133 lines
5.5 KiB
Markdown
133 lines
5.5 KiB
Markdown
---
|
|
title: "Neusmerjeno pisanje"
|
|
description: |
|
|
Metazapis o <https://bavbavhaus.net> kot spletišču in praksi.
|
|
...
|
|
|
|
## Eno izhodišče: pisava/koda
|
|
|
|
Eno napoved v *težavo*, ki jo pisanje predstavlja *nam*, razberemo iz četrtega
|
|
poglavja [*Tujosti kapitala*](tujost_kapitala.md), [gl. @krasovec2021tujost,
|
|
129-174] kjer sta pisava in pisanje, kot tehnologiji *ancien régime*, ki ju
|
|
prehitevajo novi mediji
|
|
|
|
|
|
tehnologija
|
|
|
|
|
|
> Razvoj novih, računalniških medijev od druge polovice 20\. stoletja naprej je
|
|
> hkrati razvoj novih načinov družbene uporabe medijev. Zmožnost koncentracije
|
|
> na eno samo vsebino, globinsko razumevanje in razmišljanje o določeni temi,
|
|
> značilno za dobo knjige, nadomeščata razpršena, fragmentirana pozornost na več
|
|
> vsebin hkrati in zmožnost večopravilnosti. [@krasovec2021tujost, 136]
|
|
|
|
> [Internetne vsebine] so v provizoričnem, eksperimentalnem, spremenljivem
|
|
> stanju (denimo zapisi na blogih, debatne intervencije na forumih, odlomki še
|
|
> neizdelanih teorij), z njimi se bolj igramo, kot pa izdelujemo resne in trdne
|
|
> miselne sheme. [@krasovec2021tujost, 138]
|
|
|
|
> [D]ružbena oblika mišljenja, ki se danes uveljavlja s prevlado tehnopodob, je
|
|
> v nasprotju z družbeno obliko mišljenja, ki se formira s pisavo, bolj sinhorna
|
|
> kot pa linearna. Za "dešifriranje" novomedijskih sporočil je pomembna zmožnost
|
|
> hkratnega sledenja večjemu številu sporočil in povezovanja med njimi, medtem
|
|
> ko je bila najpomembnejša kognitivna funkcija zgodovinske zavesti to, kar
|
|
> filozofija obravnava kot izpeljevanje, kot zmožnost produkcije linearnega
|
|
> vzročno-posledičnega sosledja vzrokov in učinkov ali premis in sklepov ali
|
|
> razlogov in dejanj v pisanju, a tudi njihove reprodukcije v branju na način
|
|
> poglobljenega razumevanja.
|
|
|
|
## Drugo izhodišče: "sanjski datotečni format"
|
|
|
|
Glavno izhodišče je prispevek T. H. Nelsona "Complex information processing" iz
|
|
leta 1965. [@nelson1965complex] Kljub tehničnosti Nelsonove spekulacije in
|
|
predloga ter iz tega skoraj nujno izhajajoči tehnični zastarelosti nekaterih
|
|
izpostavljenih problemov, prispevek ostaja aktualen zaradi svojega enostavnega
|
|
vprašanja: *kakšne so (nove) možnosti uporabe osebnega računalnika*.
|
|
|
|
Natančneje se sprašuje o vrsti datotečnih struktur, ki so primerne za osebno
|
|
(kreativno) rabo, onkraj ustaljenih vrst za poslovno in znanstveno obdelavo
|
|
podatkov. Omogočati bi morale, pravi, "zapletene in občutljive razporeditve,
|
|
popolno spremenljivost, neopredeljene alternative in temeljito interno
|
|
dokumentacijo". Zaradi številnih možnih primerov uporabe mora predlagana
|
|
datotečna struktura biti preprost sistem gradnikov, ki je usmerjen k uporabniku
|
|
in namenjena splošni (nedoločeni) uporabi. [@nelson1965complex, 84] Tako
|
|
opredeli primer rabe, ki bi ga nov datotečni sistem naslovil:
|
|
|
|
::: {lang=en}
|
|
|
|
> [This work's] purpose was to create techniques for handling personal file
|
|
> systems and manuscripts in progress. These two purposes are closely related
|
|
> and not sharply distinct. [...] Indeed, often personal files shade into
|
|
> manuscripts, and the assembly of textual notes *becomes* the writing of text
|
|
> without a sharp break.
|
|
>
|
|
> I knew from my own experiment what can be done for these purposes with card
|
|
> file, notebook, index tabs, edge-punching, file folders, scissors and paste,
|
|
> graphic boards, index-strip frames, Xerox machine and the roll-top desk. My
|
|
> intent was not merely to computerize these tasks but to think out (and
|
|
> eventually program) the *dream* file: the file system that would have every
|
|
> feature a novelist or absent-minded professor could want, holding everything
|
|
> he wanted in just the complicated way he wanted it held, and handling notes
|
|
> and manuscripts in as subtle and complex ways as he wanted them handled.
|
|
> [@nelson1965complex, 85]
|
|
|
|
:::
|
|
|
|
## Izpeljava
|
|
|
|
1. *Sploščitev ELF*. Nelsonov predlog ima tri sestavine: *zapise*, *sezname* in
|
|
*povezave*. Zapis je enota informacije, poljubnega obsega in oblike. Seznam
|
|
je urejen niz zapisov. Povezava pa je povezava med dvema zapisoma iz
|
|
različnih seznamov. V našem primeru gre za sploščitev zapisov in seznamov,
|
|
kar obrne tudi funkcioniranje povezav znotraj sistema: zapisi se povezujejo z
|
|
drugimi zapisi, ampak ti niso urejeni v sezname; ob prikazu posameznega
|
|
zapisa se nanizajo tudi vsi povezani zapisi, kar pomeni, da povezave zapisa
|
|
do drugih zapisov tvorijo seznam. To sploščitev lahko razumemo kot
|
|
funkcionalno okrnitev *ELF*. Kar je v našem primeru zapis, bi pri *ELF*
|
|
lahko veljalo za seznam zapisov (npr. odstavkov ...). Pri *ELF* bi
|
|
posamezne odstavke lahko povezovali s posameznimi odstavki v drugih
|
|
seznamih (odstavkov).
|
|
|
|
2. *Kontekstualne povezave*.
|
|
|
|
|
|
2. *Ikonoklazem*.
|
|
|
|
---
|
|
lang: sl
|
|
references:
|
|
- type: book
|
|
id: krasovec2021tujost
|
|
author:
|
|
- family: Krašovec
|
|
given: Primož
|
|
title: "Tujost kapitala"
|
|
publisher-place: Ljubljana
|
|
publisher: Sophia
|
|
issued: 2021
|
|
language: sl
|
|
- type: paper-conference
|
|
id: nelson1965complex
|
|
author:
|
|
- family: Nelson
|
|
given: T. H.
|
|
title: "Complex information processing: a file structure for the complex, the changing and the indeterminate"
|
|
container-title: "Proceedings of the 1965 20th national conference (ACM '65)"
|
|
publisher-place: New York
|
|
publisher: Association for Computing Machinery
|
|
issued: 1965
|
|
page: 84-100
|
|
language: en
|
|
- type: article-magazine
|
|
id: bush1945aswe
|
|
author:
|
|
- family: Bush
|
|
given: Vannevar
|
|
title: "As we may think"
|
|
container-title: "The Atlantic"
|
|
issued: 1945-07-01
|
|
page: 101-108
|
|
language: en
|
|
# vim: spelllang=sl,en
|
|
...
|