arhitekturno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md
parent
8aecef2147
commit
82eb9e04ba
|
@ -1,7 +1,3 @@
|
|||
---
|
||||
title: "Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj"
|
||||
...
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
## O čem gre (zares)?
|
||||
|
@ -9,22 +5,23 @@ title: "Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj"
|
|||
- Obstajajo tim. intimni cilji naloge.
|
||||
|
||||
- Filološki cilji.
|
||||
|
||||
Več prebrati in bolje razumeti Tafurija (in Marxa).
|
||||
|
||||
- Metodološki/teoretski cilji.
|
||||
|
||||
Razviti in argumentirati kritiko ideologije kot metodo in usmeritev za razumevanje arhitekture.
|
||||
|
||||
- [...]
|
||||
|
||||
- Antimoralizem.
|
||||
Pri obravnavi kapitalistične prestrukturacije intelektualnih delovnih procesov obstaja nevarnost moraliziranja.
|
||||
Učinki kapitalizma se lahko razlagajo kot ...
|
||||
|
||||
Pri obravnavi kapitalistične prestrukturacije intelektualnih delovnih procesov obstaja nevarnost moraliziranja.
|
||||
|
||||
## Doktrina pisanja
|
||||
|
||||
- Kaj spada v opombe?
|
||||
|
||||
- Filološke digresije.
|
||||
|
||||
- (Preveč) marksološke digresije.
|
||||
|
||||
## PČ
|
||||
|
@ -42,10 +39,164 @@ title: "Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj"
|
|||
Razmejit se od "digitalnega obrata".
|
||||
- Kako lahko Tafurija beremo, kot da govori o realni subsumpciji?
|
||||
- Gl. Afterword od Rancierja, str. 280 ...
|
||||
- Kje so konference?
|
||||
- EAHN.
|
||||
- Kaj so te temeljne spremembe, v kaj se spremeni arhitekturno delo (iz intelektualnega v ...).
|
||||
- Kaj so relevantni avtorji. Kaj pravijo, v kaj se je spremenilo.
|
||||
|
||||
## Kazalo
|
||||
|
||||
- Uvod
|
||||
- Moderna arhitektura
|
||||
- Arhitektura, realna subsumpcija industrije
|
||||
- Sodobna arhitektura, intelektualno delo v 21. stoletju.
|
||||
- Utemeljitev teze
|
||||
- Zaključek
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
## Uvod
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Dispozicija doktorske disertacije obsega:
|
||||
|
||||
- predlog naslova disertacije v slovenskem in angleškem jeziku,
|
||||
- znanstveno področje teme doktorske disertacije,
|
||||
- pregled ožjega znanstvenega področja in opis vsebine, ki jo bo doktorand obravnaval,
|
||||
- opredelitev raziskovalnega problema, ki obsega:
|
||||
- prikaz dosedanjih raziskav na področju teme,
|
||||
- jasno predstavljene hipoteze oziroma raziskovalna vprašanja s kratko obrazložitvijo,
|
||||
- zasnovo raziskav in opis metod raziskovanja,
|
||||
- opredelitev pričakovanih rezultatov in izvirni prispevek k znanosti,
|
||||
- seznam relevantne literature s področja teme.
|
||||
- življenjepis doktoranda,
|
||||
- bibliografija doktoranda (seznam doktorandovih objavljenih znanstvenih, strokovnih, projektnih in drugih del),
|
||||
- dispozicije doktorskih disertacij, ki so namenjene potrditvi na KDrŠ UL naj obsegajo od 3 do največ 5 strani (brez literature). V dispoziciji naj kandidati ustrezno citirajo oz. navedejo literaturo, ki jo bodo uporabili,
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Naslov naj jedrnato izrazi bistveno vsebino naloge, natančno, jasno (lokacijsko, časovno ...) naj opredeli objekt raziskave ter morebitne metode in tehnike raziskave.
|
||||
Vsebuje naj ključne in bistvene besede obravnavane tematike (do 140 znakov, brez kratic).
|
||||
|
||||
- Realna subsumpcija arhitekturnega dela
|
||||
|
||||
- Koda/načrt/gradbišče
|
||||
|
||||
- Hipermodernizem, stanje realne subsumpcije arhitekturnega dela kot
|
||||
intelektualnega dela
|
||||
|
||||
- Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj
|
||||
|
||||
- Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj med ideologijo in tehnologijo
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
---
|
||||
title: "Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj"
|
||||
author: Uroš Mikanovič
|
||||
mentor: Petra Čeferin
|
||||
date: 2022-12-12
|
||||
...
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Predstavitev vključuje oceno dosedanjih raziskav na področju (podpodročju), ki se navezujejo na objekt raziskave.
|
||||
Predstaviti in pojasniti bistvo problema, ki ga raziskava obravnava, njegovo aktualnost in relevantnost.
|
||||
Kaj je o problemu znanega in kaj ne, oziroma, kaj je še odprto.
|
||||
Oris problemskega ozadja in teme naj vsebuje ustrezne reference s področja obravnavane tematike, ki dokazujejo kandidatovo poglobljeno seznanjenost s področjem raziskave.
|
||||
Utemeljitev teme naj vsebuje kritično utemeljitev, da do trenutka prijave načrta raziskave niti doma niti v svetu ni na koncipiran način celovito raziskana in strokovni javnosti prezentirana predložena tema (originalnost raziskave).
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
- [x] Splošen uvod.
|
||||
|
||||
Očitna, morda banalna, opazka o trenutnem stanju znotraj arhitekturne kulture, ki uvede v splošno temo odnosa med tehnološkim razvojem in arhitekturo.
|
||||
|
||||
- [?] Sklic na prispevke znotraj trenda obravnave položaja arhitekturnega dela.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
Položaj arhitekturnega dela v luči sodobnih procesov informacijsko podprte prestrukturacije gradbenega sektorja, je v zadnjem desetletju ena osrednjih tem znotraj arhitekturne kulture, saj uvajanje novih tehnologij v projektantske in proizvodne procese -- parametrizacija in digitalna fabrikacija -- odločilno spreminja tehnično podlago arhitekturnega poklica in s tem potencialno spreminja, širi ali krči arhitektkine ali arhitektove obstoječe naloge ter vloge.
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
[gl. na primer @deamer2010building; @aitchison2014thearchitecture; @lloyd2016industries]
|
||||
Delo je sicer danes, zaradi novih tehnologij avtonomnih strojev in logističnih sistemov, na splošno deležno posebne pozornosti.
|
||||
[gl. na primer @smith2020service; @benanav2022automation]
|
||||
Toda "obrat k delu" v arhitekturi, kot *arhitekturnoteoretski* trend, naznanja, da gre tudi za specifično arhitekturno problematiko.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
- [ ] Splošen opis odnosa med tehnologijo in arhitekturo.
|
||||
- [ ] Tema odnosa med tehnologijo in arhitekturo ima posebno mesto v arhitekturni zgodovini.
|
||||
- [ ] Vzpostavitev arhitekture kot intelektualne prakse v renesansi ima v tej luči dodaten pomen.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
[test.md](test.md)
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Tema uvajanja tehnologije v delovne procese ima v arhitekturni zgodovini posebno mesto.
|
||||
Nenazadnje je za številne zgodovinarje konstitutivni moment moderne arhitekture izgradnja kupole florentinske katedrale, kjer objektivni tehnični značaj Brunelleschijevega izuma odpravi privilegije starih gradbenih mojstrov, delavce pa napravi lažje zamenljive.
|
||||
[@biraghi2019larchitetto, 37-38]
|
||||
|
||||
Čeprav lahko celotno moderno zgodovino tehnologije, oziroma njeno uvajanje v delovne procese, razumemo in razlagamo skozi njene disruptivne učinke na področju delitve dela -- nenazadnje ima konstitutiven moment renesančne arhitekture, oziroma renesančnega arhitekta, tudi tehnološko podlago [gl. drugo poglavje @biraghi2019larchitetto] --, dobi uvajanje tehnologije v delovne procese posebno razsežnost po industrijski revoluciji.
|
||||
|
||||
V nalogi bi rad zagovarjal, da obdobje od konca 60. let 20. stoletja
|
||||
dalje lahko opredelimo kot obdobje *realne subsumpcije arhitekture*, to
|
||||
je kot obdobje temeljnih notranjih sprememb arhitekture po izrazito
|
||||
tehnološko posredovani logiki kapitala. Ta proces so napovedovala že
|
||||
arhitekturna nanašanja na industrializacijo iz obdobja modernizma, ko
|
||||
arhitekturna kultura sebe razume tudi kot avantgardo te
|
||||
industrializacije. Z razvojem in uvedbo informacijskih tehnologij na
|
||||
področje gradnje in načrtovanja pa, sorodno kot dotedaj manualno delo,
|
||||
arhitekturno delo vse bolj zaznamujejo vnaprej določene operacije s
|
||||
stroji. Te spremembe v vsebini in vlogi arhitekturnega dela se odražajo
|
||||
znotraj arhitekturne kulture, kot optimistično ali skeptično
|
||||
opredeljevanje do tehnologije in kot poskusi obnove ideološke funkcije
|
||||
arhitekture, a nove ravni tehnološke posredovanosti arhitekturnega dela
|
||||
odpravljajo funkcije arhitekture kot intelektualne prakse, kot so
|
||||
opredeljevanje in predpisovanje.
|
||||
|
||||
Izpostavil bi nekaj ozadij tega sklopa trditev:
|
||||
|
||||
In sicer, da se zanašam na specifične poudarke iz del italijanskega
|
||||
arhitekturnega zgodovinarja Manfreda Tafurija in njegove analize
|
||||
modernističnega gibanja v razmerju do kapitalistične prestrukturacije
|
||||
produkcije in konsupcije.
|
||||
|
||||
Drugič, da razvoje znotraj sodobne arhitekture kulture -- tu imam v
|
||||
mislih tako imenovani "obrat k delu", to je nova kritična pozornost
|
||||
arhitekturnega diskurza, teorije in zgodovine do tem delitve dela in
|
||||
tehnologije -- razumem kot odziv na sodobne procese informacijsko
|
||||
podprte prestrukturacije gradbenega sektorja. Zato ker uvajanje novih
|
||||
tehnologij v projektantske in proizvodne procese -- kot so danes
|
||||
parametrizacija in digitalna fabrikacija -- spreminjajo tehnično podlago
|
||||
arhitekturnega poklica in s tem se potencialno širijo ali krčijo
|
||||
arhitektkine ali arhitektove naloge ter vloge.
|
||||
|
||||
In tretjič, da informacijska tehnologija predstavlja posebno težavo
|
||||
tradicionalni kritični arhitekturni zavesti, saj so nekateri aspekti
|
||||
informacijskih tehnologij -- na splošno: avtomatske informacijske
|
||||
povratne zanke -- "brezbrižne" do arhitekture v njeni ideološki funkciji
|
||||
(oziroma do arhitekture kot ideacije).
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
Tehnične invencije in tehnološki razvoj imajo posebno mesto
|
||||
|
||||
|
||||
Arhitekturni teoretiki in zgodovinarji so v desetletjih po drugi svetovni vojni
|
||||
...
|
||||
pri čemer so
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Svoj [pregled vlog arhitekta kot intelektualca](arhitekt_kot_intelektualec.md#vloga) italijanski arhitekturni zgodovinar in teoretik Marco Biraghi začne z "afero" povezano z izgradnjo florentinske katedrale in zasnovo kupole
|
||||
|
||||
|
@ -58,6 +209,26 @@ zgodovinarje]{.warn}^[Presplošno rečeno. Potrebno je natančneje opredeliti, k
|
|||
so "številni zgodovinarji", ne poimensko, temveč kateri teoretski/zgodovinarski
|
||||
tradiciji pripadajo.] označuje začetek moderne arhitekture:
|
||||
|
||||
V tem primeru začetek moderne arhitekture ni opredeljen v formalnih,
|
||||
oblikovnih ali tehničnih, kriterijih, temveč začetek označuje
|
||||
vzpostavitev arhitektov v njihovi družbeni distinkciji, kot
|
||||
intelektualcev in vodilnih figur na gradbišču. Na to, kakšen značaj bo
|
||||
nova "premoč" intelekta imela, nakazuje epizoda iz leta 1430, ko
|
||||
Brunelleschi zidarje, ki so stavkali zaradi napornega in nevarnega dela
|
||||
na kupoli, odpusti le da jih nazadnje spet zaposli za nižje plačilo. Pri
|
||||
tem ni ključna osnovna ugotovitev, da se avtonomija arhitekta izvaja v
|
||||
terminih komande in nadzora, temveč da ima vzpostavitev arhitekture kot
|
||||
avtonomnega področja delovanja izrazito tehnološko podlago ter da ima
|
||||
Brunelleschijev izum objektivni značaj. Rešitev zasnove kupole na način,
|
||||
da je ni potrebno pred gradnjo centrirati ter med gradnjo podpirati, ker
|
||||
je na vsaki stopnji izgradnje samostoječa in samouravnalna, odpravi
|
||||
privilegije mojstrov saj se ne zanaša več na njihovo tradicionalno
|
||||
vednost, prav tako pa lažje prenese zaustavitve del in menjave delovnih
|
||||
ekip. Učinkovanje arhitekture je v tem primeru pravzaprav neodvisno od
|
||||
strokovnih, umetniških ali političnih interesov arhitekta in z njimi
|
||||
sovpada le slučajno.
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Opredelitev začetka moderne arhitekture kot vzpostavitev področja nad katerim
|
||||
ima družbena skupina ekskluzivno
|
||||
|
@ -70,11 +241,11 @@ arhitekture.
|
|||
|
||||
Najprej bi radi vzpostavili tri stvari.
|
||||
|
||||
- Kaj je status tafurijanske kritike ideologije znotraj našega teoretskega
|
||||
aparata? Kaj je "realni" pomen tafurijanske kritike ideologije?
|
||||
- Kritika ideologije ni samo "strategija". Ni slučajna oziroma zvedljiva na
|
||||
zgodovinsko, geografsko in politično omejene interese operaistov, ampak ima
|
||||
spoznavno vrednost. Lahko govorimo o kritiki ideologije kot o teoriji.
|
||||
- Kaj je status tafurijanske kritike ideologije znotraj našega teoretskega aparata?
|
||||
Kaj je "realni" pomen tafurijanske kritike ideologije?
|
||||
- Kritika ideologije ni samo "strategija".
|
||||
Ni slučajna oziroma zvedljiva na zgodovinsko, geografsko in politično omejene interese operaistov, ampak ima spoznavno vrednost.
|
||||
Lahko govorimo o kritiki ideologije kot o teoriji.
|
||||
- [Nekako do kritike ideologije kot tehnologije (kot teorije)]
|
||||
|
||||
|
||||
|
@ -167,7 +338,7 @@ pri posredovanju partikularnega interesa tako, da ga pokaže "neideološko".
|
|||
Na podlagi opredelitve kritike ideologije kot navezovanja intelektualnih
|
||||
produktov na njihov družbeno okolje
|
||||
|
||||
... lahko se vrnemo k uvodnemu primeru kupole florentinske katedrale ...
|
||||
... lahko se vrnemo k uvodnemu primeru kupole florentinske katedrale ...
|
||||
|
||||
Pri tem ni ključna osnovna interpretacija, da se avtonomija arhitekta izvaja v
|
||||
terminih komande in nadzora, temveč objektivni značaj Brunelleschijevega izuma.
|
||||
|
@ -183,6 +354,88 @@ slučajno.
|
|||
a ne več zgolj na ravni diskurza, temveč tehnologije." [@krasovec2016novi, 289]
|
||||
|
||||
|
||||
<!-- lavoro intellettuale ... -->
|
||||
|
||||
Odvečnost arhitekture v razmerju do kapitalističnega razvoja je znana tema tafurijanske kritike arhitekturne ideologije.
|
||||
Manj ozaveščena pa je skrajnejša razdelava te odvečnosti kot jo Tafuri razvije v članku *Lavoro intellettuale e sviluppo capitalistico*.
|
||||
[@tafuri1970lavoro]
|
||||
Kapitalistični razvoj, oziroma *Plan*, tu pridobi status popolnoma avtonomnega akterja:
|
||||
|
||||
> Gospostvo totalnega kapitala se tako uresničuje izven vsakršne logike, ki je tuja njegovim lastnim neposrednim mehanizmom, brez vsakršne zunanje utemeljitve za vse večjo realizacijo konkretnih instrumentov poseganja, z najbolj absolutno neodvisnostjo od kakršnega koli abstraktnega "etičnega" cilja, od kakršne koli teleologije, od kakršnega koli "najstva".
|
||||
[@tafuri1970lavoro, 247]
|
||||
|
||||
Tu ne gre več za to, da je arhitektura izgubila ideološko funkcijo, temveč je sama funkcija ideologije presežena.
|
||||
Tafurijev *Plan* je absolutno tuj kakršnemu koli upravljanju v oblikah, s sredstvi, ki jih je arhitektura do tedaj razvila.
|
||||
Ključni razvoj v to smer za Tafurija predstavlja izum računalnika, oziroma razdelava umetnih jezikov, ki so uporabni znotraj sistema računalnikov.
|
||||
Zanj so pogoj avtonomije *Plana* dinamični modeli nadzora, ki zagotavljajo lastne mehanizme vrednotenja in s tem odpravljajo diskurzivne funkcije arhitekta kot intelektualca ter ustvarjajo nove splošne discipline, ki izhajajo iz *Plana*.
|
||||
[@tafuri1970lavoro, 267]
|
||||
|
||||
Za Krašovca je prehod kapitala od nadomeščanja motoričnih in mehaničnih
|
||||
človeških funkcij do nadomeščanja intelektualnih funkcij ključen.
|
||||
Dokler stroji nadomeščajo zgolj silo, trend tega nadomeščanja nadzira
|
||||
človek, četudi posledic tega nima popolnoma pod nadzorom. Ko pa se
|
||||
človeka lahko nadomesti tudi s tako imenovanimi mislečimi stroji --
|
||||
sistemi, ki lahko sami načrtujejo in prilagajajo svojo dejavnost --
|
||||
konkurenčno določen razvoj razvoj kapitala postane popolnoma
|
||||
*ambivalenten* do človeka.
|
||||
|
||||
Ni več primerno vprašanje ideologije ali vprašanje gospostva. Kapital se
|
||||
na področju zidave reproducira drugače (soren mao) Ključno je
|
||||
razumevanje logike.
|
||||
|
||||
Ta logika se uveljavlja izrazito tehnološko. Zato se vračamo v uvajanje
|
||||
tehnologije v intelektualne delovne procese
|
||||
|
||||
<!-- tujost kapitala ... -->
|
||||
|
||||
Namen naloge je opredeliti in utemeljiti razvoj pomoderne arhitekture v
|
||||
terminih racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije
|
||||
arhitekturnega dela znotraj izrazito tehnološke dinamike
|
||||
kapitalističnega razvoja. "Obrat k delu" kot arhitekturnoteoretski
|
||||
trend nakazuje, da področje sprememb vsebin in oblik arhitekturnega dela
|
||||
postaja eno pomembnejših področij za razumevanje sodobne arhitekture.
|
||||
Toda razvoj intelektualnih oziroma informacijskih funkcij strojev ne
|
||||
odpravlja zgolj nekatere ideološke funkcije intelektualnih poklicev,
|
||||
temveč potencialno odpravlja ideološko funkcijo kot tako. Opredelitve
|
||||
do in vrednotenje lastnega položaja, skeptično ali optimistično, ni več
|
||||
ustrezno v kolikor so ti procesi še vedno pojmovani znotraj
|
||||
humanistične teorije odtujitve. Pri realni subsumpciji
|
||||
intelektualnega dela namreč ne gre za proces objektivizacije človeških
|
||||
lastnosti, temveč ima ta proces svojo realno avtonomijo. Namen naloge
|
||||
je zato tudi teoretsko antihumanistična opredelitev avtonomije
|
||||
kapitalističnega razvoja v razmerju do arhitekturnega dela, tudi skozi
|
||||
reaktualizacijo nekaterih manj znanih del kanoničnih
|
||||
arhitekturnoteoretskih avtorjev.
|
||||
|
||||
|
||||
Za obe, četudi tendenciozni, analizi menimo, da zaznata bistveno
|
||||
disruptivno vlogo, ki jo, na eni strani izum, na drugi množična uporaba,
|
||||
informacijske tehnologije imajo pri dekvalifikaciji ali rekvalifikaciji
|
||||
intelektualnega dela. Obdobje od 70\. let 20\. stoletja do začetka 21\.
|
||||
stoletja znotraj arhitekture in širše zaznamuje več pragmatičnih in
|
||||
optimističnih obratov, ki na praktični ravni niso terjali posebne
|
||||
analize tehnologije v razmerju do intelektualnega delovnega procesa.
|
||||
Nove funkcije intelektualnega dela v luči novoizumljenih trgov (kar je
|
||||
bila tudi funkcija tako imenovanega neoliberalnega obrata, ki sovpada s
|
||||
tem obdobjem) urbane regeneracije, zvezdniške arhitekture, računalniško
|
||||
podprtih formalnih eksperimentov in celo ekoloških znanosti so
|
||||
nakazovali na nova polja priložnosti, kjer arhitektura lahko spet
|
||||
opredeli *lastne* programe delovanja do teh trgov. Toda prav tako je to
|
||||
obdobje temeljnih tehničnih sprememb arhitekturnega dela in
|
||||
formalizacije številnih aspektov projektiranja v programske jezike. Z
|
||||
navezavo na ti dve analizi je možno obdobje pomodernistične arhitekture
|
||||
-- to je arhitekture postmodernizma in dalje -- utemeljiti v terminih
|
||||
racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije, kar omogoča tudi
|
||||
reinterpretacijo najbolj vidnih -- stilskih, estetskih, diskurzivnih --
|
||||
značilnosti obdobja.
|
||||
|
||||
Kritika v terminih ideologije in gospostva so neustrezne. Ravno v
|
||||
posploševanju trendov, ki jih arh. kultura dobro zaznava, so
|
||||
antropocentrični odzivi neustrezni saj ne zajamejo vse širine. Kar nam
|
||||
preostane je raziskovanje logike sistema, ki se, ko govorimo o izgubi
|
||||
ideoloških funkcij intelektualcev (arhitektov-intelektualcev) uveljavlja
|
||||
skozi realno subsumpcijo intelektualnih funkcij v misleče stroje.
|
||||
|
||||
|
||||
### Arhitektura in postajanje kapitala
|
||||
|
||||
|
@ -227,7 +480,6 @@ fevdalizma do kapitalizma).
|
|||
> through the ownership of the means of production and the payment of wages to
|
||||
> purchase labour power. [@beech2015art, 9]
|
||||
|
||||
...
|
||||
|
||||
Mesto arhitekture znotraj Beechove ekscepcionalistične umetnosti.
|
||||
|
||||
|
@ -245,7 +497,215 @@ A na specifični točki arhitekture lahko izpodbijamo tako:
|
|||
Arhitektura v neki točki dobi nalogo (dobi ali prevzame) postaviti se upstream industriji.
|
||||
Tu je element ideologije.
|
||||
|
||||
Področje zidave je zanimivo, ker se zdi imuno na mehanizacijo, ne pa
|
||||
imuno na digitalizacijo.
|
||||
|
||||
Danes ne urejajo vec razrednih odnosov, samo gradi sebe ...
|
||||
|
||||
- Kaj je narobe z dosedanjimi študijami?
|
||||
- spregledajo realno avtonomijo kapitala
|
||||
- podcenjujejo arhitekturo ko jo smatrajo za čisto ideologijo in ne
|
||||
tudi kot realno tehnologijo
|
||||
- razvoje sodobne arhitekture smatrajo kot prekršek bistva arhitekture
|
||||
- Tradicionalna pojmovanja ideologije se zdijo nezadostna.
|
||||
- Iščejo odgovore, medtem ko mi iščemo logiko.
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
## Realna subsumpcija arhitekture
|
||||
|
||||
Za razlago kvalitativne razlike, ki jo predstavlja ta zvezen in, se
|
||||
zdi, stopnjujoč se proces, se nam zdi uporaben Marxov koncept *realne
|
||||
subsumpcije* [povzemamo po @krasovec2017tujost; gl\. tudi
|
||||
@marx1978rezultati]. S tem označuje popolno prisvojitev in podreditev
|
||||
produkcije kapitalu. Sprva je subsumpcija le formalna, kapitalist
|
||||
postane lastnik obrata in delodajalec tam zaposlenih zgolj "formalno".
|
||||
Postane lastnik obrata kot ga je našel in delodajalec delavcev kot jih
|
||||
je našel -- tradicionalni, obrtniški. Razmerje kapitala do produkcije
|
||||
je formalno, saj so se do sedaj spremenila le pravna razmerja, ne pa
|
||||
način dela. Realna subsumpcija pa pomeni transformacija samih
|
||||
produkcijskih tehnik in tehnologij na način, ki je posebej prilagojen
|
||||
kapitalu. Uvajanje tehnologije ima v kapitalizmu posebno vlogo. Je
|
||||
posebno področje, kjer se "prisilni zakon konkurence" lahko izvaja,
|
||||
tehnološke inovacije delujejo kot materializacije imperativa konkurence.
|
||||
Na različnih področjih tehnično revolucioniranje delovnih procesov
|
||||
poteka različno hitro. Stroji sprva, v času industrijske revolucije,
|
||||
lažje odločilno spreminjajo ročno, obrtniško delo, težje pa
|
||||
intelektualne dejavnosti. To omogoči šele izum računalnikov v drugi
|
||||
polovici 20\. stoletja, pravi preboj pa omogoči šele njihova množična
|
||||
uporabnost.
|
||||
|
||||
Pri realni subsumpciji intelektualnih delovnih procesov gre torej za
|
||||
razmeroma sodoben pojav, na katerega se pravzaprav "obrat k delu" v
|
||||
arhitekturi nanaša. Kot intelektualno področje delovanja arhitektura
|
||||
misli in razvija lasten program, kot diskurzivna praksa se nenehno
|
||||
opredeljuje do lastnih pogojev. Opredeljuje se torej tudi do
|
||||
tehnoloških sprememb svojega področja. Do tehnologije lahko zavzame, na
|
||||
primer, skeptično pozicijo, ki vsebino arhitekturnega poklica razume
|
||||
esencialistično, disrupcijo, ki jo predstavlja nova tehnologija, pa
|
||||
razume kot prekršek bistva arhitekture [gl\. na primer
|
||||
@frampton2010intention]. Lahko pa zavzame tudi pozicijo, ki bi jo lahko
|
||||
označili za tehnooptimistično. V tehnični revoluciji vidi možnost
|
||||
prenove bistva arhitekturnega poklica [gl\. na primer v istem zborniku
|
||||
@deamer2010detail]. Pri tem ne gre za izrazito drugačne vrste odzivanja
|
||||
na tehnologijo, kot jih arhitekturna zgodovina že pozna. Arhitekturna
|
||||
kultura je znano reflektirala tudi industrializacijo tekom 19\. in 20\.
|
||||
stoletja, kjer lahko prav tako sledimo skepsi -- gibanje *arts and
|
||||
crafts*, ekspresionizem ... -- ali navdušenju -- modernizem. S to
|
||||
razliko, da je tema arhitekturnega dela kot intelektualnega dela takrat
|
||||
zgolj implicitna, saj obdobje modernizma predstavlja realno subsumpcijo
|
||||
ročnega in obrtniškega dela in ne še intelektualnega.
|
||||
|
||||
Za Krašovca je prehod kapitala od nadomeščanja motoričnih in mehaničnih
|
||||
človeških funkcij do nadomeščanja intelektualnih funkcij ključen.
|
||||
Dokler stroji nadomeščajo zgolj silo, trend tega nadomeščanja nadzira
|
||||
človek, četudi posledic tega nima popolnoma pod nadzorom. Ko pa se
|
||||
človeka lahko nadomesti tudi s tako imenovanimi mislečimi stroji --
|
||||
sistemi, ki lahko sami načrtujejo in prilagajajo svojo dejavnost --
|
||||
konkurenčno določen razvoj razvoj kapitala postane popolnoma
|
||||
*ambivalenten* do človeka.
|
||||
|
||||
> Tehnološka evolucija je presegla biološke omejitve človeških možganov,
|
||||
> kar pomeni tudi omejitve človeškega intelekta. Na tej točki človeštvo
|
||||
> postaja odvečno ne le v socialnem pomenu, temveč tudi v pomenu
|
||||
> možnosti nadomeščanja človeške delovne sile v kapitalističnem
|
||||
> produkcijskem procesu z mislečimi stroji. Stroji industrijske
|
||||
> revolucije so bili le prožni, ne pa tudi (avtonomno) inteligentni,
|
||||
> mogoče jih je bilo hitro prilagajati, spreminjati, "hekati" ali
|
||||
> nadomeščati z novimi, bolj zmogljivimi, niso pa mogli sami načrtovati,
|
||||
> izvajati in prilagajati svojih dejavnosti. Človeško biološko omejenost
|
||||
> so presegli le na področju motorike, ne pa tudi intelekta, medtem ko
|
||||
> so današnji stroji čedalje bolj zmožni tudi avtonomnih intelektualnih
|
||||
> funkcij, kar pomeni, da morda predstavljajo zametke tako prožne kot
|
||||
> inteligentne delovne sile, ki bo sčasoma nadomestila človeško
|
||||
> [@krasovec2017tujost, 773].
|
||||
|
||||
Na tej točki, pravi, je za razumevanja delovanja kapitala ključno
|
||||
razumevanje njegove *realne avtonomije*. Potencialno samospreminjanje
|
||||
kapitala preseže shemo človeški intelekt--materializacija v strojnem
|
||||
sistemu, preseže humanistično teorijo odtujitve, ki poteka na relaciji
|
||||
predikat subjekta--materializacija v objektu. Realna subsumpcija tako
|
||||
ni več proces prisvajanja človeka po kapitalu, temveč "konkurenčno
|
||||
določena realna avtonomija kapitala" [@krasovec2017tujost, 774]. Na tej
|
||||
podlagi Krašovec za politiko, ideologijo, diskurz pravi, da so stvar
|
||||
starega reda. Ideološko opredeljevanje intelektualnih disciplin do
|
||||
tehnologije postane brezpredmetno, saj niso presežene zgolj določene
|
||||
ideološke vloge intelektualcev, temveč je presežena sama ideološka
|
||||
funkcija kot taka.
|
||||
|
||||
Izpostavljanje potenciala avtonomnega samospreminjanja kapitala v tem
|
||||
primeru lahko deluje nekoliko tendenciozno. Toda popredmetenje
|
||||
odločevalskih in intelektualnih funkcij v kompleksnih sistemih s
|
||||
povratnimi informacijskimi zankami kvalitativno spreminja dosedanje
|
||||
sheme intelektualnega delovanja ter zahteva ponoven razmislek o
|
||||
temeljnih določilih razmerja med intelektualnimi področji delovanja in
|
||||
kapitalističnim razvojem.
|
||||
|
||||
Kot razmislek v tej smeri lahko razumemo tudi dela italijanskega
|
||||
arhitekturnega zgodovinarja Manfreda Tafurija, ki imajo -- v delih kjer
|
||||
se navezujejo na modernizem -- podoben obris kot krašovska tujost
|
||||
kapitala.
|
||||
|
||||
Že v *Theories and History of Architecture* [@tafuri1980theories] je
|
||||
proces, kateremu so arhitekturne avantgarde od toskanskega
|
||||
"quattrocenta" dalje podvržene, proces postopnega spodkopavanja
|
||||
diskurzivnega prostora intelektualnih družbenih skupin. Poudarek na
|
||||
tehnološki podlagi tega procesa pa nastopi v slavnejših spisih zbranih v
|
||||
*Projekt in utopija* ter *The Sphere and The Labyrinth*
|
||||
[@tafuri1985projekt; @tafuri1987sphere]. V procesu kjer intelektualne
|
||||
družbene skupine na začetku 20\. stoletja svoje programe opredelijo v
|
||||
terminih naprednih gospodarskih ali političnih institucij
|
||||
objektificirajo nujnost in nespornost, razredno nevtralnost,
|
||||
tehnološkega razvoja. Ta substitucija ciljev delavskih gibanj s
|
||||
tehnološkimi ukrepi ne pomeni le, da je imela arhitektura, v zadnji
|
||||
instanci, reakcionarno vlogo -- oziroma to ni glavna točka tafurijanske
|
||||
kritike. Temveč je ključna točka tafurijanske kritike to, da je
|
||||
konstruktivna vloga arhitekture pri realni subsumpciji produkcije je
|
||||
pripravila teren za realno subsumpcijo arhitekture:
|
||||
|
||||
> Arhitekti, ki so nesposobni, da bi, za tem ko *so ideološko
|
||||
> anticipirali železni zakon plana*, zgodovinsko prebrali izvršeno pot,
|
||||
> se do ekstremnih posledic upirajo procesom, *ki so jih sami pomagali
|
||||
> vzpostaviti*. [@tafuri1985projekt, 112, poudarki naši]
|
||||
|
||||
Odvečnost arhitekture v razmerju do kapitalističnega razvoja je znana
|
||||
tema tafurijanske kritike arhitekturne ideologije. Manj ozaveščen pa je
|
||||
skrajnejši izraz te odvečnosti kot jo Tafuri razvije v članku *Lavoro
|
||||
intellettuale e sviluppo capitalistico* [@tafuri1970lavoro]. Članek je v
|
||||
manjši meri vključen v *Projekt in utopija* in se ne navezuje neposredno
|
||||
na arhitekturno zgodovino [za prikaz vseh vlog, ki jih je tafurijanska
|
||||
kritika imela do svojega neposrednega političnega in strokovnega okolja
|
||||
gl\. @galimberti2022images; za pojasnitev konceptov, ki jih Tafuri
|
||||
uporablja v dialogu s svojim političnim okoljem, ter kako delujejo
|
||||
znotraj oziroma vzpostavljajo njegovo zgodovinsko metodo gl\.
|
||||
@corna2016thinking]. Kapitalistični razvoj, oziroma *Plan*, tu pridobi
|
||||
status popolnoma avtonomnega subjekta.
|
||||
|
||||
> Gospostvo totalnega kapitala se tako uresničuje izven vsakršne logike,
|
||||
> ki je tuja njegovim lastnim neposrednim mehanizmom, brez vsakršne
|
||||
> zunanje utemeljitve za vse večjo realizacijo konkretnih instrumentov
|
||||
> poseganja, z najbolj absolutno neodvisnostjo od kakršnega koli
|
||||
> abstraktnega "etičnega" cilja, od kakršne koli teleologije, od
|
||||
> kakršnega koli "najstva" [@tafuri1970lavoro, 247].
|
||||
|
||||
Vsaka morebitna vloga, tudi konstruktivna, intelektualcev pri odločanju
|
||||
je izključena. Tu ne gre več za enostavno odvečnost zaradi slučajne
|
||||
trenutne neustreznosti, temveč za absolutno tujost kapitala od kakršnega
|
||||
koli umnega upravljanja, ideje, programa ali načrtu v diskurzivni
|
||||
obliki.
|
||||
|
||||
Tu se tafurijanska in kraševska analiza kar se da zbližata. Pomembno je
|
||||
omeniti tudi, da je pri obeh eden izmed izhodiščnih signalov za nadaljnja
|
||||
sklepanja pojav računalnikov oziroma razdelava umetnih jezikov, ki so
|
||||
uporabni v komunikaciji znotraj sistema računalnikov. Po Tafuriju so
|
||||
pogoj avtomatskosti Plana dinamični modeli nadzora, ki delujejo na
|
||||
podlagi umetnih jezikov, ki zagotavljajo lastne mehanizme vrednotenja.
|
||||
|
||||
> tehnike odločanja, s prilaščanjem ogromnega potenciala, ki je v
|
||||
> elektronskem računalniku, težijo k ustvarjanju specifičnih *jezikov
|
||||
> plana* in posledično novih splošnih disciplin, ki *izhajajo iz plana*
|
||||
> [@tafuri1970lavoro, 267].
|
||||
|
||||
Pri Krašovcu prav tako ideologijo, ki predstavlja intelektualne družbene
|
||||
skupine, nadomesti računalniška koda:
|
||||
|
||||
> Pisanje računalniške kode ni le druga oblika pisanja, v kateri namesto
|
||||
> črk nastopajo številke oziroma matematični znaki, temveč je tudi
|
||||
> usmerjeno drugam -- ni pisanje neposredno za druge ljudi, temveč
|
||||
> pisanje za stroje oziroma tehnološko okolje. Medtem ko klasično
|
||||
> pisanje s pomočjo primitivne kognitivne tehnologije pisave pošilja
|
||||
> sporočila od enih do drugih biomožganov, pomeni programiranje
|
||||
> komunikacijo med biomožgani programerja in računalniki kot
|
||||
> tehnomožgani. Tehnomožgani izvajajo večino današnjih splošnih
|
||||
> družbenih kognitivnih in intelektualnih operacij ter pretežno
|
||||
> komunicirajo med seboj, kar povzroča večino tesnob, povezanih z novimi
|
||||
> mediji in tehnologijami, ki še dodatno eskalirajo z razvojem umetne
|
||||
> inteligence, saj ta marginalizira intelektualni *input* biomožganov
|
||||
> in, ker je njen način delovanja hiter, kompleksen in tuj, zaradi svoje
|
||||
> netransparentnosti deluje zastrašujoče [@krasovec2021tujost, 171].
|
||||
|
||||
Za obe, četudi tendenciozni, analizi menimo, da zaznata bistveno
|
||||
disruptivno vlogo, ki jo, na eni strani izum, na drugi množična uporaba,
|
||||
informacijske tehnologije imajo pri dekvalifikaciji ali rekvalifikaciji
|
||||
intelektualnega dela. Obdobje od 70\. let 20\. stoletja do začetka 21\.
|
||||
stoletja znotraj arhitekture in širše zaznamuje več pragmatičnih in
|
||||
optimističnih obratov, ki na praktični ravni niso terjali posebne
|
||||
analize tehnologije v razmerju do intelektualnega delovnega procesa.
|
||||
Nove funkcije intelektualnega dela v luči novoizumljenih trgov (kar je
|
||||
bila tudi funkcija tako imenovanega neoliberalnega obrata, ki sovpada s
|
||||
tem obdobjem) urbane regeneracije, zvezdniške arhitekture, računalniško
|
||||
podprtih formalnih eksperimentov in celo ekoloških znanosti so
|
||||
nakazovali na nova polja priložnosti, kjer arhitektura lahko spet
|
||||
opredeli *lastne* programe delovanja do teh trgov. Toda prav tako je to
|
||||
obdobje temeljnih tehničnih sprememb arhitekturnega dela in
|
||||
formalizacije številnih aspektov projektiranja v programske jezike. Z
|
||||
navezavo na ti dve analizi je možno obdobje pomodernistične arhitekture
|
||||
-- to je arhitekture postmodernizma in dalje -- utemeljiti v terminih
|
||||
racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije, kar omogoča tudi
|
||||
reinterpretacijo najbolj vidnih -- stilskih, estetskih, diskurzivnih --
|
||||
značilnosti obdobja.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
@ -275,14 +735,184 @@ Ferro. Gradbišče / načrt.
|
|||
|
||||
[Zgodovina softwarea](teorije_tehnologij.md).
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
## Manfredo Tafuri, od kritike ideologije k analizi realne avtonomije kapitala
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
## (Zgodovina) arhitekture po realni avtonomiji kapitala
|
||||
|
||||
(Arhitekturna kultura in tehnologija.)
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Arhitekturno voljo-po-projektu kapital uporablja kot motor za lasten razvoj.
|
||||
Arhitekti morajo to realno arhitekturno mediacijo interesov kapitala
|
||||
organizirati v antagonistično formo, kot taktični teren boja in strateški
|
||||
destruktivni potencial. (@tronti2019workers, 242)
|
||||
destruktivni potencial. [@tronti2019workers, 242]
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Za Tafurija so se umetniške avantgarde v svojih poskusih kritičnega a
|
||||
produktivnega vstopa v politične in gospodarske programe naprednih
|
||||
institucij morale nanašati na nekaj še bolj neposredno vključenega v
|
||||
ekonomske procese. V enem pomembnejših del arhitekturne teorije,
|
||||
*Projekt in utopija*, Tafuri tako sledi vstopu zgodovinskih umetniških
|
||||
avantgard v arhitekturo in *design*, oziroma vstopu modernističnega
|
||||
gibanja v planiranje prestrukturacije produkcije in konsumpcije.
|
||||
|
||||
Poda primer arhitekturnih poskusov nemške klasične socialdemokracije, ki
|
||||
si zada naloge racionalizacije gradbišča in gradbene industrije po vzoru
|
||||
drugih, naprednejših, sektorjev. (slika Wagner)
|
||||
|
||||
(V sorodnem kontekstu bo brazilski arhitekturni teoretik Sergio Ferro
|
||||
arhitekturo -- oziroma arhitekturni načrt -- v tem odnosu do gradbišča
|
||||
bolj neposredno opredelil kot tisti "objektivni skelet" kapitalističnega
|
||||
produkcijskega procesa, ki ga predstavljajo stroji velike industrije.)
|
||||
|
||||
Tafuri nadaljuje, da modernistično gibanje podobe in metode
|
||||
industrijskega dela prenese tudi na organizacijo arhitekturnega projekta
|
||||
in metode projektiranja. Modernistično arhitekturno gibanje se torej ne
|
||||
le postavlja na čelo procesov, ki jih sproža velika industrija, ampak
|
||||
industrijske odnose posplošuje tudi na področje reprodukcije delovne
|
||||
sile. V skrajnem primeru urbanista Hilberseimerja, ki odčarano sprejme
|
||||
nove naloge zvezne organizacije racionalizacije od gradbišča do urbane
|
||||
strukture, Tafuri pravi, da arhitekturni objekt kot "izjema" v razmerju
|
||||
do mesta popolnoma izgine.
|
||||
|
||||
Tafuri bo arhitekturnim poskusom nanašanja na gospodarske programe
|
||||
pripisal dodaten značaj in sicer, da napoveduje podreditev same
|
||||
arhitekture tem procesom. Do skrajnosti bo to razvil v članku
|
||||
*Intelektualno delo in kapitalistični razvoj* iz leta 1970. V svojem
|
||||
času sicer tendenciozna analiza pomasovljenja intelektualnega dela, a
|
||||
mislim da zazna bistveno disruptivno vlogo, ki jo bo informacijska
|
||||
tehnologija imela pri prekvalifikaciji intelektualnega dela. Hkrati pa
|
||||
lahko Tafurijevo hipotezo, da računalniški jeziki in avtomatski sistemi
|
||||
nadzora ter vrednotenja naznanjajo realno avtonomijo kapitala ter
|
||||
odpravljajo ideološke funkcije intelektualcev, razberemo tudi v sodobnih
|
||||
marksovskih ali postmarksovskih interpretacijah kapitala in kapitalizma.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
# Odzivi na "pomasovljenje" intelektualnega dela
|
||||
|
||||
V obdobju od konca 60. let 20. stoletja do danes -- po Levu Manovichu
|
||||
gre za obdobje "softwareizacije" kulture -- lahko sledimo številnim
|
||||
razvojem znotraj arhitekturne kulture, ki tematizirajo nove tehnologije
|
||||
ali njihov vpliv na položaj arhitekturnega dela.
|
||||
|
||||
V zadnjem desetletju se je tehnooptimizem, ki je prevladoval ocenjujem
|
||||
tam do svetovne finančne krize že večinoma izčrpal. V luči
|
||||
financializacije arhitekture in sorodnih industrij ter prekarizacije
|
||||
kreativnih delavcev lahko na področju arhitekturne teorije in zgodovine
|
||||
spremljamo tako imenovani "obrat k delu", pri katerem je prav tako ena
|
||||
osrednjih tem digitalna industrializacija arhitekturnega poklica. A
|
||||
kritična obravnava novega stanja arhitekture po večini ostaja omejena na
|
||||
klasična pojmovanja arhitekta kot intelektualca v zunanjem odnosu do
|
||||
družbe. Poenostavljeno rečeno, lastnih izhodišč, da informacijske tehnologije
|
||||
odpravljajo nekatere kritične in intelektualne funkcije arhitekta,
|
||||
ne jemljejo resno.
|
||||
|
||||
(In tretjič, da informacijska tehnologija predstavlja posebno težavo
|
||||
tradicionalni kritični arhitekturni zavesti, saj so nekateri aspekti
|
||||
informacijskih tehnologij -- na splošno: avtomatske informacijske
|
||||
povratne zanke -- "brezbrižne" do arhitekture v njeni ideološki funkciji
|
||||
(oziroma do arhitekture kot ideacije).)
|
||||
|
||||
Za Krašovca je prehod kapitala od nadomeščanja motoričnih in mehaničnih
|
||||
človeških funkcij do nadomeščanja intelektualnih funkcij ključen.
|
||||
Dokler stroji nadomeščajo zgolj silo, trend tega nadomeščanja nadzira
|
||||
človek, četudi posledic tega nima popolnoma pod nadzorom. Ko pa se
|
||||
človeka lahko nadomesti tudi s tako imenovanimi mislečimi stroji --
|
||||
sistemi, ki lahko sami načrtujejo in prilagajajo svojo dejavnost --
|
||||
konkurenčno določen razvoj razvoj kapitala postane popolnoma
|
||||
*ambivalenten* do človeka.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
## Logika informacijskih tehnologij na področju arhitekture
|
||||
|
||||
Naloge pred tehnološko določeno arhitekturno dejavnostjo so torej
|
||||
razumeti *logiko* tehnologije na področju kjer se uveljavlja: kot
|
||||
racionalizacija in avtomatizacija arhitekturnega dela. Predmet raziskave
|
||||
so uvedbe informacijske tehnologije v načrtovalske procese in njihovo
|
||||
učinkovanje na vsebino in obliko arhitekturnega dela.
|
||||
|
||||
Primer prelomnice je na primer: prenos programskega jezika za numerično
|
||||
krmiljenje (CNC) -- jezik za upravljanje s stroji -- v splošen jezik
|
||||
računalniško podprtega risanja (CAD). Pri tem gre v prvi vrsti za
|
||||
omogočanje prevoda iz risbe v poteze, ki naj jih opravi stroj. A hkrati
|
||||
nov računalniški format risbe implicira formalizacijo načrta na način,
|
||||
da ga je mogoče računalniško obdelati. Kasneje so ti formati razširjeni
|
||||
na način, da postanejo nosilci dodatnih informacij (tako imenovan BIM).
|
||||
Takšne informacijsko poglobljene projekte je mogoče prevajati in
|
||||
povezovati z drugimi sistemi. S tem korakom arhitekturni načrt postane
|
||||
sistem spremenljivk, ki ga je mogoče simulirati in na podlagi simulacije
|
||||
vrednotiti vsebino načrta. Slednji pomeni bistven prenos kognitivnih
|
||||
aspektov arhitekturnega dela na stroje. Oziroma kot se izrazi Aureli v
|
||||
*Architecture and Abstraction* sprememba arhitekturnega dela iz ideacije
|
||||
v izvrševanje.
|
||||
|
||||
(slika )
|
||||
|
||||
Razvoj arhitekture od 60. let 20. stoletja dalje je mogoče opredeliti v
|
||||
terminih racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije
|
||||
arhitekturnega dela znotraj izrazito tehnološke dinamike
|
||||
kapitalističnega razvoja. V tem obdobju lahko govorimo o *realni
|
||||
subsumpciji* arhitekturnega dela kot intelektualnega dela pod kapitalom.
|
||||
Ta subsumpcija ima tehnično podlago v informacijski tehnologiji, ki
|
||||
objektivizira in formalizira prej intelektualne (diskurzivne) procese.
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
## Pričakovani rezultati
|
||||
|
||||
Razvoj arhitekture od 60. let 20. stoletja dalje je mogoče opredeliti v
|
||||
terminih racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije
|
||||
arhitekturnega dela znotraj izrazito tehnološke dinamike
|
||||
kapitalističnega razvoja. V tem obdobju lahko govorimo o *realni
|
||||
subsumpciji* arhitekturnega dela kot intelektualnega dela pod kapitalom.
|
||||
Ta subsumpcija ima tehnično podlago v informacijski tehnologiji, ki
|
||||
objektivizira in formalizira prej intelektualne (diskurzivne) procese.
|
||||
|
||||
Podobna rekontekstualizacija skozi temo odnosa
|
||||
arhitektura--tehnologija--delo na primeru arhitekture modernizma je
|
||||
predstavljala bogato torišče arhitekturnoteoretskih konceptov in
|
||||
konceptov arhitekturne zgodovine ter prispevala k razumevanju
|
||||
modernistične arhitekture kot kompleksnega pojma.
|
||||
|
||||
Takšna opredelitev bo omogočala interpretacijo nedavne in sodobne
|
||||
arhitekture onkraj najbolj vidnih značilnosti obdobja in reaktualizirala
|
||||
nekatera manj znana dela kanoničnih arhitekturnoteoretskih avtorjev.
|
||||
|
||||
Opredelitev obdobja modernistične arhitekture kot obdobja realne
|
||||
subsumpcije industrije in postmodernistične ter sodobne arhitekture kot
|
||||
realne subsumpcije intelektualnega dela bo osredinila arhitekturo in
|
||||
njen odnos do tehnologije kot bistven objektiv za razumevanje sodobnega
|
||||
položaja arhitekture v družbi.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
Podobna rekontekstualizacija skozi temo odnosa
|
||||
arhitektura--tehnologija--delo na primeru arhitekture modernizma je
|
||||
predstavljala bogato torišče arhitekturnoteoretskih konceptov in
|
||||
konceptov arhitekturne zgodovine ter prispevala k razumevanju
|
||||
modernistične arhitekture kot kompleksnega pojma.
|
||||
|
||||
Takšna opredelitev bo omogočala interpretacijo nedavne in sodobne
|
||||
arhitekture onkraj najbolj vidnih značilnosti obdobja.
|
||||
|
||||
Opredelitev obdobja modernistične arhitekture kot obdobja realne
|
||||
subsumpcije industrije in postmodernistične ter sodobne arhitekture kot
|
||||
realne subsumpcije intelektualnega dela bo osredinila arhitekturo in
|
||||
njen odnos do tehnologije kot bistven objektiv za razumevanje sodobnega
|
||||
položaja arhitekture v družbi.
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
|
Loading…
Reference in New Issue