Merge branch 'master' of git.kompot.si:urosm/bavbavhaus.net

merge notes
master
urosm 2024-05-24 19:03:53 +02:00
commit 558ea4214f
2 changed files with 71 additions and 42 deletions

View File

@ -302,14 +302,14 @@ interpretacij zapuščine besedil, ki so po svojem izidu pred več kot
petdesetimi leti stalen predmet arhitekturnoteoretske razprave, do te
mere, da je ta zapuščina vključena v sam kanon arhitekturne teorije.
Govorimo, seveda, o prispevkih Manfreda Tafurija v reviji *Contropiano*
iz konca šestdesetih in začetka sedemdesetih let 20\. stoletja, [gl\.
iz konca šestdesetih in začetka sedemdesetih let 20\. stoletja, [gl.
@tafuri1969critica; -@tafuri1970lavoro; -@tafuri1971socialdemocrazia;
-@tafuri1971austromarxismo] med katerimi so nekatera kasneje razširjena
in izdana kot samostojno delo. [gl\. @tafuri1977progetto; slovenski
in izdana kot samostojno delo. [gl. @tafuri1977progetto; slovenski
prevod v @tafuri1985projekt] Ta dela, dela sorodnih avtorjev ter
komentarji in kritike argumentacije in teoretskega obzorja teh del
skupaj tvorijo eno najbolj zastopanih »zvrsti« v antologijah, ki
obravnavajo obdobje po njihovem nastanku. [gl\. @nesbitt1996theorizing;
obravnavajo obdobje po njihovem nastanku. [gl. @nesbitt1996theorizing;
@hays1998architecture] Zastopanost teh besedil in njihovih posledic v
arhitekturnih razpravah priča o pomembnosti, morda nerazrešenosti, teme,
ki jo naslavljajo: to je tema, v najsplošnejšem obsegu, položaja in
@ -421,11 +421,11 @@ razume in prikazuje ta opus. Sicer gre za navdušen sprejem, ki pa
pretežno ni bil dovzeten za specifično politično stališče prispevkov,
temveč je »evropsko teorijo« obravnaval kot generičen prikaz
»marksizma«. [Angloameriški sprejem povzemamo po @day2012manfredo, kjer
je to »napačno« branje tudi produktivno uporabljeno; gl\.
je to »napačno« branje tudi produktivno uporabljeno; gl.
@day2012manfredo, 36 in dalje; deloma povzemamo tudi po
@leach2006choosing, poglavje 1, kjer je poudarjena selektivnost
angleških prevodov na račun Tafurijevih zgodovinskih spisov o renesansi;
o tej temi gl\. tudi @ockman1995venice] Angloameriški sprejem je bil
o tej temi gl. tudi @ockman1995venice] Angloameriški sprejem je bil
filtriran skozi specifične interese skupin sprva okoli zbornika
*Oppositions* ter kasneje okoli študijske skupine *Revisions*. Zbornik
je skozi leta gostil več originalnih besedil beneške šole, a v splošnem
@ -441,7 +441,7 @@ istega *Institute of Architecture and Urban Studies*, se je skupina
*Revisions* ustanovila ravno z namenom bolj osredotočeno raziskovati
»arhitekturo in politiko«. V začetku osemdesetih so organizirali
simpozij o arhitekturi in ideologiji ter kasneje na tej podlagi izdali
knjigo. [gl\. @ockman1985architecture] Takrat, že v času začetka konca
knjigo. [gl. @ockman1985architecture] Takrat, že v času začetka konca
*Oppositions*, si je *Revisions* zadal nalogo v arhitekturno razpravo,
vsaj na retorični ravni, vnesti kategorije razreda, kritike ideologije,
ter celo vprašanje družbene ali disciplinarne transformacije
@ -503,7 +503,7 @@ tafurijanskega kritičnega programa [v desetletju po izidu prvih besedil
v *Contropiano* Tafuri in sodelavci sistematično obravnavajo zgodovinske
primere realiziranih utopičnih enklav, njihova prizadevanja in zaključke
ter njihovo vlogo kot operativni zgodovinski modeli, ki informirajo
sedanjost. Gl\. obravnavo arhitekture Oktobrske revolucije v
sedanjost. Gl. obravnavo arhitekture Oktobrske revolucije v
@asorrosa1972socialismo; obravnavo ameriške rekonstrukcije v
@ciucci1980american; obravnavo Rdečega Dunaja v @tafuri1980vienna; cikel
teh študij se zaključi z izidom @tafuri1987sphere] V kasnejši Jamesonovi
@ -512,7 +512,7 @@ katerega bi lahko rekli, da je ravno takšne vrste gramšijanski
arhitekturni projekt, pa lahko prepoznamo podobno strukturo
argumentacije kot v širšem opusu Manfreda Tafurija. Četudi vemo, da je
Tafurijevo pisanje pomembno vplivalo na Jamesona, [za pregled tega
vpliva gl\. @day2012manfredo, 42-46; ali v slovenščino prevedena dela
vpliva gl. @day2012manfredo, 42-46; ali v slovenščino prevedena dela
@jameson2012kulturni, poglavje 1, 7 in 8] ga je ta, kot smo morda videli
tudi zgoraj, vedno obravnaval kritično; zatorej menimo, da gre za ločena
spoznanja, ki se kasneje (nezavedno) zbližajo. Podobnosti so zato
@ -756,8 +756,8 @@ podvojena z »apologetskim diskurzom«, ki jo v tej strukturi »realno«
zapopade zgodovinski in materialistični teoretski pristop bo z drugimi
oznakami prisotna tudi v Tafurijevih spisih. Tam arhitekturno disciplino
tvorita arhitekturni tehnični diskurz in arhitekturni teoretski diskurz,
ki jo »realneje« zapopade kritična zgodovina te strukture.) [gl\.
@tafuri1980theories; @tafuri1968teorie; prav tako gl\. »renesančna
ki jo »realneje« zapopade kritična zgodovina te strukture.) [gl.
@tafuri1980theories; @tafuri1968teorie; prav tako gl. »renesančna
problematika« pod Tafurijevim geslom -@tafuri1969rinascimento, 223 in
dalje]
@ -865,7 +865,7 @@ politične ekonomije ni prosojen, njegova »dejstva« niso neposredno
dostopna čutni zavesti. To je pravzaprav izhodišče ali predpostavka
kritike ideologije (ali kritične teorije družbe, ki je v takšni ali
drugačni obliki bila in še vedno je zelo zastopana v arhitekturni
teoriji): [Gl\. tudi @hays1998architecture:hays, navedeno tudi zgoraj]
teoriji): [Gl. tudi @hays1998architecture:hays, navedeno tudi zgoraj]
družbo je treba spoznati tudi v njeni neistovetnosti, povezano tudi s
prejšnjim rezom, gre za pristop, ki je nujen, ko se posledice povsem
zavestnih, subjektivnih dejanj zdijo objektivne, stvarne. Zadnji rez,
@ -1027,22 +1027,22 @@ pomeni, da so znotraj istega pojma sploščeni dramatično raznoliki
pristopi kot se te pojavljajo v življenjskem delu nekaterih
marksističnih teoretikov. Primer tega je osredotočanje na Tonija
Negrija. Pozornost na njegov prispevek k operaizmu so izzvala tudi
njegova poznejša dela s sodelavcem Michaelom Hardtom, [gl\.
njegova poznejša dela s sodelavcem Michaelom Hardtom, [gl.
@hardt2000empire] ki niso nujno skladna z zgodnejšimi ali pa je misel
nadaljevana do mere, ko ni več značilna za tudi za obdobje, ki ga
zasledujemo orisati. [Tu mislimo na prispevke v revijah, ki jih še bomo
obravnavali. Na tem mestu naj omenimo, da slovenski prevodi nekaterih
njegovih del nastopijo v istih okvirjih (študentsko oporečništvo in
*Zveza socialistične mladine Slovenije*) kot slovenski prevod *Projekta
in utopije*, gl\. @negri1984delavci]. Drug primer bi bil Mario Tronti
in utopije*, gl. @negri1984delavci]. Drug primer bi bil Mario Tronti
katerega knjiga, označena za temeljno delo operaizma, se v angleškem
prevodu pojavi več kot pol stoletja za izvirnikom [gl\.
prevodu pojavi več kot pol stoletja za izvirnikom [gl.
@tronti2018workers]. K novi izdaji je dodano avtorjevo pričevanje in
osebno pojmovanje operaizma [@tronti2018our] kjer izrazi nujno
parcialnost pojmovanja, ki prej izključuje različne odvode gibanja kot
pa jih povzema. Najbolj celovito, vsaj v angloameriškem kulturnem
območju, razlago konteksta in vsebine operaizmov poda Steve Wright
[-@wright2002storming; Gl\. tudi @wright2021weight kjer je v središču
[-@wright2002storming; Gl. tudi @wright2021weight kjer je v središču
revijalno življenje te struje], ki tudi, menimo, ustrezno osredini
njihove notranje napetosti in razlike.
@ -1143,7 +1143,7 @@ prvoosebni zapis tega obdobja, a ga še razlagajo in vrednotijo na enak
način kot kasneje napisana zgodovina. [Zanimivo je, da Tafuri sam sebe v
*Zgodovini italijanske arhitekture* nikoli ne omeni, čeprav je, kot
arhitekt ali avtor, v njej neposredno udeležen. O »operativnosti« te
»iluzije« gl\. @leach2002everything] Predmet tafurijanske kritike
»iluzije« gl. @leach2002everything] Predmet tafurijanske kritike
arhitekturne ideologije torej ni abstrakten ali oddaljen proces ali
zgolj interpretacija zgodovinskih avantgard, temveč v prvem planu
(sodobne) možnosti in omejitve angažiranega intelektualnega dela, v
@ -1501,7 +1501,7 @@ kot funkcionar v centralnem komiteju PSI bo kulturne in politične izgube
levice pripisal dotlej nereflektiranem sooznačevanju teorije, partije in
razreda. Temeljna naloga, zanj, je ponovno obnova marksizma (teorije)
kot »permanentne kritike« in, kar gre z roko v roki, politični preporod
delavskega gibanja (razreda). [gl\. @wright2002storming, 17-19] In v
delavskega gibanja (razreda). [gl. @wright2002storming, 17-19] In v
svoji kritiki ne bo sam. Cela mlajša generacija članov tako PSI kot PCI
bo na krizo organizacij odgovorila z obnovljeno nujo po kritiki
ideologije, ki prevladuje tudi znotraj uradnega delavskega gibanja, in s
@ -1542,12 +1542,12 @@ razrednega gospostva; *Trontijeva* teza, da je celotna družba prizorišče
razrednega boja, ki po svoji obliki izhaja iz tovarne; ter *Fortinijevi*
komentarji o strategiji in vlogi intelektualnega dela kot kulturnih
posrednikih dejstva *družbene tovarne*. [V prvih dveh točkah gre za
formalno enak pristop kakor v @aureli2008project, gl\. predvsem poglavji
4 in 5; gl\. tudi @wright2002storming, 36-46]
formalno enak pristop kakor v @aureli2008project, gl. predvsem poglavji
4 in 5; gl. tudi @wright2002storming, 36-46]
Panzierijevo besedilo o kapitalistični rabi strojev [@panzieri1961uso]
je teoretski prispevek k poročilom in študijam, ki so postopoma
prihajale iz najnaprednejših tovarn [gl\. @alquati1961relazione;
prihajale iz najnaprednejših tovarn [gl. @alquati1961relazione;
@alquati1962composizione; @alquati1963composizione] in je tako eno prvih
demonstracij operaističnega programa ponovne preveritve marksističnih
tez v novem kapitalističnem ciklu za katerega je značilno planiranje v
@ -1558,7 +1558,7 @@ izraz danes že novo rabo, ki želi zajeti kvalitativne spremembe
kapitalizma v obdobju zadnjih 30 let.]
Uvodoma Panzieri obnovi poglavja iz *Kapitala* o kooperaciji,
manufakturi ter veliki industriji, [gl\. @marx2012kapital, poglavja 11,
manufakturi ter veliki industriji, [gl. @marx2012kapital, poglavja 11,
12 in 13] da bi izpeljal svojo osnovno tezo v polemiki s tako
imenovanimi »objektivisti«. Kapitalizem predpostavlja svobodnega
mezdnega delavca, ki *kot posameznik* svojo delovno sposobnost proda
@ -1655,12 +1655,12 @@ konsumpcija sestavljene v »organsko celoto«. [@tronti1962fabbrica, 7]
Podobno kot Panzieri na začetku prispevka primerja italijansko povojni
bum z zgodovinskimi vložki v *Kapitalu*, Tronti moderno realnost
premisli skozi Marxovo analizo bojev za normalni delovni dan in tako
imenovanih tovarniških zakonov. [gl\. @marx2012kapital, poglavje 8]
imenovanih tovarniških zakonov. [gl. @marx2012kapital, poglavje 8]
Sredi 19\. stoletja so britanski kapitalisti prisiljeni, tako s strani
delavskega boja kot s strani »kolektivnega kapitalista«, skrajšati
delovni dan. Prisvajanje presežne vrednosti je tako dobilo absolutne
meje, kapitalistični odziv je bil torej relativno povečati to
prisvajanje [gl\. tudi @marx2012kapital, 10\. poglavje] s preurejanjem
prisvajanje [gl. tudi @marx2012kapital, 10\. poglavje] s preurejanjem
razmerij na tovarniških tleh med mrtvim in živim delom, to je med
konstantnim in variabilnim kapitalom, to je med delavci in stroji.
Delovna sila, ugotavlja Tronti, tako deluje kot kapitalu notranji moment
@ -1762,8 +1762,8 @@ se »[p]lačevanje vseh cen dela v obliki mezd predstavlja kot absolutno
zanikanje kapitalističnega profita, kot absolutna odprava presežnega
dela delavcev,« @tronti1962fabbrica, 22] ki so jo sami teoretsko
napovedali. [za kritično analizo marksoloških »zmot« v operaistični
teoriji gl\. @tomba2014fragment; za kritiko filozofskih temeljev
operaizma gl\. @zanini2010philosophical; na tem mestu se poraja
teoriji gl. @tomba2014fragment; za kritiko filozofskih temeljev
operaizma gl. @zanini2010philosophical; na tem mestu se poraja
vprašanje če in kako so te dvoumnosti presežene v Aurelijevem
-@aureli2008project: ali so teoretsko dosledno ponovljene, ali so na
bolj sproščenem obzorju arhitekturne teorije realno odpravljene ali
@ -1799,13 +1799,13 @@ upodablja več kot potencialni raj, ki si ga je potrebno izboriti, temveč
konkretni pekel modernosti, in zoper ustaljenega upodabljanja delavskega
razreda kot množice zglednih in postavnih herojev upodabljajo delavca
kot premetenega nasprotnika vsaki buržoazni omiki, posebej tisti, ki
postavlja delo kot vrednoto. [gl\. prihajajočo knjigo
postavlja delo kot vrednoto. [gl. prihajajočo knjigo
@galimberti2022images] Operaistična pojmovanja kapitalističnega razvoja
in delavske subjektivnosti zato v odnosu do širše kulture, znanosti in
politike zavzemajo mesto škandala.
Kot morda dokazuje zgodnje teoretsko sodelovanje arhitektov pri
*Quaderni rossi*, [gl\. @greppi1963produzione] kasnejše estetizirano
*Quaderni rossi*, [gl. @greppi1963produzione] kasnejše estetizirano
obravnavo operaističnih tem s strani nekaterih italijanskih
arhitekturnih neoavantgard šestdesetih let in nenazadnje tudi Aurelijevo
vzdrževanje te misli danes, je jasno, da arhitekt ali arhitektka ne
@ -2112,7 +2112,7 @@ italijanskih izvirnikov. Obstaja pa tudi korekcija takšne delitve, ki
neprekinjeno kontinuiteto misli utemeljuje v disciplinski kontinuiteti
Tafurija kot arhitekturnega zgodovinarja. Za enega najkvalitetnejših
prispevkov v tej smeri štejemo doktorsko disertacijo Andrewa Leacha,
[@leach2006choosing, gl\. predvsem 1\. poglavje] ki se vsem
[@leach2006choosing, gl. predvsem 1\. poglavje] ki se vsem
uveljavljenim »resnicam« o tej zapuščini produktivno izogne s
sistematično obravnavo »primarnih virov« te zapuščine in kvalitetno
rekonstruira Tafurijeva raziskovalna vodila in njihove posledice za
@ -2125,7 +2125,7 @@ pa moramo zavrniti tihi zaključek njegove korekcije, ki zanemarja
sledenje distinktivnosti marksovskega prispevka tafurijanski
kritično-zgodovinski metodi in opusu (ki je v disertaciji sicer, menimo,
posredno prisotno v točkah kjer je prikazana »zapuščina« Benjaminovih
spisov o kritiki in zgodovini). [gl\. @leach2006choosing, poglavje 5.
spisov o kritiki in zgodovini). [gl. @leach2006choosing, poglavje 5.
Seveda s tem prav tako trdimo, da je Benjamin *predvsem* marksovski
pisec, kar je tudi svojevrstna polemika.] Leacheva obravnava je
disciplinsko sicer v vprašanjih in ciljih ločena od arhitekturne
@ -2456,7 +2456,7 @@ nazaj k uradnim organom, ali nazaj k nepolitičnim zahtevam je
operaistična teorija prisiljena, pod pritiskom lastnih ugotovitev in
legitimnosti, slediti in opravičevati ta umik. V obeh primerih pa pomeni
potrditev že obstoječega. [za politično oceno operaizma, prvič
objavljeno leta 1980, gl\. @sbardella2000nep] Revija delno zasleduje ta
objavljeno leta 1980, gl. @sbardella2000nep] Revija delno zasleduje ta
umik, ki, ob presenečenju svetovnega protestniškega gibanja, že ob prvi
številki vodi v spor in izhod Tonija Negrija iz uredništva. Preostali
del uredništva Massimo Cacciari in Alberto Asor Rosa ter skupina
@ -2551,7 +2551,7 @@ Kar pa bi lahko bilo za raziskovalce nujnosti arhitekture bolj zanimivo
je, da ob večplastnem pristopu revije do raziskovanja najširše
zastavljenih problemov ravno arhitekturno področje zavzema stalno mesto
kot produktivna točka za vstop v takšno raziskovanje [O Tafurijevi vlogi
znotraj revije in pomenu arhitekturne teorije za celoten projekt gl\.
znotraj revije in pomenu arhitekturne teorije za celoten projekt gl.
@asorrosa1995critique] (in ne zgolj kot ena plast: stalno prisotne so
tudi razprave o urbanističnem in prostorskem načrtovanju). Kontekstualne
razmere teh arhitekturnoteoretskih spisov ima za nas, poleg izogibanju
@ -2795,7 +2795,7 @@ in »funkcijah« avantgard, ki mora biti sestavni del kritično-zgodovinske
mogoča. Sprva, posredno preko Benjaminovih spisih o Baudelairju, uvede
pojem velemesta, [Nit teorije o velemestu seveda seže do v arhitekturi
dobro poznanega spisa @simmel2000metropole; Velemesto bo tudi osrednji
pojem Tafurijevih sodelavcev, gl\. @cacciari1993dialectics] ki je
pojem Tafurijevih sodelavcev, gl. @cacciari1993dialectics] ki je
prizorišče kapitalističnih procesov družbene abstrakcije. Kot tako se ne
nanaša na konkreten kraj (čeprav velemestno stanje spremljajo konkretni
kapitalistični prostorski procesi), ampak je realna abstrakcija
@ -3117,7 +3117,7 @@ umetnosti in Le Corbusierjevih urbanističnih teorij: razredni kompromis
med delom in kapitalom v obliki subvencioniranja in spodbujanja
potrošnje ter s tem prenos konfliktov na višjo raven, ki je kosumpcija.
[Na tem mestu se Tafuri sklicuje na razredno analizo keynesijanizma prav
tako objavljeno v *Contropiano* in prevedeno tudi v slovenščino, gl\.
tako objavljeno v *Contropiano* in prevedeno tudi v slovenščino, gl.
@negri1984delavci] Tako v keynesijanizmu kot pri Le Corbusierju je
strukturna negativnost kapitalizma (stopnjevanje razrednih konfliktov in
»posledični« dvig mezd) napravljena v njegovo pozitivno spodbudo.
@ -3143,7 +3143,7 @@ odpovedi iskanju vzrokov neuspehov pri poseganju v mesto se umetnost
(ali arhitekturna kultura) osredotoča na iskanje novih vsebin, ki bi jih
ponudila za nova zavezništva z industrijo. Te Tafuri prepozna v obratu k
podobam govora je o pojavih *op* in *pop arta*, *industrial design*,
jasno pa tudi o *Podoba mesta* [gl\. @lynch2011podoba] , ki z
jasno pa tudi o *Podoba mesta* [gl. @lynch2011podoba] , ki z
metodološkimi predlogi in analizami raznovrstnih podob realna
protislovja mesta, ki še vedno uhajajo planu, simbolno povzdignejo na
formalno kompleksnost, katerih obravnava kot gradivo je omejena na raven
@ -3321,7 +3321,7 @@ sektorja pomeni vsaj začetno iskanje primerne nove popularne in
realistične arhitekturne sintakse. Iniciativo na specifičnem področju
analize likovne umetnosti NOB je že prevzela slovenska umetnostna
zgodovina in zdaj tudi začela zbiranje prvih gradiv za analizo
arhitekture mreže zadružnih domov. [gl\. @malesic2021skupno] Prav tako
arhitekture mreže zadružnih domov. [gl. @malesic2021skupno] Prav tako
je sprotno dokumentirana, a nikakor poglobljeno analizirana v odnosu do
arhitekture, razprava, kjer so teme strukturna funkcije stanovanjske
gradnje in možnosti njene umestitve v produkcijske in konsumpcijske
@ -3358,7 +3358,7 @@ investicijskim planom:
> metoda projektiranja v sistemu (metoda predstavlja organski del glavne
> naloge, tj\. graditev v sistemu in strnitev projektnega in gradbenega
> procesa v neizmenično odvisnost).
[@1973program, priloga; gl\. tudi *Progetto 80*, italijanska petletka,
[@1973program, priloga; gl. tudi *Progetto 80*, italijanska petletka,
ki je tudi obroben predmet razprave v @tafuri1970lavoro]
Sami po sebi (sploh pa v neurejeni obliki) se ti »faktoidi« za
@ -3668,7 +3668,7 @@ kopičiti zalog. V povezavi s tem in s praktičnimi prostorskimi
omejitvami gradbeni obrat je, v primerjavi z enostavnejšimi
industrijami, relativno bolj vezan na lokalni trg je odvisna od
sezonske delovne sile. [Te specifike obravnavajo že weimarski
socialdemokratski arhitekti, gl\. @wagner1987socialization]
socialdemokratski arhitekti, gl. @wagner1987socialization]
Te omejitve naslavljajo že modernistična vpeljava strojev,
standardizacija gradbenih in montažnih elementov ter spremljajoče
@ -3710,7 +3710,7 @@ celoten »življenjski cikel« stavbe. Povečan pritisk, ki izhaja iz
povečane odgovornosti, ki je naložena načrtovalski stopnji, in iz
povečanega deleža investicije, ki jo stopnja predstavlja, v nobenem
smislu ne namiguje na »nadgradnjo« stroke, kot je, na primer,
optimistična Deamer. [gl\. @deamer2010detail, 86-88]
optimistična Deamer. [gl. @deamer2010detail, 86-88]
Svoj optimizem izpeljuje iz potenciala, ki ga prepozna v »krizi
detajla«. Vsaka temeljna sprememba v produkcijskih pogojih, uvaja, se v
@ -3819,7 +3819,7 @@ najprej potrebno preoblikovati samo arhitekturo.«
[@spacecaviar2021nonextractive, 256] Tu prepoznamo morda najskrajnejše
meje arhitekturne zavesti. Gre za kuriran raziskovalni in razstavni
program Josepha Grimaja in skupine *Space Caviar*, navedena zbirka
besedil, [opozarjamo na izvrstno recenzijo zbirke, gl\.
besedil, [opozarjamo na izvrstno recenzijo zbirke, gl.
@rogan2022picking] ki ji bo sledil tudi drugi del, vzpostavlja
»teoretski okvir« programa. V uvodniku [@grima2021design] so vprašanja
in izhodišča projekta še najnatančneje opredeljena. Ali si je v znotraj
@ -3894,7 +3894,7 @@ pogojev krize in torej družbenih pogojev njene odprave. Kljub sklicu na
naravoslovnih zapiskih kjer je, na podlagi raziskav znanstvenikov prsti,
historizirana pozitivna povratna zanka med upadom rodovitnosti prsti in
industrializacijo tekom tako imenovane druge agrarne revolucije v letih
18301880 [gl\. @foster1999marx] je obzorje razprave, ki ga
18301880 [gl. @foster1999marx] je obzorje razprave, ki ga
vzpostavlja z »materializmom stvari« če uporabimo termine Fortinijeve
polemike , omejeno na govor o arhitekturni krivdi ali odnosu *do* tega
stanja. Spominjajo na razpravo, v katero je Fortini posegel proti
@ -3961,7 +3961,7 @@ kritiki in ne še bistvenega prispevka k njej. »Kapitalkritik« pa so
sistematične teorije kapitalizma, ki so zgodovinsko predstavljale
preboje pri njegovem razumevanju. Vsaka generacija ima torej
*teoretski izziv* preseči lastno »družbeno amnezijo« in prispevati k
tej tradiciji za lastne potrebe. [gl\. @fraser2014behind, 55-56]
tej tradiciji za lastne potrebe. [gl. @fraser2014behind, 55-56]
Vprašanja, ki jih aktivisti odpirajo, nadaljuje Ghosh, nujno potrebujejo
novo teoretsko konceptualizacijo arhitekture in gradnje kot »notranje
@ -3969,7 +3969,7 @@ povezanih« delov iste celote. Tu se nanaša na »filozofijo notranjih
razmerij« Bertella Ollmana, ki razmerja, znotraj katerih se katera koli
stvar nahaja, obravnava kot bistvene dele tega kar ta stvar je, tako da
pomenljive spremembe katerih koli od teh razmerij razume kot tudi
kvalitativno spremembo sistema, katerega del ta stvar je. [gl\.
kvalitativno spremembo sistema, katerega del ta stvar je. [gl.
@ollman2015marxism, 10] Vsaka stvar je tako stopnja sebe in hkrati
odnos. Posledice tega Ghosh uporabi pri obravnavi arhitekture in gradnje
kot sokonsititutivni ene do druge, kar nam v luči videza ločenega

View File

@ -116,6 +116,22 @@ zgleda, da v marxovi razrešitvi spet ni prostora za zavest.
V teh medsebojno izključujočih nazorih o istem predmetu pri, na eni strani,
*formalistično-racionalnem* ter, na drugi, *iracionalno-individualističnem*
pojmovanju zgodovine, se zrcali antagonizem kapitalističnega produkcijskega
reda.
Prvi pravzaprav pove, da je človek v meščanski družbi podrejen produkcijskim
silam. Družbeno gibanje ima zanje obliko gibanja stvari, pod nadzorom katerih
so, namesto da bi oni nadzorovali nje. [@marx2012kapital1, 60]
- Marx nasproti tej [postvarelosti] postavi, da je kapital družbeno razmerje.
razmerje med ljudmi.
> Konkretno raziskovanje pomeni torej: odnos do družbe kot celote. Šele
> v tem odnosu se namreč pojavi v vseh svojih bistvenih določilih vsakokratna
> zavest ljudi o svojem obstoju. [@lukacs1985zgodovina, 66]
> Razredna zavest je torej -- abstraktno formalno gledano -- hkrati razredno
> določeno *nezavedanje* lastnega družbenozgodovinskega ekonomskega položaja.
> [@lukacs1985zgodovina, 67]
@ -143,9 +159,22 @@ references:
- family: Lukács
given: György
title: "Zgodovina in razredna zavest: študije o marksistični dialektiki"
title-short: "Zgodovina in razredna zavest"
publisher-place: Ljubljana
publisher: Inštitut za marksistične študije ZRC SAZU
issued: 1985
language: sl
- type: book
id: marx2012kapital1
author:
- family: Marx
given: Karl
title: "Kapital: kritika politične ekonomije"
title-short: "Kapital"
volume: 1
publisher-place: Ljubljana
publisher: Sophia
issued: 2012
language: sl
# vim: spelllang=sl
...