru +arhitekture. Vprašanje je torej kako je lahko arhitektura prizorišče +političnofilozofskega preverjanja enakosti. + + +--- +lang: sl +references: +- type: book + id: ranciere2015aisthesis + author: + - family: Rancière + given: Jacques + title: "Aisthesis: prizori iz estetskega režima umetnosti" + title-short: "Aisthesis" + translator: + - family: Dular + given: Sonja + publisher-place: Ljubljana + publisher: Maska + issued: 2015 + language: sl +# vim: spelllang=sl +... diff --git a/digresija_o_produktivnem_delu.md b/digresija_o_produktivnem_delu.md index b6d1094..13a12ec 100644 --- a/digresija_o_produktivnem_delu.md +++ b/digresija_o_produktivnem_delu.md @@ -370,23 +370,6 @@ podrejen kapitalu. --- lang: sl references: -- type: book - id: marx1985kritika - author: - - family: Marx - given: Karl - title: "Kritika politične ekonomije 1857/1858" - container-title: "Temeljna izdaja" - container-author: - - family: Marx - given: Karl - - family: Engels - given: Friedrich - volume: "I/8" - publisher-place: Ljubljana - publisher: Marksistični center CK ZKS - issued: 1985 - language: sl - type: book id: marx1989kritika author: diff --git a/.engels_ludwig_feuerbach.md b/engels_ludwig_feuerbach.md similarity index 100% rename from .engels_ludwig_feuerbach.md rename to engels_ludwig_feuerbach.md diff --git a/.ferro_nacrt_gradbisce.md b/ferro_nacrt_gradbisce.md similarity index 100% rename from .ferro_nacrt_gradbisce.md rename to ferro_nacrt_gradbisce.md diff --git a/.fortini_dve_avantgardi.md b/fortini_dve_avantgardi.md similarity index 100% rename from .fortini_dve_avantgardi.md rename to fortini_dve_avantgardi.md diff --git a/fragment_o_strojih.md b/fragmenti_o_strojih.md similarity index 84% rename from fragment_o_strojih.md rename to fragmenti_o_strojih.md index 139b31d..73e3a2b 100644 --- a/fragment_o_strojih.md +++ b/fragmenti_o_strojih.md @@ -65,6 +65,21 @@ title: "Fragment o strojih" > kot družbeno delo. Tako odpade druga baza tega produkcijskega načina.* > [@marx1985kritika, 508-509] + +> Če bi stroj trajal večno, če bi ne bil sam iz minljivega materiala, ki ga je +> treba reproducirati (povsem abstrahiramo od iznajdbe bolj izpopolnjenih +> strojev, ki bi mu odvzeli značaj stroja), če bi bil perpetuum mobile, bi +> najpopolneje ustrezal svojemu pojmu. Njegove vrednosti ne bi bilo treba +> nadomeščati, ker bi trajno obstajala v neuničljivi materialnosti. Ker se +> capital fixe uporablja samo, kolikor je kot vrednost manjši, kakor je kot +> postavljalec vrednosti, bi surplusna vrednost, realizirana v capital +> circulant, čeprav ta sam ne bi nikdar stopil v cirkulacijo kot vrednost, +> vendarle kmalu nadomestila avances, tako da bi sam deloval kot postavljalec +> vrednosti, potem ko bi bili njegovi stroški za kapitalista, prav tako kot +> [stroški] surplusnega dela, = 0. Deloval bi naprej kot produktivna sila dela +> in bil obenem denar v 3\. pomenu, konstantna zase bivajoča vrednost. +> [@marx1985kritika, 553] + --- lang: sl references: diff --git a/.greppi_produkcija_in_prostorsko_nacrtovanje.md b/greppi_produkcija_in_prostorsko_nacrtovanje.md similarity index 100% rename from .greppi_produkcija_in_prostorsko_nacrtovanje.md rename to greppi_produkcija_in_prostorsko_nacrtovanje.md diff --git a/index.md b/index.md index 81a7e61..fa7c525 100644 --- a/index.md +++ b/index.md @@ -5,25 +5,16 @@ title: "bavbavhaus.net" > Odkrivanje zatona arhitektov kot aktivnih ideologov, spoznanje o ogromnih > tehnoloških zmožnostih racionalizacije mesta in ozemlja skupaj z vsakodnevnimi > ugotovitvami o njihovi brezkoristnosti ter zastaranje specifičnih metod -> projektiranja še preden so njihove hipoteze lahko preverjene v realnosti za +> projektiranja, še preden so njihove hipoteze lahko preverjene v realnosti, za > arhitekte tvorijo tesnobno vzdušje, ki na obzorju ponuja vpogled na zelo > konkretno ozadje, zastrašujoče kot največje zlo ... [@tafuri1969peruna, 77] -*bavbavhaus.net* je poskus *hekanja* prokrastinacije in poskus produktivne -subsumpcije neusmerjenega raziskovanja ter zapisovanja pod splet hiperpovezav -okoli teme [arhitekture](intelektualno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md) in -[kapitalističnega razvoja](digresija_o_produktivnem_delu.md). - -Stran je sploščitev ideje o ["sanjskem datotečnem -formatu"](neusmerjeno_pisanje.md) v enostaven sistem povezanih in vzporedno -prikazanih zapiskov: - -``` -[] > [] > [] > ... -``` - -Izvorna koda, ki pretvarja iz *markdown* v *html* ter razrešuje povezave in -citate, je dostopna na . +*bavbavhaus.net* je poskus *hekanja* prokrastinacije in poskus sploščitve +nekaterih idej o ["sanjskem datotečnem formatu"](neusmerjeno_pisanje.md) v +enostaven sistem povezanih in vzporednih zapiskov okoli tem [arhitekturnega +dela](intelektualno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md), +[tehnologije](teorije_tehnologije.md) in [kapitalističnega +razvoja](digresija_o_produktivnem_delu.md). --- lang: sl diff --git a/intelektualno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md b/intelektualno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md index 2d7a4d7..184f82e 100644 --- a/intelektualno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md +++ b/intelektualno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md @@ -2015,11 +2015,11 @@ generale]. Jasno pa je, da se s kapitalističnim razvojem spreminja značaj > adattamento e quindi di sopravvivenza"? ::: -[^22]: Horst Rittel, [*Ueberlegungen zur wissenschaftlichen und politischen - Bedeutung der Entscheidungstheorien*]{lang=de}, relazione dello - Studiengruppe für Systemforschung, Heidelberg, str. 22 ss., zdaj v zborniku - v uredništvu H. Krauch, W. Kunz, H. Rittel, Forschungsplanning, München, - Oldenbourg Verlag, 1966, pp. 110--129. +[^22]: Horst Rittel, *Ueberlegungen zur wissenschaftlichen und politischen + Bedeutung der Entscheidungstheorien*, relazione dello Studiengruppe für + Systemforschung, Heidelberg, str. 22 ss., zdaj v zborniku v uredništvu H. + Krauch, W. Kunz, H. Rittel, Forschungsplanning, München, Oldenbourg Verlag, + 1966, pp. 110--129. [^23]: Prav tam. diff --git a/.kritika_arhitekturne_ideologije.md b/kritika_arhitekturne_ideologije.md similarity index 100% rename from .kritika_arhitekturne_ideologije.md rename to kritika_arhitekturne_ideologije.md diff --git a/metoda_enakosti.md b/metoda_enakosti.md new file mode 100644 index 0000000..ad9ed3f --- /dev/null +++ b/metoda_enakosti.md @@ -0,0 +1,88 @@ +--- +title: "Metoda enakosti" +abstract: | + Zapiski okoli Rancièrjevih političnofilozofskih konceptov. +... + +## *Nerazumevanje* + +*politična filozofija* + +: refleksija o skupnosti in njenem smotru, o zakonu in njegovem temelju + + +Estetske avantgarde stremijo k estetskim revolucijam, se pravi k transformiranju +načina čutenja in izkustva sveta, merijo na "redistribucijo čutnega" (Rancière), +da bi vzpostavile načine, v katerih sistemi delitev določajo dele, preskrbijo +pomene in določajo razmerja med stvarmi vsakdanjega sveta. + + +## "Je čas emancipacije minil?" + +Namesto, da se vpraša, ali je emancipacija ideja preteklosti, Rancière vprašanje +zastavi kot +Rancière izpostavi teološkos + +> Čeprav se predstavlja kot kritičen in radikalen, je diskurz o koncu in o +> "post" zgolj določen način izrekanja konfiguracije sveta, ki jo danes +> narekujejo dominantne sile. Pripada teoretskemu arzenalu, ki naj bi obstoječi +> red potrdil kot editi možni svet. Toda to ni res, da živimo v svetu v katerem +> so izginile stare strukture, konflikti in verjetja. Tako imenovana "velika +> pripoved" modernosti ni bila odpravljena -- njeni elementi so bili +> reciklirani. Kar se je zgodilo, ni proces erozije oblasti, konfliktov in +> verjetij, ki se izteka v sredinsko stanje mirne vladavine in ideološkega +> konsenza, temveč aktivni poskus konstruiranja reda dominacije, ki se bo +> sposoben ubraniti vsakršnega odpora in opraviti z vsakršno alternativo, saj se +> predstavlja kot samoumeven in neizbežen. Naš čas torej ni "čas-potem", ampak +> "proti-čas". Evolucija, ki smo ji bili priča zadnja tri desetletja, je strogo +> rečeno intelektualna protirevolucija. [@ranciere2012je, 134] + +Za Rancièrja je govor o "post" apologetski govor, ki zgolj potrjuje obstoječi +red. + + +> Koncepti, argumenti in verjetja, ki naj bi služili kritiki kapitalističnega +> izkoriščanja in državne dominacije ter oborožili tiste, ki se borijo proti +> njima, so čedalje bolj postavljeni v službo prav nasprotnega, torej podpore +> obstoječemu redu dominacije, prikazu nemožnosti izmikanja njegovemu prijemu in +> dokazovanju, da ga upor naredi le še močnejšega. [@ranciere2012je, 134] + +Ta obrat, pravi, naj bi si izposodil tri velike teme iz marksističnega arzenala. + +Prva je *ekonomska nujnost*, oziroma enačenje ekonomske in zgodovinske nujnosti, +oziroma marksistični determinizem. + + +--- +lang: sl +references: +- type: book + id: ranciere2005nerazumevanje + author: + - family: Rancière + given: Jacques + title: "Nerazumevanje" + translator: + - family: Šumič-Riha + given: Jelica + publisher-place: Ljubljana + publisher: Filozofski inštitut ZRC SAZU + issued: 2005 + language: sl +- type: article-journal + id: ranciere2012je + author: + - family: Rancière + given: Jacques + title: "Je čas emancipacije minil?" + translator: + - family: Benčin + given: Rok + container-title: "Filozofski vestnik" + volume: XXXIII + issue: 1 + issued: 2012 + page: 133-145 + language: sl +# vim: spelllang=sl +... diff --git a/neusmerjeno_pisanje.md b/neusmerjeno_pisanje.md index 726b2e1..92b937a 100644 --- a/neusmerjeno_pisanje.md +++ b/neusmerjeno_pisanje.md @@ -1,32 +1,121 @@ --- title: "Neusmerjeno pisanje" +abstract: | + Metazapis o kot spletišču. ... +[index](tujost_kapitala.md) + +## Eno izhodišče: pisava/koda + +> Razvoj novih, računalniških medijev od druge polovice 20\. stoletja naprej je +> hkrati razvoj novih načinov družbene uporabe medijev. Zmožnost koncentracije +> na eno samo vsebino, globinsko razumevanje in razmišljanje o določeni temi, +> značilno za dobo knjige, nadomeščata razpršena, fragmentirana pozornost na več +> vsebin hkrati in zmožnost večopravilnosti. [@krasovec2021tujost, 136] + +> [Internetne vsebine] so v provizoričnem, eksperimentalnem, spremenljivem +> stanju (denimo zapisi na blogih, debatne intervencije na forumih, odlomki še +> neizdelanih teorij), z njimi se bolj igramo, kot pa izdelujemo resne in trdne +> miselne sheme. [@krasovec2021tujost, 138] + +> [D]ružbena oblika mišljenja, ki se danes uveljavlja s prevlado tehnopodob, je +> v nasprotju z družbeno obliko mišljenja, ki se formira s pisavo, bolj sinhorna +> kot pa linearna. Za "dešifriranje" novomedijskih sporočil je pomembna zmožnost +> hkratnega sledenja večjemu številu sporočil in povezovanja med njimi, medtem +> ko je bila najpomembnejša kognitivna funkcija zgodovinske zavesti to, kar +> filozofija obravnava kot izpeljevanje, kot zmožnost produkcije linearnega +> vzročno-posledičnega sosledja vzrokov in učinkov ali premis in sklepov ali +> razlogov in dejanj v pisanju, a tudi njihove reprodukcije v branju na način +> poglobljenega razumevanja. + +## Drugo izhodišče: "sanjski datotečni format" + +Glavno izhodišče je prispevek T. H. Nelsona "Complex information processing" iz +leta 1965. [@nelson1965complex] Kljub neposredni tehničnosti Nelsonove +spekulacije in predloga ter iz tega skoraj nujno izhajajoči tehnični +zastarelosti nekaterih izpostavljenih problemov, prispevek ostaja aktualen +zaradi svojega enostavnega vprašanja: *kakšne so (nove) možnosti uporabe +osebnega računalnika*. + +Natančneje se sprašuje o vrsti datotečnih struktur, ki so primerne za osebno +(kreativno) rabo, onkraj ustaljenih vrst za poslovno in znanstveno obdelavo +podatkov. Omogočati bi morale, pravi, "zapletene in občutljive razporeditve, +popolno spremenljivost, neopredeljene alternative in temeljito interno +dokumentacijo". Zaradi številnih možnih primerov uporabe mora predlagana +datotečna struktura biti preprost sistem gradnikov, ki je usmerjen k uporabniku +in namenjena splošni (nedoločeni) uporabi. [@nelson1965complex, 84] Tako +opredeli primer rabe, ki bi ga nov datotečni sistem naslovil: + ::: horizontal +> Namen [tega dela] je bil ustvariti tehnike za ravnanje z osebnimi datotečnimi +> sistemi in rokopisi v nastajanju. Ti dve rabi sta tesno povezani in se močno +> ne razlikujeta. [...] Pogosto se osebne datoteke dejansko razvijejo v rokopise +> in zbiranje zapiskov *postane* pisanje besedila brez ostrega preloma. +> > Na podlagi lastnih poskusov sem vedel kaj je mogoče v te namene narediti s > kartotekami, zvezki, kazalkami, luknjanjem, mapami, kolažiranjem, kartonom, > registri, Xerox strojem in pisalno mizo z rolojem. Moj namen ni bil zgolj > kompjuterizirati ta opravila temveč razmisliti o (in sčasoma programirati) -> sanjsko datoteko: datotečni sistem, ki bi imel vse lastnosti, ki bi si jih -> pisatelj ali raztresen profesor lahko želel, in bi vseboval vse kar bi si -> želel na +> *sanjsko* datoteko: datotečni sistem, ki bi imel vse lastnosti, ki bi si jih +> pisatelj ali raztresen profesor lahko želel, in bi vseboval vse, kar bi si +> želel, na prav tako zapleten način, kot bi si želel, ter bi rokoval z zapiski +> in rokopisi na tako prefinjene in zapletene načine, kot bi si želel. +> [@nelson1965complex, 85] +> [This work's] purpose was to create techniques for handling personal file +> systems and manuscripts in progress. These two purposes are closely related +> and not sharply distinct. [...] Indeed, often personal files shade into +> manuscripts, and the assembly of textual notes *becomes* the writing of text +> without a sharp break. +> > I knew from my own experiment what can be done for these purposes with card > file, notebook, index tabs, edge-punching, file folders, scissors and paste, > graphic boards, index-strip frames, Xerox machine and the roll-top desk. My > intent was not merely to computerize these tasks but to think out (and -> eventually program) the dream file: the file system that would have every +> eventually program) the *dream* file: the file system that would have every > feature a novelist or absent-minded professor could want, holding everything > he wanted in just the complicated way he wanted it held, and handling notes -> and manuscripts in as subtle and complex ways as he wanted them handled -> [@nelson1965complex, 85]. +> and manuscripts in as subtle and complex ways as he wanted them handled. ::: +## Izpeljava + +1. *Sploščitev ELF*. Nelsonov predlog ima tri sestavine: *zapise*, *sezname* in + *povezave*. Zapis je enota informacije, poljubnega obsega in oblike. Seznam + je urejen niz zapisov. Povezava pa je povezava med dvema zapisoma iz + različnih seznamov. V našem primeru gre za sploščitev zapisov in seznamov, + kar obrne tudi funkcioniranje povezav znotraj sistema: zapisi se povezujejo z + drugimi zapisi, ampak ti niso urejeni v sezname; ob prikazu posameznega + zapisa se nanizajo tudi vsi povezani zapisi, kar pomeni, da povezave zapisa + do drugih zapisov tvorijo seznam. To sploščitev lahko razumemo kot + funkcionalno okrnitev *ELF*. Kar je v našem primeru zapis, bi pri *ELF* + lahko veljalo za seznam zapisov (npr. odstavkov ...). Pri *ELF* bi + posamezne odstavke lahko povezovali s posameznimi odstavki v drugih + seznamih (odstavkov). + +2. *Kontekstualne povezave*. + + +2. *Ikonoklazem*. + + + --- lang: sl references: +- type: book + id: krasovec2021tujost + author: + - family: Krašovec + given: Primož + title: "Tujost kapitala" + publisher-place: Ljubljana + publisher: Sophia + issued: 2021 + language: sl - type: paper-conference id: nelson1965complex author: @@ -39,4 +128,15 @@ references: issued: 1965 page: 84-100 language: en +- type: article-magazine + id: bush1945aswe + author: + - family: Bush + given: Vannevar + title: "As we may think" + container-title: "The Atlantic" + issued: 1945-07-01 + page: 101-108 + language: en +# vim: spelllang=sl,en ... diff --git a/organizacija_pesimizma.md b/organizacija_pesimizma.md index e636f64..8a0d0aa 100644 --- a/organizacija_pesimizma.md +++ b/organizacija_pesimizma.md @@ -14,6 +14,10 @@ interes arh. kot družbene skupine. Obstaja tendenca "prevajanja" tem +[kaj dela ranciere] + +[ranciere opredeli naš čas kot intelektualno protirevolucijo, potrebujemo +znanost protirevolucij] Ljudje ponavadi ločujejo arhitekturne zanimivosti in politične zanimivosti. V skladu s to delitivijo bi Amadea Bordigo arhitektom lahko predstavili kot diff --git a/.panzieri_o_kapitalisticni_rabi_strojev.md b/panzieri_o_kapitalisticni_rabi_strojev.md similarity index 100% rename from .panzieri_o_kapitalisticni_rabi_strojev.md rename to panzieri_o_kapitalisticni_rabi_strojev.md diff --git a/.planiranje_metropole.md b/planiranje_metropole.md similarity index 100% rename from .planiranje_metropole.md rename to planiranje_metropole.md diff --git a/.realna_subsumpcija_arhitekture.md b/realna_subsumpcija_arhitekture.md similarity index 100% rename from .realna_subsumpcija_arhitekture.md rename to realna_subsumpcija_arhitekture.md diff --git a/.tafuri_avstromarksizem_in_mesto.md b/tafuri_avstromarksizem_in_mesto.md similarity index 100% rename from .tafuri_avstromarksizem_in_mesto.md rename to tafuri_avstromarksizem_in_mesto.md diff --git a/.tafuri_h_kritiki_arhitekturne_ideologije.md b/tafuri_h_kritiki_arhitekturne_ideologije.md similarity index 100% rename from .tafuri_h_kritiki_arhitekturne_ideologije.md rename to tafuri_h_kritiki_arhitekturne_ideologije.md diff --git a/.tafuri_il_socialismo_realizzato.md b/tafuri_il_socialismo_realizzato.md similarity index 100% rename from .tafuri_il_socialismo_realizzato.md rename to tafuri_il_socialismo_realizzato.md diff --git a/.tafuri_norma_in_program.md b/tafuri_norma_in_program.md similarity index 100% rename from .tafuri_norma_in_program.md rename to tafuri_norma_in_program.md diff --git a/.tafuri_renesansa.md b/tafuri_renesansa.md similarity index 100% rename from .tafuri_renesansa.md rename to tafuri_renesansa.md diff --git a/.tafuri_socialdemokracija_in_mesto.md b/tafuri_socialdemokracija_in_mesto.md similarity index 100% rename from .tafuri_socialdemokracija_in_mesto.md rename to tafuri_socialdemokracija_in_mesto.md diff --git a/.tafuri_teorije_in_zgodovina_arhitekture.md b/tafuri_teorije_in_zgodovina_arhitekture.md similarity index 100% rename from .tafuri_teorije_in_zgodovina_arhitekture.md rename to tafuri_teorije_in_zgodovina_arhitekture.md diff --git a/teorije_tehnologije.md b/teorije_tehnologije.md index bef3ae6..b157b65 100644 --- a/teorije_tehnologije.md +++ b/teorije_tehnologije.md @@ -239,15 +239,15 @@ in kupcev. Meje delovnega dne se iz tega ne da izpeljati, ta se določa v soočenju pravice proti pravici: > Ko kapitalist poskuša karseda podaljšati delovni dan in, če je le mogoče, iz -> enega delovnega dne narediti dva, uveljavlja svojo pravico kot kupec. Na -> drugi strani specifična narava prodanega blaga vključuje mejo porabe tega -> blaga pri kupcu, in ko hoče delavec delovni dan omejiti na določeno normalno -> velikost, uveljavlja svojo pravico kot prodajalec. Tu imamo torej antinomijo, -> pravico proti pravici, obe enako zapečateni z zakonom blagovne menjave. Med -> enakima pravicama odloča sila. In tako se v zgodovini kapitalistične -> produkcije normiranje delovnega dne prikazuje kot boj za meje delovnega dne -> -- boj med vsemi kapitalisti, tj. razredom kapitalistov, in vsemi delavci -> oziroma delavskim razredom [@marx2012kapital1, 193]. +> enega delovnega dne narediti dva, uveljavlja svojo pravico kot kupec. Na drugi +> strani specifična narava prodanega blaga vključuje mejo porabe tega blaga pri +> kupcu, in ko hoče delavec delovni dan omejiti na določeno normalno velikost, +> uveljavlja svojo pravico kot prodajalec. Tu imamo torej antinomijo, pravico +> proti pravici, obe enako zapečateni z zakonom blagovne menjave. Med enakima +> pravicama odloča sila. In tako se v zgodovini kapitalistične produkcije +> normiranje delovnega dne prikazuje kot boj za meje delovnega dne -- boj med +> vsemi kapitalisti, tj. razredom kapitalistov, in vsemi delavci oziroma +> delavskim razredom. [@marx2012kapital1, 193] Poleg kritike meje politične ekonomije kot znanosti se nam tu zdi bistveno: @@ -338,7 +338,7 @@ modela "monopolnega kapitala" povzema tako: > ter > 5. sloj tehničnih in profesionalnih delavcev ki, po Bravermanu, vzpostavljajo > "pravi srednji sloj", se pravi zasedajo ekonomski položaj med upravljalci -> in upravljanimi [@morrissuzuki1988beyond, 73-74]. +> in upravljanimi. [@morrissuzuki1988beyond, 73-74] ### Produkcija informacij @@ -352,8 +352,8 @@ dva: podjetja ne bi vse večjega deleža sredstev namenjala nenehnemu preoblikovanju in nadgrajevanju svojih produktov. 2. Zaradi vse manjše potrebe po delavcih za produkcijo samih dobrin podjetja vse - težje ustvarijo profit na podlagi izkoriščanja delavcev v proizvodnji - [@morrissuzuki1988beyond, 76]. + težje ustvarijo profit na podlagi izkoriščanja delavcev v proizvodnji. + [@morrissuzuki1988beyond, 76] Iz slednjega bi lahko po tradicionalni socialistični analizi kapitalizma lahko sklepali, da avtomatizacija vodi v spontan zlom kapitalizma. Toda nenehna @@ -372,10 +372,88 @@ Beyond Computopia: kritika optimističnih narativov o razvoju računalnikov : skoncentrirana družbena vednost, ki (na eni točki) v kapitalizmu deluje kot produktivna sila -## Ramtin Ramin. *Capitalism and automation* +## Ramtin, *Capitalism and automation* + +- kapitalizem in avtomatizacija II + +- Ramtinov point: avtomatizacija prinaša kvalitativen prelom v zgodovini + kapitalizma. Diskuntiuteta je v tem, da se nadzor (funkcija nadzora) prenese + na stroje. To naznanja tudi začetek aktivne vloge tehnologije znotraj + produkcijskega načina. + +- gl. Althusser "materialnost ideologije" iz vidika reprodukcije kapitalizma na + podlagi tehnične realnosti strojev -- zgodovina softwarea in zgodovina + kibernetike je tu pomembna. + + Po Althusserju mora obstajati nekaj zunanjega, kar reproducira kapitalizem. + Vprašanje, če to še drži, da reprodukcija produkcijskih razmerij potrebuje + nekaj zunanjega. + +- *fetiš kapitala/kapitalski fetiš* + + Fetiš blaga: razumeti blago, kot da bi blaga sama po sebi imeli vrednost. + + Fetiš kapitala: razumeti kapital, kot da bi denar (kapital) sam po sebi imel + nekatere lastnosti. Razumeti kapital, kot da ima sam po sebi moč svojega + povečevanja. Marxov point: kapital (stroji) nima nobene moči, sam po sebi, + ampak zgolj v svojem družbenem kontekstu. + +- (M. Graziano o animizmu) + + Značilno za človeški um je, da bitjem in stvarem pripisujemo um. Gre še en + korak naprej, da tudi ljudem pripisujemo um. + +- Ramtin + + 1. prenos moči + 2. transformacija gibanja + 3. nadzor + +- "Osiromašenje" okolja je pogoj za delovanje (primitivnih) strojev. + + (Pri gradnji nimamo te možnosti, to je pomembno v luči "strukturne" + zaostalosti avtomatizacije gradbišča.) + +- Gl. Ramtin o Nobel, *Forces of Production* + + Pomanjkljivost Ramtina in Nobla: ni nemogoče, da kapitalizem ne bi spodbujal + nepokorščino, torej nepokorščina je lahko tudi produktivna. Torej kapitalu ne + gre za disciplino samo po sebi. "Clash" med produktivnostjo in našo + nedesciplino je na ravni tega, da smo živa bitja. Naša telesa so dana. + (možno dopolnit z Leroi-Gourhan) + +- Ramtinov point: ločevanje softwarea od hardwarea, sprememba razrednih + razmerij, ... + +### Avtomatizacija in proces koncepcije + +> At present the process is in its infancy, and the hardware and software +> components of this process appear as 'tools' and 'aids' to the conception +> workers rather than as their dispossessors. But the technology of, for +> instance, computer-aided design (CAD) -- developed on the basis of +> minicomputers, digitizing boards and visual display units -- contains, in +> embryoniC form, the very elements which can lead to a greater objectiflcatlon +> of the process of conception. [@ramtin1991capitalism, 75] + +## Dyer-Witheford, Kjosen in Steinhoff, *Inhuman power* + +- kapitalizem in UI + +- (gl. Good, Intelligence explosion) + +- Človeška inteligenca nam ni transparentna, zato je ne moremo imeti za + *benchmark* pri vrednotenju umetne inteligence. Kar pa nam je jasno, po čemer + pa lahko sodimo, je *splošnost* človeške inteligence (prožnost, kreativnost, + improvizacija). Zaenkrat UI tega še ne dosega, dobre so zgolj na svojem + področju. "Narrow AI" vs. AGI. + +- (gl. Virno -- mnoštvo ..., Vercelone) +- (gl. Pamela McCorduck, Sautoy, The Creativity Code) +## Parisi, "Instrumental reason" +- kapitalizem in UI II -- dinamična avtomatizacija + --- lang: sl references: @@ -479,5 +558,20 @@ references: publisher: Pluto Press issued: 1991 language: en +- type: book + id: dyerwitheford2019inhuman + author: + - family: Dyer-Witheford + given: Nick + - family: Kjosen + given: Atle Mikkola + - family: Steinhoff + given: James + title: "Inhuman power: artificial intelligence and the future of capitalism" + title-short: "Inhuman power" + publisher-place: London + publisher: Pluto Press + issued: 2019 + language: en # vim: spelllang=sl ... diff --git a/.krasovec_tujost_kapitala.md b/tujost_kapitala.md similarity index 66% rename from .krasovec_tujost_kapitala.md rename to tujost_kapitala.md index a978c10..1e558d8 100644 --- a/.krasovec_tujost_kapitala.md +++ b/tujost_kapitala.md @@ -1,16 +1,21 @@ --- -title: "Primož Krašovec, *Tujost kapitala*" +title: "Tujost kapitala" +abstract: | + Zapiski okoli Tujost kapitala ... - +## Zgodovinska prelomnost kapitalizma - +## Tujost kapitala + +## Odmiranje razrednega boja + +## Ideologija kot tehnologija + +## Ksenokultura - - - diff --git a/zadnji_posnetki_evropske_inteligence.md b/zadnji_posnetki_evropske_inteligence.md new file mode 100644 index 0000000..bdac884 --- /dev/null +++ b/zadnji_posnetki_evropske_inteligence.md @@ -0,0 +1,21 @@ +--- +title: "Zadnji posnetki evropske inteligence" +... + + + +--- +lang: sl +references: +- type: article-magazine + id: tronti2022ondestituent + author: + - family: Tronti + given: Mario + title: "On destituent power" + container-title: "Ill will" + issued: 2022-05-22 + URL: https://illwill.com/on-destituent-power + language: en +# vim: spelllang=sl +... diff --git a/zgodovina_estetike.md b/zgodovina_estetike.md index 0f51fde..a717951 100644 --- a/zgodovina_estetike.md +++ b/zgodovina_estetike.md @@ -153,7 +153,7 @@ izbere za smoter, če je zadnji smoter? rešitev človeštva. - Schiller izhaja iz Kanta na točki kjer Kant umetnosti pripisuje civilizacijsko sposobnost. -- Schiller maja 1989 predava svetovno zgodovino na Univerzi v Jeni. To je +- Schiller maja 1789 predava svetovno zgodovino na Univerzi v Jeni. To je obdobje prvega razčaranja (novice iz Pariza). - Kant, Spor fakultet @@ -165,6 +165,13 @@ izbere za smoter, če je zadnji smoter? - Historična avantgarda ni uspela, ker ni uspela svetovna revolucija - Namesto celostne umetnine, ki izraža kako celostna je družba, stavi na okruške. Lepota celostne umetnine je reakcionarna. + +### Rancière, trije režimi umetnosti + +Po Rancièrju obstajajo [trije režimi umetnosti](delitev_cutnega.md): + + + - Ranciere, obstajajo trije režimi umetnosti: - mimetični/kultni, ki priklicuje v realnost vse kar čutimo s čutili in prisotnost boga @@ -178,6 +185,50 @@ izbere za smoter, če je zadnji smoter? - (Thompson, zgodovina ure) - (gl. estetski marksizem) +- Ranciere kaže kako je Schiller aktualen avtor. +- Schiller povzdigne "igro" v temeljni način bivanja. "Živeti *igraje*." +- Erjavec: "Skozi vse dvajsesto stoletje obstaja segment avantgardne umetnosti, + ki je dovolj specifičen, da si zasluži posebno oznako -- estetska avantgardna + umetnost." +- Schiller prvi uporabi tak pojem "estetskega", ki zajema (je povezano) tudi s + političnim. +- Erjavec: Spekter od *umetniških* do *estetskih* avantgard. +- Problem estetskih avantgard, spust avantgarde med ljudi, v življenje prvi + izrazi K. Greenberg. Greenberg razglasi abstraktni ekspresionizem za vrh + umetnosti. (Umetnost se je morala zavedati svoje dvodimenzionalnosti -- + abstrakcija -- in pridobiti izraz -- ekspresionizem.) +- (Schiller, 15\. pismo je najpomembnejše.) + +- Kriticizem kritizira zato, da bi naredil razsvetljenstvo kompetentno za + obravnavo v znanosti, etiki in estetiki. + +- Schillerjevo opravičevanje? +- Marcusejevo opravičevanje: + - V okoliščinah, ko se da žalostno stvarnost spremeniti le s pomočjo radikalne + politične prakse, je treba ukvarjanje z estetiko utemeljiti. nesmiselno bi + bilo zanikati, da ima pri tem ukvarjanju svoj delež obup: umik v svet + fikcije, kjer se dane okoliščine spreminjajo in presegajo zgolj na območju + imaginacije. (Trajnost umetnosti 1977) -- opravičevanje kot del obupa nad + možnostjo osvoboditve + - Kulturni pesimizem: kultura ni del tega sveta, ampak njegovo nasprotje. + Nasprotje civilizacije. +- Eagletonovo opravičevanje: + - Dosti je oblik radikalnega kulturnega preizpraševanja z neprimerno večjo + politično težo kot tako visiko teoretsko delo; toda globlje razumevanje + stanja tistih mehanizmov, ki vzdržujejo zdajšnjo politično hegemonijo, je + predpostavk, nujno potrebna za učinkovito politično akcijo, in to tu je ena + vrsta vpogleda, ki po mojem mnenju lahko pride na dan iz proučevanja + estetskega. Saj ne da bi tak projekt pomenil vse, ampak gledati nanj zviška + pa menda tudi ni treba. (Ideologija estetskega, 1990) -- opravičevanje iz + resignacije in kljubovanja resignaciji + - "Zgodovina nas bo še poklicala na dan" (Eagleton in Lukacs) +- (Paranoja je ključen pojem za drugo fazo nadrealizma. Paranojo je potrebno + utemljit kot način delovanja umetnosti (ker krokodil dejansko je pod + posteljo)). +- Kreftov point: zgodba o debati o spopadu na kulturni levici pomeni, da je + vprašanje estetike politično vprašanje. +- Postvarjenje (reification) + --- lang: sl references: