update notes

master
urosm 2024-06-21 15:32:15 +02:00
parent 748e4f96f4
commit 364c21ec62
10 changed files with 1637 additions and 48 deletions

View File

@ -5,24 +5,23 @@ Zapiski in skripte za pretvarjanje zapiskov v različne formate in generiranje
Recepti za generiranje <https://bavbavhaus.net> so opisani v `Makefile`:
```make
# All notes referenced with internal links, starting from `index.md`.
NOTES = $(shell pandoc lua pandoc/collect_notes.lua index.md)
# All pages referenced with internal links, starting from `index.md`.
PAGES := $(patsubst %.md,public_html/%.html,$(NOTES))
# All parts referenced with internal links in `$(1)`, plus the sitemap.
PARTS = $(patsubst %.md,public_html/%.html.part,$(shell pandoc lua pandoc/collect_links.lua $(1))) public_html/sitemap.html.part
.PHONY: all
all: $(PAGES)
all: dependencies.mk
.SECONDEXPANSION:
public_html/%.html: flags = $(patsubst %,-M parts=%,$(filter-out $<,$^))
public_html/%.html: %.md $$(call PARTS,%.md)
pandoc --data-dir pandoc -d bavbavhaus.net.yaml -M slug=$* $(flags) -o $@ $<
dependencies.mk:
pandoc lua pandoc/dependencies.lua index.md $@
include dependencies.mk
PANDOCFLAGS := --data-dir pandoc
BAVBAVHAUSFLAGS = $(PANDOCFLAGS) -M slug=$*
public_html/%.html: parts = $(filter-out $<,$^)
public_html/%.html: %.md
pandoc $(BAVBAVHAUSFLAGS) -d bavbavhaus.net.yaml $(patsubst %,-M parts=%,$(parts)) -o $@ $<
.SECONDARY:
public_html/%.html.part: %.md
pandoc --data-dir pandoc -d bavbavhaus.net.part.yaml --id-prefix $* -M url=$*.html -M slug=$* -o $@ $<
pandoc $(BAVBAVHAUSFLAGS) -d bavbavhaus.net.part.yaml --id-prefix $* -o $@ $<
```
Navodila za uporabo:

41
antiranciere.md 100644
View File

@ -0,0 +1,41 @@
---
title: "Antirancière"
description: |
Kritike poznorancièrovskih političnofilozofskih konceptov.
...
## "Je čas emancipacije minil?" [@ranciere2012je]
: Tabela @todo
spontanizem organizacija
--------------- ------------------ --------------
**optimizem** Rancière Negri
**pesimizem** Comité invisible
Tronti, Tafuri, Benjamin ...
---
lang: sl
references:
- type: article-journal
id: ranciere2012je
author:
- family: Rancière
given: Jacques
title: "Je čas emancipacije minil?"
translator:
- family: Benčin
given: Rok
container-title: "Filozofski vestnik"
volume: XXXIII
issue: 1
issued: 2012
page: 133-145
language: sl
...

View File

@ -0,0 +1,53 @@
---
title: "Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj"
...
- Uvod.
Poglavje uvede v problematiko in povzame ostala poglavja.
- Teoretska predzgodba, Tafuri. Od ideologije do tehnologije.
Izhajamo iz tafurijanske analize. Kakšen vpliv je imela in kako so jo
razumeli. Toda moramo seči preko enostavnega zoperstavljanja "napačne" in
"pravilne" zavesti (Lukács) in jo umestiti v problematiko delitve dela
(Adorno).
Toda tudi tukaj ni dovolj, da ostanemo na enostavnem očitku o gospostvu
intelekta nad roko. Ta proces ima tudi tehnično plat (zato govorimo o
kapitalističnem razvoju). Zgodba o florentinski kupoli.
- Arhitektura in postajanje kapitala. Arhitektura : metropola; arhitektura :
tehnologija.
Redefinicija arhitekturne zgodovine kot zgodovine posebnega odnosa med
arhitekturo in [nečim tehničnim].
- [Produktivno delo](produktivno_delo.md#subsumpcija).
- Marx. Produktivno delo.
- Ferro. Gradbišče / načrt.
- Intelektualno delo.
- Tafuri. [Teorija avantgard](kritika_arhitekturne_ideologije.md) in [intelektualnega dela](intelektualno_delo.md).
- [Zgodovina softwarea](teorije_tehnologij.md).
- Arhitekturna in realna avtonomija kapitala.
- (Arhitekturna kultura in tehnologija.)
---
lang: sl
references:
- type: article-journal
id: tafuri1970lavoro
author:
- family: Tafuri
given: Manfredo
title: "Lavoro intellettuale e sviluppo capitalistico"
title-short: "Lavoro intellettuale"
container-title: "Contropiano: materiali marxisti"
issue: 2
issued: 1970
page: 241-281
language: it
# vim: spelllang=sl
...

View File

@ -10,10 +10,10 @@ index: true
> arhitekte tvorijo tesnobno vzdušje, ki na obzorju ponuja vpogled na zelo
> konkretno ozadje, zastrašujoče kot največje zlo ... [@tafuri1969peruna, 77]
*bavbavhaus.net* je poskus *hekanja* prokrastinacije in poskus sploščitve
nekaterih idej o ["sanjskem datotečnem formatu"](neusmerjeno_pisanje.md) v
enostaven sistem povezanih in vzporednih zapiskov okoli tem [arhitekturnega
dela](intelektualno_delo.md) in [tehnologije](teorije_tehnologij.md).
*bavbavhaus.net* je poskus hekanja prokrastinacije in sploščitve nekaterih idej
o ["sanjskem datotečnem formatu"](neusmerjeno_pisanje.md) v enostaven sistem
povezanih in vzporednih zapiskov okoli teme [arhitekturnega dela in
kapitalističnega razvoja](arhitekturno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md).
---
lang: sl

View File

@ -2284,10 +2284,10 @@ description: |
::: fauxnote
> 22. Horst Rittel, [*Überlegungen zur wissenschaftlichen und politischen
> Bedeutung der Entscheidungs&shy;theorien*]{lang=de}, relazione dello
> Bedeutung der Entscheidungstheorien*]{lang=de}, relazione dello
> Studiengruppe für Systemforschung, Heidelberg, str. 22 ss., zdaj v
> zborniku v uredništvu H. Krauch, W. Kunz, H. Rittel,
> [Forschungs&shy;planung]{lang=de}, München, Oldenbourg Verlag, 1966, pp.
> [Forschungsplanung]{lang=de}, München, Oldenbourg Verlag, 1966, pp.
> 110--129.
> 23. Prav tam.

1407
mladi_lukacs.md 100644

File diff suppressed because it is too large Load Diff

View File

@ -93,6 +93,18 @@ opredeli primer rabe, ki bi ga nov datotečni sistem naslovil:
2. *Ikonoklazem*.
4. *Tekst kot tekstura in slučajne povezave*. Ker vztrajamo na sočasnem
prikazovanju in ...
```
... Hello
...
...
```
---
lang: sl
references:

View File

@ -1,6 +1,7 @@
---
title: "Organiziranje pesimizma"
author: "Uroš Mikanovič"
description: |
Zapiski k teorijam revolucionarnega pesimizma.
...
V ozadju vsakega spraševanja o progresivnem objektu je intelektualni razvoj od

View File

@ -1,5 +1,7 @@
---
title: "Digresija o produktivnem delu"
description: |
Zapiski o produktivnih delih.
...
V Marxovih ekonomskih rokopisih iz let 1861--1863 se med razpravo o delitvi dela
@ -47,14 +49,16 @@ pojavi satirična "Digresija o produktivnem delu":
> brez nacionalnega zločina sploh kdaj nastal svetovni trg? In celo narodi? In
> mar ni od Adamovih časov naprej drevo greha hkrati tudi drevo spoznanja?
> Mandville je v "Fable of the Bees" (1705) že dokazal produktivnost vseh
> mogočih poklicev itn. in sploh tendenco tega argumenta: "That what we call
> mogočih poklicev itn. in sploh tendenco tega argumenta: ["That what we call
> evil in this world, moral as well as natural, is the grand principle that
> makes us sociable creatures, the solid basis, the *life and support of all
> trades and employments* without exception; there we must look for the true
> origin of all arts and sciences; and the moment evil ceases the society must
> be spoiled, if not totally destroyed." Le da je bil Mandeville seveda
> neskončno bolj drzen in pošten kakor filistrski apologeti meščanske družbe
> [@marx1989kritika, 246-247].
> be spoiled, if not totally destroyed."]{lang=en} Le da je bil Mandeville
> seveda neskončno bolj drzen in pošten kakor filistrski apologeti meščanske
> družbe [@marx1989kritika, 246-247].
::: {lang=en}
> A philosopher produces ideas, a poet poems, a clergyman sermons, a professor
> compendia and so on. A criminal produces crimes. If we take a closer look at
@ -106,17 +110,19 @@ pojavi satirična "Digresija o produktivnem delu":
> possible kind of occupation is productive, and had given expression to the
> tendency of this whole line of argument:
>
> > "That what we call Evil in this World, Moral as well as Natural, is the
> > That what we call Evil in this World, Moral as well as Natural, is the
> > grand Principle that makes us Sociable Creatures, the solid Basis, the *Life
> > and Support of all Trades and Employments* without exception; there we must
> > look for the true origin of all Arts and Sciences; and the moment Evil
> > ceases, the Society must be spoiled if not totally destroyed."
> > ceases, the Society must be spoiled if not totally destroyed.
>
> Only Mandeville was of course infinitely bolder and more honest than the
> philistine apologists of bourgeois society [@marx1987economic, 306-310].
:::
:::
- Ironija, satira usmerjena v vulgarne ekonomiste.
- Kaže, da zadeva ni enostavna, enoznačna. To je verjetno stvar tega, da
gledamo kapital v deloti (družba).
@ -139,7 +145,7 @@ macolami v istem obsegu kot so to domnevno počeli v Manchestru leta 1863
- [povzetek absolutne in relativne presežne vrednosti]
## Formalna in realna subsumpcija dela pod kapitalom
## Formalna in realna subsumpcija dela pod kapitalom {#subsumpcija}
<!-- Formal and Real Subsumption of Labour under Capital. Transitional
Forms [@marx1994economic, 93-121] -->
@ -211,8 +217,6 @@ podrejen kapitalu.
> [@marx1994economic, 130-131; slovenski prevod odlomka iz @marx1977historicni,
> 133-134].
<!-- -->
> In the real production process labour is converted *in reality* into capital,
> but this conversion is conditioned by the original exchange between money and
> labour capacity. It is only through this *direct* conversion of labour into

View File

@ -1,13 +1,41 @@
---
title: "Zgodovina in razredna zavest"
title: "Razredna zavest"
description: |
Zapiski o pojmu razredne zavesti v Lukácsevi *Zgodovina in razredna zavest*.
[@lukacs1985zgodovina]
...
<!--
<https://www.counterfire.org/article/marxisms-missing-link-a-readers-guide-to-lukacs-history-and-class-consciousness/>
<https://plato.stanford.edu/entries/lukacs/#HistClasCons>
-->
Lukácseva *Zgodovina in razredna zavest* je zbirka esejev, ki so nastali kot
posledica izkušnje revolucionarnega vala, ki se je začel z letom 1917.
Dopolnjuje luknje v marksovski literaturi (ne teoriji). Glede tega je zanimivo,
da pred "izidom" *Nemške ideologije* izpelje nekatere glavne njene teze.
Tekst nas zanima v kontekstu njegovega -- posrednega ali neposrednega -- vpliva
na operaistično misel
- gl. Corna
- gl. Galimberti
- gl. Tronti
Pri Lukácsu stališče proletariata predstavlja tudi epistemološko stališče.
Njegova razdelava pa zadeva tudi odnos med intelektualci in to "izključno
proletarsko" sposobnostjo revolucionarno vedeti.
<!--
## Kaj je ortodoksni marksizem?
Neortodoksni odgovor:
> Tudi če izhajamo iz predpostavke, čeprav se s tem ne strinjamo, da je novejše
> raziskovanje nedvomno dokazalo, da so vse posamezne Marxove trditve dejansko
> napačne in bi lahko vsak resen "ortodoksni" marksist vse te nove rezultate
@ -22,7 +50,9 @@ title: "Zgodovina in razredna zavest"
> metode peljali in tudi morali pripeljati le v poplitvenje, v trivialnost, v
> eklekticizem.* [@lukacs1985zgodovina, 33]
Zelo neortodoksni odgovor na to kaj je ortodoksni marksizem.
-->
<!--
- Kritika videza neposredovanosti dejstev.
- Blagovna forma determinira obliko mišljenja. (tudi naravoslovje) (str. 36-39)
@ -46,7 +76,7 @@ Zelo neortodoksni odgovor na to kaj je ortodoksni marksizem.
Lukacsova kritika Lukacsa: Ne smemo izmenjevati med kritiko blagovne forme in
kritiko objektivizacije -- to da družbene zadeve dobijo stvaren značaj. (?)
## Razredna zavest
-->
- Kaj pomeni razredna zavest?
- Kaj naj (teoretsko) razumemo z razredno zavestjo?
@ -59,21 +89,25 @@ kritiko objektivizacije -- to da družbene zadeve dobijo stvaren značaj. (?)
razlikujemo stopnje in plasti?
- Če da: kakšen je njihov praktični pomen v razrednem boju proletariata?
### 1. [neodvisnost dejanskih gibalnih sil zgodovine od zavesti ljudi o njih]
## 1. [neodvisnost dejanskih gibalnih sil zgodovine od zavesti ljudi o njih]
Jasno je, da je človeška zgodovina niz hotenih in zavestnih dejanj. Toda pri
razumevanju zgodovine moramo seči preko tega, saj množina teh volj lahko
poraja povsem drugačne rezultate od hotenih. Torej so tudi nagibi k določenemu
rezultatu podrejenega pomena, Vprašanje je potem, kaj so zgodovinski vzroki za
te nagibe. Kaj so zgodovinske sile, ki spravijo ljudi (razrede) v gibanje za
zgodovinsko spremembo?
razumevanju zgodovine moramo seči preko tega. Na eni strani lahko ugotovimo, da
množica teh posamičnih volj poraja povsem drugačne rezultate od hotenih. Motivi
k določenemu rezultatu so torej podrejenega pomena. Na drugi strani se lahko
vprašamo kaj so tiste zgodovinske sile, ki stojijo za temi motivi. Kaj so
zgodovinske sile, ki spravijo ljudi (razrede) v gibanje za zgodovinsko
spremembo? Za Lukácsa so razlike med vzroki, motivi in rezultati metodološka
osnova znanstvenega marksizma:
> Bistvo znanstvenega marksizma je torej v spoznanju neodvisnosti dejanskih
> gibalnih sil zgodovine od (psihološke) zavesti ljudi o njih.
> [@lukacs1985zgodovina, 64]
Ta neodvisnost gibalnih sil zgodovine se najprej kaže kot narava, kot "večni"
naravni zakoni. Meščanska misel razmišljanje o človeških oblikah življenja začne
naravni zakoni.
Meščanska misel razmišljanje o človeških oblikah življenja začne
nasprotno od dejanskega razvoja človeških oblik življenja: znanstvena analiza se
začne *post festum*, z gotovimi rezultati razvojnega procesa. Za meščansko misel
oblike že pridobijo značaj naravnih oblik družbenega življenja, preden si skuša
@ -128,25 +162,61 @@ družbe na določeni stopnji svojega razvoja in velja zgolj v okviru tistega
zgodovinskega okolja, ki jo proizvaja in ki ga ta spet določa.
zgleda, da v marxovi razrešitvi spet ni prostora za zavest.
Videti je, da v Marxovi razrešitvi spet ni prostora za zavest. Res zavestni
odsevi različnih stopenj ekonomskega razvoja ostajajo pomembna historična
dejstva, dialektični materializem ne zanika, da ljudje sami izvršujejo svoja
zgodovinska dejanja in da to delajo zavestno. Vendar je to, po M & E, napačna
zavest ...
napačna zavest
Toda ne moremo se enostavno zadovoljiti s preprosto ugotovitvijo o "napačnosti"
te zavesti, oziroma z zoperstavljanjem pravilnega in napačnega. Pač pa metoda
zahteva *konkretno raziskavo* te napačne zavesti.
> Konkretno raziskovanje pomeni torej: odnos do družbe kot celote. Šele
- Napačna zavest kot moment tiste zgodovinske totalnosti, ki ji pripada, kot
stopnja tistega zgodovinskega procesa, v katerem deluje.
Tudi meščanska zgodovinska veda "konkretno raziskuje". Njena napaka, pravi
Lukács, da to konkretno poskuša najti v empiričnem historičnem individuu in v
njegovi empirično dani, psihološki ali množičnopsihološki zavesti. Toda tu
zgreši zajeti *družbo kot konkretno totalnost*, zgreši produkcijski red na neki
določeni stopnji družbenega razvoja in z njim pogojeno členitev družbe v
razrede. Tako nekaj abstraktnega -- odnos individua do individua -- zajame kot
nekaj konkretnega. (spregleda pa da gre za konkretne odnose v teh konkretnih
družbenih formacijah, npr. razmerje delavca do kapitalista, najemnika do
zemljiškega lastnika itn.)
Kaj je torej marksovsko *konkretno raziskovanje*?
> Konkretno raziskovanje pomeni torej: odnos do družbe kot *celote*. Šele
> v tem odnosu se namreč pojavi v vseh svojih bistvenih določilih vsakokratna
> zavest ljudi o svojem obstoju. [@lukacs1985zgodovina, 66]
razredna zavest
Ta zavest se po eni strani pojavlja kot nekaj, kar je *subjektivno* upravičeno,
razumljeno in mogoče razumeti iz družbenozgodovinskega položaja. Torej kot
"pravilna zavest". Po drugi strani kot nekaj, kar *objektivno* zaobide bistvo
družbenega razvoja, ki ga ne zadeva in ne izraža ustrezno. Torej kot "napačna
zavest".
> Razredna zavest je torej -- abstraktno formalno gledano -- hkrati razredno
> določeno *nezavedanje* lastnega družbenozgodovinskega ekonomskega položaja.
> [@lukacs1985zgodovina, 67]
### 2.
## 2.
...
## 3.
## 4.
## 5.
- Zanima nas v navezavi na formiranje ideologije
- Glavni stališči sta od proletariata in kapitalistov (kapitala). Ostale
družbene skupine imajo nestalna, zastarela, minljiva stališča.
- proletariat je strukturno mesto. Intelektualci lahko zavzamejo proletarsko
stališče (je to razredna kritika?)
<!--
## Za kaj gre pri problemu reifikacije?
@ -159,6 +229,8 @@ paradigmo racionalnosti ki prežema vse aspekte družbenega življenja.
Zgodnji Lukacs se ukvarja z revolucijo, pozni z delom.
-->
---
lang: sl