--- title: "Delitev čutnega" description: | Zapiski okoli Rancièrjevih estetskih konceptov. ... ## *Nerazumevanje* *politična filozofija* : refleksija o skupnosti in njenem smotru, o zakonu in njegovem temelju Estetske avantgarde stremijo k estetskim revolucijam, se pravi k transformiranju načina čutenja in izkustva sveta, merijo na "redistribucijo čutnega" (Rancière), da bi vzpostavile načine, v katerih sistemi delitev določajo dele, preskrbijo pomene in določajo razmerja med stvarmi vsakdanjega sveta. ## Nelagodje v estetiki Rancière ugovarja "teorijam distinkcije" -- to je kritikom estetike, ali kot ideologije, ali kot nepotrebne filozofije -- s preprosto tezo: > [Z]meda, ki jo razgaljajo v imenu misli, ki postavi vsako reč na njeno pravo > mesto, je dejansko vozlišče, v katerem se vzpostavijo misli, prakse in afekti, > hkrati pa so oropani svojega polja ali svojega "pravega" objekta. Če je > "estetika" ime neke zmede, je ta "zmeda" dejansko tisto, kar nam pomaga > identificirati objekte, načine izkušanja in forme umetnostne misli, ki naj bi > jih izolirali, da bi jo razkrinkali. Razvezati vozel, da bi prakse umetnosti > ali stetske afekte toliko bolje razločili v njihovi singularnosti, morebiti ne > pomeni drugega kot zapisati se usodi, da popolnoma spregledamo njihovo > singularnost. [@ranciere2012nelagodje, 32] ### Rancière vs. kritika ideologije Rancierjeva metoda enakosti je zaznamovana s prelomom z althusserijansko idejo naloge intelektualcev "znanosti" o izkoriščanju, ki se zoperstavlja . S prelomom s tisto idejo, ki zoperstavlja na eni strani znanstveno delo intelektualcev ter na drugi lažno izkoriščanih. ### Metoda enakosti > Na Francoskem smo vojaki in državljani. Biti državljan, vzrok spet za ponos! > Za reveže to pomeni, da vzdržujejo in ohranjajo bogataše na oblasti in v > brezdelju. Delati morajo tam pred veličastno enakostjo zakonov, ki tako > bogatinom, kakor revežem enako prepovedujejo spati pod mostovi, beračiti po > ulicah in krasti kruh. To je ena izmed dobrin Revolucije. [Choulette v > @france1962rdeca, 77] ## "Je čas emancipacije minil?" Namesto, da se vpraša, ali je emancipacija ideja preteklosti, Rancière vprašanje zastavi kot Rancière izpostavi teološkos > Čeprav se predstavlja kot kritičen in radikalen, je diskurz o koncu in o > "post" zgolj določen način izrekanja konfiguracije sveta, ki jo danes > narekujejo dominantne sile. Pripada teoretskemu arzenalu, ki naj bi obstoječi > red potrdil kot editi možni svet. Toda to ni res, da živimo v svetu v katerem > so izginile stare strukture, konflikti in verjetja. Tako imenovana "velika > pripoved" modernosti ni bila odpravljena -- njeni elementi so bili > reciklirani. Kar se je zgodilo, ni proces erozije oblasti, konfliktov in > verjetij, ki se izteka v sredinsko stanje mirne vladavine in ideološkega > konsenza, temveč aktivni poskus konstruiranja reda dominacije, ki se bo > sposoben ubraniti vsakršnega odpora in opraviti z vsakršno alternativo, saj se > predstavlja kot samoumeven in neizbežen. Naš čas torej ni "čas-potem", ampak > "proti-čas". Evolucija, ki smo ji bili priča zadnja tri desetletja, je strogo > rečeno intelektualna protirevolucija. [@ranciere2012je, 134] Za Rancièrja je govor o "post" apologetski govor, ki zgolj potrjuje obstoječi red. > Koncepti, argumenti in verjetja, ki naj bi služili kritiki kapitalističnega > izkoriščanja in državne dominacije ter oborožili tiste, ki se borijo proti > njima, so čedalje bolj postavljeni v službo prav nasprotnega, torej podpore > obstoječemu redu dominacije, prikazu nemožnosti izmikanja njegovemu prijemu in > dokazovanju, da ga upor naredi le še močnejšega. [@ranciere2012je, 134] Ta obrat, pravi, naj bi si izposodil tri velike teme iz marksističnega arzenala. Prva je *ekonomska nujnost*, oziroma enačenje ekonomske in zgodovinske nujnosti, oziroma marksistični determinizem. --- Kako Rancixre poveže politično filozofijo in estetiko? Natančneje na primeru arhitekture. Vprašanje je torej kako je lahko arhitektura prizorišče političnofilozofskega preverjanja enakosti. [enakost inteligenc s stroji? kaj ce nova realnost dinamicnega odnosa med podatki in (algoritmi) predstavlja sposobnost, ki jo ranc. zagovarja kot clovesko zmoznost] --- lang: sl references: # La mésentente (1995) - type: book id: ranciere2005nerazumevanje author: - family: Rancière given: Jacques title: "Nerazumevanje" translator: - family: Šumič-Riha given: Jelica publisher-place: Ljubljana publisher: Filozofski inštitut ZRC SAZU issued: 2005 language: sl # Malaise dans l'esthétique (2004) - type: book id: ranciere2012nelagodje author: - family: Rancière given: Jacques title: "Nelagodje v estetiki" translator: - family: Jenko given: Marko - family: Benčin given: Rok publisher-place: Ljubljana publisher: ZRC issued: 2012 language: sl # Aisthesis (2011) - type: book id: ranciere2015aisthesis author: - family: Rancière given: Jacques title: "Aisthesis: prizori iz estetskega režima umetnosti" title-short: "Aisthesis" translator: - family: Dular given: Sonja publisher-place: Ljubljana publisher: Maska issued: 2015 language: sl - type: article-journal id: ranciere2012je author: - family: Rancière given: Jacques title: "Je čas emancipacije minil?" translator: - family: Benčin given: Rok container-title: "Filozofski vestnik" volume: XXXIII issue: 1 issued: 2012 page: 133-145 language: sl - type: book id: france1962rdeca author: - family: France given: Anatole title: "Rdeča lilija" translator: - family: Dobida given: Karel publisher-place: Ljubljana publisher: Državna založba Slovenije issued: 1962 language: sl # vim: spelllang=sl ...