- Kaj so te temeljne spremembe, v kaj se spremeni arhitekturno delo (iz intelektualnega v ...).
- Kaj so relevantni avtorji. Kaj pravijo, v kaj se je spremenilo.
## Kazalo
- Uvod
- Moderna arhitektura
- Arhitektura, realna subsumpcija industrije
- Sodobna arhitektura, intelektualno delo v 21. stoletju.
- Utemeljitev teze
- Zaključek
-->
<!--
Dispozicija doktorske disertacije obsega:
- predlog naslova disertacije v slovenskem in angleškem jeziku,
- znanstveno področje teme doktorske disertacije,
- pregled ožjega znanstvenega področja in opis vsebine, ki jo bo doktorand obravnaval,
- opredelitev raziskovalnega problema, ki obsega:
- prikaz dosedanjih raziskav na področju teme,
- jasno predstavljene hipoteze oziroma raziskovalna vprašanja s kratko obrazložitvijo,
- zasnovo raziskav in opis metod raziskovanja,
- opredelitev pričakovanih rezultatov in izvirni prispevek k znanosti,
- seznam relevantne literature s področja teme.
- življenjepis doktoranda,
- bibliografija doktoranda (seznam doktorandovih objavljenih znanstvenih, strokovnih, projektnih in drugih del),
- dispozicije doktorskih disertacij, ki so namenjene potrditvi na KDrŠ UL naj obsegajo od 3 do največ 5 strani (brez literature). V dispoziciji naj kandidati ustrezno citirajo oz. navedejo literaturo, ki jo bodo uporabili,
-->
<!--
Naslov naj jedrnato izrazi bistveno vsebino naloge, natančno, jasno (lokacijsko, časovno ...) naj opredeli objekt raziskave ter morebitne metode in tehnike raziskave.
Vsebuje naj ključne in bistvene besede obravnavane tematike (do 140 znakov, brez kratic).
- Realna subsumpcija arhitekturnega dela
- Koda/načrt/gradbišče
- Hipermodernizem, stanje realne subsumpcije arhitekturnega dela kot
intelektualnega dela
- Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj
- Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj med ideologijo in tehnologijo
-->
---
title: "Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj"
author: Uroš Mikanovič
mentor: Petra Čeferin
date: 2022-12-12
...
<!--
Predstavitev vključuje oceno dosedanjih raziskav na področju (podpodročju), ki se navezujejo na objekt raziskave.
Predstaviti in pojasniti bistvo problema, ki ga raziskava obravnava, njegovo aktualnost in relevantnost.
Kaj je o problemu znanega in kaj ne, oziroma, kaj je še odprto.
Oris problemskega ozadja in teme naj vsebuje ustrezne reference s področja obravnavane tematike, ki dokazujejo kandidatovo poglobljeno seznanjenost s področjem raziskave.
Utemeljitev teme naj vsebuje kritično utemeljitev, da do trenutka prijave načrta raziskave niti doma niti v svetu ni na koncipiran način celovito raziskana in strokovni javnosti prezentirana predložena tema (originalnost raziskave).
-->
<!--
- [x] Splošen uvod.
Očitna, morda banalna, opazka o trenutnem stanju znotraj arhitekturne kulture, ki uvede v splošno temo odnosa med tehnološkim razvojem in arhitekturo.
- [?] Sklic na prispevke znotraj trenda obravnave položaja arhitekturnega dela.
-->
Položaj arhitekturnega dela v luči sodobnih procesov informacijsko podprte prestrukturacije gradbenega sektorja, je v zadnjem desetletju ena osrednjih tem znotraj arhitekturne kulture, saj uvajanje novih tehnologij v projektantske in proizvodne procese -- parametrizacija in digitalna fabrikacija -- odločilno spreminja tehnično podlago arhitekturnega poklica in s tem potencialno spreminja, širi ali krči arhitektkine ali arhitektove obstoječe naloge ter vloge.
<!--
[gl. na primer @deamer2010building; @aitchison2014thearchitecture; @lloyd2016industries]
Delo je sicer danes, zaradi novih tehnologij avtonomnih strojev in logističnih sistemov, na splošno deležno posebne pozornosti.
[gl. na primer @smith2020service; @benanav2022automation]
Toda "obrat k delu" v arhitekturi, kot *arhitekturnoteoretski* trend, naznanja, da gre tudi za specifično arhitekturno problematiko.
-->
<!--
- [ ] Splošen opis odnosa med tehnologijo in arhitekturo.
- [ ] Tema odnosa med tehnologijo in arhitekturo ima posebno mesto v arhitekturni zgodovini.
- [ ] Vzpostavitev arhitekture kot intelektualne prakse v renesansi ima v tej luči dodaten pomen.
-->
[test.md](test.md)
<!--
Tema uvajanja tehnologije v delovne procese ima v arhitekturni zgodovini posebno mesto.
Nenazadnje je za številne zgodovinarje konstitutivni moment moderne arhitekture izgradnja kupole florentinske katedrale, kjer objektivni tehnični značaj Brunelleschijevega izuma odpravi privilegije starih gradbenih mojstrov, delavce pa napravi lažje zamenljive.
[@biraghi2019larchitetto, 37-38]
Čeprav lahko celotno moderno zgodovino tehnologije, oziroma njeno uvajanje v delovne procese, razumemo in razlagamo skozi njene disruptivne učinke na področju delitve dela -- nenazadnje ima konstitutiven moment renesančne arhitekture, oziroma renesančnega arhitekta, tudi tehnološko podlago [gl. drugo poglavje @biraghi2019larchitetto] --, dobi uvajanje tehnologije v delovne procese posebno razsežnost po industrijski revoluciji.
V nalogi bi rad zagovarjal, da obdobje od konca 60. let 20. stoletja
dalje lahko opredelimo kot obdobje *realne subsumpcije arhitekture*, to
je kot obdobje temeljnih notranjih sprememb arhitekture po izrazito
tehnološko posredovani logiki kapitala. Ta proces so napovedovala že
arhitekturna nanašanja na industrializacijo iz obdobja modernizma, ko
arhitekturna kultura sebe razume tudi kot avantgardo te
industrializacije. Z razvojem in uvedbo informacijskih tehnologij na
področje gradnje in načrtovanja pa, sorodno kot dotedaj manualno delo,
arhitekturno delo vse bolj zaznamujejo vnaprej določene operacije s
stroji. Te spremembe v vsebini in vlogi arhitekturnega dela se odražajo
znotraj arhitekturne kulture, kot optimistično ali skeptično
opredeljevanje do tehnologije in kot poskusi obnove ideološke funkcije
arhitekture, a nove ravni tehnološke posredovanosti arhitekturnega dela
odpravljajo funkcije arhitekture kot intelektualne prakse, kot so
opredeljevanje in predpisovanje.
Izpostavil bi nekaj ozadij tega sklopa trditev:
In sicer, da se zanašam na specifične poudarke iz del italijanskega
arhitekturnega zgodovinarja Manfreda Tafurija in njegove analize
modernističnega gibanja v razmerju do kapitalistične prestrukturacije
produkcije in konsupcije.
Drugič, da razvoje znotraj sodobne arhitekture kulture -- tu imam v
mislih tako imenovani "obrat k delu", to je nova kritična pozornost
arhitekturnega diskurza, teorije in zgodovine do tem delitve dela in
tehnologije -- razumem kot odziv na sodobne procese informacijsko
podprte prestrukturacije gradbenega sektorja. Zato ker uvajanje novih
tehnologij v projektantske in proizvodne procese -- kot so danes
parametrizacija in digitalna fabrikacija -- spreminjajo tehnično podlago
arhitekturnega poklica in s tem se potencialno širijo ali krčijo
arhitektkine ali arhitektove naloge ter vloge.
In tretjič, da informacijska tehnologija predstavlja posebno težavo
tradicionalni kritični arhitekturni zavesti, saj so nekateri aspekti
informacijskih tehnologij -- na splošno: avtomatske informacijske
povratne zanke -- "brezbrižne" do arhitekture v njeni ideološki funkciji
Svoj [pregled vlog arhitekta kot intelektualca](arhitekt_kot_intelektualec.md#vloga) italijanski arhitekturni zgodovinar in teoretik Marco Biraghi začne z "afero" povezano z izgradnjo florentinske katedrale in zasnovo kupole
> ki bi tradicionalno bila rešena z uporabo lesenih opažev (reber), a v tem primeru zaradi velikih dimenzij prostora, ki bi ga bilo treba obokati, niso bile uporabne, je za Brunelleschija postala priložnost, da ne le uporabi svoje konstrukcijsko znanje, ki je plod neposrednega študija antike, temveč tudi "prvič potrdi in zagovarja 'strokovnost' arhitekta proti ohlapnem 'poklicu' rokodelca, prednost tehnične invencije pred izvedenostjo obrti". [@biraghi2019larchitetto, 37]
, ki [za številne
zgodovinarje]{.warn}^[Presplošno rečeno. Potrebno je natančneje opredeliti, kdo
so "številni zgodovinarji", ne poimensko, temveč kateri teoretski/zgodovinarski
tradiciji pripadajo.] označuje začetek moderne arhitekture:
Odvečnost arhitekture v razmerju do kapitalističnega razvoja je znana tema tafurijanske kritike arhitekturne ideologije.
Manj ozaveščena pa je skrajnejša razdelava te odvečnosti kot jo Tafuri razvije v članku *Lavoro intellettuale e sviluppo capitalistico*.
[@tafuri1970lavoro]
Kapitalistični razvoj, oziroma *Plan*, tu pridobi status popolnoma avtonomnega akterja:
> Gospostvo totalnega kapitala se tako uresničuje izven vsakršne logike, ki je tuja njegovim lastnim neposrednim mehanizmom, brez vsakršne zunanje utemeljitve za vse večjo realizacijo konkretnih instrumentov poseganja, z najbolj absolutno neodvisnostjo od kakršnega koli abstraktnega "etičnega" cilja, od kakršne koli teleologije, od kakršnega koli "najstva".
[@tafuri1970lavoro, 247]
Tu ne gre več za to, da je arhitektura izgubila ideološko funkcijo, temveč je sama funkcija ideologije presežena.
Tafurijev *Plan* je absolutno tuj kakršnemu koli upravljanju v oblikah, s sredstvi, ki jih je arhitektura do tedaj razvila.
Ključni razvoj v to smer za Tafurija predstavlja izum računalnika, oziroma razdelava umetnih jezikov, ki so uporabni znotraj sistema računalnikov.
Zanj so pogoj avtonomije *Plana* dinamični modeli nadzora, ki zagotavljajo lastne mehanizme vrednotenja in s tem odpravljajo diskurzivne funkcije arhitekta kot intelektualca ter ustvarjajo nove splošne discipline, ki izhajajo iz *Plana*.
[@tafuri1970lavoro, 267]
Za Krašovca je prehod kapitala od nadomeščanja motoričnih in mehaničnih
človeških funkcij do nadomeščanja intelektualnih funkcij ključen.
Dokler stroji nadomeščajo zgolj silo, trend tega nadomeščanja nadzira
človek, četudi posledic tega nima popolnoma pod nadzorom. Ko pa se
človeka lahko nadomesti tudi s tako imenovanimi mislečimi stroji --
sistemi, ki lahko sami načrtujejo in prilagajajo svojo dejavnost --
konkurenčno določen razvoj razvoj kapitala postane popolnoma
*ambivalenten* do človeka.
Ni več primerno vprašanje ideologije ali vprašanje gospostva. Kapital se
na področju zidave reproducira drugače (soren mao) Ključno je
razumevanje logike.
Ta logika se uveljavlja izrazito tehnološko. Zato se vračamo v uvajanje
tehnologije v intelektualne delovne procese
<!-- tujost kapitala ... -->
Namen naloge je opredeliti in utemeljiti razvoj pomoderne arhitekture v
terminih racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije
arhitekturnega dela znotraj izrazito tehnološke dinamike
kapitalističnega razvoja. "Obrat k delu" kot arhitekturnoteoretski
trend nakazuje, da področje sprememb vsebin in oblik arhitekturnega dela
postaja eno pomembnejših področij za razumevanje sodobne arhitekture.
Toda razvoj intelektualnih oziroma informacijskih funkcij strojev ne
odpravlja zgolj nekatere ideološke funkcije intelektualnih poklicev,
temveč potencialno odpravlja ideološko funkcijo kot tako. Opredelitve
do in vrednotenje lastnega položaja, skeptično ali optimistično, ni več
ustrezno v kolikor so ti procesi še vedno pojmovani znotraj
humanistične teorije odtujitve. Pri realni subsumpciji
intelektualnega dela namreč ne gre za proces objektivizacije človeških
lastnosti, temveč ima ta proces svojo realno avtonomijo. Namen naloge
je zato tudi teoretsko antihumanistična opredelitev avtonomije
kapitalističnega razvoja v razmerju do arhitekturnega dela, tudi skozi
reaktualizacijo nekaterih manj znanih del kanoničnih
arhitekturnoteoretskih avtorjev.
Za obe, četudi tendenciozni, analizi menimo, da zaznata bistveno
disruptivno vlogo, ki jo, na eni strani izum, na drugi množična uporaba,
informacijske tehnologije imajo pri dekvalifikaciji ali rekvalifikaciji
intelektualnega dela. Obdobje od 70\. let 20\. stoletja do začetka 21\.
stoletja znotraj arhitekture in širše zaznamuje več pragmatičnih in
optimističnih obratov, ki na praktični ravni niso terjali posebne
analize tehnologije v razmerju do intelektualnega delovnega procesa.
Nove funkcije intelektualnega dela v luči novoizumljenih trgov (kar je
bila tudi funkcija tako imenovanega neoliberalnega obrata, ki sovpada s
tem obdobjem) urbane regeneracije, zvezdniške arhitekture, računalniško
podprtih formalnih eksperimentov in celo ekoloških znanosti so
nakazovali na nova polja priložnosti, kjer arhitektura lahko spet
opredeli *lastne* programe delovanja do teh trgov. Toda prav tako je to
obdobje temeljnih tehničnih sprememb arhitekturnega dela in
formalizacije številnih aspektov projektiranja v programske jezike. Z
navezavo na ti dve analizi je možno obdobje pomodernistične arhitekture
-- to je arhitekture postmodernizma in dalje -- utemeljiti v terminih
racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije, kar omogoča tudi
reinterpretacijo najbolj vidnih -- stilskih, estetskih, diskurzivnih --
značilnosti obdobja.
Kritika v terminih ideologije in gospostva so neustrezne. Ravno v
posploševanju trendov, ki jih arh. kultura dobro zaznava, so
antropocentrični odzivi neustrezni saj ne zajamejo vse širine. Kar nam
preostane je raziskovanje logike sistema, ki se, ko govorimo o izgubi