--- title: | Planiranje metropole: odnos teorija-praksa-tehnika v socialni politiki socialdemokracije med drugo in tretjo internacionalo author: Uroš Mikanovič date: 2023 abstract: | Področje zidave je v prvi tretjini dvajsetega stoletja bilo privilegirano področje planskih ideologij. Neproduktivnost podedovane geografije predindustrijskega in špekulativnega mesta, koncentracija primanjkljaja delavskih bivališč, temu odgovarjajoča politična, moralna in higienska nepokorščina proletariata ter tehnološka zaostalost gradbene industrije kapitalističnemu razvoju predstavljajo meje, ki jih ne more enostavno spontano preseči. Avantgarde modernističnega gibanja razdelajo arhitekturne in urbanistične programe, ki na obči ravni razrešujejo te probleme ter jih ponudijo industrialcem in lokalnim upravam. Na predavanju bo predstavljena epizoda socialdemokratskega upravljanja mest v obdobju Weimarske Nemčije in Rdečega Dunaja, ko razreševanje protislovij kapitalističnega mesta prvič postane poseben cilj organiziranega delavskega gibanja. Ogledali si bomo razvoj in zaključek poskusov integracije urbanističnega in gospodarskega planiranja v pogojih lokalno omejenih političnih uspehov nemške in avstrijske socialdemokracije; poskusov, ki so še danes mitološka referenca levičarskih programov stanovanjske preskrbe. lang: sl ... # Planiranje metropole: odnos teorija-praksa-tehnika v socialni politiki socialdemokracije med drugo in tretjo internacionalo Socialdemokratski arhitekturni in urbanistični poskusi v nemško govoreči srednji Evropi zasedajo posebno mesto v sodobni arhitekturni kulturi. Zaradi njihovega neposrednega političnega konteksta kot osrednje sredstvo socialne politike nemške socialdemokratske stranke v weimarskem obdobju () ali -- v nekoliko drugačni obliki, oziroma pod drugačnimi pogoji -- avstrijske socialdemokratske stranke v obdobju tako imenovanega Rdečega Dunaja () pa sta ti arhitekturni in urbanistični epizodi tudi redni referenci sodobnih evropskih socialističnih gibanj. Posebna pozornost, ali medvojnemu evropskemu arhitekturnemu modernizmu ali medvojnemu reformizmu, je zgodovinsko legitimna. Gre za obdobje profesionalizacije avantgardnih (arhitekturnih) umetniških gibanj in njihovega vstopa v nove gospodarske in politične institucije. To dejansko pomeni ustanovitev arhitekture v obliki, ki je dobršen del 20\. stoletja disciplini omogočala relativno avtonomen razvoj novih vlog in polj za uresničevanje lastnih programov. In hkrati gre za obdobje, ko zastopniki organiziranega delavskega gibanja prvič razdelajo politične prakse in instrumente boja z zemljiško rento, zadružnega upravljanja socialne stanovanjske gradnje in tehnološke prenove gradbenega obrata. S tem množična stanovanjska gradnja postane poseben cilj delavskega gibanja in še danes ostaja programski temelj evropskih levih strank. Kar pa sodobna angažirana arhitekturna kultura pri sklicevanju na evropsko modernistično tradicijo spregleda, so dejanski pogoji enotnosti političnih, gospodarskih in urbanističnih ciljev socialdemokratske arhitekture ter dejanska parcialnost projektov, ki so bili pod temi cilji izvedeni. Pri osvetljevanju temeljnega trenutka socialdemokratskega upravljanja mest torej ne gre za enostavno ugotavljanje politične angažiranosti nemške arhitekturne avantgarde, temveč za razkrivanje ideoloških predpostavk ter strateških odločitev tako arhitekturne inteligence kot klasične socialdemokracije, ki so takšno sodelovanje omogočale in narekovale, ter dejanske rezultate ter učinke tega sodelovanja, ki so, za razliko od danes, takrat že bili tema tako tehničnih kot političnih polemik. Pri obravnavi se bomo zanašali na dela italijanskega arhitekturnega zgodovinarja Manfreda Tafurija, ki je s sodelavci v desetletju 1970--1980 arhitekturo Weimarske republike in Rdečega Dunaja analiziral v sklopu širše raziskave koncepta arhitekturne avantgarde [kritiko (umetniške, intelektualne) avantgarde, kot zgodovinski pojav buržoazne kulture z začetki v renesansi, prvič razdela v @tafuri1968teorie; angleški prevod @tafuri1980theories; bolj osredotočena analiza vloge avantgard in modernističnega gibanja znotraj kapitalističnega razvoja v @tafuri1973progetto; slovenski prevod @tafuri1985projekt; zaključek cikla "kritike avantgarde", kjer so v posameznih poglavjih, med drugim, natančneje razdelana napredna arhitekturna in urbanistična gibanja treh ekonomskih programov, v @tafuri1980sfera; angleški prevod @tafuri1987sphere]. Po Tafuriju morajo umetniške avantgarde zaradi svoje nepopolne negacije lastne tradicije, kot buržoazna inteligenca, prehoditi krožno pot, na kateri si v svoji revolucionarni fazi nakopičijo ideološko prtljago, ki jih po doseženi "umetniški revoluciji" pusti razorožene in nepripravljene [@tafuri1980theories, 1-3]. Natančneje, če govorimo o obdobju med vojnama, arhitekti in arhitektke svoje interese kot družbena skupina na ideološki ravni vežejo na takrat napredne politične in gospodarske programe. Evropski arhitekti in arhitektke svoje umetniške in tehniške programe opredelijo v terminih organiziranega delavskega gibanja in tako cilje razrednega boja opredelijo v povsem tehničnih ukrepih. Intervencijski modeli, ki jih je modernistična arhitektura pod temi cilji razvila, so imeli vprašljivo korist izven ozkega parlamentarnega obzorja nemške socialdemokracije. Področja, ki jih je modernistična arhitektura naslavljala -- neproduktivnost podedovanega stanja v prostoru (predkapitalistični zemljiški odnosi ter vzorci zidave), večanje in koncentracija stanovanjskega primanjkljaja, temu odgovarjajoča politična, moralna in higienska nevarnost urbanega proletariata ter tehnološka zaostalost gradbene industrije --, so predstavljala predvsem zgornje meje reprodukcije kapitala [gl\. @tafuri1985projekt, 69 in dalje]. Za Tafurija je pri modernistični arhitekturi, urbanizmu in oblikovanju ključno razumeti njihovo vlogo pri substitucionizmu, ki je razredni boj proletariata zamenjal za tehnološki napredek. Pri tem naj v zadnji instanci ne bi šlo za nič drugega kot integracijo delavskega boja v *kapitalistični razvoj* kot njegov konstruktivni dejavnik. Zanj je zgodovina modernistične arhitekture zgodovina preoblikovanja sredstev distribucije in potrošnje, vseh aspektov človeškega obstoja, po podobi kapitala. Na podlagi tega kapital razdela tudi lastne anticiklične instrumente za obvladovanje svojih kriz ter s tem napravi posredovanja napredne inteligence odvečno. Vodilna vloga arhitekture na področju mesta je s tem presežena, svojo novo neaktualnost, h kateri je sama prispevala, pa čuti kot posebno krizo: > Odkritje njihovega zatona kot dejavnih ideologov, ugotovitve o > ogromnih tehnoloških možnostih, ki se lahko uporabijo pri > racionalizaciji mesta in teritorija, ki vsakodnevno spodbujajo njihove > napore, zastarevanje posebnih metod projektiranja, še preden se lahko > preverijo v dejanskosti, porajajo za arhitekte tesnobno klimo, ki na > obzorju ponuja vpogled na zelo konkretno ozadje, največjo nesrečo, ki > se je bojijo: zaton "profesionalnosti" arhitekta in njegovo uvrstitev, > brez poznoromantičnih zadržkov, v programe, v katerih je ideološka > vloga arhitekture kar najmanjša [@tafuri1985projekt, 112]. Tafuri svojo kritiko prvič razdela v tekom šestdesetih letih 20\. stoletja, v dobi neoavantgard in povojnih arhitekturnih humanizmov, ki so želeli funkcije modernistične arhitekture obnoviti v navezavi na nove protagoniste povojne Evrope oziroma znotraj socialne države. Zaradi omejujočih zaključkov glede usod zgodovinskih avantgard in dvoma v sodobne arhitekturne aktivizme sicer priznanega arhitekturnega zgodovinarja znotraj arhitekturne kulture spremljajo zadržki glede njegovega kulturnega pesimizma ter zgodovinskega ali ekonomskega determinizma [za razgrnitev problema, ki ga tafurijanska diagnoza predstavlja arhitekturi, ter resen poskus njenega preseganja gl\. @ceferin2016niti, 57-75]. Toda impulz takšne historizacije modernistične arhitekture ne izhaja iz stroge problematike strokovne ali umetniške avtonomije arhitekture, temveč iz razprave o razmerju med delavskim gibanjem in kapitalističnim planiranjem [gl\. @corna2016thinking, pogl\. 1]. Njen zgodovinski kontekst je, kot smo omenili, Evropa, oziroma, Italija po letih povojne obnove, ko je v središču politične razprave nadzorovan ekonomski razvoj in je nujnost kapitalističnega planiranja, tudi zaradi zahtev ZDA glede porabe sredstev iz Programa za obnovo Evrope, samoumevna. Pobudo in sredstva določanja značaja dolgoročnega razvojnega načrta je obvladovala takratna italijanska krščanska demokracija. Kritika nestrankarske levice, zbrane okoli revije *Classe operaia* in kasneje okoli revije *Contropiano* [ta revija je izvorni kontekst spisov, ki bodo kasneje razširjeni v kanonične učbenike arhitekturne zgodovine, gl\. @tafuri1969peruna; @tafuri1970lavoro; @tafuri1971socialdemocrazia; @tafuri1971austromarxismo] je bila, da sta takšne koordinate planiranja nekritično sprejeli tudi italijanski socialistična in komunistična stranka. Pragmatični obrati in taktike iskanja "italijanske poti k socializmu", ki so jih dodatno okrepili tudi notranja in zunanja politika Sovjetske zveze sredi 50\. let, naj bi teoretske predpostavke strank uradnih predstavnic delavskega gibanja o racionalnosti modernizacije in vloge države v gospodarstvu vse bolj zbližale s keynesijansko politiko italijanske krščanske demokracije [gl\. @wright2002storming, 5-15]. Tem teoretskim predpostavkam ni sledil določen del italijanskih delavcev in, kar je za nas zanimivo, določen del italijanske tehnične inteligence. Pri tej razdelavi kritike kapitalističnega planiranja je zanimiva zastopanost arhitektov in sorodnih profesionalcev, ki delujejo na področju umeščanja v prostor in prostorskega planiranja. To je mogoče pripisati vlogi, ki so jo znotraj institucij kapitalističnega planiranja imeli, in razočaranju z rezultati tega planiranja [za različne vloge, ki jih je arhitekturna inteligenca imela znotraj kapitalističnega planiranja ter kako se je na podlagi teh razvilo tudi tafurijansko arhitekturno zgodovinopisje in kritika gl\. @galimberti2022images]. Na eni strani kot tehnični kader, ki jih je zaposloval napredni tovarnar Olivetti tudi pri načrtovanju humanega tovarniškega mesta. Na drugi kot javni uslužbenci pri načrtovanju in izvajanju stanovanjskih programov ali programov urbanizacije juga države. Ravno stanovanjsko vprašanje, kot socialna politika in dejavnost gradbene industrije, je spodkopavalo teoretske predpostavke o racionalnosti kapitalističnega planiranja in reformizmu kot zadovoljivi in vzdržni socialistični strategiji. Tafurijevo pozornost do arhitekturne epizode socialdemokracije v času Weimarske republike in Rdečega Dunaja je treba gledati tudi v tej luči, kot političnoteoretsko intervencijo v svoj strokovni in politični milje, ki je optimizem svoje volje trošil na repu buržoazne ideologije. To je na omejujočem horizontu pojmovanja socialistične politike kot socialne politike in družbenega napredka kot kapitalističnega razvoja. Ker je, tudi zaradi okoljske krize in zaostrovanja mednarodnih trgovskih odnosov, vprašanje industrijske politike z dolgoročnimi cilji spet legitimno vprašanje znotraj zahodnih buržoaznih strank in ker tako angažirana arhitektura kot sodobna levica v to potencialno obnovo projekta modernizacije projicirata svoje politične in strokovne cilje, se nam zdi vredno vrniti se k Tafurijevi analizi Weimarske in Dunajske socialdemokracije. Pogledali bomo ideološke predpostavke nemških umetniških avantgard in arhitekturnega modernističnega gibanja, ki so vzdrževale poroko med arhitekturno inteligenco in socialno politiko. Dalje bomo pogledali razvoj orodij takšne politike v pogojih po stabilizaciji weimarske ekonomije. Pogledali bomo učinkovanje teh orodij na primeru arhitektov osredotočenih na socialno gradnjo v Berlinu in Frankfurtu ter njihovo razočarano samokritiko. Obdobje Rdečega Dunaja bomo, zaradi političnih in arhitekturnih specifik, obravnavali ločeno. ## Delo brez kapitala: od razprave o svetih in podružbljanju do ekonomske demokracije Na tem mestu ne moremo slediti vsem razlikam v držah, ki so jih različne nemške umetniške avantgarde od začetka stoletja do po koncu prve svetovne vojne zavzemale do vprašanja revolucije in konkretnih političnih dejanj po njej [glede tega gl\. @tafuri1987ussrberlin; prav tako gl\. @fowkes2023theshock]. Za vse pa velja zvezanost z izkušnjo metropole, to je z mestom industrializiranega kapitalizma: > Osvoboditi doživljanje šoka od vsakega avtomatizma, utemeljiti na tej > izkušnji vizualne kodekse in kodekse delovanja, ki so jih posodile že > utrjene značilnosti kapitalistične metropole -- hitro spreminjanje, > organizacija in sočasnost komunikacij, pospešena izraba, eklekticizem > -- reducirati strukturo umetniške izkušnje na čisti predmet (boleča > metafora predmeta--blaga), vključiti občinstvo, ki je združeno v > deklarirani medrazredni in *zato* protiburžoazni ideologiji: to so > naloge, ki so jih v celoti kot svoje prevzele avantgarde v 20\. st\. > > Ponavljamo: v njihovi celoti, ne glede na vse razlike med > konstruktivizmom in protestno umetnostjo. Kubizem, futurizem, dada, > De Stijl [@tafuri1985projekt, 54]. Presnavljanje iracionalnosti kapitalistične produkcije kot se izraža v urbanem prostoru in naslavljanje politično nejasno opredeljenega občinstva je po Tafuriju skupna tema vseh umetniških avantgard in njihova temeljna značilnost. Nujnost in možnost politične konkretizacije njihovega delovanja spodbudita revoluciji v Rusiji in Novembrska revolucija v Nemčiji. Ob katastrofi vojne so nemški intelektualci hitro prevzeli perspektivo "novega sveta", ki jo je ustvaril pojav ljudskih množic kot političnega protagonista, kot nov teren delovanja, kjer bo mogoče obnoviti pomen intelektualnega dela [@tafuri1987ussrberlin, 121]. Sklicevanje na Novembrsko revolucijo je neposredno -- vizualni umetniki in arhitekti ustanovijo na primer *Novembergruppe* in po vzoru vojaških in delavskih svetov tudi umetniški, *Arbeitsrat für Kunst* (AfK) --, a njihovi programi ostajajo politično generični (v manifestu *Novemberguppe* tako lahko beremo, da se ne opredeljuje niti kot razred, niti kot stranka, temveč kot človeška bitja, ki želijo s svojim delom prispevati k skupnemu dobremu) in so konkretneje razdelani v tistih točkah, kjer pričakujejo tesnejše sodelovanje znotraj institucij [gl\. na primer manifeste in programe *Novembergruppe*, *Bauhausa* in *Arbeitsrat für Kunst* v @benson2002between, 204-208]. Navezovanje avantgardnih skupin na politiko sicer ni enoznačno za vse struje, a po političnih porazih manjšinske SPD, KPD in gibanja svetov se krha njihova transgresivna drža. Tako se na primer *AfK* leta 1919 po volilnem neuspehu manjšinske SPD, s katero so bili povezani, distancira od politike. Soustanovitelj *AfK*, arhitekt Bruno Taut odstopi in njegovo mesto prevzame Walter Gropius, ki prepriča socialdemokratsko vlado v Sachsen-Weimar, da ustanovi šolo uporabnih umetnosti, ki bo znana kot *Bauhaus* [@fowkes2023theshock, 68-69]. Uresničevanje programov umetniških avantgard se bo moralo zgoditi v navezavi z večinsko SPD. Pomembno vlogo v tej smeri bo imel arhitekt in urbanist Martin Wagner, ki se leta 1919 včlani v SPD in se vključi v razpravo o svetih in podružbljanju. "Kot urbanist in arhitekt, ki se odziva na ekonomske implikacije vsake pobude v odnosu do preoblikovanja fizičnega reda, je bil Wagner eden vodilnih znotraj nemške arhitekturne kulture, ki se je eksperimentalno boril za dokončno 'politizacijo tehnike'." [@tafuri1987sozialpolitik, 200] Kot mestni arhitekt leta 1919 projektira 500 stanovanj Grosssiedlung Lindenhof, kjer poskuša s standardizacijo gradnje odpraviti pavze in neproduktivne stroške. S svojim besedilom "Die Sozialisierung der Baubetriebe" neposredno vstopi v razpravo o delavskih svetih s popolnim planom podružbljanja gradbene industrije [Angleški prevod v @wagner1987thesocialization]. V uvodu svoj prispevek predstavi kot praktično dopolnilo doslej zgolj teoretskih načrtov iz Erfurtskega programa in iz Kautskijevega *Richtlinien für ein sozialistisches Aktionsprogramm*. Pravzaprav začne s kritiko socialdemokracije, da v vseh teh letih ni pripravila praktičnega načrta za podružbljanje gradbenega sektorja, da ni čas za besede, temveč so potrebna dejanja za rešitev tehnično-organizacijskih problemov, preden Nemčijo doleti kaos iz Rusije [@wagner1987thesocialization, 235-236]. Cilj socialdemokratskih političnih posegov na področje gradbene industrije je seveda zagotovitev socialne stanovanjske gradnje. Značilnosti gradbene industrije pa predstavljajo poseben organizacijski problem: gradnja se izvaja na mestu; je specializirana in različne vključene obrti niso konsolidirane; novogradnja je sezonska; gradbeni delavci so mobilna delovna sila; deluje po naročilu in ne more kopičiti zalog; omejena in usmerjena je na lokalni trg [@wagner1987thesocialization, 247]. Wagner problematiko vidi skozi prizmo usklajevanja racionalizacije delovnih procesov, delavske participacije in akumulacije kapitala. Subvencioniranje zasebnih izvajalcev je -- poleg očitnih problemov, ki jih predstavlja stavkovni val in val ustanavljanja delavskih svetov -- nevzdržno, saj se pri značilni strukturno nizki organski sestavi gradbenega kapitala pritiski na plače v večji meri prenesejo v stroške gradnje, ki bi jim potem morali slediti dodatni javni izdatki. [@wagner1987thesocialization] Prav tako je za Wagnerja neustrezna tudi nacionalizacija ali komunalizacija gradbenega sektorja. Nacionalizacija je primerna, pravi, samo za industrije, kjer sta proizvodnja in prodaja dosegle maksimalno mero zveznosti in racionalizacije, da bi lahko prenesli birokratizacijo teh procesov. Prav tako pa za takšno upravljanje nemški delavci, po Wagnerju, še niso pripravljeni. [@wagner1987thesocialization, 237-238] Zanj je nujno sistem zasebnih odgovornosti, zmogljivosti in odločitev posameznih obratov zaščititi pred birokratizacijo, ki bi jo "parlamentarizacija" upravljanja preko nacionalizacije prinesla. Za Wagnerja je največ potenciala v Kautskijevem najbolj dvoumnem predlogu ustanavljanja združb gradbenih delavcev. Zanimivo je, da se Wagner, da bi bolje razdelal to idejo, spusti v zgodovino srednjeveških gradbenih delavnic, *Bauhütten*. Tu poudari, da je šlo za sodelovanje na podlagi delovne etike, ki so jo sodobna industrijska razmerja spodkopala, kar spodbuja konflikt med delavci in upravo. Wagnernerjev predlog previdnega podružbljanja gradbene industrije ohranja konkurenco med posameznimi gradbenimi obrati in prosto določanje višine mezd. Primerna organizacijska forma posameznega podružbljenega gradbenega obrata je, pravi, podobna delniški družbi. Sestavljajo jo uprava sestavljena iz arhitektov, tehnikov, upravljavcev, ki projektira zgradbe in vodijo projekte. Lokalni svet sestavljen iz predstavnikov zaposlenih na gradbišču in uprave. Ta skrbi za organizacijo na gradbišču. Predsedstvo, ki skrbi za letne proračune, določa plače in kosovne mezde, odpušča in zaposluje ... Sindikat, ki združuje funkcije, ki so pred podružbljanjem v domeni sindikata, združenja delodajalcev, javnih servisov. Ta organ je zadolžen za arbitražo in za deljenje presežkov med deležnike. Zanimivo je, da je v tej razdelani organizacijski shemi predvidenih več vzvodov za nadzorovanje oziroma pomirjanje zahtev članstva oziroma delavcev. Edini predviden vzvod delavskih zahtev je predviden v lokalnem svetu, ki je podrejen sindikatu in ni stalen organ. Zanimivo je tudi, da je predviden in vgrajen (zaradi značilnosti gradbene industrije) dvotirni sistem delavcev: stalnih in začasnih. Pravice začasnih delavcev so bolj omejene, ker nimajo dolgoročnega interesa v firmi. Delež presežkov, ki pripada začasnim delavcem, bi se, predvidi Wagner, lahko plačeval prek davkov socialni blagajni. Ti mehanizmi, od omejevanja potencialnih terjatev s strani delavcev, do konkurence med posameznimi podružbljenimi obrati, naj bi zagotavljali ustrezno cenovno dostopnost izgrajenih stanovanj. Pod Wagnerjevimi pogoji naj bi bilo zagotovljeno, da bi se gradnja racionalizirala, plače pa bi ostale dovolj nizko, da ne bi višale najemnin izgrajenih stanovanj. Podružbljanje kot ga zagovarja Wagner, pravi Tafuri, je bolj instrument, zaupan sindikalnemu menedžmentu, da upravlja z delovno silo, kot pa da upravlja s cilji produkcije na strani delavskega razreda. [@tafuri1987sozialpolitik, 201] Sklicevanje na bratstvo in delovno etiko v srednjeveških *Bauhütte* je ideološko dopolnilo temu. Wagner leta 1919 ustanovi prvi berlinski Soziale Bauhütte. Leta 1920 ustanovi združenje socialnih gradbenih zadrug (*Verband sozialer Baubetriebe*). To so praktični koraki k uresničevanju njegove sheme. Od populizma umetniških avantgard, njihovega generičnega poziva za poenotenje umetnosti in ljudstva, zmede glede menedžerskih vlog v delovnem procesu, do Wagnerjevega predpostavke etičnega zavezništva med tehnično inteligenco in delavci, Tafuri označi za nostalgijo po delu brez kapitala, ki odgovarja tudi tisti taktiki socialdemokracije, ki se je izogibala neposredni konfrontaciji z nemškim kapitalom in se zapletla v ohranjanje buržoazne demokracije. Po letu 1923, po stabilizaciji ekonomije, se spopad med delom in kapitalom prenese na spopad med "socialnim" sektorjem, ki ga upravljata sindikalna konfederacija ADGB in SPD, ter industrijo. Reforma nemške centralne banke, davčna reforma in vstop ameriškega kapitala, ki so del tako imenovanega *Dawesovega plana*, da se umiri inflacijo, krizo okupacije Porurja ter zagotovi nemško sposobnost plačevanja reparacij okrepi nemške industrijske kartele. Posredno pa zagotovi tudi finance za izvajanje weimarske stanovanjske politike. Pravi temelj weimarske socialne politike je bil namreč nadzor stanovanjskega trga s programom državnih posojil gradbenim podjetjem in zadrugam. Zakon o državnih posojilih neprofitnim gradbenim družbam (*Gemeinnützige Baugesellschaften*) je sprejel že pruski deželni zbor leta 1918, tak zakon je bil sprejet tudi na federalni ravni oktobra istega leta -- torej še pred revolucijo. Toda do leta 1924 je edina politika, ki dejansko odgovarja na stanovanjsko vprašanje, omejitev rasti najemnin v času inflacije. Šele februarja 1924 nov nepremičninski davek (*Hauszinssteuer*), ki je ciljal na lastnike nepremičnin, ki jim je inflacija odplačala dolgove -- zagotovi dovolj sredstev, da se izvajanje zakona iz leta 1918 lahko začne. Pred tem se morajo obstoječe *Bauhütte* nekoliko reorganizirati, saj so do sredstev stanovanjskega programa upravičene le, če se znebijo delavskega razpolaganja z dobičkom. ADGB ustanovi DEWOG, ki se v stanovanjsko preskrbo vključi kot demokratičen naročnik, lastnik in upravljavec stanovanj. Kapital mu zagotavljajo vključene potrošniške zadruge in sindikati. Deluje na državni ravni, ima 11 hčerinskih družb, ki delujejo v posameznih mestih. Delavsko gibanje, po zakonu o financiranju javnih stanovanj in reorganizaciji zadružnih struktur, upravlja z dobršnim delom stanovanjskega sektorja in uživa skoraj monopol. Na drugi strani, na primer dobavitelji gradbenega materiala, ostajajo zasebna podjetja. Pravzaprav vsi sektorji, ki so odvisni od gradbene industrije in stanovanjske preskrbe -- kot je promet --, ampak niso podružbljeni, se lahko pospešeno razvijajo na tej podlagi in v veliki meri cene izdelkov in storitev teh industrij posredno tudi določajo "socialnost" weimarske stanovanjske politike. Nov okvir, ki ga vzpostavlja DEWOG -- kompaktno upravljanje in potegovanje za dozdevno predvidljive in stalne finančne tokove -- organe delavskega razreda dokončno spremenijo iz političnih organizacij v nabor storitev. Prav tako se mora zdaj razviti stroga tehnika izvajanja teh storitev. Arhitekti kot so Wagner, Ernst May in Bruno Taut so poklicani, da izpeljejo to novo tehnično-intelektualno vlogo in v letih 1924--1929 razvijejo najznačilnejši arhitekturni izraz socialdemokracije. ## Novi Frankfurt SPD župan Landmann bo leta 1925 poklical arhitekta Ernsta Maya, da prevzame tehnično-organizacijsko vlogo v novih načrtovalskih strukturah, ki so jih spodbudile nove možnosti javnega financiranja. Specifične tehnike, ki jih ti arhitekti razvijejo se ne tičejo zgolj organizacije gradbenega obrata, organizacije gradbišča, racionalizacije delovnega procesa gradnje -- kot je to takrat domet Wagnerjevih predlogov -- ampak se tičejo same standardizacije razporeditev, dimenzij in zasnove bivalnih prostorov. Izgradnjo spremljajo publikacije in tudi filmi o pravilni uporabi stanovanj in opreme, o obnašanju novega človeka. Ampak vse te nove tehnike, tako imenovani *Existenzminimum*, poskus določitve minimalnih uporabnih in sprejemljivih dimenzij stanovanjskih prostorov, in prefabrikacija se vseeno izkažejo za nezadostna orodja, ko se cene gradbenih materialov lahko prosto določajo. Stroški gradnje in oskrbovanja *Praunheima*, kot še kakšnega projekta, so previsoki, da bi bili dostopni nižjim slojem. Ob določitvi minimalnih standardov se mora zagnati tudi program podstandardne gradnje, da se zagotovi predvidoma začasne kapacitete za tiste, ki jim standard socialdemokratskih socialnih stanovanj ni dostopen. V merilu celotne stanovanjske krize industrializirajoče Nemčije in Frankfurta to sicer ni znaten pojav, ampak zgolj za demonstracijo protislovja v socialdemokratskih programih: nove tehnike gradnje privedejo tudi do nove skupine brezdomnih, to je bivših obrtnikov vezanih na gradbeno dejavnost, ki so postali tehnološki višek. [@tafuri1987sphere, 211-213] Ta *Existenzminimum* bo kasneje kmalu deležen še največ samokritike s strani modernističnih arhitektov. Ne nujno zato, ker bi bil surovo določen prenizko. Ampak, ker ni niti finančno zares utemeljen saj stroški izgradnje ne rastejo linearno ob večanju kvadrature. Ampak kritika in razočaranje nad eksperimenti razvijejo že tisti, ki so jo pomagali oblikovati. Hilberseimer, profesor na Bauhausu, bo napisal teoretsko kritiko taktike umeščanja naselij na obrobje mest in taktiko izoliranih uresničenih enklav »demokratične ekonomije«, da naivno obravnavajo »metropolo« kot nekaj, čemur se enostavno lahko izogneš. Teoretizira o metropoli kot produktivni sili, ki ne pozna centralizacije ali decentralizacije, ker je enakomerno zajela ves teritorij. Zanesljivi urbanistični posegi v takšno realnost so mogoči le skozi centralno planiranje, ki presega nacionalne meje.[@tafuri1987sphere, 219] Ta kritika se je potrjevala tudi v realnosti. Siedlungi so brez nenehnih javnih izdatkov ostajali nerentabilni, generirali pa so razvoj storitvenega sektorja v starih jedrih, ki je višal dohodke iz rent v mestih, dodatno centraliziral populacijo in tako dalje, se pravi ustvarjal stanovanjsko krizo na novo. Tudi Wagner bo 1931 izstopil iz SPD in spisal dolgo kritiko socialdemokratske zemljiške politike. Krivdo bo sicer pripisal povsem osebnim napakam posameznikov. Tudi bo razočaran ugotavljal, da so mestna uprave doslej bile le »nočni čuvaj potratnemu sistemu«, da je urbanistično načrtovanje v Nemčiji farsa, da je zaenkrat UN možno le v Sovjetski zvezi, saj nam je Rusija pokazala, da urbanistično načrtovanje ne more biti nič drugega kot gospodarsko planiranje.[@tafuri1987sphere, 224-225] Razpad sistema bo sovpadal s poročilom Ernsta Maya iz Sovjetske zveze. Skupaj s celotno frankfurtsko ekipo, tako imenovano *Mayevo brigado*, je bil povabljen za dobo treh let v Sovjetsko zvezo, da pripravi krovne urbanistične načrte za 20 mest. Do konca prvega leta, na primer, je imel nalogo izvesti stanovanja, mesto za 700.000 ljudi. Weimarski arhitekti so na podlagi zapoznele ugotovitve iz lastne izkušnje cenili nekaj, kar je bilo v Sovjetski zvezi samoumevno: prostorska politika, načrtovanje prostorskega razvoja ne more biti osnovano samo na socialnih servisih, ampak zahteva tudi planiranje industrije, narekovanja produkcije, produkcijskih ciljev. Še ena prednost sovjetske situacije je nacionalizacija zemlje, weimarske mestne oblasti so zemljo kupovale od lastnikov (kar je ali vodilo v slabo prostorsko politiko ali negospodarnost). ## Kontinuitete Rdečega Dunaja Enotna obravnava Weimarja in Dunaja glede na arhitekturne razlike med njima se ne zdi neposredno upravičena. Skupaj jih obravnavamo, ker imata enotno ideološko podlago, razlike pa izhajajo iz različnih usod nemških in avstrijskih revolucionarnih gibanj tik po vojni. Razlike so torej kontingentne. Zaključiti z Rdečim Dunajem je pomembno prav tako zato, ker bolj neposredna kontinuiteta današnje dunajske stanovanjske politike z obdobjem Rdečega Dunaja informira sodobne mitologije stanovanjskih socialnih politik. Skupaj jih obravnavamo, ker lahko tako dobimo bolj celostno sliko odnosa med tehniko in politiko ter hkrati naslovimo cel blok socialdemokratskih mitologij. Ideološke predpostavke Weimarske republike in Rdečega Dunaja so si na osnovni ravni zelo podobne. Pri obojih se tekom dogajanj po prvi svetovni vojni kažejo kot zadržek do boljševizma in znotraj tega zadržka kot previdno manevriranje znotraj buržoazne demokracije. Prav tako si delijo zmedo glede menedžerskih in delavskih vlog v svetih, socializem razumejo kot delovno etiko [povzemamo po @tafuri1971austromarxismo]. Razlika je v situaciji v kateri se znajdejo SPÖ oziroma Dunaj v razmerju do ostale države in Nemčije. Dunaj kot mesto je bilo ob koncu vojne odrezano od zaledja, do katerega je sploh razvil svojo industrijsko funkcijo. Že v času imperija je velik del funkcij Dunaja bil simbolen, reprezentančen. Z izgubo zaledja in z ustanovitvijo republike Dunaj postane skoraj dvojno nefukcionalen. Upanje avstromarksistov, da pride do združitve Avstrije in Nemčije se ne uresniči in tako ostane mesto izolirano znotraj lastne države, odrezano od mreže socialdemokratskih lokalnih uprav v Nemčiji. Zanimivo je kako se takšna izolacija kaže v tehnikah, ki stanovanjski arhitekturi Rdečega Dunaja dajejo izraz. Vojna zajame Dunaj ravno v času obsežne špekulativne prenove in širitve mesta ob sprostitvi zemljišč, ki jih je nekoč zasedalo obzidje. Pri strukturi brezposelnih po vojni gre tako predvsem za gradbene delavce. Stanovanjski program Rdečega Dunaja zato načrtno zavira tehnološki napredek gradbene industrije in vpliva na arhitekturni stil, tudi v etične namene, tako, da ta zaposli čim večji del manualnega dela. Ob istih ideoloških predpostavkah klasične socialdemokracije tako dobimo arhitekturno alternativo visokemu modernizmu Weimarja. Tipologija, ki jo razvije Rdeči Dunaj je tako dokaj regresivna, gre za obodne stavbne bloke, masivne konstrukcije iz opeke. Zaradi izolacije in zapuščine predvojne špekulacije je tehnična inteligenca, ki je na voljo, da prevzame tehnični vidik naloge socialdemokratskega programa, sestavljena predvsem iz konzervativnejših arhitektov, ki projekte obravnavajo kot formalni problem. Ker SPÖ tako ali tako ne more ponuditi konkretnejših rezultatov kot simbolnih priznanj, sodelovanje med nemodernističnimi arhitekti in simbolno politiko samoupravljanja reprodukcije delavcev privede do nekakšnih ekspresivnih delavskih palač, ki pa, kot stavbni bloki, ostajajo izolirani od mesta, kot otoki realiziranih regresivnih utopij [tehnično regresivnost Dunajskega stanovanjskega modela kritizira tudi Martin Wagner na gradbeni konferenci na Dunaju, njegovo poročilo je v @tafuri1980vienna, 228-231]. Preoblikovanje SPÖ v sistem storitev se v primerjavi z weimarsko SPD zdi bolj izsiljena pozicija. \*\*\* Kar je nenazadnje kritika površnih sklicevanj na tradicije socialdemokratskega upravljanja in načrtovanja mest ne more ponuditi zaključka, ki bi bil politično neposredno uporaben. Lahko pa v razmislek izpostavi točke kjer je primerjava sodobnih reformističnih prizadevanj na področju mesta s to tradicijo zdaj smiselna. Najprej je treba omeniti, da *osnovna* oblika javne stanovanjske preskrbe, ki prevladuje kot legalna in legitimna politična možnost v sodobnih evropskih liberalnih demokracijah -- naj se ta izvaja kot javna subvencija na mestu potrošnje, ali kot javno financiranje gradnje -- ne predstavlja kvalitativne razlike s politično ali tehnično inovacijo socialdemokratskega upravljanja mest. Tako sta ji skupni tudi protislovja, ki izhajajo iz omejevanja razrednega interesa na socialno politiko ob nedotaknjenih razmerjih v produkciji. Finančna nevzdržnost socialnih programov ob nedotaknjenem trgu vodi v postopno prelaganje stroškov na potencialne upravičence -- tako je na primer zgodovina dunajske stanovanjske politike po drugi svetovni vojni zgodovina uvajanja instrumentov financiranja iz lastnih sredstev upravičencev ali aktivacije zasebnega kapitala, prav tako pa v splošnem ta trend viden v redefiniciji neprofitne najemnine v stroškovno najemnino, ki naj pokrije storitev gradbenika kot kapitalističnega obrata. Ne moremo enostavno destilirati pozitivne zapuščine nemške in avstrijske klasične socialdemokracije. Ne moremo pa mimo dejstva, da rezultati stanovanjskih in arhitekturnih programov klasične socialdemokracije v primerjavi z današnjimi skromnimi razdelavami socialnih programov predstavljajo razumen bazen mitologij za sodobno levico. Kompleksno součinkovanje uradnega delavskega gibanja med drugo in tretjo internacionalo, ki je imelo konkretno povezavo z zahtevami ene strate delavskega razreda in tehnične inteligence, in objektivnimi zahtevami nemškega kolektivnega kapitala je rezultiralo v "sistemu kompromisov", kjer vsaj nekakšno delovanje je bilo mogoče. Temeljna razlika med stanovanjskim vprašanjem med vojnama in tekom povojne obnove ter danes je, da se je stanovanjsko vprašanje med vojnama in po drugi svetovni vojni izražalo predvsem kot stanovanjski primanjkljaj. Danes ta primanjkljaj ni tako izrazit. Če je socialdemokratski stanovanjski program propadal na izogibanju poseganja v razmerja v industriji in zemljiški lastnini, so danes, ob manku objektivnih teženj kapitala po množični stanovanjski gradnji, toliko pomembnejša. Nekoliko cinično^[a vendar gre za klasični nauk, gl\. Engels, "O stanovanjskem vprašanju"] bi lahko sodobno enostavno sklicevanje na zapuščino klasične socialdemokracije stanovanjskem vprašanju odsvetovali na podlagi tega, da stanovanjskega vprašanje ne odpre niti "na staro", kaj šele na novo. --- # vim: spelllang=sl spell ---