arhitekturno_delo_in_kapitalisticni_razvoj

master
urosm 2024-08-03 15:59:19 +02:00
parent 2b062d789e
commit b5fed1f216
1 changed files with 279 additions and 11 deletions

View File

@ -2,17 +2,148 @@
title: "Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj" title: "Arhitekturno delo in kapitalistični razvoj"
... ...
<!--
## O čem gre (zares)?
- Obstajajo tim. intimni cilji naloge.
- Filološki cilji.
Več prebrati in bolje razumeti Tafurija (in Marxa).
- Metodološki/teoretski cilji.
Razviti in argumentirati kritiko ideologije kot metodo in usmeritev za razumevanje arhitekture.
- [...]
- Antimoralizem.
Pri obravnavi kapitalistične prestrukturacije intelektualnih delovnih procesov obstaja nevarnost moraliziranja.
Učinki kapitalizma se lahko razlagajo kot ...
## Doktrina pisanja
- Kaj spada v opombe?
- Filološke digresije.
- (Preveč) marksološke digresije.
## PČ
- Prioritetno: kaj je fokus?
- Poglavje [renesansa]:
- V renesansi arhitektura postane intelektualni poklic.
- O premiku iz časa renesanse gl. Matjaž Vesel.
- Kaj pomeni intelektualni poklic?
- Poglavje [računalniki]:
- Ali računalnik uničuje možnost nelogičnega v arhitekturi?
- Zakaj so takrat, ko so na MIT razvijali računalnike, morali povabit Andersona, da začne tam razvijati arhitekturno teorijo?
- Kaj je arhitekturni praksi lastno v teh procesih? Ali je zmožnost prelomov arhitekturi inherentna?
- Razmejit se od "obrata k delu".
Razmejit se od "digitalnega obrata".
- Kako lahko Tafurija beremo, kot da govori o realni subsumpciji?
- Gl. Afterword od Rancierja, str. 280 ...
-->
## Uvod ## Uvod
Poglavje uvede v problematiko in povzame ostala poglavja. Svoj [pregled vlog arhitekta kot intelektualca](arhitekt_kot_intelektualec.md#vloga) italijanski arhitekturni zgodovinar in teoretik Marco Biraghi začne z "afero" povezano z izgradnjo florentinske katedrale in zasnovo kupole
### Od ideologije do tehnologije
Prava uganka modernih estetskih razprav v po nujnosti v problemu odnosa med > ki bi tradicionalno bila rešena z uporabo lesenih opažev (reber), a v tem primeru zaradi velikih dimenzij prostora, ki bi ga bilo treba obokati, niso bile uporabne, je za Brunelleschija postala priložnost, da ne le uporabi svoje konstrukcijsko znanje, ki je plod neposrednega študija antike, temveč tudi "prvič potrdi in zagovarja 'strokovnost' arhitekta proti ohlapnem 'poklicu' rokodelca, prednost tehnične invencije pred izvedenostjo obrti". [@biraghi2019larchitetto, 37]
delavci in intelektualci znotraj revolucionarnega gibanja. [e in p, 136]
Izhajamo iz tafurijanske analize. Kakšen vpliv je imela in kako so jo
, ki [za številne
zgodovinarje]{.warn}^[Presplošno rečeno. Potrebno je natančneje opredeliti, kdo
so "številni zgodovinarji", ne poimensko, temveč kateri teoretski/zgodovinarski
tradiciji pripadajo.] označuje začetek moderne arhitekture:
Opredelitev začetka moderne arhitekture kot vzpostavitev področja nad katerim
ima družbena skupina ekskluzivno
Arhitektura kot tehniški in ideološki diskurz na področju zidave.
Postavitev začetka arhitekture v renesanso je treba misliti skupaj s teoretsko
tradicijo kritike arhitekturne ideologije, oziroma z tafurijansko zgodovino
arhitekture.
Najprej bi radi vzpostavili tri stvari.
- Kaj je status tafurijanske kritike ideologije znotraj našega teoretskega
aparata? Kaj je "realni" pomen tafurijanske kritike ideologije?
- Kritika ideologije ni samo "strategija". Ni slučajna oziroma zvedljiva na
zgodovinsko, geografsko in politično omejene interese operaistov, ampak ima
spoznavno vrednost. Lahko govorimo o kritiki ideologije kot o teoriji.
- [Nekako do kritike ideologije kot tehnologije (kot teorije)]
### Kritika ideologije kot strategija
[kritika ideologije](kritika_ideologije.md#strategija)
::: {lang=en}
:::
Od kritike ideologije k teoriji ideologije.
Kaj so si operaisti obetali od kritike ideologije (kritika "vulgarnega
marksizma".
(Še ena stvar, ki jo lahko poberemo od operaizma: trend organiziranja
arhitekturnih delavcev nakazuje na meje arhitekturne misli, dosedanje
arhitekturne teorije.)
Kaj pomeni kritika arhitekturne ideologije kot politična intervencija je lahko
bolj jasno, če vzamemo zelo očiten primer modernistične arhitekture nemške
klasične socialdemokracije in na eni strani kako je ta pomembna zgodovinska
epizoda bila povzeta v herojskih terminih ter na drugi tafurijansko obravnavo
nje.
### Kritika ideologije kot teorija (problematika ideologije)
[kritika ideologije](kritika_ideologije.md#teorija)
::: {lang=en}
> With [the concept of ideology] intellectual forms are drawn into the dynamic
> of society by relating them to the contexts that motivated them. In this way
> the concept of ideology critically penetrates their immutable semblance of
> existing in themselves, as well as their claims to truth. In the name of
> ideology, the autonomy of intellectual products, indeed the very conditions
> under which they themselves become autonomous, is thought together with the
> real historical movement of society. These intellectual products originate
> within this movement, and they perform their functions within it, too. They
> may stand in the service of particular interests, whether intentionally or
> not. Indeed, their very isolation, through the constitution of an intellectual
> sphere and its transcendence, is, at the same time, identified as a social
> consequence of the division of labor. [@adorno2022contribution, 19]
:::
Kritika arhitekturne ideologije je vredna, ker intelektualne produkte
arhitekturne discipline -- snovanje, zagovor, kritika ... -- razširi na družbeno
okolje teh produktov in, predvsem, producentov.
::: {lang=en}
> With the dynamization of the contents of the mind through the critique of
> ideology, one tends to forget that the theory of ideology is itself subject to
> the same historical movement; that, if not in substance, then nonetheless in
> function, the concept of ideology transforms through history, and the same
> dynamic governs this. What is called ideology -- and what ideology is -- can
> only be perceived insofar as one does justice to the movement of the concept;
> this movement is at the same time one of its objects.
> [@adorno2022contribution, 20]
:::
[ideologija](intelektualci_in_ideologija.md)
Prava uganka modernih estetskih razprav v po nujnosti v problemu odnosa med delavci in intelektualci znotraj revolucionarnega gibanja. [e in p, 136]
Izhajamo iz tafurijanske analize.
Kakšen vpliv je imela in kako so jo
razumeli. Toda moramo seči preko enostavnega zoperstavljanja "napačne" in razumeli. Toda moramo seči preko enostavnega zoperstavljanja "napačne" in
"pravilne" zavesti (Lukács) in jo umestiti v problematiko delitve dela "pravilne" zavesti (Lukács) in jo umestiti v problematiko delitve dela
(Adorno). (Adorno).
@ -23,18 +154,102 @@ kapitalističnem razvoju). Zgodba o florentinski kupoli.
Delitev dela -> ideolgija Delitev dela -> ideolgija
tehnična delitev dela -> tehnologija tehnična delitev dela -> tehnologija
Cilj kritike arhitekturne ideologije ni, da pokaže kako je arhitektura
pristranska ali v službi partikularnega interesa. To je trivialna ugotovitev.
Cilj kritike arhitekturne ideologije je, da pokaže na ključno vlogo arhitekture
pri posredovanju partikularnega interesa tako, da ga pokaže "neideološko".
### Kritika ideologije kot tehnologije
Na podlagi opredelitve kritike ideologije kot navezovanja intelektualnih
produktov na njihov družbeno okolje
... lahko se vrnemo k uvodnemu primeru kupole florentinske katedrale ...
Pri tem ni ključna osnovna interpretacija, da se avtonomija arhitekta izvaja v
terminih komande in nadzora, temveč objektivni značaj Brunelleschijevega izuma.
Rešitev zasnove kupole na način, da je ni potrebno pred gradnjo centrirati ter
med gradnjo podpirati, ker je na vsaki stopnji izgradnje samostoječa in
samouravnalna, odpravi privilegije mojstrov saj se ne zanaša več na njihovo
tradicionalno vednost, prav tako pa lažje prenese zaustavitve del in menjave
delovnih ekip. Učinkovanje arhitekture je v tem primeru pravzaprav neodvisno od
strokovnih, umetniških ali političnih interesov arhitekta in z njimi sovpada le
slučajno.
"Kritika ideologije je danes še vedno kritika pozitivizma, evidentnosti dejstev,
a ne več zgolj na ravni diskurza, temveč tehnologije." [@krasovec2016novi, 289]
### Arhitektura in postajanje kapitala ### Arhitektura in postajanje kapitala
Zasledujemo poseben odnos med arhitekturo in kapitalističnim razvojem. Zasledujemo poseben odnos med arhitekturo in kapitalističnim razvojem.
Disciplina in področje sta posebnega pomena za razumevanje kapitalističnega Disciplina in področje sta posebnega pomena za razumevanje kapitalističnega
razvoja. razvoja. (povezava med arhitekturo in kapitalizmom, natančneje zvezanost
arhitekture in kapitalističnega razvoja, je tehnonomska)
Arhitektura : metropola; arhitektura : tehnologija. Arhitektura : metropola; arhitektura : tehnologija.
Redefinicija arhitekturne zgodovine kot zgodovine posebnega odnosa med Redefinicija arhitekturne zgodovine kot zgodovine posebnega odnosa med
arhitekturo in [nečim tehničnim]. arhitekturo in [nečim tehničnim].
Širša razprava o povezavi med umetnostjo in kapitalizmom, o
podrejenosti umetnosti, umetniškega ustvarjanja, umetniških del
mehanizmom kapitalistične družbe se je večkrat omejila na vprašanja okoli
položaja umetnosti na trgu oziroma o statustu umetniškega dela kot blaga.
To je omejeno iz vidika implikacije kaj sploh je kapitalizem. Ali gre samo za
trg?
Prav tako je omejeno iz vidika kaj pomeni ali kaj so vsi možni pomeni
integracije ali avtonomije umetnosti od kapitalizma.
Kaj pravi Beech?
Beech ugotavlja izjemonst umetnosti v kapitalizmu (da ni opravila tranzicije od
fevdalizma do kapitalizma).
> Instead of theorising art's relationship to capitalism through the concepts of
> commodification, culture industry, spectacle and real subsumption, all of
> which have a superficial ring of truth, the key to understanding art's
> relationship to capitalism must be derived from questioning whether art has
> gone through the transition from feudalism to capitalism. [@beech2015art, 8]
> [T]he question of whether art conforms to the capitalist mode of production
> cannot be determined simply by observing certain capitalistic elements at work
> in the production of circulation of art but depends entirely on whether art
> embodies the social relations in which the capitalist subjugates production
> through the ownership of the means of production and the payment of wages to
> purchase labour power. [@beech2015art, 9]
...
Mesto arhitekture znotraj Beechove ekscepcionalistične umetnosti.
Svojo obravnavo odostnosti marksistične ekonomije umetnosti Beech naslanja na strogo ločitev med temo družbe in temo ekonomije.
Avtohtona tema ekonomije naj bi se tako v zahodnem marksizmu pojavljala le kot prispodoba ali homologija.
Beechev formalizem pri ločevanju teme družbe in teme ekonomije bi lahko izpodbijali tudi na splošni točki umetnosti.
A na specifični točki arhitekture lahko izpodbijamo tako:
- Posledice ekonomskih mehanizmov na področju arhitekture ne delujejo le kot prispodoba.
Pravzaprav najprej delujejo stvarno.
Gradnja je downstram industriji.
Elementi industrijske proizvodnje (specializacije, blaga) so elementi s katerimi arhitektura rokuje.
Arhitektura v neki točki dobi nalogo (dobi ali prevzame) postaviti se upstream industriji.
Tu je element ideologije.
## Digresija o produktivnem delu ## Digresija o produktivnem delu
Marx. Produktivno delo. Marx. Produktivno delo.
@ -54,7 +269,7 @@ Ferro. Gradbišče / načrt.
> its stead. This "workers' movement" thus functions as an ideological > its stead. This "workers' movement" thus functions as an ideological
> mediation internal to capital; through the historical exercises of this > mediation internal to capital; through the historical exercises of this
> function, the entire mystified world of appearances that contradict > function, the entire mystified world of appearances that contradict
> reality is attached to the working class. [@tronti2018workers, 163] > reality is attached to the working class. [@tronti2019workers, 163]
### Gradbišče, načrt, koda ### Gradbišče, načrt, koda
@ -64,11 +279,52 @@ Ferro. Gradbišče / načrt.
(Arhitekturna kultura in tehnologija.) (Arhitekturna kultura in tehnologija.)
Arhitekturno voljo-po-projektu kapital uporablja kot motor za lasten razvoj.
Arhitekti morajo to realno arhitekturno mediacijo interesov kapitala
organizirati v antagonistično formo, kot taktični teren boja in strateški
destruktivni potencial. (@tronti2019workers, 242)
--- ---
lang: sl lang: sl
references: references:
- type: book
id: biraghi2019larchitetto
author:
- family: Biraghi
given: Marco
title: "L'architetto come intellettuale"
publisher-place: Torino
publisher: Einaudi
issued: 2019
language: it
- type: book
id: beech2015art
author:
- family: Beech
given: Dave
title: "Art and value: art's economic exceptionalism in classical, neoclassical and Marxist economics"
title-short: "Art and value"
publisher-place: Leiden
publisher: Brill
issued: 2015
language: en
- type: article-journal
id: adorno2022contribution
author:
- family: Adorno
given: Theodor
title: "Contribution to the theory of ideology"
translator:
- family: Bard-Rosenberd
given: Jacob
container-title: "Selva: a journal of the history of art"
issue: 4
issued:
season: 3
year: 2024
page: 19-33
language: en
- type: article-journal - type: article-journal
id: tafuri1970lavoro id: tafuri1970lavoro
author: author:
@ -82,7 +338,7 @@ references:
page: 241-281 page: 241-281
language: it language: it
- type: book - type: book
id: tronti2018workers id: tronti2019workers
author: author:
- family: Tronti - family: Tronti
given: Mario given: Mario
@ -92,7 +348,19 @@ references:
given: David given: David
publisher-place: London publisher-place: London
publisher: Verso publisher: Verso
issued: 2018 issued: 2019
language: en language: en
- type: chapter
id: krasovec2016novi
author:
- family: Krašovec
given: Primož
title: "Novi Adorno"
container-title: "Uvod v sociologijo"
publisher-place: Ljubljana
publisher: Sophia
issued: 2016
page: 273-289
language: sl
# vim: spelllang=sl # vim: spelllang=sl
... ...