update notes

master
urosm 2024-04-22 15:21:32 +02:00
parent d1079d1e64
commit 3eaae9c7a2
5 changed files with 268 additions and 29 deletions

View File

@ -38,9 +38,9 @@ pojavi satirična "Digresija o produktivnem delu":
> produktivne sile je mogoče do podrobnosti dokazati. Ali bi se ključavnice
> kdajkoli razvile do zdajšnje popolnosti, če ne bi bilo tatov? Ali bi izdelava
> bankovcev dosegla svojo zdajšnjo dovršenost, če ne bi bilo ponarejevalcev
> denarja? Ali bi mikroskop našel pot v navadne trgovske sfere,
> če ne bi prav v trgovanju goljufali? Mar nima za praktično kemijo ravno toliko
> zaslug ponarejanje blaga in prizadevanje odkriti ga kakor poštena produkcijska
> denarja? Ali bi mikroskop našel pot v navadne trgovske sfere, če ne bi prav v
> trgovanju goljufali? Mar nima za praktično kemijo ravno toliko zaslug
> ponarejanje blaga in prizadevanje odkriti ga kakor poštena produkcijska
> prizadevnost? Zločin z vedno novimi načini napadov na lastnino prikliče v
> življenje vedno nova obrambna sredstva in učinkuje s tem enako produktivno
> kakor strikes na izume strojev. Pa pustimo področje zasebnega zločina. Ali bi
@ -370,6 +370,23 @@ podrejen kapitalu.
---
lang: sl
references:
- type: book
id: marx1985kritika
author:
- family: Marx
given: Karl
title: "Kritika politične ekonomije 1857/1858"
container-title: "Temeljna izdaja"
container-author:
- family: Marx
given: Karl
- family: Engels
given: Friedrich
volume: "I/8"
publisher-place: Ljubljana
publisher: Marksistični center CK ZKS
issued: 1985
language: sl
- type: book
id: marx1989kritika
author:

View File

@ -0,0 +1,89 @@
---
title: "Fragment o strojih"
...
> Narava ne gradi strojev, lokomotiv, železnic, electric telegraphs, selfacting
> mules etc. So produkti človeške industrije; naravni material, preobražen v
> organe človeške volje nad naravo ali njegovega udejstvovanja v naravi. *So s
> človeško roko ustvarjeni organi človeških možganov*; upredmetena moč znanja.
> Razvoj capital fixe nakazuje, na kateri stopnji je obče družbeno znanje,
> knowledge, postalo *neposredna produktivna sila*, tako da so sami pogoji
> družbenega življenjskega procesa prišli pod kontrolo general intelecta ter so
> po njemu primerno preusmerjeni. Do katere stopnje so proizvedene družbene
> produktivne sile, ne le v obliki znanja, ampak kot neposredni organi družbene
> prakse; realnega življenjskega procesa.
>
> *Razvoj capital fixe je še po neki drugi strani kazalec stopnje razvoja
> bogastva nasploh ali razvoja kapitala.* Predmet produkcije, usmerjene
> neposredno k uporabni vrednosti in prav tako neposredno k menjalni vrednosti,
> je produkt sam, ki je namenjen konsumpciji. Del produkcije, ki je usmerjen k
> produkciji capital fixe, ne producira neposrednih predmetov za užitek niti
> neposrednih menjalnih vrednosti; vsaj ne menjalnih vrednosti, ki jih je mogoče
> neposredno realizirati. *Že dosežena stopnja produktivnosti -- to, da del
> produkcijskega časa zadošča za neposredno produkcijo -- je torej vzrok temu,
> da se čedalje večji [del] uporablja za produkcijo produkcijskih sredstev.* K
> temu sodi, da lahko družba počaka; da lahko velik del že ustvarjenega bogastva
> odtegne tako neposrednemu užitku kakor tudi produkciji, namenjeni neposrednemu
> užitku, zato, da bi ta del uporabila za delo, ki *ni neposredno produktivno*
> (ravno v materialnem produkcijskem procesu samem). To zahteva visoko raven že
> dosežene produktivnosti in relativen prebitek, in sicer takšno raven, [ki je]
> neposredno sorazmerna s preobrazbo capital circulant v capital fixe. Kako je
> *velikost relativnega surplusnega dela odvisna od produktivnosti nujnega
> dela*, tako [je] *velikost delovnega časa, uporabljenega v produkciji capital
> fixe* -- živega kakor tudi upredmetenega -- [odvisna] od *produktivnosti
> delovnega časa, namenjenega neposredni produkciji produktov*. Pogoj za to sta
> *surplusno prebivalstvo* (s tega stališča) kakor tudi *surplusna produkcija*.
> To se pravi, rezultat časa, uporabljenega za neposredno produkcijo, mora biti
> relativno prevelik glede na neposredno potrebo po njem v reprodukciji
> kapitala, uporabljenega v tej industrijski panogi. *Čim manj fiksni kapital*
> neposredno prinaša sadove, čim manj posega v *neposredni produkcijski proces*,
> večja morata biti relativno *surplusno prebivalstvo* in *surplusna
> produkcija*; torej ga je več za gradnjo železnic, kanalov, vodovodnih
> napeljav, telegrafov etc. kakor za mašinerijo, neposredno dejavno v
> neposrednem produkcijskem procesu. Zato -- k čemur se bomo vrnili pozneje -- v
> nenehni nadprodukciji ali podprodukciji moderne industrije -- nenehna nihanja
> in krči zaradi nesorazmerja, v katerem se preobrazi zdaj premalo, zdaj preveč
> capital circulant v capital fixe. [@marx1985kritika, 506-507]
> Kakor z razvojem velike industrije baza, na kateri temelji prilaščanje tujega
> delovnega časa, ne tvori ali ne ustvarja več bogastva, tako neha s tem
> razvojem tudi *neposredno delo* biti takšna baza produkcije, kolikor se po eni
> strani spreminja v bolj nadzorno in regulirajočo dejavnost; nato pa tudi zato,
> ker produkt neha biti produkt oposameznjenega neposrednega dela, pač pa se,
> ravno narobe, *kombinacija* družbene dejavnosti prikazuje kot producent. "Brž
> ko se razvije delitev dela, je skoraj vsako delo posameznega individua del of
> a whole, *having no value or utility of itself. There is nothing on which the
> labourer can seize: this is my produce, this I will keep to myself.*" (*Labour
> defended*, 1, 2, XI.) V neposredni menjavi se oposameznjeno neposredno delo
> prikazuje kot realizirano v nekem posebnem produktu ali v delu produkta in
> njegov skupnostni družbeni značaj -- njegov značaj upredmetenega občega dela
> in zadovoljitve obče potrebe -- je postavljen zgolj z menjavo. Nasprotno pa je
> v produkcijskem procesu velike industrije po eni strani za produktivno silo
> delovnega sredstva, razvitega v avtomatičen proces, podvrženje naravnih sil
> družbenemu razumu predpostavka, *hkrati pa je po drugi strani delo posameznika
> v svojem neposrednem bivanju postavljeno kot odpravljeno posamezno delo, tj.
> kot družbeno delo. Tako odpade druga baza tega produkcijskega načina.*
> [@marx1985kritika, 508-509]
---
lang: sl
references:
- type: book
id: marx1985kritika
author:
- family: Marx
given: Karl
title: "Kritika politične ekonomije 1857/1858"
container-title: "Temeljna izdaja"
container-author:
- family: Marx
given: Karl
- family: Engels
given: Friedrich
volume: "I/8"
publisher-place: Ljubljana
publisher: Marksistični center CK ZKS
issued: 1985
language: sl
# vim: spelllang=sl,en
...

View File

@ -16,10 +16,10 @@ okoli teme [arhitekture](intelektualno_delo_in_kapitalisticni_razvoj.md) in
Stran je sploščitev ideje o ["sanjskem datotečnem
formatu"](neusmerjeno_pisanje.md) v enostaven sistem povezanih in vzporedno
prikazanih zapiskov.
prikazanih zapiskov:
``` center
... > [] > [] > [] > ...
```
[] > [] > [] > ...
```
Izvorna koda, ki pretvarja iz *markdown* v *html* ter razrešuje povezave in

View File

@ -4,7 +4,7 @@ title: "Teorije tehnologije"
Osnovno raziskovalno vprašanje: ali se pri sodobnem tehnološkem razvoju dogaja
nekaj, česar koncept avtomatizacije kot se razvije in uporablja v 20. stoletju,
ne zajame.
ne zajame. Ter ali se to, kar pride po avtomatizaciji, že dogaja.
*Razumevanja avtomatizacije*: (1) samodejnost strojev; (2) prenos človekovih
dejavnosti na stroje; (3) programiranost strojev.
@ -18,7 +18,7 @@ avtomatizacija predstavlja odtujitev.
3. Vnaprejšnja določenost strojnih dejanj. Popolnoma nesporna opredelitev, a se
danes postavlja vprašanje, če se to spreminja: Vprašanje inteligence strojev.
## André Leroi-Gourhan, *Gib in beseda*
## Leroi-Gourhan, *Gib in beseda*
Leroi-Gourhan ponudi teorijo o osnovnem razmerju med človekom in tehnologijo in
sicer, da tehnologija nadaljevanje evolucije človeka.
@ -139,7 +139,7 @@ zoološkim in sociološkim.
- 5. eksternalizacija programiranja (?)
## Karl Marx, *Kapital*
## Marx, *Kapital*
Kapitalistični stroji in industrija.
@ -155,7 +155,7 @@ tehnološkim imperativom. Ni socialnega pogajanja s strojem.
- posebnost kapitalizma je, da tehnološki razvoj poteka hitreje in bolj
kontinuirano (tu je neka povezava s [produktivnim
delom](marx_digresija_o_produktivnem_delu.md)).
delom](digresija_o_produktivnem_delu.md)).
- Marx je dober, ker brzda svoje konzervativne impulze. Njegov refleks ni, da
se vrača v zlato dobo obrti.
@ -182,7 +182,7 @@ virtuoznost. Ne imitira biološkega telesa.
gospodinjstva)
## Michael Heinrich, *Kritika politične ekonomije*
## Heinrich, *Kritika politične ekonomije*
*Konstantni in variabilni kapital*.
@ -318,7 +318,64 @@ Marx imenuje tehnična delitev dela tista, ki jo narekujejo kapitalistični stro
Materializacija imperativov kapitala je v strojih. "Materialna eksistenca
ideologije" je ovinek do govora o diskurzih ...
[marx](marx_digresija_o_produktivnem_delu.md)
## Morris-Suzuki, *Beyond computopia*
### Monopolni kapital
Morris-Suzuki na podlagi Barana in Sweezeya ter Bravermana glavne elemente
modela "monopolnega kapitala" povzema tako:
> 1. ekonomija kjer prevladujejo velike korporacije, katerih konkurenčne
> instinkte omejuje močna potreba po vzajemni samoohranitvi;
> 2. vedno večji ekonomski presežek, ki se usmerja v neproduktivne rabe
> (prodaja, militarizem, odpadki) in vedno znova grozi, da bo zajel sistem;
> 3. menedžerski vladajoči razred pri katerem je lastnina kapitala posplošeno
> (tj. razred kot celota ima v lasti večino kapitala kot celote, posamezniki
> pa običajno niso lastniki določenega fragmenta kapitala s katerim
> upravljajo);
> 4. obsežen, dekvalificiran (razveščinjen) in splošno pasiven delavski razred;
> ter
> 5. sloj tehničnih in profesionalnih delavcev ki, po Bravermanu, vzpostavljajo
> "pravi srednji sloj", se pravi zasedajo ekonomski položaj med upravljalci
> in upravljanimi [@morrissuzuki1988beyond, 73-74].
### Produkcija informacij
Posledica fizične razdružitve delavca (živega dela) in stroja (nakopičenega
dela) je, da se ekonomski "center" premakne od produkcije dobrin k produkciji
inovacij (tj. produkciji novega znanja za izdelavo dobrin). Razloga sta predvsem
dva:
1. Avtomatizacija poveča hitrost in zmanjša strošek produkcije dobrin. Ob
obstoječih mejah trga bi to vodilo v nasičenje trga in stagnacijo, če
podjetja ne bi vse večjega deleža sredstev namenjala nenehnemu preoblikovanju
in nadgrajevanju svojih produktov.
2. Zaradi vse manjše potrebe po delavcih za produkcijo samih dobrin podjetja vse
težje ustvarijo profit na podlagi izkoriščanja delavcev v proizvodnji
[@morrissuzuki1988beyond, 76].
Iz slednjega bi lahko po tradicionalni socialistični analizi kapitalizma lahko
sklepali, da avtomatizacija vodi v spontan zlom kapitalizma. Toda nenehna
inovacija nudi izstop iz te pasti.
---
*avtomatizacija* (v 80. letih, na Japonskem)
*informacijski kapitalizem*
Beyond Computopia: kritika optimističnih narativov o razvoju računalnikov
*general intellect*, obči razum (splošni intelekt) (meti 1 08 str 506)
: skoncentrirana družbena vednost, ki (na eni točki) v kapitalizmu deluje kot
produktivna sila
## Ramtin Ramin. *Capitalism and automation*
<!--
@ -401,14 +458,26 @@ references:
issued: 2013
language: sl
- type: book
id: morrissuzuki2011beyond
id: morrissuzuki1988beyond
author:
- family: Morris-Suzuki
given: Tessa
title: "Beyond computopia: information, automation and democracy in Japan"
title-short: "Beyond computopia"
publisher-place: London
publisher: Routledge
issued: 2011
publisher: Kegan Paul International
issued: 1988
language: en
- type: book
id: ramtin1991capitalism
author:
- family: Ramtin
given: Ramin
title: "Capitalism and automation: revolution in technology and capitalist breakdown"
title-short: "Capitalism and automation"
publisher-place: London
publisher: Pluto Press
issued: 1991
language: en
# vim: spelllang=sl
...

View File

@ -2,11 +2,28 @@
title: "Zgodovina estetike"
...
Postmodernizem zamenja Hegla za Kanta, kot glavnega razsvetljenskega filozofa.
## Kant, *Kritika razsodne moči*
Kant, 3. kritika: Kaj lahko upam?
<!--
3. kritika: Kaj lahko upam?
-->
- "Zakaj je Kant dal posebno pozornost lepemu?"
> Preiskovanja zmožnosti okusa, in sicer kot estetske razsodne moči, se tu nisem
> lotil zaradi oblikovanja in kulture okusa (kajti le-ta bo tako kot doslej tudi
> v prihodnje nadaljevala svojo pot tudi brez takih raziskovanj). Lotil sem se
> ga zgolj s transcendentalno namero, zato upam, da bo, kar zadeva
> pomanjkljivost prvega smotra, presojano z uvidevnostjo. Kar pa zadeva zadnjo
> namero, mora biti pripravljena za najstrožji preizkus. A tudi tu je, tako vsaj
> upam, skrajna težava, ki spremlja reševanje problema, ki je po naravi tako
> zamotan, lahko opravičilo za nekatere nejasnosti v njegovi razrešitvi, ki se
> jim ni bilo mogoče popolnoma izogniti. Pod pogojem seveda, da je bilo dovolj
> jasno pokazano, da je bilo načelo pravilno podano, čeprav nemara način, kako
> je iz njega izpeljan fenomen razsodne moči, nima vse tiste razločnosti, ki jo
> lahko upravičeno zahtevamo drugje, se pravi, od spoznanja s pojmi, in ki sem
> jo tudi sam, kot menim, dosegel v drugem delu tega spisa [@kant1999kritika3,
> 10].
Zakaj je Kant dal posebno pozornost lepemu?
- Ker je hotel upravičit upanje človeštva na boljše. Človeštvo je zmožno delovat
na osnovi svojega smotra.
@ -39,15 +56,16 @@ Zakonodajo s pojmi narave izvaja razum in je teoretična.
najstvo -> nujnost, svobodo in naravo je potrebo povezat
vse zmožnosti čudi | spoznavne zmožnosti | načela a priori | aplikacija na
-------------------|------------------------------------------------------
spoznavna zmožnost | razum | zakonitost | naravo
občutje ugodja in neugodja | razsodna moč | smotrnost | umetnost
želelna zmožnost | um | končni smoter | svobodo
: Sistematična enotnost zmožnosti čudi [@kant1999kritika3, 38].
(do tu je vse iz predgovora k tretji knjigi, predgovor k celemu sistemu)
Vse zmožnosti čudi Spoznavne zmožnosti Načela a\ priori Aplikacija na
--------------------------- -------------------- ----------------- --------------
Spoznavna zmožnost Razum Zakonitost Naravo
Občutje ugodja in neugodja Razsodna moč Smotrnost Umetnost
Želelna zmožnost Um Končni smoter Svobodo
4 momenti razlage lepega
### 4 momenti razlage lepega
- kvaliteta, realnost
- kvantiteta
@ -65,6 +83,8 @@ Lepo je to kar zagotavlja možnost teleologije. smoter, upanje na boljše
- umetnost sili k družabnemu sporočanju
- Umetnost ne sme videt namerna. Mora bit videt kot naravna
- to omogoča genij. genij je talent (naravni dar=, ki umetnosti daje pravilo.
ker pa sodi talent kot umetnikova prirojena produktivna zmoznost sama k
naravi, bi se lahko izrazili tudi da je genij prirojena zasnova čudi
@ -74,8 +94,6 @@ Protislovje pojmovanja umetnosti:
Umetniško delo je povzročeno s strani narave.
Feministična kritika je sesula to Kantovo argumentacijo. (gl. Christine
Battersby)
*Vrt*.
@ -109,7 +127,8 @@ moraš bit genij za prepoznanje genija)
odg: ker mora nekdo prepoznat (genij ne sme prepoznat).
&83 teleologija, o zadnjem smotru narave kot teleološkem sistemu
### &sect; 83. O zadnjem smotru narave kot teleološkem sistemu
: kant naj bi dokazal da je človek zadnji smoter narave. kaj naj si človek potem
izbere za smoter, če je zadnji smoter?
@ -125,10 +144,55 @@ izbere za smoter, če je zadnji smoter?
Vprašanje kaj lahko upam? Kant je upal na vojno. To kar je upal se tudi
dogaja.
(naslednjič hegel)
## Schiller
- (Značilno za modernizem je zavračanje prihodnje generacije.)
- Posebno pozornost bodo dali *Pismom o estetski vzgoji človeka*.
- Osnovno o pismih: vse težave in probleme, ki jih ima razsvetljenstvo, lahko
rešimo z estetsko vzgojo. S tem se vzporeja vsem, ki v umetnosti vidijo
rešitev človeštva.
- Schiller izhaja iz Kanta na točki kjer Kant umetnosti pripisuje civilizacijsko
sposobnost.
- Schiller maja 1989 predava svetovno zgodovino na Univerzi v Jeni. To je
obdobje prvega razčaranja (novice iz Pariza).
- Kant, Spor fakultet
- višje fakultete potrebujejo kritiko nižjih
- pojem dogodka
- dogodek pokaže, da smo zmožni napredka k boljšemu
- Kant stavi na spomin (na dogodek)
- Buerger
- Historična avantgarda ni uspela, ker ni uspela svetovna revolucija
- Namesto celostne umetnine, ki izraža kako celostna je družba, stavi na
okruške. Lepota celostne umetnine je reakcionarna.
- Ranciere, obstajajo trije režimi umetnosti:
- mimetični/kultni, ki priklicuje v realnost vse kar čutimo s čutili in
prisotnost boga
- reprezentacijski režim, ki reprezentira, da je vse urejeno, harmonično,
celovito in služi vsaki oblasti
- estetski režim pri katerem gre za okruške, ponižano, kar se ne sme
pojavljati v reprezentacijskem režimu
- umik iz delovanja, *far niente*
- ne početi nič je dostop do resnice same
- (Thompson, zgodovina ure)
- (gl. estetski marksizem)
---
lang: sl
references:
- type: book
id: kant1999kritika3
author:
- family: Kant
given: Immanuel
title: "Kritika razsodne moči"
translator:
- family: Riha
given: Rado
publisher-place: Ljubljana
publisher: ZRC
issued: 1999
language: sl
# vim: spelllang=sl
...