Delo na disertaciji, kritika arhitekturne ideologije
parent
54c4f5c9bf
commit
093da895c8
File diff suppressed because it is too large
Load Diff
|
@ -4,6 +4,25 @@ description: |
|
|||
Naiven prevod in komentarji k Tafurijevem članku ["Lavoro intelettualle e sviluppo capitalistico"]{lang=it}. [@tafuri1970lavoro, [op. a.]]
|
||||
...
|
||||
|
||||
Odvečnost arhitekture v razmerju do kapitalističnega razvoja je znana tema tafurijanske kritike arhitekturne ideologije.
|
||||
Manj ozaveščena pa je skrajnejša razdelava te odvečnosti kot jo Tafuri razvije v članku *Lavoro intellettuale e sviluppo capitalistico*.
|
||||
[@tafuri1970lavoro]
|
||||
Kapitalistični razvoj, oziroma *Plan*, tu pridobi status popolnoma avtonomnega akterja:
|
||||
|
||||
> Gospostvo totalnega kapitala se tako uresničuje izven vsakršne logike, ki je tuja njegovim lastnim neposrednim mehanizmom, brez vsakršne zunanje utemeljitve za vse večjo realizacijo konkretnih instrumentov poseganja, z najbolj absolutno neodvisnostjo od kakršnega koli abstraktnega "etičnega" cilja, od kakršne koli teleologije, od kakršnega koli "najstva".
|
||||
[@tafuri1970lavoro, 247]
|
||||
|
||||
Tu ne gre več za to, da je arhitektura izgubila ideološko funkcijo, temveč je sama funkcija ideologije presežena.
|
||||
Tafurijev *Plan* je absolutno tuj kakršnemu koli upravljanju v oblikah, s sredstvi, ki jih je arhitektura do tedaj razvila.
|
||||
Ključni razvoj v to smer za Tafurija predstavlja izum računalnika, oziroma razdelava umetnih jezikov, ki so uporabni znotraj sistema računalnikov.
|
||||
Zanj so pogoj avtonomije *Plana* dinamični modeli nadzora, ki zagotavljajo lastne mehanizme vrednotenja in s tem odpravljajo diskurzivne funkcije arhitekta kot intelektualca ter ustvarjajo nove splošne discipline, ki izhajajo iz *Plana*.
|
||||
[@tafuri1970lavoro, 267]
|
||||
|
||||
> tehnike odločanja, s prilaščanjem ogromnega potenciala, ki je v elektronskem računalniku, težijo k ustvarjanju specifičnih *jezikov plana* in posledično novih splošnih disciplin, ki *izhajajo iz plana*.
|
||||
[@tafuri1970lavoro, 267]
|
||||
|
||||
***
|
||||
|
||||
::: horizontal
|
||||
|
||||
> Posebna vrzel med razvojnimi procesi, prestrukturiranji, ki jih ti vsiljujejo
|
||||
|
@ -2572,24 +2591,9 @@ description: |
|
|||
|
||||
:::
|
||||
|
||||
[^30]: O teh komunikacijskih tehnikah gl. Mauro M. Pacelli, *I linguaggi
|
||||
conversazionali e la loro influenza nella ricerca e nell'industria*, v
|
||||
*Linguaggi nella società e nella tecnica*, Zbornik konference, ki jo je
|
||||
podprla družba Olivetti (Torino, 14--17 oktober 1968), Milano 1970, str. 433
|
||||
in dalje, in nadaljnji eseji, ki jih vsebuje zvezek: Adriaan Van
|
||||
Wijngaarden, *On the Boundary between Natural and Artificial Languages*,
|
||||
str. 165 in dalje.; S. Kostantinovič Šaumjan, *Linguistic models as
|
||||
artificial languages simmulating natural languages*, str. 269 in dalje; René
|
||||
Moreau, *Languages naturels et languages de programmation*, str. 303 in
|
||||
dalje; Ole-Johan Dahl, *Decomposition and classification in programming
|
||||
languages*, str. 371 in dalje; Alfonso Caracciolo di Forino, *I linguaggi
|
||||
speciali di programmazione come strumenti avanzati di pensiero*, str. 385 in
|
||||
dalje; Ivan E. Sutherland, *Pictures Languages*, str. 423 in dalje. Zbornik
|
||||
je pomemben, ker je v njem zbrana izjemna dokumentacija o različnih tehnikah
|
||||
programskih jezikov, ki dopuščajo neposredno primerjavo med prispevki v
|
||||
zvezi s semantiko "naravnih" jezikov (gl. tudi eseje, ki so vsebovani v
|
||||
prvem delu knjige) in tistimi, ki so bili razdelani ali so v razdelavi za
|
||||
neposredno uporabo "programskih jezikov" v kibernetiki.
|
||||
[^30]:
|
||||
O teh komunikacijskih tehnikah gl. Mauro M. Pacelli, *I linguaggi conversazionali e la loro influenza nella ricerca e nell'industria*, v *Linguaggi nella società e nella tecnica*, Zbornik konference, ki jo je podprla družba Olivetti (Torino, 14--17 oktober 1968), Milano 1970, str. 433 in dalje, in nadaljnji eseji, ki jih vsebuje zvezek: Adriaan Van Wijngaarden, *On the Boundary between Natural and Artificial Languages*, str. 165 in dalje.; S. Kostantinovič Šaumjan, *Linguistic models as artificial languages simmulating natural languages*, str. 269 in dalje; René Moreau, *Languages naturels et languages de programmation*, str. 303 in dalje; Ole-Johan Dahl, *Decomposition and classification in programming languages*, str. 371 in dalje; Alfonso Caracciolo di Forino, *I linguaggi speciali di programmazione come strumenti avanzati di pensiero*, str. 385 in dalje; Ivan E. Sutherland, *Pictures Languages*, str. 423 in dalje.
|
||||
Zbornik je pomemben, ker je v njem zbrana izjemna dokumentacija o različnih tehnikah programskih jezikov, ki dopuščajo neposredno primerjavo med prispevki v zvezi s semantiko "naravnih" jezikov (gl. tudi eseje, ki so vsebovani v prvem delu knjige) in tistimi, ki so bili razdelani ali so v razdelavi za neposredno uporabo "programskih jezikov" v kibernetiki.
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
|
@ -4014,17 +4018,9 @@ trasformata in teoria positiva.
|
|||
|
||||
::: {lang=it}
|
||||
|
||||
> Il "documento Pirelli" e il "Progetto 80" concordano perfettamente nel
|
||||
> delineare come prospettiva l'allargamento dei processi di diversificazione
|
||||
> settoriale e un "dinamismo nell'articolazione delle strutture e delle entità
|
||||
> aziendali", tali da porsi al livello dei paesi, come gli Stati Uniti, che
|
||||
> hanno già raggiunto la "soglia dell'innovazione programmata e permanente". Ma
|
||||
> l'ipotesi di un capitale estremamente concentrato e ad altissima composizione
|
||||
> organica è ancora un *modello*[47]. Le linee di tendenza attualmente rilevabili
|
||||
> indicano che accanto e *dentro* la prospettiva di un ciclo in perpetua e
|
||||
> programmata situazione dinamica, in Italia e in Europa si sta attuando una
|
||||
> ristrutturazione generale della divisione del lavoro che vede al primo posto
|
||||
> il potenziamento del settore tradizionalmente detto terziario[48].
|
||||
> Il "documento Pirelli" e il "Progetto 80" concordano perfettamente nel delineare come prospettiva l'allargamento dei processi di diversificazione settoriale e un "dinamismo nell'articolazione delle strutture e delle entità aziendali", tali da porsi al livello dei paesi, come gli Stati Uniti, che hanno già raggiunto la "soglia dell'innovazione programmata e permanente".
|
||||
> Ma l'ipotesi di un capitale estremamente concentrato e ad altissima composizione organica è ancora un *modello*[47].
|
||||
> Le linee di tendenza attualmente rilevabili indicano che accanto e *dentro* la prospettiva di un ciclo in perpetua e programmata situazione dinamica, in Italia e in Europa si sta attuando una ristrutturazione generale della divisione del lavoro che vede al primo posto il potenziamento del settore tradizionalmente detto terziario[48].
|
||||
|
||||
:::
|
||||
|
||||
|
|
|
@ -1,22 +1,16 @@
|
|||
---
|
||||
title: "H kritiki arhitekturne ideologije"
|
||||
description: |
|
||||
Naiven prevod in komentarji k Tafurijevem članku ["Per una critica dell'ideologia archittetonica"]{lang=it}. [@tafuri1969peruna, [op. a.]]
|
||||
Naiven prevod in komentarji k Tafurijevem članku ["Per una critica dell'ideologia archittetonica"]{lang=it}.
|
||||
[@tafuri1969peruna, [op. a.]]
|
||||
...
|
||||
|
||||
Prvi prispevek Manfreda Tafurija v poznooperaistični reviji *Contropiano*, "Per una critica dell'ideologia architettonica" ("H kritiki arhitekturne ideologije"), [@tafuri1969peruna.
|
||||
Uporabljamo izraz poznooperaistično, saj
|
||||
revija nastopi po klasičnooperaistični reviji *Classe operaia*, a ne sledi
|
||||
politično-teoretskemu razvoju, ki ga običajno označujemo s postoperaizmom.]
|
||||
lahko razumemo kot izraziteje poznooperaistično nadaljevanje ali dopolnjevanje
|
||||
*Teorie e storia dell'architettura* (*Teorije in zgodovina arhitekture*).
|
||||
[@tafuri1968teorie; angleški prevod @tafuri1980theories] Če je predmet *Teorij
|
||||
in zgodovine* "dialektika avantgard" -- razvoj kritičnih, a konstruktivnih vlog,
|
||||
ki jih arhitekturna institucija privzema znotraj buržoaznokulturne perspektive
|
||||
-- od italijanskega quattrocenta do povojnega modernizma, pri "Kritiki
|
||||
arhitekturne ideologije" zgodovinski razvoj arhitekturne insitucije neposredneje
|
||||
napoveduje uresničitev "plana kapitala", tj. realne avtonomije kapitala, in
|
||||
preseganje ideološke funkcije arhitekture.
|
||||
- Prvi prispevek Manfreda Tafurija v poznooperaistični reviji *Contropiano*, "Per una critica dell'ideologia architettonica" ("H kritiki arhitekturne ideologije").
|
||||
[@tafuri1969peruna]
|
||||
- Uporabljamo izraz poznooperaistično, saj revija nastopi po klasičnooperaistični reviji *Classe operaia*, a ne sledi politično-teoretskemu razvoju, ki ga običajno označujemo s postoperaizmom.
|
||||
- Prispevek lahko razumemo kot izraziteje poznooperaistično nadaljevanje ali dopolnjevanje *Teorie e storia dell'architettura* (*Teorije in zgodovina arhitekture*).
|
||||
[@tafuri1968teorie; angleški prevod @tafuri1980theories]
|
||||
- Če je predmet *Teorij in zgodovine* "dialektika avantgard" -- razvoj kritičnih, a konstruktivnih vlog, ki jih arhitekturna institucija privzema znotraj buržoaznokulturne perspektive -- od italijanskega quattrocenta do povojnega modernizma, pri "Kritiki arhitekturne ideologije" zgodovinski razvoj arhitekturne insitucije neposredneje napoveduje uresničitev "plana kapitala", tj. realne avtonomije kapitala, in preseganje ideološke funkcije arhitekture.
|
||||
|
||||
ta zgodovinska shema razvoj arhitekturne ideologije od
|
||||
napovedovanja do uresničitve "plana kapitala", tj. realne avtonomije kapitala na
|
||||
|
@ -26,6 +20,59 @@ posredovanju
|
|||
V strožje marksovskih kategorijah, ki so eksplicitna
|
||||
izhodišča revije, je predmet obravnave *razredna funkcija* arhitekture.
|
||||
|
||||
|
||||
Ključno zgodovinsko prizorišče specifičnega odnosa arhitektura--tehnika--družba je obdobje arhitekturnega modernizma.
|
||||
Za arhitekturnega zgodovinarja Manfreda Tafurija arhitekti *quattrocenta* nakazujejo na dinamiko, ki se bo z industrijsko revolucijo šele popolnoma razvila, [gl. @tafuri1972larchitettura; @tafuri1980theories] in predstavljajo model zgodovinskim avantgardam in arhitekturnim modernističnim gibanjem 20. stoletja.
|
||||
[gl. @tafuri1969peruna; kasneje razširjeno v @tafuri1985projekt]
|
||||
Te se v svojih poskusih kritičnega a produktivnega vstopa v politične in gospodarske programe naprednih institucij industrializiranega kapitalizma vedno nanašajo na nekaj še bolj neposredno vključenega v ekonomske procese.
|
||||
Tako kot se umetniške avantgarde napotijo v arhitekturo in *design*,
|
||||
|
||||
> tako se je planiranje, ki so ga razglašale arhitekturne in urbanistične teorije, nanašalo na nekaj izven sebe: na splošno prestrukturiranje produkcije in konsumpcije; z drugimi besedami na *Plan kapitala*.
|
||||
|
||||
Kjer pa bosta arhitektura in urbanizem, nadaljuje, objekta, ne subjekta, Plana. [@tafuri1969peruna, 57]
|
||||
|
||||
> Prav tako *design*, kljub svojemu realizmu, prinaša neizpolnjene zahteve, in -- v zagonu, ki ga je podal organizaciji podjetij in produkcije -- vsebuje margine utopije.
|
||||
> Plan, ki ga opredelijo vodilna arhitekturna gibanja od formulacije *Plan Voisin* Le Corbusierja (1925) in od stabilizacije Bauhausa (okoli 1921) ter dalje, vsebuje to protislovje: izhajajoč iz gradbenega sektorja arhitekturna kultura odkriva, da je izpolnitev zastavljenih ciljev možna le s povezovanjem tega sektorja z reorganizacijo mesta; toda to pomeni, da tako kot so jih izpostavljene zahteve zgodovinskih avantgard napotile v sektor vizualnih komunikacij, ki je še bolj neposredno vključen v ekonomske procese -- arhitektura in *design* --, tako se je planiranje, ki so ga razglašale arhitekturne in urbanistične teorije, nanašalo na nekaj izven sebe: na splošno prestrukturiranje produkcije in konsumpcije; z drugimi besedami na *Plan kapitala*.
|
||||
[@tafuri1969peruna, 57]
|
||||
|
||||
> V tem smislu arhitektura -- z izhajanjem iz same sebe -- posreduje realizem in utopijo.
|
||||
> Utopija je v trdovratno vztrajnem prikrivanju, da je ideologija planiranja v gradbeništvu lahko uresničena le, če pokaže, da pravi Plan lahko privzame formo onkraj nje; celo, da bosta enkrat, ko vstopi v horizont splošne reorganizacije produkcije, arhitektura in urbanizem objekta, ne subjekta Plana.
|
||||
[@tafuri1969peruna, 57]
|
||||
|
||||
> Arhitekturna kultura med 1920 in 1930 ni bila pripravljena sprejeti teh posledic.
|
||||
> Kar ji je jasno, je njena lastna "politična" naloga.
|
||||
> Arhitektura -- beri: načrtovanje in planska reorganizacija gradbeništva ter mesta kot produktivnega organizma -- rajši kot Revolucija: Le Corbusier jasno razglasi ti dve alternativi, ki implicitno krožita v spisih tako Mondriana kot Gropiusa.
|
||||
[@tafuri1969peruna, 57]
|
||||
|
||||
> Medtem pa se z začetkom prav v politično najbolj angažiranih krogih -- v *Novembergruppe*, reviji "G", berlinskem *Ring* -- arhitekturna ideologija tehnično natančno določi: s tem, ko z lucidno objektivnostjo sprejme vse sklepe glede "smrti umetnosti" ter čisto "tehnične" funkcije intelektualca, ki jo apokaliptično razglasijo avantgarde, srednjeevropski *Neue Sachlickheit* prilagodi taisto metodo projektiranja idealizirani strukturi tekočega traku.
|
||||
> Figure in metode industrijskega dela vstopijo v organizacijo projekta in se odražajo v predlogih konsumpcije objekta.
|
||||
[@tafuri1969peruna, 57-58]
|
||||
|
||||
Primer arhitekturnih poskusov nemške klasične socialdemokracije, ki ga poda, priča o popolni "tehnizaciji" arhitekture in drastičnih omejitvah možnosti delovanja: podobe in metode industrijskega dela vstopijo v organizacijo projekta in sama metoda projektiranja je prilagojena idealizirani (in že zastareli) strukturi tekočega traku.
|
||||
[@tafuri1969peruna, 58]
|
||||
V skrajnem primeru urbanista Hilberseimerja, ki odčarano sprejme nove naloge zvezne organizacije racionalizacije od gradbišča do urbane strukture, arhitekturni objekt kot "izjema" v razmerju do mesta popolnoma izgine.
|
||||
[@tafuri1969peruna, 60]
|
||||
|
||||
Tudi alternativa, ki jo predstavlja Le Corbusier, ne predstavlja izhoda.
|
||||
Vrhunec njegovega "apela industrialcem", ki se začne z razdelavo projekta *Dom-Ino*, je *Plan Obus* za Alžir, ki ga je razvijal od leta 1931 dalje, megastruktura nad staro kazbo, ki je "tako na ideološki kot na formalni ravni še nepresežena".
|
||||
[@tafuri1969peruna, 66]
|
||||
V tem projektu je Le Corbusierjeva dilema medvojnega kapitalizma -- arhitektura ali revolucija -- razrešena.
|
||||
Obratno od nemških arhitektov, ki členijo in racionalizirajo osnovno celico, ki določa nadaljnje strukture -- od taylorizacije gradbišča, gospodinjstva, stanovanja, četrti, mesta -- Le Corbusier oblikuje urbano strukturo kot organsko celoto, znotraj katere je predvidena možnost vstavljanja "ekscentričnih in eklektičnih elementov", tako da občinstvu omogoči "razdelavo lastnega 'slabega okusa'".
|
||||
[@tafuri1969peruna, 69]
|
||||
|
||||
Tej arhitekturni gesti Tafuri pripiše tudi poseben pomen v razmerju do gospodarstva.
|
||||
Svoboda stanovanjskih celic upošteva zahtevo po nenehni tehnološki revoluciji in hitri konsumpciji, moment potrošnje napravi v produktivni moment celotnega cikla kapitala:
|
||||
|
||||
> Stanovanjsko celico, teoretično potrošljivo v kratkem času, je mogoče zamenjati ob vsaki spremembi individualnih potreb -- ob vsaki spremembi potreb, ki jih povzroči prenova stanovanjskih modelov in *standards*, ki jih narekuje produkcija.
|
||||
[@tafuri1969peruna, 69]
|
||||
|
||||
Čeprav gre za produktiven arhitekturni predlog v razmerju do potreb kapitalistične reorganizacije mesta, je -- za razliko od arhitektov klasične socialdemokracije -- predlagan v izolaciji od državnih ali mestnih oblasti, z lastnimi sredstvi.
|
||||
Vse ekonomske cilje *Plana Obus* je na tej točki že moč najti v keynesijanskih anticikličnih politikah, kar pomeni, da je arhitekt kot predlagatelj projekta odvečna figura.
|
||||
|
||||
Na eni strani *projekt* -- raztopitev arhitekturnega objekta v spremenljivke širših ekonomskih procesov -- na drugi *utopija* -- neuslišano podajanje forme tem procesom: v obeh primerih gre za izgubo funkcije arhitektov kot aktivnih ideologov.
|
||||
Za Tafurija so to gabariti krize, ki jo zaznava arhitekturna kultura povojne Evrope, ki jo tudi neposredno naslavlja.
|
||||
[za vlogo tafurijanske kritike modernističnega gibanja v razmerju do njemu sodobnih arhitekturnih neoavantgard in humanizmov gl. @corna2016thinking; @galimberti2022images]
|
||||
|
||||
***
|
||||
|
||||
::: horizontal
|
||||
|
|
|
@ -5,6 +5,7 @@ title: "Kritika ideologije"
|
|||
## Strategija
|
||||
|
||||
::: {lang=en}
|
||||
|
||||
> Like any authentically revolutionary thought, Marx's is driven to destroy what
|
||||
> already exists in order to build in its place something which does not yet
|
||||
> prevail. So, Marx's thought has two sides which are distinct from one another
|
||||
|
@ -104,9 +105,11 @@ title: "Kritika ideologije"
|
|||
> always *reformist*: that is, it is the *mystified* mode through which its
|
||||
> revolutionary function is *expressed* and at the same time *inverted*.
|
||||
> [@tronti2019workers, 5-7]
|
||||
|
||||
:::
|
||||
|
||||
::: {lang=en}
|
||||
|
||||
> Today's situation returns us continually to this attempt, in ai1 ever-harsher
|
||||
> way. For now we face not the great abstract syntheses of bourgeois thought,
|
||||
> but the cult of the most vulgar empirical trivia that has become capital's
|
||||
|
@ -131,37 +134,59 @@ title: "Kritika ideologije"
|
|||
> class does not have to criticise anyone outside of itself, its own history,
|
||||
> its own experiences and that corpus of ideas that has been gathered together
|
||||
> by others around it. [@tronti2019workers, 163-164]
|
||||
|
||||
:::
|
||||
|
||||
|
||||
## Teorija
|
||||
|
||||
::: {lang=en}
|
||||
> With [the concept of ideology] intellectual forms are drawn into the dynamic
|
||||
> of society by relating them to the contexts that motivated them. In this way
|
||||
> the concept of ideology critically penetrates their immutable semblance of
|
||||
> existing in themselves, as well as their claims to truth. In the name of
|
||||
> ideology, the autonomy of intellectual products, indeed the very conditions
|
||||
> under which they themselves become autonomous, is thought together with the
|
||||
> real historical movement of society. These intellectual products originate
|
||||
> within this movement, and they perform their functions within it, too. They
|
||||
> may stand in the service of particular interests, whether intentionally or
|
||||
> not. Indeed, their very isolation, through the constitution of an intellectual
|
||||
> sphere and its transcendence, is, at the same time, identified as a social
|
||||
> consequence of the division of labor. [@adorno2022contribution, 19]
|
||||
|
||||
> With [the concept of ideology] intellectual forms are drawn into the dynamic of society by relating them to the contexts that motivated them.
|
||||
> In this way the concept of ideology critically penetrates their immutable semblance of existing in themselves, as well as their claims to truth.
|
||||
> In the name of ideology, the autonomy of intellectual products, indeed the very conditions under which they themselves become autonomous, is thought together with the real historical movement of society.
|
||||
> These intellectual products originate within this movement, and they perform their functions within it, too.
|
||||
> They may stand in the service of particular interests, whether intentionally or not.
|
||||
> Indeed, their very isolation, through the constitution of an intellectual sphere and its transcendence, is, at the same time, identified as a social consequence of the division of labor.
|
||||
[@adorno2022contribution, 19]
|
||||
|
||||
:::
|
||||
|
||||
> Veste, da je eno izmed sredstev, ena izmed tehnik raziskovanja ideologij ali njihove kritike, da se to raziskovanje ukvarja s kakršnimikoli že proizvodi duha, jih analizira in iz teh proizvodov izvaja družbene zaključke.
|
||||
> Seveda bi lahko rekli, da se mora kritika ideologij kratko malo ukvarjati z ljudmi, ki so, kot temu pravimo v sociološkem strokovnem jeziku, nosilci idej ali ideologij.
|
||||
> Vendar pa vam že preprost razmislek pokaže, da ideologije, ki so neposredno ideologije ljudi samih, svojega družbenega izvora vendarle nimajo kar tako v teh ljudeh in njihovem konsenzu, temveč da jim pripadajo kolektivno, po tradiciji ali kako drugače, ali da jih -- in to je značilno za našo sedanjo družbo -- sploh šele proizvajajo skrajno koncentrirane in organizirane oblike tvorjenja javnega mnenja, kulturna industrija v najširšem smislu.
|
||||
[@adorno2016uvod, 152-153]
|
||||
|
||||
Koncept *ideologije* intelektualne forme umesti v družbeno dinamiko tako, da jih poveže z motivacijami in interesi njihovih producentov.
|
||||
Tako je avtonomijo intelektualnih produktov in pogoje pod katerimi postanejo avtonomni mogoče misliti skupaj z realnim zgodovinskim gibanjem družbe.
|
||||
|
||||
::: {lang=en}
|
||||
> With the dynamization of the contents of the mind through the critique of
|
||||
> ideology, one tends to forget that the theory of ideology is itself subject to
|
||||
> the same historical movement; that, if not in substance, then nonetheless in
|
||||
> function, the concept of ideology transforms through history, and the same
|
||||
> dynamic governs this. What is called ideology -- and what ideology is -- can
|
||||
> only be perceived insofar as one does justice to the movement of the concept;
|
||||
> this movement is at the same time one of its objects.
|
||||
> [@adorno2022contribution, 20]
|
||||
|
||||
> With the dynamization of the contents of the mind through the critique of ideology, one tends to forget that the theory of ideology is itself subject to the same historical movement; that, if not in substance, then nonetheless in function, the concept of ideology transforms through history, and the same dynamic governs this.
|
||||
> What is called ideology -- and what ideology is -- can only be perceived insofar as one does justice to the movement of the concept; this movement is at the same time one of its objects.
|
||||
[@adorno2022contribution, 20]
|
||||
|
||||
:::
|
||||
|
||||
> Hierarhijo in prisilo odseva celo deduktivna forma znanosti.
|
||||
> Kot so prve kategorije reprezentirale organizirano pleme in njegovo moč nad posameznikom, temeljijo logični red, odvisnost, povezanost, zaobjemanje in sklenjenost pojmov v ustreznih razmerjih socialne dejanskosti, delitve dela.
|
||||
> Seveda pa ta družbeni značaj miselnih form ni, kot uči Durkheim, izraz družbene solidarnosti, temveč je priča nepredirne enotnosti družbe in gospostva.
|
||||
> Gospostvo podeljuje družbeni celoti, v kateri se utrjuje, zvišano konsistentost in moč.
|
||||
> Delitev dela, v katero se gospostvo družbeno razvije, služi odvladani celoti za samoohranitev.
|
||||
> S tem pa celota kot celota, kot potrjevanje njej imanentnega uma, nujno postaja izvrševanje partikularnega.
|
||||
> Gospostvo stopa posamezniku nasproti kot obče, kot um v dejanskosti.
|
||||
> Moč vseh članov družbe, ki jim kot takšnim ni na voljo noben drug izhod, se zaradi delitve dela, ki jim je naložena, vedno znova sumira ravno v realizaciji celote, katere racionalnost se tako zopet pomnožuje.
|
||||
> To, kar se vsem dogaja od nekaterih, se zmerom izvršuje kot premaganje posameznikov s strani mnogih; vselej ima tlačenje družbe obenem poteze tlačenja nekega kolektiva.
|
||||
> Ta enotnost kolektivnosti in gospostva, ne pa neposredna družbena občost, solidarnost, je tista, ki se odtiskuje v miselnih formah.
|
||||
[@horkheimer2002dialektika, 35-36]
|
||||
|
||||
"Družbeno telo", očitna enotnost družbe, četudi ločeno po funkciji roke in glave, se ne izteče v harmoniji, temveč nakazuje pošastno združenje v zgodovini.
|
||||
Posrednik med partikularnimi interesi roke in glave -- v zgodovini prispodob gre ponavadi za srce, sicer pa politika -- ne izniči ideologije v racionalizirajočem projektu.
|
||||
Ni prostega trga idej kjer svobodni intelektualci ponujajo svoj inventar.
|
||||
Sam medij izmenjave je že pod nadzorom najmočnejšega.
|
||||
Kljub lastnim interesom so šibkejši primorani prilagoditi se "razumu" močnejšega, pa kakorkoli nerazumno je potem to stanje.
|
||||
|
||||
|
||||
## Tehnologija
|
||||
|
||||
> Razvoj kapitalizma ne le pospešuje razvoj tehnologije, temveč tudi spreminja osnovno obliko razvoja tehnologije -- kapitalistične tehnologije niso več orodja, ki se umeščajo v družbena razmerja, temveč so stroji, ki družbena razmerja avtomatizirajo (proces realne subsumpcije).
|
||||
|
@ -170,7 +195,6 @@ title: "Kritika ideologije"
|
|||
[@krasovec2021tujost, 131]
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
---
|
||||
lang: sl
|
||||
references:
|
||||
|
@ -203,6 +227,31 @@ references:
|
|||
year: 2024
|
||||
page: 19-33
|
||||
language: en
|
||||
- type: book
|
||||
id: adorno2016uvod
|
||||
author:
|
||||
- family: Adorno
|
||||
given: Theodor
|
||||
title: "Uvod v sociologijo"
|
||||
translator:
|
||||
- family: Leskovec
|
||||
given: Alfred
|
||||
publisher-place: Ljubljana
|
||||
publisher: Sophia
|
||||
issued: 2016
|
||||
language: sl
|
||||
- type: book
|
||||
id: horkheimer2002dialektika
|
||||
author:
|
||||
- family: Horkheimer
|
||||
given: Max
|
||||
- family: Adorno
|
||||
given: Theodor
|
||||
title: "Dialektika razsvetljenstva: filozofski fragmenti"
|
||||
publisher-place: Ljubljana
|
||||
publisher: Studia humanitatis
|
||||
issued: 2002
|
||||
language: sl
|
||||
- type: book
|
||||
id: krasovec2021tujost
|
||||
author:
|
||||
|
@ -213,5 +262,4 @@ references:
|
|||
publisher: Sophia
|
||||
issued: 2021
|
||||
language: sl
|
||||
# vim: spelllang=sl,en
|
||||
...
|
||||
|
|
|
@ -4,33 +4,23 @@ description: |
|
|||
Metazapis o <https://bavbavhaus.net> kot spletišču in praksi.
|
||||
...
|
||||
|
||||
> Forma te razprave bi bila po eni strani bolj strogo znanstvena, po drugi pa v
|
||||
> marsikaterih izpeljavah manj natančna, če njen prvotni namen ne bi bil ta, da
|
||||
> je doktorska disertacija. K temu, da jo vseeno v tej obliki dajem v tisk, so
|
||||
> me spodbudili znani razlogi. Razen tega mislim, da sem le rešil neki do zdaj
|
||||
> nerešeni problem zgodovine grške filozofije. [@marx1989spisi, 19]
|
||||
> Forma te razprave bi bila po eni strani bolj strogo znanstvena, po drugi pa v marsikaterih izpeljavah manj natančna, če njen prvotni namen ne bi bil ta, da je doktorska disertacija.
|
||||
> K temu, da jo vseeno v tej obliki dajem v tisk, so me spodbudili znani razlogi.
|
||||
> Razen tega mislim, da sem le rešil neki do zdaj nerešeni problem zgodovine grške filozofije.
|
||||
[@marx1989spisi, 19]
|
||||
|
||||
## Eno izhodišče: pisava/koda
|
||||
## Ena izhodišča: pisava/koda
|
||||
|
||||
Eno napoved v *težavo*, ki jo pisanje predstavlja *nam*, razberemo iz četrtega
|
||||
poglavja [*Tujosti kapitala*](tujost_kapitala.md), [gl. @krasovec2021tujost,
|
||||
129-174] kjer sta pisava in pisanje, kot tehnologiji *ancien régime*, ki ju
|
||||
prehitevajo novi mediji
|
||||
|
||||
> Razvoj novih, računalniških medijev od druge polovice 20. stoletja naprej je hkrati razvoj novih načinov družbene uporabe medijev.
|
||||
> Zmožnost koncentracije na eno samo vsebino, globinsko razumevanje in razmišljanje o določeni temi, značilno za dobo knjige, nadomeščata razpršena, fragmentirana pozornost na več vsebin hkrati in zmožnost večopravilnosti.
|
||||
[@krasovec2021tujost, 136]
|
||||
|
||||
tehnologija
|
||||
|
||||
|
||||
> Razvoj novih, računalniških medijev od druge polovice 20\. stoletja naprej je
|
||||
> hkrati razvoj novih načinov družbene uporabe medijev. Zmožnost koncentracije
|
||||
> na eno samo vsebino, globinsko razumevanje in razmišljanje o določeni temi,
|
||||
> značilno za dobo knjige, nadomeščata razpršena, fragmentirana pozornost na več
|
||||
> vsebin hkrati in zmožnost večopravilnosti. [@krasovec2021tujost, 136]
|
||||
|
||||
> [Internetne vsebine] so v provizoričnem, eksperimentalnem, spremenljivem
|
||||
> stanju (denimo zapisi na blogih, debatne intervencije na forumih, odlomki še
|
||||
> neizdelanih teorij), z njimi se bolj igramo, kot pa izdelujemo resne in trdne
|
||||
> miselne sheme. [@krasovec2021tujost, 138]
|
||||
> [Internetne vsebine] so v provizoričnem, eksperimentalnem, spremenljivem stanju (denimo zapisi na blogih, debatne intervencije na forumih, odlomki še neizdelanih teorij), z njimi se bolj igramo, kot pa izdelujemo resne in trdne miselne sheme. [@krasovec2021tujost, 138]
|
||||
|
||||
> [D]ružbena oblika mišljenja, ki se danes uveljavlja s prevlado tehnopodob, je
|
||||
> v nasprotju z družbeno obliko mišljenja, ki se formira s pisavo, bolj sinhorna
|
||||
|
@ -42,7 +32,12 @@ tehnologija
|
|||
> razlogov in dejanj v pisanju, a tudi njihove reprodukcije v branju na način
|
||||
> poglobljenega razumevanja.
|
||||
|
||||
## Drugo izhodišče: "sanjski datotečni format"
|
||||
(@)
|
||||
kontrapoint:
|
||||
|
||||
> Nadbesedilo pravzaprav ni nič pretresljivo novega, saj le posplošuje in paradigmatizira našo predračunalniško izkušnjo z nelinearnimi, nesekvenčnimi publikacijami, kakršne so enciklopedije, slovarji, biblija, kuharske in strokovne knjige, opremljene s stvarnim in avtorskim kazalom, opombami, seznamom literature ipd. Takih publikacij ne beremo zbrano in zvezno od začetka do konca, ampak skačemo od teme do teme, od gesla do gesla, od strani do strani glede na trenutni interes. Elektronsko nadbesedilo organizira informacije v nesekvenčni, prostorski obliki in tako olajšuje nezvezno strokovno branje, utegne pa biti koristno tudi leposlovnemu branju, saj rešuje problem, ki je mučil že romanopisce 19. stoletja, ko so želeli predstaviti simultano dogajanje in jih je pri tem omejevala linearna narava knjige – pomislimo samo na Jurčičeve tozadevne tožbe v Desetem bratu. Znanstveno branje je pravzaprav zelo redko linearno. K nelinearnosti prispevajo opombe in literatura, na katero se sklicujemo. Empirične študije ugotavljajo, da je plačilo za svobodo, ki jo bralcu ponuja nadbesedilo, izguba poglobljenega in razmišljajočega branja. Nadbesedilo deluje na bralca kot skušnjava in tako močno pritegne njegovo pozornost na svoje vabljive povezave, da sporočilo samo stopi v ozadje.
|
||||
|
||||
## Druga izhodišča: "sanjski datotečni format"
|
||||
|
||||
Glavno izhodišče je prispevek T. H. Nelsona "Complex information processing" iz
|
||||
leta 1965. [@nelson1965complex] Kljub tehničnosti Nelsonove spekulacije in
|
||||
|
@ -79,9 +74,7 @@ opredeli primer rabe, ki bi ga nov datotečni sistem naslovil:
|
|||
|
||||
:::
|
||||
|
||||
## Izpeljava
|
||||
|
||||
### Izpeljava kot metoda
|
||||
## Tehnologija pisanja
|
||||
|
||||
1. *Sploščitev ELF*. Nelsonov predlog ima tri sestavine: *zapise*, *sezname* in
|
||||
*povezave*. Zapis je enota informacije, poljubnega obsega in oblike. Seznam
|
||||
|
@ -104,19 +97,39 @@ opredeli primer rabe, ki bi ga nov datotečni sistem naslovil:
|
|||
4. *Tekst kot tekstura in slučajne povezave*. Ker vztrajamo na sočasnem
|
||||
prikazovanju in ...
|
||||
|
||||
### Izpeljava kot predstavitvena tehnika
|
||||
## Stil, smisel in doktrina pisanja
|
||||
|
||||
(@bullshit)
|
||||
*[Don't believe your own bullshit.]{lang=en}*
|
||||
To se nanaša predvsem na nekatere samozadovoljne izpeljave iz fraze: "brez revolucionarne teorije ni revolucionarne prakse".
|
||||
Če logike kapitala ni mogoče spontano spoznati, še ne pomeni, da je tvoje pisanje posebno poklicano ali uporabno "revolucionarni praksi".
|
||||
|
||||
```
|
||||
... ...
|
||||
tvorijo tesnobno vzduš- Eno napoved v težavo, ki
|
||||
je, ki na obzorju ponujajo pisanje predstavlja
|
||||
vpogled na zelo konkre- nam, razberemo iz četrte-
|
||||
tno ozadje, zastrašujočega poglavja Tujosti kapi-
|
||||
kot največje zlo ... tala,1 kjer sta pisava in
|
||||
pisanje, kot tehnologiji
|
||||
... ...
|
||||
```
|
||||
(@)
|
||||
Obstajajo tim. intimni cilji pisanja.
|
||||
Teoretski in politični cilji, ki niso neposredno izraženi, ampak implicitno vodijo pisanje.
|
||||
Njihova funkcija in smisel sta najbrž tudi intimna, glej točko @bullshit.
|
||||
|
||||
(@)
|
||||
V okviru enega besedila opombe predstavljajo drugo strujo narativa, ki nagovarja drugo občinstvo.
|
||||
V arhitekturnoteoretsko besedilo lahko na primer v opombe umestimo marksološke digresije.
|
||||
(Včasih pa mora arhitekturnoteoretsko občinstvo brati tudi marksološke digresije.)
|
||||
|
||||
(@) Na podlagi tega, da so slabe, prepovedujemo naslednje besede in besedne zveze:
|
||||
bojda;
|
||||
bržkone;
|
||||
v kolikor;
|
||||
v luči;
|
||||
ploden;
|
||||
poroditi;
|
||||
potemtakem;
|
||||
prestolnica;
|
||||
prej ko slej;
|
||||
slej ko prej;
|
||||
za svoj čas;
|
||||
začenši.
|
||||
|
||||
(@) Na podlagi tega, da so dobre, priporočamo naslednje besede in besedne zveze:
|
||||
odnosno.
|
||||
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
@ -134,7 +147,7 @@ references:
|
|||
given: Karl
|
||||
- family: Engels
|
||||
given: Friedrich
|
||||
volume: "1"
|
||||
volume: 1
|
||||
publisher-place: Ljubljana
|
||||
publisher: Marksistični center CK ZKS
|
||||
issued: 1989
|
||||
|
@ -171,5 +184,4 @@ references:
|
|||
issued: 1945-07-01
|
||||
page: 101-108
|
||||
language: en
|
||||
# vim: spelllang=sl,en
|
||||
...
|
||||
|
|
|
@ -89,74 +89,40 @@ Slednje lahko privede zgolj do splošnega odgovora, da je vso delo, ki rezultira
|
|||
> To je bilo udejstvovanje *njegove* narave.
|
||||
> Kasneje je prodal produkt za 5 £.
|
||||
> Toda leipziški literarni proletarec, ki pod upravo svojega knjigotržca producira knjige (npr. ekonomske priročnike), je *produktiven delavec*; kajti njegov produkt je že vnaprej subsumiran v kapital in gre samo še za uvrednotenje le-tega.
|
||||
> Pevka, ki na lastno pest prodaja svoje petje, je *neproduktiven delavec*. Toda ista pevka, ki jo angažira neki entrepreneur [podjetnik] ter jo pusti peti, da bi si pridobival denar, je *produktiven delavec*; kajti ona producira kapital.
|
||||
[@marx1969teorije, 306; slovenski prevod odlomka iz @marx1977historicni, 202-203]
|
||||
> Pevka, ki na lastno pest prodaja svoje petje, je *neproduktiven delavec*.
|
||||
> Toda ista pevka, ki jo angažira neki entrepreneur [podjetnik] ter jo pusti peti, da bi si pridobival denar, je *produktiven delavec*; kajti ona producira kapital.
|
||||
[@marx1994economic, 136; slovenski prevod iz @marx1977historicni, 202-203]
|
||||
|
||||
<!-- MEW 26/1, 376-377 -->
|
||||
|
||||
> Pri nematerialni produkciji, celo če se opravlja izključno za menjavo, torej
|
||||
> če reproducira *blaga*, je možno dvoje:
|
||||
> Pri nematerialni produkciji, celo če se opravlja izključno za menjavo, torej če reproducira *blaga*, je možno dvoje:
|
||||
>
|
||||
> 1\. Produkcija rezultira v *blagih*, uporabnih vrednotah, ki posedujejo neko
|
||||
> od producentov in konsumentov različno samostojno podobo [Gestalt], ki torej
|
||||
> lahko obstajajo v nekem intervalu med produkcijo in konzumpcijo, ki lahko
|
||||
> cirkulirajo v tem intervalu kot *kupljiva blaga*, kot je to pri knjigah,
|
||||
> slikah, skratka pri vseh umetniških produktih, ki so različni od umetniške
|
||||
> storitve izvajajočega umetnika. Tu je kapitalistična produkcija uporabljiva le
|
||||
> v zelo omejeni meri, kolikor npr. neki pisatelj za neko skupno delo -- npr.
|
||||
> enciklopedijo -- izkorišča celo vrsto drugih kot pomožne delavce. Tu večinoma
|
||||
> ostaja pri *prehodni formi* h kapitalistični produkciji, [pri formi], da
|
||||
> delajo različni znanstveni ali umetniški producenti, obrtniki ali
|
||||
> profesionalci, za skupni trgovski kapital založnikov, razmerje, ki nima
|
||||
> ničesar opraviti s pravim kapitalističnim produkcijskim načinom in ki le-temu
|
||||
> celo formalno še ni podrejeno. Da je v teh prehodnih formah eksploatacija dela
|
||||
> ravno največja, ničesar ne spremeni na stvari.
|
||||
> 1. Produkcija rezultira v *blagih*, uporabnih vrednotah, ki posedujejo neko od producentov in konsumentov različno samostojno podobo [Gestalt], ki torej lahko obstajajo v nekem intervalu med produkcijo in konzumpcijo, ki lahko cirkulirajo v tem intervalu kot *kupljiva blaga*, kot je to pri knjigah, slikah, skratka pri vseh umetniških produktih, ki so različni od umetniške storitve izvajajočega umetnika.
|
||||
> Tu je kapitalistična produkcija uporabljiva le v zelo omejeni meri, kolikor npr. neki pisatelj za neko skupno delo -- npr. enciklopedijo -- izkorišča celo vrsto drugih kot pomožne delavce.
|
||||
> Tu večinoma ostaja pri *prehodni formi* h kapitalistični produkciji, [pri formi], da delajo različni znanstveni ali umetniški producenti, obrtniki ali profesionalci, za skupni trgovski kapital založnikov, razmerje, ki nima ničesar opraviti s pravim kapitalističnim produkcijskim načinom in ki le-temu celo formalno še ni podrejeno.
|
||||
> Da je v teh prehodnih formah eksploatacija dela ravno največja, ničesar ne spremeni na stvari.
|
||||
>
|
||||
> 2\. Produkcije ni mogoče ločiti od akta produciranja, kot pri vseh
|
||||
> eksekutivnih umetnikih, govornikih, igralcih, učiteljih, zdravnikih,
|
||||
> duhovnikih itd. Tudi tu teče kapitalistični produkcijski način samo v skromnem
|
||||
> obsegu in se lahko glede narave stvari dogaja samo v nekaterih sferah. Na
|
||||
> primer, v učnih zavodih so lahko učitelji goli mezdni delavci za podjetnika
|
||||
> učnega zavoda, tako kot obstajajo v Angliji številne takšne učne tovarne.
|
||||
> Čeprav nasproti učencem niso *produktivni delavci*, so to nasproti svojemu
|
||||
> podjetniku. Le-ta menja svoj kapital za njihovo delovno zmožnost in s tem
|
||||
> procesom postaja bogatejši. Enako je pri gledaliških, zabaviščnih podjetjih
|
||||
> itd. Umetnik se tu do občinstva obnaša kot umetnik, nasproti svojemu
|
||||
> podjetniku pa je *produktiven delavec*. Vsi ti pojavi kapitalistične
|
||||
> produkcije na tem področju so v primerjavi s celoto produkcije tako
|
||||
> nepomembni, da jih lahko popolnoma zanemarimo [@marx1969teorije, TODO;
|
||||
> @marx1977historicni, 203-204].
|
||||
> 2. Produkcije ni mogoče ločiti od akta produciranja, kot pri vseh eksekutivnih umetnikih, govornikih, igralcih, učiteljih, zdravnikih, duhovnikih itd.
|
||||
> Tudi tu teče kapitalistični produkcijski način samo v skromnem obsegu in se lahko glede narave stvari dogaja samo v nekaterih sferah.
|
||||
> Na primer, v učnih zavodih so lahko učitelji goli mezdni delavci za podjetnika učnega zavoda, tako kot obstajajo v Angliji številne takšne učne tovarne.
|
||||
> Čeprav nasproti učencem niso *produktivni delavci*, so to nasproti svojemu podjetniku.
|
||||
> Le-ta menja svoj kapital za njihovo delovno zmožnost in s tem procesom postaja bogatejši.
|
||||
> Enako je pri gledaliških, zabaviščnih podjetjih itd.
|
||||
> Umetnik se tu do občinstva obnaša kot umetnik, nasproti svojemu podjetniku pa je *produktiven delavec*.
|
||||
> Vsi ti pojavi kapitalistične produkcije na tem področju so v primerjavi s celoto produkcije tako nepomembni, da jih lahko popolnoma zanemarimo.
|
||||
[@marx1994economic, 143-144; slovenski prevod iz @marx1977historicni, 203-204]
|
||||
|
||||
<!-- MEW 26/1, 385-386 -->
|
||||
|
||||
> Z razvojem specifično kapitalističnega produkcijskega načina, kjer sodeluje
|
||||
> veliko delavcev pri produkciji istega blaga, mora biti razmerje, v katerem je
|
||||
> neposredno njihovo delo do predmeta produkcije, seveda zelo različno. Npr.
|
||||
> prej omenjeni pomožni delavci v neki tovarni nimajo nobenega direktnega
|
||||
> opravka z obdelovanjem surovine. Delavci, ki so nadzorniki tistih, ki
|
||||
> neposredno delajo pri tem obdelovanju, so za korak bolj odmaknjeni, inženir
|
||||
> ima spet drugačen odnos in dela v glavnem le s svojo glavo etc. Toda *celota
|
||||
> teh delavcev*, ki imajo delovne zmožnosti različne vrednosti, čeprav kaže
|
||||
> uporabljena količina precej enako višino, producira rezultat, ki se -- če
|
||||
> opazujemo celoten produkcijski proces -- izrazi v *blagu* ali nekem
|
||||
> *materialnem produktu*; vi skupaj pa, kot delavnica, so živi produkcijski
|
||||
> pogoji teh *produktov*, ker menjajo, če opazujemo celoten produkcijski proces,
|
||||
> svoje delo za kapital in reproducirajo denar kapitalistov kot kapital, tj. kot
|
||||
> ovrednotujočo se vrednost, večajočo se vrednost.
|
||||
> Z razvojem specifično kapitalističnega produkcijskega načina, kjer sodeluje veliko delavcev pri produkciji istega blaga, mora biti razmerje, v katerem je neposredno njihovo delo do predmeta produkcije, seveda zelo različno.
|
||||
> Npr. prej omenjeni pomožni delavci v neki tovarni nimajo nobenega direktnega opravka z obdelovanjem surovine.
|
||||
> Delavci, ki so nadzorniki tistih, ki neposredno delajo pri tem obdelovanju, so za korak bolj odmaknjeni, inženir ima spet drugačen odnos in dela v glavnem le s svojo glavo etc.
|
||||
> Toda *celota teh delavcev*, ki imajo delovne zmožnosti različne vrednosti, čeprav kaže uporabljena količina precej enako višino, producira rezultat, ki se -- če opazujemo celoten produkcijski proces -- izrazi v *blagu* ali nekem *materialnem produktu*; vi skupaj pa, kot delavnica, so živi produkcijski pogoji teh *produktov*, ker menjajo, če opazujemo celoten produkcijski proces, svoje delo za kapital in reproducirajo denar kapitalistov kot kapital, tj. kot ovrednotujočo se vrednost, večajočo se vrednost.
|
||||
>
|
||||
> Saj to je prav tista svojevrstnost kapitalističnega produkcijskega načina, da
|
||||
> ločuje različna dela, torej tudi umska in ročna dela -- ali dela, v katerih
|
||||
> prevladuje ena ali druga plat -- in da jih razdeli na različne osebe, kar pa
|
||||
> ne preprečuje, da je materialni produkt *skupni produkt* teh oseb ali njihov
|
||||
> skupni produkt upredmeten v materialnem bogastvu; kar na drugi strani prav
|
||||
> tako ne preprečuje oz. ničesar ne spremeni na tem, da je razmerje vsake
|
||||
> posamezne osebe razmerje mezdnega delavca do kapitala in v tem eminentnem
|
||||
> pomenu razmerje *produktivnega delavca*. Vse te osebe niso samo *neposredno*
|
||||
> zaposlene v produkciji materialnega bogastva, marveč menjajo svoje delo
|
||||
> *neposredno* za denar kot kapital in tako poleg svoje mezde neposredno
|
||||
> reproducirajo presežno vrednost za kapitalista. Njihovo delo obstaja iz
|
||||
> plačanega dela plus neplačanega presežnega dela [@marx1969teorije, 314;
|
||||
> slovenski prevod odlomka iz @marx1977historicni, 134-135].
|
||||
> Saj to je prav tista svojevrstnost kapitalističnega produkcijskega načina, da ločuje različna dela, torej tudi umska in ročna dela -- ali dela, v katerih prevladuje ena ali druga plat -- in da jih razdeli na različne osebe, kar pa ne preprečuje, da je materialni produkt *skupni produkt* teh oseb ali njihov skupni produkt upredmeten v materialnem bogastvu; kar na drugi strani prav tako ne preprečuje oz. ničesar ne spremeni na tem, da je razmerje vsake posamezne osebe razmerje mezdnega delavca do kapitala in v tem eminentnem pomenu razmerje *produktivnega delavca*.
|
||||
> Vse te osebe niso samo *neposredno* zaposlene v produkciji materialnega bogastva, marveč menjajo svoje delo *neposredno* za denar kot kapital in tako poleg svoje mezde neposredno reproducirajo presežno vrednost za kapitalista.
|
||||
> Njihovo delo obstaja iz plačanega dela plus neplačanega presežnega dela.
|
||||
[@marx1994economic, 144-145; slovenski prevod iz @marx1977historicni, 134-135]
|
||||
|
||||
<!-- MEW 26/1, 386-387 -->
|
||||
|
||||
|
@ -405,32 +371,4 @@ references:
|
|||
publisher: Mladinska knjiga
|
||||
issued: 1977
|
||||
language: sl
|
||||
- type: book
|
||||
id: marx1969teorije
|
||||
author:
|
||||
- family: Marx
|
||||
given: Karl
|
||||
title: "Teorije o višku vrednosti"
|
||||
translator:
|
||||
- family: Fran
|
||||
given: Mara
|
||||
container-title: "Dela"
|
||||
volume: 24
|
||||
publisher-place: Beograd
|
||||
publisher: Institut za izučavanje radničkog pokreta
|
||||
issued: 1969
|
||||
language: sr
|
||||
- type: book
|
||||
id: poulantzas1975classes
|
||||
author:
|
||||
- family: Poulantzas
|
||||
given: Nicos
|
||||
title: "Classes in contemporary capitalism"
|
||||
translator:
|
||||
- family: Fernbach
|
||||
given: David
|
||||
publisher-place: London
|
||||
publisher: NLB
|
||||
issued: 1975
|
||||
language: en
|
||||
...
|
||||
|
|
|
@ -1,602 +1,3 @@
|
|||
|
||||
|
||||
# Uvod
|
||||
|
||||
Ključno zgodovinsko prizorišče specifičnega odnosa
|
||||
arhitektura--tehnologija--delo je obdobje industrijske revolucije in
|
||||
arhitekturnega modernizma [gl. na primer @aureli2023architecture,
|
||||
137-163]. Gre za obdobje *realne subsumpcije produkcije*, ko si kapital
|
||||
ne podreja več dejavnosti v oblikah na kakršne je naletel, temveč jih,
|
||||
skozi lastno tehnološko posredovano logiko delovanja, notranje spreminja
|
||||
[gl. @marx2012kapital1, 308-319]. Dokler stroji nadomeščajo pretežno
|
||||
ročno delo in mehanske dejavnosti, arhitektura te procese upravlja.
|
||||
Postavlja se za avantgardo industrializacije, ne le gradbišča in
|
||||
gradbene industrije [@ferro2016dessin], temveč industrijske odnose
|
||||
posplošuje na gospodinjstvo, stanovanjski blok, mesto -- na področju
|
||||
reprodukcije delovne sile. Eno za arhitekturno teorijo temeljnih del,
|
||||
*Projekt in utopija* italijanskega zgodovinarja Manfreda Tafurija
|
||||
[@tafuri1985projekt], bo arhitekturnim poskusom produktivnega nanašanja
|
||||
na gospodarske procese pripisalo tudi dodaten značaj in sicer, da
|
||||
napovedujejo podreditev same arhitekture tem procesom
|
||||
[@tafuri1985projekt, 64].
|
||||
|
||||
V svojem času sicer tendenciozna analiza pomasovljenja intelektualnega
|
||||
dela, Tafurijev članek *Lavoro intellettuale e sviluppo capitalistico*
|
||||
[@tafuri1970lavoro] zazna bistveno disruptivno vlogo, ki jo bo
|
||||
informacijska tehnologija imela pri prekvalifikaciji intelektualnega
|
||||
dela. Hkrati pa lahko njegovo hipotezo, da računalniški jeziki in
|
||||
avtomatski sistemi nadzora ter vrednotenja naznanjajo realno avtonomijo
|
||||
kapitala ter odpravljajo ideološke funkcije intelektualcev, razberemo
|
||||
tudi v sodobnih marksovskih interpretacijah kapitala in kapitalizma [gl.
|
||||
@krasovec2021tujost].
|
||||
|
||||
|
||||
# Namen in cilji naloge
|
||||
|
||||
<!-- Znanstveno utemeljiti in opredeliti namen in cilje raziskovanja.
|
||||
Glavni cilj raziskave je lahko razčlenjen v več podciljev. -->
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
V obdobju od konca 60. let 20. stoletja do danes -- po Levu Manovichu
|
||||
obdobje "softwareizacije" kulture [@manovich2013software, 5] -- lahko
|
||||
sledimo številnim razvojem znotraj arhitekturne kulture, ki tematizirajo
|
||||
nove tehnologije ali njihov vpliv na položaj arhitekturnega dela. Pri
|
||||
tem se postmodernizem in tako imenovani "digitalni obrat" v arhitekturi
|
||||
večkrat razume kot preseganje modernizma [@carpo2013thedigital, 10].
|
||||
|
||||
A grafični oblikovalec Dakota Brown, na primer, teoretizira o
|
||||
računalniško podprtem eklekticizmu obdobja kot o poskusih razumevanja in
|
||||
prilastitve transformacij kreativnega dela, ki jih spodbuja
|
||||
industrializacija, in ne kot enostavno odkrivanje novega terena svobode
|
||||
[@brown2022out]. Brown sicer obravnava spremembe na področju grafičnega
|
||||
oblikovanja, a zanimivo je, da te spremembe kontekstualizira znotraj
|
||||
arhitekturne zgodovine modernizma in institucij modernistične
|
||||
arhitekture. S tem pomemben del tendenc tako imenovanih kreativinh
|
||||
poklicev, ki sebe razumejo kot preseganje ali prelom z modernizmom,
|
||||
kontekstualizira kot *nadaljevanje* in *stopnjevanje* teme arhitekture
|
||||
in delitve dela kot jo poznamo iz modernizma.
|
||||
|
||||
V zadnjem desetletju se je tehnooptimizem digitalnega obrata že večinoma
|
||||
izčrpal. V luči financializacije arhitekture in sorodnih industrij ter
|
||||
prekarizacije kreativnih delavcev lahko na področju arhitekturne teorije
|
||||
in zgodovine spremljamo tako imenovani "obrat k delu", pri katerem je
|
||||
prav tako ena osrednjih tem digitalna industrializacija arhitekturnega
|
||||
poklica. A kritična obravnava novega stanja arhitekture po večini ostaja
|
||||
omejena na klasična pojmovanja odnosa med arhitekti kot intelektualci in
|
||||
družbo.
|
||||
|
||||
Tako tudi teoretsko informativne in napredne študije objektivnega
|
||||
značaja arhitekturnih tehnologij kot je *Architecture and Abstraction*
|
||||
arhitekturnega teoretika Pier Vittorio Aurelija
|
||||
[@aureli2023architecture] zadržujejo rezervo možnosti obnove
|
||||
predsubsumiranih funkcij arhitekta kot intelektualca, ki jih izpeljuje
|
||||
iz kritičnih epizod modernističnega gibanja. Pomanjkljivost tega zadržka
|
||||
je, da zanemarja povezavo med realno subsumpcijo produkcije iz časa
|
||||
modernizma in realno subsumpcijo arhitekture kot intelektualne
|
||||
dejavnosti. Arhitekturni modernizem lahko, po Tafuriju, opredelimo kot
|
||||
obdobje slučajnega sovpadanja interesov arhitektov in realne subsumpcije
|
||||
produkcije, stopnjevanje in nadaljevanje teh interesov pa temeljno
|
||||
spremeni možnosti kritične obravnave odnosa med arhitekturo in
|
||||
kapitalizmom, ki s ga ne moremo več zajeti zgolj v terminih nasilja in
|
||||
ideologije [gl. @mau2023mute].
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
Namen naloge je opredeliti in utemeljiti razvoj pomoderne arhitekture v terminih
|
||||
racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije arhitekturnega dela znotraj
|
||||
izrazito tehnološke dinamike kapitalističnega razvoja. "Obrat k delu" kot
|
||||
arhitekturnoteoretski trend nakazuje, da področje sprememb vsebin in oblik
|
||||
arhitekturnega dela postaja eno pomembnejših področij za razumevanje sodobne
|
||||
arhitekture. Toda razvoj intelektualnih oziroma informacijskih funkcij strojev
|
||||
ne odpravlja zgolj nekatere ideološke funkcije intelektualnih poklicev, temveč
|
||||
potencialno odpravlja ideološko funkcijo kot tako. Opredelitve do in vrednotenje
|
||||
lastnega položaja, skeptično ali optimistično, ni več ustrezno v kolikor so ti
|
||||
procesi še vedno pojmovani znotraj humanistične teorije odtujitve. Pri realni
|
||||
subsumpciji intelektualnega dela namreč ne gre za proces objektivizacije
|
||||
človeških lastnosti, temveč ima ta proces svojo realno avtonomijo. Namen naloge
|
||||
je zato tudi teoretsko antihumanistična opredelitev avtonomije kapitalističnega
|
||||
razvoja v razmerju do arhitekturnega dela, tudi skozi reaktualizacijo nekaterih
|
||||
manj znanih del kanoničnih arhitekturnoteoretskih avtorjev.
|
||||
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Natančno opredeliti raziskovalno vprašanje, na katerega želimo z
|
||||
raziskavo odgovoriti. Nedvoumno formulirati problem, ki ga želimo z
|
||||
raziskavo pojasniti, razrešiti... Opredeliti morebitno delovno
|
||||
hipotezo.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
# Raziskovalno vprašanje ali morebitna delovna hipoteza
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Naša teza je da lahko spremembe na področju arhitekture v obdobje od 60.
|
||||
let 20. stoletja dalje opredelimo kot obdobje *realne subsumpcije
|
||||
arhitekture*, to je kot obdobje temeljnih notranjih sprememb arhitekture
|
||||
po izrazito tehnološko posredovani logiki kapitala.
|
||||
|
||||
Takšen proces so napovedovala že arhitekturna nanašanja na
|
||||
industrializacijo iz obdobja modernizma, ko je realna subsumpcija
|
||||
produkcije pomenila predvsem avtomatizacijo manualnih dejavnosti. Z
|
||||
izumom in uporabo računalnikov pa lahko sledimo tudi avtomatizaciji
|
||||
intelektualnih dejavnosti. Z razvojem in uvedbo informacijskih
|
||||
tehnologij na področje arhitekture -- računalniška formalizacija risbe
|
||||
in načrta ter podatkovna razširitev teh formatov -- je dejavnost
|
||||
arhitektov pretvorjena v vnaprej določene operacije s stroji, ki so
|
||||
sproti vrednotene onkraj tradicionalnih metod arhitekture kot
|
||||
intelektualne prakse.
|
||||
|
||||
Te spremembe se odražajo tudi znotraj arhitekturne kulture, kot
|
||||
optimistično ali skeptično opredeljevanje do tehnologije in
|
||||
industrializacije, a nova tehnološka posredovanost arhitekturnega
|
||||
delovanja ravno odpravlja funkcije arhitekture kot intelektualne
|
||||
dejavnosti, kot so opredeljevanje in predpisovanje.
|
||||
|
||||
Razvoj pomodernistične arhitekture je mogoče opredeliti v terminih
|
||||
racionalizacije, avtomatizacije in prekvalifikacije arhitekturnega dela
|
||||
znotraj izrazito tehnološke dinamike kapitalističnega razvoja. V
|
||||
obdobju pomodernistične arhitekture lahko govorimo o *realni
|
||||
subsumpciji* arhitekturnega dela kot intelektualnega dela pod kapitalom.
|
||||
Ta subsumpcija ima tehnično podlago v informacijski tehnologiji, ki
|
||||
objektificira in formalizira prej intelektualne (diskurzivne) procese.
|
||||
To je anticipirala že modernistična arhitekturna kultura, ki je proces
|
||||
doživljala kot krizo, nadaljnji razvoj arhitekture pa do procesa razvije
|
||||
številne odzive -- od skeptičnih, optimističnih, ciničnih ... Skozi
|
||||
koncepte (realne subsumpcije) arhitekturnega dela in realne avtonomije
|
||||
kapitalističnega razvoja je mogoče razložiti bistvene značilnosti
|
||||
sodobne arhitekture.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
Razvoj pomodernistične arhitekture je mogoče opredeliti v terminih
|
||||
racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije arhitekturnega dela
|
||||
znotraj izrazito tehnološke dinamike kapitalističnega razvoja. V
|
||||
obdobju pomodernistične arhitekture lahko govorimo o *realni
|
||||
subsumpciji* arhitekturnega dela kot intelektualnega dela pod kapitalom.
|
||||
Ta subsumpcija ima tehnično podlago v informacijski tehnologiji, ki
|
||||
objektificira in formalizira prej intelektualne (diskurzivne) procese.
|
||||
To je anticipirala že modernistična arhitekturna kultura, ki je proces
|
||||
doživljala kot krizo, nadaljnji razvoj arhitekture pa do procesa razvije
|
||||
številne odzive -- od skeptičnih, optimističnih, ciničnih ... Skozi
|
||||
koncepte (realne subsumpcije) arhitekturnega dela in realne avtonomije
|
||||
kapitalističnega razvoja je mogoče razložiti bistvene značilnosti
|
||||
sodobne arhitekture.
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Natančno predstaviti objekt raziskave (predmet, obravnavani
|
||||
raziskovalni problem, temo raziskave), ki izhaja iz opredeljenega cilja
|
||||
raziskave. Navesti in utemeljiti: pristop, metodo in pomožne metode, ki
|
||||
bodo v raziskavi uporabljene, morebitne njihove kombinacije in
|
||||
uporabljene tehnike.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
# Pristop, materiali in metode
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Naloge pred tehnološko določeno arhitekturno dejavnostjo so torej
|
||||
razumeti *logiko* tehnologije na področju kjer se uveljavlja: kot
|
||||
racionalizacija in avtomatizacija arhitekturnega dela.
|
||||
|
||||
Predmet raziskave so uvedbe informacijske tehnologije v načrtovalske
|
||||
procese in njihovo učinkovanje na vsebino in obliko arhitekturnega dela.
|
||||
Raziskava tega vključuje pregled relevantne literature in gradiva o
|
||||
rabah različnih tehnologij, kontekst njihove uvedbe (kdaj so uvedene in
|
||||
kateri problem dotedanjega načina dela naj bi naslavljale) in njihov
|
||||
učinek kot ga je zaznala in opisovala takratna arhitekturna kultura.
|
||||
|
||||
Ključne tehnološke prelomnice so vsaj: prenos programskega jezika za
|
||||
numerično krmiljenje (CNC) v splošen jezik računalniško podprtega
|
||||
risanja (CAD) -- s tem je omogočen prevod iz risbe v gibe, ki jih mora
|
||||
opraviti stroj -- ter razširitev funkcij CAD formatov tako, da postanejo
|
||||
nosilci dodatnih informacij (BIM), ki jih je mogoče povezovati oziroma
|
||||
pretvarjati v druge sisteme. S tem korakom arhitekturni načrt postane
|
||||
sistem spremenljivk, ki ga je mogoče simulirati in na podlagi simulacije
|
||||
vrednotiti vsebino načrta. Slednji pomeni bistven prenos kognitivnih
|
||||
aspektov arhitekturnega dela na stroje.
|
||||
|
||||
Glede na kontekst uvajanja tehnologije (razloge in odzive), vsaka
|
||||
predstavlja, vsaj pri arhitekturi, na eni strani premestitev kreativnih
|
||||
mej -- kot orodja omogočajo drugačno izdelovanje --, na drugi pa v njih
|
||||
lahko razberemo tudi funkcijo optimizacije s stališča kapitala nerodnih
|
||||
in nezanesljivih človeških faktorjev. Analizirati je potrebno oba
|
||||
(oziroma vse) momenta saj ne gre za enoznačne pojave.
|
||||
|
||||
Predmet raziskave so uvedbe informacijske tehnologije v načrtovalske
|
||||
procese in njihovo učinkovanje na vsebino in obliko arhitekturnega dela.
|
||||
|
||||
Raziskava tega vključuje pregled relevantne literature in gradiva o
|
||||
rabah različnih tehnologij, kontekst njihove uvedbe (kdaj so uvedene in
|
||||
kateri problem dotedanjega načina dela naj bi naslavljale) in njihov
|
||||
učinek kot ga je zaznala in opisovala takratna arhitekturna kultura.
|
||||
|
||||
Ključne tehnološke prelomnice so vsaj: prenos programskega jezika za
|
||||
numerično krmiljenje (CNC) v splošen jezik računalniško podprtega
|
||||
risanja (CAD) ter razširitev funkcij CAD formatov tako, da postanejo
|
||||
nosilci dodatnih informacij (BIM).
|
||||
|
||||
Glede na kontekst uvajanja tehnologije (razloge in odzive), vsaka
|
||||
predstavlja, vsaj pri arhitekturi, na eni strani premestitev kreativnih
|
||||
mej, na drugi pa v njih lahko razberemo tudi funkcijo optimizacije s
|
||||
stališča kapitala nerodnih in nezanesljivih človeških faktorjev.
|
||||
Analizirati je potrebno oba (oziroma vse) momenta saj ne gre za
|
||||
enoznačne pojave.
|
||||
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
Predmet raziskave so uvedbe informacijske tehnologije v načrtovalske
|
||||
procese in njihovo učinkovanje na vsebino in obliko arhitekturnega dela.
|
||||
Raziskava tega vključuje pregled relevantne literature in gradiva rabah
|
||||
različnih tehnologij, kontekst njihove uvedbe (kdaj so uvedene in kateri
|
||||
problem dotedanjega načina dela naj bi naslavljale) in njihov učinek kot
|
||||
ga je zaznala in opisovala takratna arhitekturna kultura.
|
||||
|
||||
Ključne tehnološke prelomnice so vsaj: prenos programskega jezika za
|
||||
numerično krmiljenje (CNC) v splošen jezik računalniško podprtega
|
||||
risanja (CAD) ter razširitev funkcij CAD formatov tako, da postanejo
|
||||
nosilci dodatnih informacij (BIM).
|
||||
|
||||
Glede na kontekst uvajanja tehnologije (razloge in odzive), vsaka
|
||||
predstavlja, vsaj pri arhitekturi, na eni strani premestitev kreativnih
|
||||
mej, na drugi pa v njih lahko razberemo tudi funkcijo optimizacije s
|
||||
stališča kapitala nerodnih in nezanesljivih človeških faktorjev.
|
||||
Analizirati je potrebno oba (oziroma vse) momenta saj ne gre za
|
||||
enoznačne pojave.
|
||||
|
||||
|
||||
# Pričakovani rezultati
|
||||
|
||||
<!-- Navesti pomembnejše rezultate, ki jih lahko pričakujemo z izvedbo
|
||||
raziskave. -->
|
||||
|
||||
Pomodernistični arhitekturni razvoj je mogoče opredeliti v terminih
|
||||
racionalizacije, avtomatizacije in rekvalifikacije arhitekturnega dela
|
||||
kot intelektualnega dela. Takšna opredelitev bo omogočala
|
||||
interpretacijo nedavne in sodobne arhitekture onkraj njenih najbolj
|
||||
vidnih značilnosti obdobja in reaktualizirala nekatera manj znana dela
|
||||
kanoničnih arhitekturnoteoretskih avtorjev. Opredelitev modernistične
|
||||
arhitekture kot obdobja realne subsumpcije industrije in pomodernistične
|
||||
arhitekture kot realne subsumpcije intelektualnega dela bo osredinila
|
||||
arhitekturo in njen odnos do tehnologije kot bistven objektiv za
|
||||
razumevanje sodobnih subjektov v kapitalizmu.
|
||||
|
||||
# Vsebinska vpetost naloge v raziskovalni program oziroma projekt fakultete
|
||||
|
||||
<!-- V sodelovanju z mentorjem (somentorjem in konzultanti) predstaviti
|
||||
navezavo načrta raziskave na raziskovalne programe oziroma projekte
|
||||
fakultete in/ali drugih institucij. -->
|
||||
|
||||
Mentorica prof. dr. Petra Čeferin se ukvarja s strukturno logiko
|
||||
arhitekture kot kreativne prakse, pri čemer se ta nanaša tudi na vlogo
|
||||
arhitekta ali arhitektke v kreativnem procesu. Prav tako teoretizira o
|
||||
večih funkcijah arhitekture v družbi (glede na pozicijo, ki jo arhitekti
|
||||
zavzemajo) in na pogoje preseganja tega stanja. Pri svoji opredelitvi
|
||||
arhitekture kot kreativne samodoločujoče se dejavnosti upošteva tudi
|
||||
tafurijansko diagnozo krize (modernistične zavesti) arhitekture.
|
||||
|
||||
Raziskavo je mogoče razumeti kot logično nadaljevanje moje magistrske
|
||||
naloge *Prispevek k obnovi kritike arhitekturne ideologije*, kjer me je
|
||||
zanimalo, ali je sodobna arhitekturna kultura, v nasprotju s
|
||||
prevladujočo zavestjo o koncu zgodovine in kritike, lahko predmet
|
||||
kritično-zgodovinske obravnave kot jo poznamo iz obdobja krize povojnega
|
||||
modernizma. Poseben odnos med arhitekturo in družbo kot zgodovinsko
|
||||
formacijo produkcijskih razmerij, ali na ravni ideološkega posredovanja,
|
||||
ali kot razvoj in specifike arhitekturnega dela v kapitalizmu, je stalna
|
||||
tema, ki jo naslavljam pri svojem teoretskem delu.
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Predstaviti teoretski pomen rezultatov raziskave in možnosti
|
||||
aplikativne uporabe: pričakovani strokovni in znanstveni prispevek
|
||||
utemeljiti kot nadgradnjo konkretnih dosedanjih vedenj in spoznanj s
|
||||
področja raziskave.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
# Pričakovani prispevek k razvoju stroke in znanosti (nova znanja, metode ...)
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Pojmovanje arhitekture kot "naprave", ki ureja družbene odnose, je
|
||||
posplošen način pojmovanja arhitekture, še najbolj izrazito v času
|
||||
modernizma. Sorodno s tem
|
||||
|
||||
Raziskava preverja spoznavno vrednost utemeljevanja razvoja pomoderne
|
||||
arhitekturne v terminih racionalizacije, avtomatizacije in
|
||||
prekvalifikacije *arhitekturnega dela* znotraj značilno tehnološke
|
||||
dinamike kapitalističnega razvoja, saj se dosedanje uveljavljeno
|
||||
osredotočanje zgolj na najbolj vidne značilnosti nedavne arhitekturne
|
||||
zgodovine v luči sodobnih teoretskih trendov "obrata k delu" in razvoja
|
||||
informacijskih tehnologij znotraj načrtovalskih delovnih procesov zdi
|
||||
nezadostno. Podobna rekontekstualizacija na primeru modernistične
|
||||
arhitekture je predstavljala bogato torišče arhitekturnoteoretskih
|
||||
konceptov in konceptov arhitekturne zgodovine ter prispevala k
|
||||
razumevanju modernistične arhitekture kot kompleksnega pojma. Prav tako
|
||||
bi radi pokazali, da je prav materialistična zgodovina arhitekture kot
|
||||
intelektualnega področja delovanja prepričljiv objektiv za razumevanje
|
||||
sprememb dela, njegove organizacije in njegovih subjektov v sodobnem
|
||||
kapitalizmu.
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
Raziskava preverja spoznavno vrednost utemeljevanja razvoja pomoderne
|
||||
arhitekturne v terminih racionalizacije, avtomatizacije in
|
||||
rekvalifikacije *arhitekturnega dela* znotraj značilno tehnološke
|
||||
dinamike kapitalističnega razvoja, saj se dosedanje uveljavljeno
|
||||
osredotočanje zgolj na najbolj vidne značilnosti nedavne arhitekturne
|
||||
zgodovine v luči sodobnih teoretskih trendov "obrata k delu" in razvoja
|
||||
informacijskih tehnologij znotraj načrtovalskih delovnih procesov zdi
|
||||
nezadostno. Podobna rekontekstualizacija na primeru modernistične
|
||||
arhitekture je predstavljala bogato torišče arhitekturnoteoretskih
|
||||
konceptov in konceptov arhitekturne zgodovine ter prispevala k
|
||||
razumevanju modernistične arhitekture kot kompleksnega pojma. Prav tako
|
||||
bi radi pokazali, da je prav materialistična zgodovina arhitekture kot
|
||||
intelektualnega področja delovanja prepričljiv objektiv za razumevanje
|
||||
sprememb dela, njegove organizacije in njegovih subjektov v sodobnem
|
||||
kapitalizmu.
|
||||
|
||||
|
||||
To je podlaga taf. argumentu odvečnosti arhitekture.
|
||||
|
||||
> Prav tako *design*, kljub svojemu realizmu, prinaša neizpolnjene
|
||||
> zahteve, in -- v zagonu, ki ga je podal organizaciji podjetij in
|
||||
> produkcije -- vsebuje margine utopije. Plan, ki ga opredelijo vodilna
|
||||
> arhitekturna gibanja od formulacije *Plan Voisin* Le Corbusierja
|
||||
> (1925) in od stabilizacije Bauhausa (okoli 1921) ter dalje, vsebuje to
|
||||
> protislovje: izhajajoč iz gradbenega sektorja arhitekturna kultura
|
||||
> odkriva, da je izpolnitev zastavljenih ciljev možna le s povezovanjem
|
||||
> tega sektorja z reorganizacijo mesta; toda to pomeni, da tako kot so
|
||||
> jih izpostavljene zahteve zgodovinskih avantgard napotile v sektor
|
||||
> vizualnih komunikacij, ki je še bolj neposredno vključen v ekonomske
|
||||
> procese -- arhitektura in *design* --, tako se je planiranje, ki so ga
|
||||
> razglašale arhitekturne in urbanistične teorije, nanašalo na nekaj
|
||||
> izven sebe: na splošno prestrukturiranje produkcije in konsumpcije; z
|
||||
> drugimi besedami na *Plan kapitala* [@tafuri1969peruna, 57].
|
||||
|
||||
> V tem smislu arhitektura -- z izhajanjem iz same sebe -- posreduje
|
||||
> realizem in utopijo. Utopija je v trdovratno vztrajnem prikrivanju, da
|
||||
> je ideologija planiranja v gradbeništvu lahko uresničena le, če
|
||||
> pokaže, da pravi Plan lahko privzame formo onkraj nje; celo, da bosta
|
||||
> enkrat, ko vstopi v horizont splošne reorganizacije produkcije,
|
||||
> arhitektura in urbanizem objekta, ne subjekta Plana
|
||||
> [@tafuri1969peruna, 57].
|
||||
|
||||
> Arhitekturna kultura med 1920 in 1930 ni bila pripravljena sprejeti teh
|
||||
> posledic. Kar ji je jasno, je njena lastna "politična" naloga.
|
||||
> Arhitektura -- beri: načrtovanje in planska reorganizacija gradbeništva
|
||||
> ter mesta kot produktivnega organizma -- rajši kot Revolucija: Le
|
||||
> Corbusier jasno razglasi ti dve alternativi, ki implicitno krožita v
|
||||
> spisih tako Mondriana kot Gropiusa [@tafuri1969peruna, 57].
|
||||
|
||||
> Medtem pa se z začetkom prav v politično najbolj angažiranih krogih -- v
|
||||
> *Novembergruppe*, reviji "G", berlinskem *Ring* -- arhitekturna
|
||||
> ideologija tehnično natančno določi: s tem, ko z lucidno objektivnostjo
|
||||
> sprejme vse sklepe glede "smrti umetnosti" ter čisto "tehnične"
|
||||
> funkcije intelektualca, ki jo apokaliptično razglasijo avantgarde,
|
||||
> srednjeevropski *Neue Sachlickheit* prilagodi taisto metodo
|
||||
> projektiranja idealizirani strukturi tekočega traku. Figure in metode
|
||||
> industrijskega dela vstopijo v organizacijo projekta in se odražajo v
|
||||
> predlogih konsumpcije objekta [@tafuri1969peruna, 57-58].
|
||||
|
||||
Pojmovanje arhitekture kot "naprave", ki ureja družbene odnose, je
|
||||
eksplicitno izpostavljena tema različnih modernističnih gibanj.
|
||||
|
||||
Tehnologija ni le sredstvo, ampak privzema ideološki pomen (gl. civ
|
||||
machiniste). Ta vera v tehnologijo je posledica (oportunizma) da
|
||||
arhitekti upravljajo z uvajanjem strojev v, da so upravljalci
|
||||
nadomeščanja mehanične delovne sile.
|
||||
|
||||
urejajo razredne
|
||||
odnose na družbeni ravni in zagotavljajo tehnične pogoje za reprodukcijo
|
||||
kapitalističnega razmerja.
|
||||
Do procesov, ki jih
|
||||
V momentih kjer se arhitektura kot disciplina produktivno vključuje v
|
||||
gospodarske programe
|
||||
uživa družbeno priznanje in procese, ki jih sproža --
|
||||
-- predvsem nadomeščanje motoričnih in mehaničnih človeških funkcij --,
|
||||
navdušeno pozdravlja (gl machine take command).
|
||||
|
||||
<!-- vv zadnje -->
|
||||
|
||||
|
||||
<!-- Uvod -->
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
<!-- per una critica ... -->
|
||||
|
||||
Ključno zgodovinsko prizorišče specifičnega odnosa
|
||||
arhitektura--tehnika--družba je obdobje arhitekturnega modernizma. Za
|
||||
arhitekturnega zgodovinarja [[Manfreda Tafurija|tafuri]] arhitekti
|
||||
*quattrocenta* nakazujejo na dinamiko, ki se bo z industrijsko
|
||||
revolucijo šele popolnoma razvila [gl. @tafuri1969larchitettura;
|
||||
@tafuri1980theories], in predstavljajo model zgodovinskim avantgardam in
|
||||
arhitekturnim modernističnim gibanjem 20. stoletja [gl.
|
||||
@tafuri1969peruna; kasneje razširjeno v @tafuri1985projekt]. Te se v
|
||||
svojih poskusih kritičnega a produktivnega vstopa v politične in
|
||||
gospodarske programe naprednih institucij industrializiranega
|
||||
kapitalizma vedno nanašajo na nekaj še bolj neposredno vključenega v
|
||||
ekonomske procese. Tako kot se umetniške avantgarde napotijo v
|
||||
arhitekturo in *design*,
|
||||
|
||||
> tako se je planiranje, ki so ga razglašale arhitekturne in
|
||||
> urbanistične teorije, nanašalo na nekaj izven sebe: na splošno
|
||||
> prestrukturiranje produkcije in konsumpcije; z drugimi besedami na
|
||||
> *Plan kapitala*.
|
||||
|
||||
Kjer pa bosta arhitektura in urbanizem, nadaljuje, objekta, ne subjekta,
|
||||
Plana [@tafuri1969peruna, 57].
|
||||
|
||||
Primer arhitekturnih poskusov nemške klasične socialdemokracije, ki ga
|
||||
poda, priča o popolni "tehnizaciji" arhitekture in drastičnih omejitvah
|
||||
možnosti delovanja: podobe in metode industrijskega dela vstopijo v
|
||||
organizacijo projekta in sama metoda projektiranja je prilagojena
|
||||
idealizirani (in že zastareli) strukturi tekočega traku
|
||||
[@tafuri1969peruna, 58]. V skrajnem primeru urbanista Hilberseimerja, ki
|
||||
odčarano sprejme nove naloge zvezne organizacije racionalizacije od
|
||||
gradbišča do urbane strukture, arhitekturni objekt kot "izjema" v
|
||||
razmerju do mesta popolnoma izgine [@tafuri1969peruna, 60].
|
||||
|
||||
Tudi alternativa, ki jo predstavlja Le Corbusier, ne predstavlja izhoda.
|
||||
Vrhunec njegovega "apela industrialcem", ki se začne z razdelavo
|
||||
projekta *Dom-Ino*, je *Plan Obus* za Alžir, ki ga je razvijal od leta
|
||||
1931 dalje, megastruktura nad staro kazbo, ki je "tako na ideološki kot
|
||||
na formalni ravni še nepresežena" [@tafuri1969peruna, 66]. V tem
|
||||
projektu je Le Corbusierjeva dilema medvojnega kapitalizma --
|
||||
arhitektura ali revolucija -- razrešena. Obratno od nemških arhitektov,
|
||||
ki členijo in racionalizirajo osnovno celico, ki določa nadaljnje
|
||||
strukture -- od taylorizacije gradbišča, gospodinjstva, stanovanja,
|
||||
četrti, mesta -- Le Corbusier oblikuje urbano strukturo kot organsko
|
||||
celoto, znotraj katere je predvidena možnost vstavljanja "ekscentričnih
|
||||
in eklektičnih elementov", tako da občinstvu omogoči "razdelavo lastnega
|
||||
'slabega okusa'" [@tafuri1969peruna, 69].
|
||||
|
||||
Tej arhitekturni gesti Tafuri pripiše tudi poseben pomen v razmerju do
|
||||
gospodarstva. Svoboda stanovanjskih celic upošteva zahtevo po nenehni
|
||||
tehnološki revoluciji in hitri konsumpciji, moment potrošnje napravi v
|
||||
produktivni moment celotnega cikla kapitala:
|
||||
|
||||
> Stanovanjsko celico, teoretično potrošljivo v kratkem času, je mogoče
|
||||
> zamenjati ob vsaki spremembi individualnih potreb -- ob vsaki
|
||||
> spremembi potreb, ki jih povzroči prenova stanovanjskih modelov in
|
||||
> *standards*, ki jih narekuje produkcija [@tafuri1969peruna, 69].
|
||||
|
||||
Čeprav gre za produktiven arhitekturni predlog v razmerju do potreb
|
||||
kapitalistične reorganizacije mesta, je -- za razliko od arhitektov
|
||||
klasične socialdemokracije -- predlagan v izolaciji od državnih ali
|
||||
mestnih oblasti, z lastnimi sredstvi. Vse ekonomske cilje *Plana Obus*
|
||||
je na tej točki že moč najti v keynesijanskih anticikličnih politikah,
|
||||
kar pomeni, da je arhitekt kot predlagatelj projekta odvečna figura.
|
||||
|
||||
Na eni strani *projekt* -- raztopitev arhitekturnega objekta v
|
||||
spremenljivke širših ekonomskih procesov -- na drugi *utopija* --
|
||||
neuslišano podajanje forme tem procesom: v obeh primerih gre za izgubo
|
||||
funkcije arhitektov kot aktivnih ideologov. Za Tafurija so to gabariti
|
||||
krize, ki jo zaznava arhitekturna kultura povojne Evrope, ki jo tudi
|
||||
neposredno naslavlja [za vlogo tafurijanske kritike modernističnega
|
||||
gibanja v razmerju do njemu sodobnih arhitekturnih neoavantgard in
|
||||
humanizmov gl. @corna2016thinking; @galimberti2022images].
|
||||
|
||||
# Namen in cilji
|
||||
|
||||
Kljub temu, da tafurijanske teze v svojem kontekstu delujejo
|
||||
tendenciozno -- tematizirajo razvoj informacijskih tehnologij v času, ko
|
||||
so, v primerjavi z danes, sorazmerno površno vključene v delovne procese
|
||||
--, menimo, da zaznajo bistveno disruptivno vlogo, ki jo bo
|
||||
informacijska tehnologija imela pri dekvalifikaciji ali prekvalifikaciji
|
||||
intelektualnega dela. Posebej pa so aktualne, če jih beremo ob sodobnih
|
||||
teorijah realne avtonomije kapitala in preseženosti ideologije
|
||||
[gl. @krasovec2021tujost].
|
||||
|
||||
V obdobju od konca 60. let 20. stoletja do danes -- po Levu Manovichu
|
||||
obdobje "softwareizacije" kulture -- lahko sledimo
|
||||
številnim razvojem znotraj arhitekturne kulture, za katere
|
||||
TODO
|
||||
|
||||
Tako na primer grafični oblikovalec Dakota Brown teoretizira o
|
||||
računalniško podprtem eklekticizmu "postmodernega" in
|
||||
"dekonstruktivističnega" obrata kot ne zgolj kritiki modernizma, temveč
|
||||
hkrati poskus razumevanja in prilastitve transformacij kreativnega dela,
|
||||
kot novega terena svobode, ki jih spodbuja digitalizacija kreativnih
|
||||
industrij [@brown2022out]. Brown sicer obravnava spremembe na področju
|
||||
grafičnega oblikovanja, a zanimivo je, da te spremembe kontekstualizira
|
||||
znotraj arhitekturne zgodovine modernizma in institucij modernistične
|
||||
arhitekture. S tem pomemben del tendenc tako imenovanih kreativinh
|
||||
poklicev, ki sebe razumejo kot *preseganje* modernizma, kontekstualizira
|
||||
kot *nadaljevanje* modernizma.
|
||||
|
||||
Prav tako se digitalni obrat v arhitekturi pojmuje kot antiteza
|
||||
industrijskim metodam, ki so podlaga modernističnim sredstvom
|
||||
projektiranja:
|
||||
|
||||
> v splošnem smislu se digitalni obrat v arhitekturi lahko razume kot
|
||||
> zapoznelo potrditev nekaterih načel same postmoderne arhitekture:
|
||||
> proti modernistični standardizaciji so postmodernisti zagovarjali
|
||||
> diferenciacijo, variacijo in izbiro; skoraj eno generacijo kasneje so
|
||||
> digitalne tehnologije zagotovile najprimernejša tehnična sredstva za
|
||||
> dosego tega cilja [@carpo2013thedigital, 10].
|
||||
|
||||
A ravno globoka standardizacija in racionalizacija je tista, ki
|
||||
zagotavlja pogoje za industrijsko izdelavo navidezno neskončno
|
||||
variabilnih prefabrikatov. Oziroma kot poglabljanje standardizacije
|
||||
zazna Rem Koolhaas:
|
||||
|
||||
> Ravno v trenutku, ko sta pravilnost in ponavljanje opuščena kot
|
||||
> represivna, so gradbeni materiali postali vse bolj modularni, enotni
|
||||
> in standardizirani, kot da je snov že vnaprej digitalna (naslednja
|
||||
> stopnja abstrakcije). Modul postaja vse manjši in manjši, dokler ne
|
||||
> postane mozaik. Z velikimi težavami -- prepiri, pogajanja, sabotaža --
|
||||
> se iz enakih elementov konstruirata nepravilnost in edinstvenost
|
||||
> [@koolhaas2010junkspace, 140].
|
||||
|
||||
Tako kot modernistično navdušenje nad "civilisation machiniste" dokaj
|
||||
zanesljivo spremljajo tudi razočarane kritike posledic industrializacije
|
||||
gradbenega sektorja -- sem lahko prištevamo številne pomembne zaznamke
|
||||
arhitekturnega modernizma, od gibanja *Arts and Crafts*, nemškega
|
||||
ekspresionizma, Adolfa Loosa, do samokritičnih ugotovitev o zaostalosti
|
||||
in nepripravljenosti arhitektov Martina Wagnerja --, tako tudi sodobne
|
||||
pragmatične in optimistične ocene digitalizacije arhitekturne industrije
|
||||
[gl. na primer @deamer2010detail] spremljajo tehnoskeptične pozicije, ki
|
||||
prek regionalizmov in tradicionalizmov tako ali drugače zagovarjajo
|
||||
obnovo obrtniške razsežnosti arhitekturnega izdelovanja [gl. na primer
|
||||
@frampton2010intention; @ferro2016dessin]. V zadnjem desetletju pa lahko
|
||||
znotraj arhitekturne kulture sledimo tudi "obratu k delu", posebni
|
||||
pozornosti na pogoje arhitekturnega dela v luči novih tehnologij in
|
||||
financializacije področja zidave [gl. na primer @lloyd2016industries;
|
||||
@deamer2020architecture].
|
||||
|
||||
<!-- hipermodernizem -->
|
||||
|
||||
Ker gre za stopnjevanje in nadaljevanje procesov, ki jih je napovedovala
|
||||
že modernistična
|
||||
|
||||
<!-- -->
|
||||
|
||||
Vprašanje: mogoče spusti hipermodernizem in se osredotoči samo na realno
|
||||
subsumpcijo.
|
||||
|
||||
Ne sme izpast, kot da obžaluješ za renesančno arhitekturo.
|
||||
|
||||
Kaj je smisel obnove modernizma?
|
||||
|
||||
- Da je arhitektura v svoji ključni dobi imela nekaj opraviti z delitvijo dela?
|
||||
- Zakaj je ta doba ključna?
|
||||
Ker vzpostavi arhitekturo v odnosu do kapitalizma.
|
||||
- Ali je danes arhitektura odvečna?
|
||||
Kapitalistični proces, ki se mora odvijati na področju zidave ni odvečen.
|
||||
Arhitektura kot intelektualna praksa delovanja je odvečna -- oziroma deluje v spremenjenih pogojih, ko je ideologija kot taka odvečna.
|
||||
|
||||
<!-- -->
|
||||
|
||||
Namen naloge je opredeliti in utemeljiti
|
||||
Zato lahko rečemo hipermodernizem
|
||||
|
||||
|
||||
Z izničevanjem zgodovine in njenim reduciranjem na na polje vizualnih
|
||||
vdorov ter s tehniko šoka, ki jo informira televizija, nam ne ostane
|
||||
"vesela znanost" temveč "vesela zabloda" v kateri prevladuje popolno
|
||||
izenačenje
|
||||
> [N]ajbolj površinske značilnosti "modernega" so bile privedene do
|
||||
> skrajnosti. Ne ostane nam "vesela znanost" ampak "vesela zabloda"
|
||||
> v kateri prevladuje popolno izenačenje oblike in pomena,
|
||||
|
||||
|
||||
Teorija hipermodernizma, nadaljevanje procesov, ki jih je modernizem
|
||||
sprožil. Te procese zaznati v
|
||||
|
||||
Kar je vsem skupno je, da ostajajo v mejah stare ideologije.
|
||||
|
||||
Toda stara ideologija ni več primerna. Ključna razlika med modernizmom
|
||||
in hipermodernizmom
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
---
|
||||
references:
|
||||
# A ############################################################################
|
||||
|
@ -762,16 +163,6 @@ references:
|
|||
page: 89-100
|
||||
language: en
|
||||
################################################################################
|
||||
- type: book
|
||||
id: aureli2023architecture
|
||||
author:
|
||||
- family: Aureli
|
||||
given: Pier Vittorio
|
||||
title: "Architecture and abstraction"
|
||||
publisher-place: Cambridge, Mass.
|
||||
publisher: The MIT Press
|
||||
issued: 2023
|
||||
language: en
|
||||
# B ############################################################################
|
||||
################################################################################
|
||||
- type: chapter
|
||||
|
@ -2648,20 +2039,6 @@ references:
|
|||
issued: 2020
|
||||
language: en
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: book
|
||||
id: lloyd2016industries
|
||||
editor:
|
||||
- family: Lloyd Thomas
|
||||
given: Katie
|
||||
- family: Amhoff
|
||||
given: Tilo
|
||||
- family: Beech
|
||||
given: Nick
|
||||
title: "Industries of architecture"
|
||||
publisher-place: London
|
||||
publisher: Routledge
|
||||
issued: 2016
|
||||
language: en
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: book
|
||||
id: biraghi2019larchitetto
|
||||
|
@ -2776,16 +2153,6 @@ references:
|
|||
page: 241-281
|
||||
language: it
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: book
|
||||
id: krasovec2021tujost
|
||||
author:
|
||||
- family: Krašovec
|
||||
given: Primož
|
||||
title: "Tujost kapitala"
|
||||
publisher-place: Ljubljana
|
||||
publisher: Sophia
|
||||
issued: 2021
|
||||
language: sl
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: thesis
|
||||
id: brown2022out
|
||||
|
@ -2854,16 +2221,6 @@ references:
|
|||
issued: 2015
|
||||
language: en
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: book
|
||||
id: aureli2023architecture
|
||||
author:
|
||||
- family: Aureli
|
||||
given: Pier Vittorio
|
||||
title: "Architecture and abstraction"
|
||||
publisher-place: Cambridge, Mass.
|
||||
publisher: The MIT Press
|
||||
issued: 2023
|
||||
language: en
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: article-journal
|
||||
id: tafuri1971austromarxismo
|
||||
|
@ -2941,33 +2298,7 @@ references:
|
|||
issued: 2020
|
||||
language: en
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: book
|
||||
id: lloyd2016industries
|
||||
editor:
|
||||
- family: Lloyd Thomas
|
||||
given: Katie
|
||||
- family: Amhoff
|
||||
given: Tilo
|
||||
- family: Beech
|
||||
given: Nick
|
||||
title: "Industries of architecture"
|
||||
publisher-place: London
|
||||
publisher: Routledge
|
||||
issued: 2016
|
||||
language: en
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: article-journal
|
||||
id: tafuri1969peruna
|
||||
author:
|
||||
- family: Tafuri
|
||||
given: Manfredo
|
||||
title: "Per una critica dell'ideologia archittetonica"
|
||||
title-short: "Per una critica dell'ideologia archittetonica"
|
||||
container-title: "Contropiano: materiali marxisti"
|
||||
issue: 1
|
||||
issued: 1969
|
||||
page: 31-79
|
||||
language: it
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: thesis
|
||||
id: corna2016thinking
|
||||
|
@ -3005,16 +2336,6 @@ references:
|
|||
issued: 2015
|
||||
language: en
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: book
|
||||
id: aureli2023architecture
|
||||
author:
|
||||
- family: Aureli
|
||||
given: Pier Vittorio
|
||||
title: "Architecture and abstraction"
|
||||
publisher-place: Cambridge, Mass.
|
||||
publisher: The MIT Press
|
||||
issued: 2023
|
||||
language: en
|
||||
########################################################################
|
||||
- type: book
|
||||
id: mau2023mute
|
||||
|
|
36
renesansa.md
36
renesansa.md
|
@ -4,6 +4,21 @@ description: |
|
|||
Neurejeni izpiski in zapiski o renesančni arhitekturi kot začetku moderne arhitekture.
|
||||
...
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
Nenazadnje je za številne zgodovinarje konstitutivni moment moderne arhitekture "tehnični čudež", kjer se nasproti srednjeveški *mehaniki*, ki jo vodi tradicija, prvič dokaže arhitektura kot intelektualna disciplina.
|
||||
[@argan1946thearchitecture, 105-107]
|
||||
Brunelleschi (1377--1446) se je med gradnjo florentinske katedrale in zasnovo kupole dokazal s tehnološko novo rešitvijo problema lesenih opažev, ki v tem primeru domnevno zaradi velikih dimenzij niso bili izvedljivi, tako da je bila celotna kupola na vsaki stopnji izgradnje samonosilna in samouravnalna.
|
||||
Z uvedbo novih zidarskih tehnik in aparatov, s katerimi se je odmikal od starih gradbenih praks, je "racionaliziral tehniko in načine gradbene proizvodnje, prekinil kontinuiteto kolektivne organizacije tradicionalnega gradbišča in naglo postavil v ospredje temo moderne družbene delitve dela".
|
||||
Rešitev zasnove kupole na način, da je ni potrebno pred gradnjo centrirati ter med gradnjo podpirati, odpravi privilegije mojstrov saj se ne zanaša več na njihovo tradicionalno vednost ter uveljavi avtonomijo arhitekta saj zdaj edini razpolaga s *projektom*, nizom racionalnih dejanj, ki so ločeni in neodvisni od same izvedbe na gradbišču.
|
||||
Ta ločitev zasnove in izvedbe prav tako omogoča, da gradbišče lažje prenese zaustavitve del in menjave delovnih ekip.
|
||||
Revolucijo v proizvodnih odnosih, katere neposredno ozadje je tudi razredni boj med oslabljenimi cehi in trgovskimi rodbinami, dokazujeta dogodka povezana z izgradnjo kupole.
|
||||
Po tem, ko je bil Brunelleschi zaradi neplačevanja cehovske članarine aretiran, so bili cehi in mestne oblasti zaradi njegove nepogrešljivosti na gradbišču vseeno prisiljene ga izpustiti.
|
||||
Izgubo tradicionalnih funkcij starih delavcev pa dokazuje izid stavke na gradbišču, ki jo je arhitekt lahko strl z najemom povsem druge in cenejše delovne sile, kar je izsililo, da so tudi stavkajoči sprejeli slabše pogoje.
|
||||
[@aureli2023architecture, 35-41]
|
||||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
## Formiranje novega jezika
|
||||
|
||||
::: horizontal
|
||||
|
@ -21,7 +36,8 @@ description: |
|
|||
> Arhitekt intelektualec se loči od kolektivne proizvodnje.
|
||||
> S tem, ko zahteva avtonomijo svoje vloge, se postavi v ospredje novih vladajočih razredov; tako zelo, da lahko z njimi celo stopi v konflikt, kadar ti niso pripravljeni biti popolnoma skladni z njegovimi lastnimi izhodišči (in to pojasnjuje nasprotja med Brunelleschijem in Cosimo de' Medici).
|
||||
>
|
||||
> Toda kar zadeva konkretno jezikovna vprašanja, kako se lahko spričo razpršenih poskusov znotraj florentinske tradicije prejšnjih stoletij postavi problem novega jezika? Brunelleschi pri odgovoru na to vprašanje naredi radikalno revolucijo.
|
||||
> Toda kar zadeva konkretno jezikovna vprašanja, kako se lahko spričo razpršenih poskusov znotraj florentinske tradicije prejšnjih stoletij postavi problem novega jezika?
|
||||
> Brunelleschi pri odgovoru na to vprašanje naredi radikalno revolucijo.
|
||||
> Trije parametri, ki so jim kritiki podredili njegovo arhitekturo -- obnova antike, tehnološki izum, perspektivna prostorskost --, so glasovi enotnega likovnega koda, nove jezikovne strukture, novega načina poseganja na prizorišče človeških dejanj, ki bo več kot štiri stoletja obvladoval zahodno umetnost.
|
||||
>
|
||||
> Racionalnost perspektivnega pogleda, ki jo je eksperimentalno raziskal Brunelleschi v znamenitih tablah, ki prikazujejo piazze Signorije in baptisterija, vzpostavlja novo intelektualno konstrukcijo prostora.
|
||||
|
@ -66,19 +82,11 @@ description: |
|
|||
|
||||
::: horizontal
|
||||
|
||||
> Pomembno je poudariti globoko realistično naravo humanistične teme mesta od
|
||||
> samega začetka. Humanizem namreč spričo eshatologij in tisočletnih pričakovanj
|
||||
> srednjega veka potrjuje konkretni, družbeno in ekonomsko pogojeni značaj
|
||||
> mestnega življenja in razvoja mest: "perspektivno mesto" Brunelleschija in
|
||||
> Albertija je resnično mesto z vso kompleksnostjo njegovih zgodovinskih
|
||||
> razslojenosti, v katerem novi perspektivni "objekti" uvajajo novo človeško
|
||||
> vedenje -- posvetno in racionalno -- veliko bolj kot predlog globalnega
|
||||
> fizičnega prestrukturiranja. V *De re aedificatoria* Alberti jasno sprejema
|
||||
> dialektiko med posamezno stavbo, v kateri se lahko humanistični racionalizem
|
||||
> in historizem v celoti izrazita, in mestom, ki je okvir različnih zaporednih
|
||||
> posegov. Pri tem je Alberti veliko bolj aristotelski, kot bi lahko sklepali po
|
||||
> njegovi slavni opredelitvi mesta kot "velike hiše". [@tafuri1969rinascimento,
|
||||
> 223]
|
||||
> Pomembno je poudariti globoko realistično naravo humanistične teme mesta od samega začetka.
|
||||
> Humanizem namreč spričo eshatologij in tisočletnih pričakovanj srednjega veka potrjuje konkretni, družbeno in ekonomsko pogojeni značaj mestnega življenja in razvoja mest: "perspektivno mesto" Brunelleschija in Albertija je resnično mesto z vso kompleksnostjo njegovih zgodovinskih razslojenosti, v katerem novi perspektivni "objekti" uvajajo novo človeško vedenje -- posvetno in racionalno -- veliko bolj kot predlog globalnega fizičnega prestrukturiranja.
|
||||
> V *De re aedificatoria* Alberti jasno sprejema dialektiko med posamezno stavbo, v kateri se lahko humanistični racionalizem in historizem v celoti izrazita, in mestom, ki je okvir različnih zaporednih posegov.
|
||||
> Pri tem je Alberti veliko bolj aristotelski, kot bi lahko sklepali po njegovi slavni opredelitvi mesta kot "velike hiše".
|
||||
[@tafuri1969rinascimento, 223]
|
||||
|
||||
::: {lang=it}
|
||||
|
||||
|
|
Loading…
Reference in New Issue