add `wiki/ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije.mdwn`
parent
a4525b16f3
commit
eb23f24d2c
|
@ -0,0 +1,106 @@
|
|||
[[!meta title="Jacques Rancière, Koncept kritike in kritika politične
|
||||
ekonomije"]]
|
||||
|
||||
Pri Rancièrjevem besedilu zasledujemo nit, ki jo izpostavi Primož
|
||||
Krašovec v [[*Tujost kapitala*|wiki/krasovec_tujost_kapitala]]. In sicer
|
||||
naj bi Rancière odločilno pokazal, da pri dilemi med teorijo fetišizma
|
||||
in tezo o avtonomiji kapitala ne gre nujno za »igro ničelne vsote« ter
|
||||
da je mogoče razviti antihumanistično teorijo
|
||||
fetišizma.[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije1]
|
||||
Glede tega so relevantni zadnji deli prispevka, ko Rancière obravnava
|
||||
*koncept fetišizma*.
|
||||
|
||||
Predhodne razdelke beremo nekoliko naivno, motivirano zgolj z osnovnim
|
||||
zanimanjem za neko kanonično besedilo in osnovnim zanimanjem za
|
||||
teoretske razlike in napovedi med zgodnjim Rancièrjem in njegovo
|
||||
kasnejšo politično filozofijo oziroma estetiko.
|
||||
|
||||
## Kritika politične ekonomije v *Pariških rokopisih 1844*
|
||||
|
||||
*Uvod v koncept kritike*. Rancière skuša določiti »podobo kritične
|
||||
teorije, ki deluje v *Pariških rokopisih 1844*«. In sicer, pravi, gre za
|
||||
*antropološko* kritiko, ki jo Marx izvaja na podlagi feuerbachovske
|
||||
antropologije. Rancière tovrstno kritiko poskuša definirati skozi
|
||||
odgovore na tri vprašanja in sicer: (1) kakšen je predmet kritike; (2)
|
||||
kakšen je subjekt kritike oziroma kdo kritizira; ter (3) kakšna je
|
||||
metoda
|
||||
kritike.[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije2]
|
||||
|
||||
Odgovor naj bi bil strnjen v sklepnem delu Marxovega pisma Rugeju:
|
||||
|
||||
> Težnjo naše revije lahko zaobjamemo z enim samim obrazcem:
|
||||
> samopojasnjevanje našega časa o njegovih bojih in težnjah. Ta naloga
|
||||
> se postavlja svetu in nam. To delo je mogoče opraviti le z združenimi
|
||||
> močmi: spoved je, nič več kot to. Da bi človeštvo doseglo odpuščanje
|
||||
> grehov, jih mora samo razglasiti za to, kar
|
||||
> so.[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije3]
|
||||
|
||||
Iz tu Rancière razbere: (1) predmet kot *izkušnjo*; (2) subjekt kot
|
||||
človeštvo, ki je doseglo točko, ko lahko razume samo sebe, kritično
|
||||
zavest; ter (3) metodo kot *razglaševanje* ali pojasnjevanje, to je
|
||||
razglaševanje nečesa (človeške izkušnje) kot to kar je (grehi
|
||||
človeštva).
|
||||
|
||||
Iz tega:
|
||||
|
||||
> Naloga kritike je, da izreka ali bere protislovje, da ga razglaša za
|
||||
> to, kar je.[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije4]
|
||||
|
||||
Kritiko od navadnega izreka ločuje to, da za temi protislovji zaznava
|
||||
globlje protislovje, »tisto, ki ga izraža koncept
|
||||
*odtujitve*«.[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije5]
|
||||
|
||||
*Koncept odtujitve*.
|
||||
|
||||
*Koncept resnice*
|
||||
|
||||
## Kritika in znanost v *Kapitalu*
|
||||
|
||||
141: Fetišizem ni ne odtujitev kot antropološki proces, ne ideologija
|
||||
kot predstava ekonomskih razmerij.
|
||||
|
||||
147: Fetišizem je ravno to skrivanje procesa v rezultatu. Konkretne
|
||||
pojavne oblike kapitala so hkrati oblike njegovega samoskrivanja, in
|
||||
bolj …
|
||||
|
||||
147:
|
||||
|
||||
> Tu ne gre beseda o tem, da bi se v procesu potujevanja predikati
|
||||
> subjekta povnanjali v tujem bitju, pač pa potujitev pomeni tisto, kar
|
||||
> se zgodi s kapitalskim odnosom v najbolj posredovani obliki procesa.
|
||||
|
||||
… pri mladem Marxu subjekt postane objekt svojega objekta, kar je
|
||||
odtujitev kot razmerje med osebo in stvarjo. V teoriji fetišizma ni več
|
||||
subjekt tisti, ki je ločen od samega sebe in katerega predikati preidejo
|
||||
v tujo zadevo ali reč, temveč postane sama forma kapitala tuja
|
||||
kapitalskemu razmerju, ki ga izraža. … Tisto, kar je pri tem
|
||||
»popredmeteno« ali »porečovljeno«, niso predikati subjekta, temveč
|
||||
kapitalistična produkcijska razmerja sama. (Krašovec 62-63)
|
||||
|
||||
153: \[kaj je določujoče razmerje …\]
|
||||
|
||||
## Opombe za sklep
|
||||
|
||||
[[test1]]
|
||||
|
||||
[[test2]]
|
||||
|
||||
[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije1]: Primož
|
||||
Krašovec, *Tujost kapitala* (Ljubljana: Sophia, 2021), 59–60.
|
||||
|
||||
[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije2]: Jacques
|
||||
Rancière, »Koncept kritike in kritika politične ekonomije od
|
||||
*Pariških rokopisov 1844* do *Kapitala*«, v *Branje kapitala*, Louis
|
||||
Althusser idr., prev. Maja Breznik in Suzana Koncut (Ljubljana:
|
||||
Sophia, 2018), 69.
|
||||
|
||||
[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije3]: Marx,
|
||||
navedeno po Rancière, 69; sicer pa gl. Karl Marx, »Pismi Rugeju«, v
|
||||
*Izbrana dela v petih zvezkih*, zv. 1 (Ljubljana: Cankarjeva
|
||||
založba, 1977), 147.
|
||||
|
||||
[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije4]: Rancière,
|
||||
»Koncept kritike in kritika politične ekonomije«, 70.
|
||||
|
||||
[^ranciere_koncept_kritike_in_kritika_politicne_ekonomije5]: Rancière,
|
||||
70.
|
Loading…
Reference in New Issue