191 lines
9.2 KiB
Markdown
191 lines
9.2 KiB
Markdown
---
|
|
title: Marco Biraghi, L'architetto come intellettuale
|
|
...
|
|
|
|
> Ta knjiga želi opredeliti pogoje, v katerih se je znašel današnji
|
|
> arhitekt, prepoznati njegove omejitve in razumeti načine, kako jih je
|
|
> mogoče premagati. Pri tem se jasno zaveda, da nikakor ni mogoče
|
|
> predlagati obrata smeri, poenostavljene in nostalgične "vrnitve k
|
|
> začetkom". Zgodovinske poti, naj bodo še tako vijugaste in na videz
|
|
> (ali dejansko) ne preveč logične, so vedno in v vsakem primeru
|
|
> neizpodbitne. Zato se je potrebno vprašati, potem ko smo ustrezno
|
|
> raziskali profil in področje delovanja arhitektov iz daljne ali
|
|
> bližnje preteklosti, ki so opravljali svojo vlogo intelektualcev,
|
|
> kakšen je danes -- in še bolj, kakšen bi lahko bil *v
|
|
> prihodnosti* -- pomen arhitekta, ki je sposoben preseči izvajanje
|
|
> dodeljenih nalog, arhitekta, ki zna biti *aktivni* razlagalec
|
|
> realnosti, ji napoveduje alternativne možnosti ali jo vsaj poskuša
|
|
> postaviti v krizo [@biraghi2019larchitetto, 14-15].
|
|
|
|
<!--
|
|
> Individuare le condizioni in cui l'architetto odierno si trova,
|
|
> riconoscerne i limiti, cercare di comprendere i modi di un loro
|
|
> possibile superamento, è quanto si prefigge il presente libro. A
|
|
> partire dalla chiara consapevolezza che non è in ogni caso proponibile
|
|
> alcuna inversione di rotta, alcun semplicistico e nostalgico "ritorno
|
|
> alle origini". I percorsi della storia, per quantotortuosi e
|
|
> apparentemente (o effettivamente) poco logici, sono sempre e comunque
|
|
> incontrovertibili. Ciò su cui dunque è necessario interrogarsi, dopo
|
|
> avere debitamente esplorato il profilo e il campo d'azione degli
|
|
> architetti di un passato lontano o recente che hanno esercitato il
|
|
> proprio ruolo di intellettuali, è quale sia il senso oggi -- e, ancora
|
|
> piú, quale potrà essere il senso *in futuro* -- di un architetto
|
|
> capace di andare oltre l'esecuzione di incarichi assegnati, un
|
|
> architetto che sappia farsi interprete *attivo* della realtà,
|
|
> prefigurando per essa possibilità alternative, o quantomeno cercando
|
|
> di metterla in crisi [@biraghi2019larchitetto, 14-15].
|
|
-->
|
|
|
|
# Arhitektura kot blago in arhitekt kot "dobavitelj"
|
|
|
|
> Kot smo že omenili, bistvo zadeve ni v "izvirnosti" vloge arhitektov
|
|
> danes v primerjavi z vlogo, ki so jo imeli v preteklosti, niti v
|
|
> ekscentričnosti njihovih projektov v primerjavi s "kanoničnostjo"
|
|
> (resnično ali domnevno) projektov iz drugih zgodovinskih obdobij. Prav
|
|
> tako ne gre za položaj, ki ga imajo arhitekti danes nasproti družbe, v
|
|
> kateri delujejo. Dejansko vprašanje je, kakšen položaj imajo
|
|
> arhitekti v aktualnih proizvodnih procesih. Ne gre torej za
|
|
> subjektivni problem, temveč -- kot je že v tridesetih letih prejšnjega
|
|
> stoletja dobro razumel
|
|
> [[Walter Benjamin|benjamin_avtor_kot_proizvajalec]]
|
|
> -- za problem *tehnike*. Z drugimi besedami, problem je, ali -- in v
|
|
> kolikšni meri -- so današnji arhitekti z izvajanjem svoje vloge
|
|
> "ustvarjalcev spektaklov" oziroma s prevzemanjem druge vloge sposobni
|
|
> povzročiti "preobrazbo" proizvodnega aparata in ali -- in v kolikšni
|
|
> meri -- mu zgolj "dobavljajo".
|
|
>
|
|
> Kot je pojasnil Benjamin sam,
|
|
>
|
|
> > ... gre pri dobavljanju materiala produkcijskemu aparatu, ne da bi
|
|
> > tega obenem spreminjali v skladu z možnostmi, za skrajno sporen
|
|
> > postopek, in sicer tudi takrat, ko je videti, da je snov, s katero
|
|
> > se aparat oskrbuje, revolucionarne narave [@benjamin2016avtor, 88].
|
|
>
|
|
> V tem pogledu je "dobavitelj" produkcijskemu aparatu tisti, ki ga
|
|
> zgolj ohranja ali kvečjemu obnavlja "od znotraj [...] po modi" in ga
|
|
> zato pušča "kakršen je". Pomembno je, da Benjamin uporablja tudi
|
|
> francoski izraz *routiniers* (tisti, ki se podrejajo navadi, ki
|
|
> utrujeno ponavljajo že znano) za označevanje "dobaviteljev", torej
|
|
> tistih, ki se odpovedujejo popravkom v sistemu proizvodnje. Temu
|
|
> nasproti je postavljen *Produzent* (proizvajalec): ne le tisti, ki
|
|
> proizvaja (ali bolje, ki enostavno re-producira), temveč tisti, ki
|
|
> preoblikuje proizvodni aparat v tehničnem smislu.
|
|
>
|
|
> Vprašanje, ki si ga je treba zastaviti na tej točki, je: ali lahko
|
|
> sodobni arhitekti s svojimi posegi preoblikujejo proizvodni aparat, v
|
|
> katerega so vpeti [@biraghi2019larchitetto, 32-33]?
|
|
|
|
# Vloga arhitekta intelektualca
|
|
|
|
> Začetek zgodovine moderne arhitekture naj bi po mnenju številnih
|
|
> raziskovalcev sovpadal z zasnovo kupole Santa Maria del Fiore Filippa
|
|
> Brunelleschija. Znana afera povezana z zaključkom florentinske
|
|
> katedrale, ki bi tradicionalno bila rešena z uporabo lesenih opažev
|
|
> (reber), a v tem primeru, zaradi velikih dimenzij prostora, ki bi ga
|
|
> bilo treba obokati, niso bile uporabne, je za Brunelleschija postala
|
|
> priložnost, da ne le uporabi svoje konstrukcijsko znanje, ki je plod
|
|
> neposrednega študija antike, temveč tudi "prvič potrdi in zagovarja
|
|
> 'strokovnost' arhitekta proti ohlapnem 'magisteriju' rokodelca,
|
|
> prednost tehnične invencije pred izvedenostjo obrti". Ne gre le za
|
|
> "kategorično zahtevo": v razlikovanju med momentom projekta in
|
|
> momentom izvedbe gre tudi za razlikovanje med "svobodno" in
|
|
> "mehanično" dejavnostjo in s tem za prevzem naloge organizacije in
|
|
> vodenja družbe s strani izobraženega posameznika. Gre za rojstvo
|
|
> intelektualca kot aktivnega subjekta in spekulativne figure
|
|
> [@biraghi2019larchitetto, 37].
|
|
|
|
> Pomenljivo Antonio Manetti, prvi Brunelleschijev biograf, poudarja
|
|
> predvsem njegov velik in čudovit "intelekt". Intelekt, ki zagotovo ne
|
|
> deluje izolirano in za svoje "delovanje" potrebuje druge, hkrati pa
|
|
> sebe in svoje delovanje postavlja na povsem drugo raven, kot jo
|
|
> zasedajo njegovi sogovorniki. Ni naključje, da vse njegove biografije
|
|
> ne pozabijo poročati -- čeprav v različnih različicah -- o
|
|
> emblematični epizodi: leta 1430 se je po protestu zidarjev ["maestri
|
|
> di cazzuola"] zaradi napornega in nevarnega dela na kupoli odločil, da
|
|
> jih odpusti in nadomesti z lombardskimi delavci, le da jih je pozneje
|
|
> vse (razen enega) znova zaposlil za nižjo plačo. To je najbolj jasen
|
|
> prikaz dejstva, da se premoč intelektualnega človeka izvaja v terminih
|
|
> moči poveljevanja in nadzora, hkrati pa dobi tudi konotacije, ki ga ne
|
|
> ne ločujejo toliko po nalogi ali vlogi kot po pripadnosti *razredu*.
|
|
> To kar epizoda naglo izpostavi -- tako kot celoten Brunelleschijev
|
|
> poseg v Santa Maria del Fiore -- je "tema moderne družbene delitve
|
|
> dela" [@biraghi2019larchitetto, 37-38].
|
|
|
|
|
|
V svojem pregledu vlog, ki jih skozi novoveško zgodovino privzema
|
|
arhitekt-intelektualec,
|
|
[[Marco Biraghi|biraghi_larchitetto_come_intellettuale]]
|
|
opomni na "afero", ki za številne arhitekturne zgodovinarje označuje
|
|
začetek moderne arhitekture: izgradnja florentinske katedrale in zasnova
|
|
kupole
|
|
|
|
> ki bi tradicionalno bila rešena z uporabo lesenih opažev (reber), a v
|
|
> tem primeru zaradi velikih dimenzij prostora, ki bi ga bilo treba
|
|
> obokati, niso bile uporabne, je za Brunelleschija postala priložnost,
|
|
> da ne le uporabi svoje konstrukcijsko znanje, ki je plod neposrednega
|
|
> študija antike, temveč tudi "prvič potrdi in zagovarja 'strokovnost'
|
|
> arhitekta proti ohlapnem 'magisteriju' rokodelca, prednost tehnične
|
|
> invencije pred izvedenostjo obrti" [@biraghi2019larchitetto, 37].
|
|
|
|
V tem primeru začetek moderne arhitekture ni opredeljen v formalnih,
|
|
oblikovnih ali tehničnih, kriterijih, temveč začetek označuje
|
|
vzpostavitev arhitektov v njihovi družbeni distinkciji, kot
|
|
intelektualcev in vodilnih figur na gradbišču. Na to, kakšen značaj bo
|
|
nova "premoč" intelekta imela, nakazuje epizoda iz leta 1430, ko
|
|
Brunelleschi zidarje, ki so stavkali zaradi napornega in nevarnega dela
|
|
na kupoli, odpusti le da jih nazadnje spet zaposli za nižje plačilo. Pri
|
|
tem ni ključna osnovna interpretacija, da se avtonomija arhitekta izvaja
|
|
v terminih komande in nadzora, temveč objektivni značaj
|
|
Brunelleschijevega izuma. Rešitev zasnove kupole na način, da je ni
|
|
potrebno pred gradnjo centrirati ter med gradnjo podpirati, ker je na
|
|
vsaki stopnji izgradnje samostoječa in samouravnalna, odpravi
|
|
privilegije mojstrov saj se ne zanaša več na njihovo tradicionalno
|
|
vednost, prav tako pa lažje prenese zaustavitve del in menjave delovnih
|
|
ekip. Učinkovanje arhitekture je v tem primeru pravzaprav neodvisno od
|
|
strokovnih, umetniških ali političnih interesov arhitekta in z njimi
|
|
sovpada le slučajno.
|
|
|
|
|
|
|
|
---
|
|
lang: sl
|
|
references:
|
|
########################################################################
|
|
- type: book
|
|
id: biraghi2019larchitetto
|
|
author:
|
|
- family: Biraghi
|
|
given: Marco
|
|
title: "L'architetto come intellettuale"
|
|
publisher-place: Torino
|
|
publisher: Einaudi
|
|
issued: 2019
|
|
language: it
|
|
########################################################################
|
|
- type: chapter
|
|
id: benjamin2016avtor
|
|
author:
|
|
- family: Benjamin
|
|
given: Walter
|
|
title: "Avtor kot proizvajalec"
|
|
container-title: "Usoda in značaj"
|
|
publisher-place: Ljubljana
|
|
publisher: Beletrina
|
|
issued: 2016
|
|
page: 81-96
|
|
language: sl
|
|
########################################################################
|
|
- type: book
|
|
id: battisti1981brunelleschi
|
|
author:
|
|
- family: Battisti
|
|
given: Eugenio
|
|
title: "Filippo Brunelleschi"
|
|
publisher-place: New York
|
|
publisher: Rizzoli
|
|
issued: 1981
|
|
language: en
|
|
########################################################################
|
|
# vim: spelllang=sl,en,it
|
|
...
|