Compare commits
11 Commits
f08900a68a
...
32d50e6d53
Author | SHA1 | Date |
---|---|---|
urosm | 32d50e6d53 | |
urosm | 99d88e9427 | |
urosm | c9ae2e66a8 | |
urosm | 0c7200e7b5 | |
urosm | 796ba60b52 | |
urosm | 687971d9ee | |
urosm | 44bdd8a244 | |
urosm | c41bf73160 | |
urosm | d8d9018eba | |
urosm | 57374d0eda | |
urosm | e14e5426db |
4
Makefile
4
Makefile
|
@ -19,7 +19,7 @@ all: $(call getpages,$(notes))
|
|||
hidden: notes := $(wildcard $(shell ls -t .*.md *.md))
|
||||
hidden: all
|
||||
|
||||
public_html/%.html: %.md sitemap.json links.json
|
||||
public_html/%.html: %.md sitemap.json links.json pandoc/templates/bavbavhaus.net.html5
|
||||
$(eval deps := $(shell jq -r '.["$<"] | unique | join(" ")' links.json))
|
||||
$(if $(deps), $(MAKE) $(call getparts,$(deps)))
|
||||
pandoc \
|
||||
|
@ -35,7 +35,7 @@ public_html/%.html: %.md sitemap.json links.json
|
|||
|
||||
# preserve `partials/%.html` intermediate files
|
||||
.PRECIOUS: partials/%.html
|
||||
partials/%.html: %.md | partials
|
||||
partials/%.html: %.md pandoc/templates/bavbavhaus.net.inline.html5 | partials
|
||||
pandoc \
|
||||
--data-dir pandoc \
|
||||
--defaults bavbavhaus.net.yaml \
|
||||
|
|
|
@ -2,10 +2,9 @@ Repozitorij z zapiski in skriptami za pretvarjanje zapiskov v različne formate.
|
|||
|
||||
Recepti za generiranje <https://bavbavhaus.net> so opisani v
|
||||
[`Makefile`](Makefile). Za delovanje potrebuje `pandoc` in nekaj malega `jq`.
|
||||
Gl. tudi [`pandoc/sitemap.lua`](pandoc/sitemap.lua) za skript, ki generiranje
|
||||
seznama strani in [`pandoc/links.lua`](pandoc/links.lua) za skript, ki išče
|
||||
povezave med stranmi. Gl. tudi filtre v [pandoc/filters](pandoc/filters), ki
|
||||
dopolnijo končne html strani.
|
||||
Gl. tudi [`pandoc/sitemap.lua`](pandoc/sitemap.lua) za skript, ki generira
|
||||
seznam strani in [`pandoc/links.lua`](pandoc/links.lua) za skript, ki išče
|
||||
povezave med stranmi. Gl. tudi filtre v [`pandoc/filters`](pandoc/filters).
|
||||
|
||||
Navodila za uporabo:
|
||||
|
||||
|
|
|
@ -1,5 +1,5 @@
|
|||
---
|
||||
title: "Karl Marx, *Digresija o produktivnem delu*"
|
||||
title: "Digresija o produktivnem delu"
|
||||
...
|
||||
|
||||
V Marxovih ekonomskih rokopisih iz let 1861--1863 se med razpravo o delitvi dela
|
||||
|
@ -56,8 +56,6 @@ pojavi satirična "Digresija o produktivnem delu":
|
|||
> neskončno bolj drzen in pošten kakor filistrski apologeti meščanske družbe
|
||||
> [@marx1989kritika, 246-247].
|
||||
|
||||
<!-- -->
|
||||
|
||||
> A philosopher produces ideas, a poet poems, a clergyman sermons, a professor
|
||||
> compendia and so on. A criminal produces crimes. If we take a closer look at
|
||||
> the connection between this latter branch of production and society as a
|
||||
|
@ -369,8 +367,6 @@ podrejen kapitalu.
|
|||
|
||||
<!-- MEW 26/3, 264 -->
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
---
|
||||
lang: sl
|
||||
references:
|
5
index.md
5
index.md
|
@ -22,9 +22,8 @@ prikazanih zapiskov.
|
|||
... > [] > [] > [] > ...
|
||||
```
|
||||
|
||||
Izvorna koda zapiskov in skripta, ki pretvarja iz *markdown* v *html* ter
|
||||
razrešuje povezave in citate, je dostopna na
|
||||
<https://git.kompot.si/urosm/bavbavhaus.net>.
|
||||
Izvorna koda, ki pretvarja iz *markdown* v *html* ter razrešuje povezave in
|
||||
citate, je dostopna na <https://git.kompot.si/urosm/bavbavhaus.net>.
|
||||
|
||||
---
|
||||
lang: sl
|
||||
|
|
File diff suppressed because it is too large
Load Diff
|
@ -1,7 +1,9 @@
|
|||
---
|
||||
title: "Jacques Rancière, Koncept kritike in kritika politične ekonomije"
|
||||
title: "Koncept kritike in kritika politične ekonomije"
|
||||
...
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Pri Rancièrjevem besedilu zasledujemo nit, ki jo izpostavi Primož
|
||||
Krašovec v [*Tujost kapitala*](krasovec_tujost_kapitala.md). In sicer
|
||||
naj bi Rancière odločilno pokazal, da pri dilemi med teorijo fetišizma
|
|
@ -0,0 +1,53 @@
|
|||
---
|
||||
title: "Organizacija pesimizma"
|
||||
...
|
||||
|
||||
Izhodišče je besedilo Rancierja.
|
||||
To je besedilo filozofije politike.
|
||||
|
||||
To vseeno potrebuje nekaj razlage. Po eni strani je povezava samoumevna. V
|
||||
bistvu Ranciere tematizira misliti možnosti politično naprednega delovanja. To
|
||||
je nekaj arhitekturi zelo domačega, saj ne zaseda zgolj tehničnega mesta znotraj
|
||||
delitve dela, temveč tudi družbenega. Znotraj sveta se razločuje (ne samo po
|
||||
vsebini dela) *ideološko*, profesionalnem političnem programu, ki zasleduje
|
||||
interes arh. kot družbene skupine.
|
||||
|
||||
Obstaja tendenca "prevajanja" tem
|
||||
|
||||
|
||||
Ljudje ponavadi ločujejo arhitekturne zanimivosti in politične zanimivosti. V
|
||||
skladu s to delitivijo bi Amadea Bordigo arhitektom lahko predstavili kot
|
||||
projektanta enega žanrskega hotela na obali med Rimom in Napolijem, širšemu
|
||||
bralstvu pa kot ustanovitelja italijanske komunistične stranke. Njegovo besedilo
|
||||
[] bi lahko predstavili kot arhitekturno kritiko LCjeve maison, širšemu bralstvu
|
||||
pa kot "agitko" in teoretsko intervencijo v vprašanje konstantnega kapitala.
|
||||
|
||||
Konstruktivna uporaba svojih veščin (optimizem) se vedno dogaja v kontektstu
|
||||
poraza. Osredotočanje na optimistične in progresivne plati ne odpravlja dejstva,
|
||||
da absolutno, z znanstvenim konsenzom, izgubljamo. Hkrati pa odkrito izhodišče,
|
||||
da je konec, ni alibi. Temu pravim, po Benjaminu, organizacija pesimizma.
|
||||
|
||||
Vprašanje generacij
|
||||
|
||||
Živimo v drugih časih
|
||||
|
||||
Včasih živimo v tako drugačnih časih, da se spet čuti ista nujnost in hkrati
|
||||
nekaj nemogočega, nemogoč prepad.
|
||||
|
||||
Hello gl. world.
|
||||
|
||||
---
|
||||
lang: sl
|
||||
references:
|
||||
- type: article-magazine
|
||||
id: tronti2022ondestituent
|
||||
author:
|
||||
- family: Tronti
|
||||
given: Mario
|
||||
title: "On destituent power"
|
||||
container-title: "Ill will"
|
||||
issued: 2022-05-22
|
||||
URL: https://illwill.com/on-destituent-power
|
||||
language: en
|
||||
# vim: spelllang=sl
|
||||
...
|
|
@ -17,7 +17,7 @@ $endif$
|
|||
<link rel="icon" href="favicon.svg" />
|
||||
<link rel="stylesheet" href="css/style.css" />
|
||||
</head>
|
||||
<body>
|
||||
<body onload="start.scrollIntoView()"><!-- HACK -->
|
||||
<main>
|
||||
$if(sitemap)$
|
||||
<nav class="sitemap">
|
||||
|
@ -42,6 +42,8 @@ $endif$
|
|||
$it$
|
||||
</article>
|
||||
$endfor$
|
||||
<div class="dummy"><!-- HACK -->
|
||||
</div>
|
||||
</main>
|
||||
</body>
|
||||
</html>
|
||||
|
|
|
@ -1,4 +1,4 @@
|
|||
<h1><a href="$url$">$if(title)$$title$$else$$pagetitle$$endif$</a></h1>
|
||||
<h1 class="title"><a href="$url$">$if(title)$$title$$else$$pagetitle$$endif$</a></h1>
|
||||
$if(toc)$
|
||||
<nav class="toc">
|
||||
$if(toc-title)$
|
||||
|
|
|
@ -114,7 +114,7 @@ hr {
|
|||
text-align: center;
|
||||
}
|
||||
|
||||
hr:after {
|
||||
hr::after {
|
||||
content: "---";
|
||||
}
|
||||
|
||||
|
@ -172,14 +172,6 @@ article:focus {
|
|||
outline: none;
|
||||
}
|
||||
|
||||
body>main>article#start>h1>a::before {
|
||||
content: "> ";
|
||||
}
|
||||
|
||||
body>main>article#start>h1>a:after {
|
||||
content: " <";
|
||||
}
|
||||
|
||||
/* toc */
|
||||
nav.toc {
|
||||
margin-block: var(--v-un);
|
||||
|
|
File diff suppressed because it is too large
Load Diff
|
@ -1,5 +1,5 @@
|
|||
---
|
||||
title: "*Teorija tehnologije*, zapiski"
|
||||
title: "Teorije tehnologije"
|
||||
...
|
||||
|
||||
Osnovno raziskovalno vprašanje: ali se pri sodobnem tehnološkem razvoju dogaja
|
||||
|
@ -178,24 +178,12 @@ virtuoznost. Ne imitira biološkega telesa.
|
|||
- Po Marxu: ključno pri tovarnah je, da gre za zaprte in kontrolirane,
|
||||
izolirane sisteme.
|
||||
|
||||
|
||||
- vpr: kdaj stroji postanejo prijazni? (ko se začnejo vpeljevat v
|
||||
gospodinjstva)
|
||||
|
||||
|
||||
## Michael Heinrich, *Kritika politične ekonomije*
|
||||
|
||||
- ena
|
||||
- dva
|
||||
- tri
|
||||
|
||||
<!-- -->
|
||||
|
||||
- ena
|
||||
|
||||
- dva
|
||||
|
||||
- tri
|
||||
|
||||
*Konstantni in variabilni kapital*.
|
||||
|
||||
Podobno z delom (v kapitalizmu?) ima tudi *kapitalistični produkcijski proces*
|
||||
|
@ -203,22 +191,28 @@ dvojni značaj: je enotnost konkretnega *delovnega procesa* in *procesa
|
|||
uvrednotevanja* -- producira izdelke *in* presežno vrednost
|
||||
[@heinrich2013kritika, 99].
|
||||
|
||||
Konstantni kapital: $$c$$
|
||||
Konstantni kapital:
|
||||
|
||||
$$c$$
|
||||
|
||||
Presežna vrednost: $$m$$
|
||||
Presežna vrednost:
|
||||
|
||||
$$m$$
|
||||
|
||||
Variabilni kapital: $$v$$
|
||||
Variabilni kapital:
|
||||
|
||||
$$v$$
|
||||
|
||||
Vrednost množine blag, ki je sproducirana v določenem obdobju, lahko zapišemo
|
||||
kot: $$c + v + m$$
|
||||
kot:
|
||||
|
||||
$$c + v + m$$
|
||||
|
||||
*Stopnja presežne vrednosti*.
|
||||
|
||||
Mera uvrednotenja ali stopnja presežne vrednosti: $$m / v$$
|
||||
|
||||
Mera uvrednotenja ali stopnja presežne vrednosti:
|
||||
|
||||
$$m / v$$
|
||||
|
||||
*Profitna stopnja*.
|
||||
|
||||
|
@ -266,12 +260,65 @@ produkcija presežne vrednosti
|
|||
|
||||
*Absolutna in relativna presežna vrednost, prisilni zakon konkurence*.
|
||||
|
||||
Predavanje v dveh delih:
|
||||
|
||||
1. razmerje med konkurenco in produktivnostjo (99-109)
|
||||
|
||||
Dvojni značaj produkcijskega procesa. Dela konkretne stvari (ali storitve).
|
||||
Dela tudi presežno vrednost. To šele naredi kapitalistični produkcijski proces
|
||||
za *kapitalistični*.
|
||||
|
||||
*variabilni in konstantni kapital*
|
||||
|
||||
$$D - D'$$
|
||||
|
||||
$$D - B - D'$$
|
||||
|
||||
$$D - ? - B - D'$$
|
||||
|
||||
$$D - PS, DS - B - D'$$
|
||||
|
||||
*presežna vrednost*
|
||||
|
||||
*delovni dan*
|
||||
|
||||
*absolutna in relativna presežna vrednost*
|
||||
|
||||
*strukturni dejavniki – individualna motivacija*
|
||||
|
||||
ind. motiv. je povečanje presežne vrednosti lastnega obrata. Ekstra presežna
|
||||
vrednost je motivacija na ravni posameznega podjetja.
|
||||
|
||||
*konkurenca*
|
||||
|
||||
[prejšnjič od konkurence do produktivnosti]
|
||||
[danes od produktivnosti do tehnologije]
|
||||
|
||||
2. razmerje med produktivnostjo in tehnologijo (109-116, 121)
|
||||
|
||||
Vpr: zakaj so ravno stroji najzaneslivejši zviševalci produktivnosti?
|
||||
|
||||
Koncept: realne subsumpcije
|
||||
|
||||
Čeprav ne uporablja tega izraza, Marx govori o mehanizaciji (delo, ki je bilo
|
||||
prej ročno se zdaj izvaja strojno/mehansko)
|
||||
|
||||
Družbena delitev dela je delitev, ki jo narekuje družba
|
||||
|
||||
Marx imenuje tehnična delitev dela tista, ki jo narekujejo kapitalistični stroji
|
||||
|
||||
- Bruneleschijeva kupola:
|
||||
|
||||
V kolikor gre za prestiž in privilegije gre za vzpostavitev nove družbene
|
||||
deliteve dela v razmerju do starih obrtnikov.
|
||||
|
||||
V kolikor gre za novo ekonomsko razmerje v razmerju do deklasiranih delavcev
|
||||
gre za vzpostavitev tehnične delitve dela.
|
||||
|
||||
Materializacija imperativov kapitala je v strojih. "Materialna eksistenca
|
||||
ideologije" je ovinek do govora o diskurzih ...
|
||||
|
||||
[marx](marx_digresija_o_produktivnem_delu.md)
|
||||
|
||||
<!--
|
||||
|
||||
|
@ -297,9 +344,6 @@ produkcija presežne vrednosti
|
|||
|
||||
-->
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
---
|
||||
lang: sl
|
||||
references:
|
||||
|
@ -356,4 +400,15 @@ references:
|
|||
publisher: Sophia
|
||||
issued: 2013
|
||||
language: sl
|
||||
- type: book
|
||||
id: morrissuzuki2011beyond
|
||||
author:
|
||||
- family: Morris-Suzuki
|
||||
given: Tessa
|
||||
title: "Beyond computopia: information, automation and democracy in Japan"
|
||||
title-short: "Beyond computopia"
|
||||
publisher-place: London
|
||||
publisher: Routledge
|
||||
issued: 2011
|
||||
language: en
|
||||
...
|
|
@ -0,0 +1,134 @@
|
|||
---
|
||||
title: "Zgodovina estetike"
|
||||
...
|
||||
|
||||
Postmodernizem zamenja Hegla za Kanta, kot glavnega razsvetljenskega filozofa.
|
||||
|
||||
Kant, 3. kritika: Kaj lahko upam?
|
||||
|
||||
- "Zakaj je Kant dal posebno pozornost lepemu?"
|
||||
|
||||
- Ker je hotel upravičit upanje človeštva na boljše. Človeštvo je zmožno delovat
|
||||
na osnovi svojega smotra.
|
||||
|
||||
- 3 apriorne zmožnosti. čisti um za spoznanje, praktični um za ravnanje in
|
||||
razsodna moč za razsojanje
|
||||
|
||||
- razsodna moč potrebuje pojem po katerem se lahko ravna, ampak ne sme bit
|
||||
objektiven. to je pojem lepega, estetska načela
|
||||
|
||||
estetska presoja utemeljuje naše upanje na boljše. pojem lepega uveljavlja
|
||||
apriorno veljavnost.
|
||||
|
||||
- specifike okusa za lepo
|
||||
|
||||
transcendentno
|
||||
|
||||
: onkraj možnega izkustva
|
||||
|
||||
transcendentalen
|
||||
|
||||
: možnost apriornih absolutno veljavnih konstitutivnih sodb
|
||||
|
||||
Del polja kjer je možno spoznanje so tla. Del tal na katerm so ti pojmi
|
||||
zakonodajni, je področje ditio teh pojmov in spoznavnih zmožnosti, ki jim
|
||||
pripadajo. izkustveni pojmi imajo sicer svoja tla v naravi kot skupku vseh
|
||||
predmetov čutov, nimajo pa področja ampak le svoje prebivališče.
|
||||
|
||||
Zakonodajo s pojmi narave izvaja razum in je teoretična.
|
||||
|
||||
najstvo -> nujnost, svobodo in naravo je potrebo povezat
|
||||
|
||||
vse zmožnosti čudi | spoznavne zmožnosti | načela a priori | aplikacija na
|
||||
-------------------|------------------------------------------------------
|
||||
spoznavna zmožnost | razum | zakonitost | naravo
|
||||
občutje ugodja in neugodja | razsodna moč | smotrnost | umetnost
|
||||
želelna zmožnost | um | končni smoter | svobodo
|
||||
|
||||
(do tu je vse iz predgovora k tretji knjigi, predgovor k celemu sistemu)
|
||||
|
||||
4 momenti razlage lepega
|
||||
|
||||
- kvaliteta, realnost
|
||||
- kvantiteta
|
||||
- relacija, odnos
|
||||
- modalnost, vprašanje nujno ali mogoče
|
||||
|
||||
- lepo je nekaj kar ugaja brez vsakega interesa
|
||||
- lepo je kar ugaja obče brez pojma (brez razlage)
|
||||
- lepota je forma smotrnosti predmeta, kolikor je zaznana, na da bi bil
|
||||
predstavljen smoter (neko delo je smotrno, brez da bi rabili navest/predstavit
|
||||
nek smoter)
|
||||
- lepo je to kar je brez pojma spoznano kot predmet nujnega ugajanja
|
||||
|
||||
Lepo je to kar zagotavlja možnost teleologije. smoter, upanje na boljše
|
||||
|
||||
- umetnost sili k družabnemu sporočanju
|
||||
- Umetnost ne sme videt namerna. Mora bit videt kot naravna
|
||||
- to omogoča genij. genij je talent (naravni dar=, ki umetnosti daje pravilo.
|
||||
ker pa sodi talent kot umetnikova prirojena produktivna zmoznost sama k
|
||||
naravi, bi se lahko izrazili tudi da je genij prirojena zasnova čudi
|
||||
(ingenium) s katero daje narava umetnosti pravila
|
||||
|
||||
Protislovje pojmovanja umetnosti:
|
||||
|
||||
Umetniško delo je povzročeno s strani narave.
|
||||
|
||||
Feministična kritika je sesula to Kantovo argumentacijo. (gl. Christine
|
||||
Battersby)
|
||||
|
||||
*Vrt*.
|
||||
|
||||
gl. razprave o vrtu. Vsak filozof je pustil eno besedilo o vrtu
|
||||
|
||||
- francoski vrt: racionaliziran, geometriziran, ločnica med naravo in kulturo je
|
||||
poudarjena (racionalistični ideal)
|
||||
- angleški: odraža karakter lastnika, ni vidne meje med vrtom (kulturo) in
|
||||
naravo (empirični ideal)
|
||||
- nizozemski: dobesedno pol pol
|
||||
- nemški: razpravljali o vrtu, en lasten primer je v Kasslu, grad Herkules
|
||||
|
||||
- genij je edini ki daje umetnosti pravila
|
||||
- vsi ostali sledijo geniju, posnemajo genij
|
||||
- lepe umetnosti so povzročene samo s strani genija (gl. stran v knjigi)
|
||||
|
||||
- lastnost genija: izvornost, eksemplaričnost, da sam ne ve kako je prišel do
|
||||
ideje zanj, ne more proizvajati poljubno ali načrtno
|
||||
|
||||
- tisti ki prepoznajo genija so tudi redki. tudi prepoznati genija je naravni
|
||||
dar (talent)
|
||||
|
||||
razlika med kantom in heglom
|
||||
|
||||
: hegel ceni kanta ampak ga kritizira, še posebej pri estetiki. narava ni lepa,
|
||||
lepota pripada umetnosti. narava je nekaj drugotnega. heglovo: narava posnema
|
||||
umetnost
|
||||
|
||||
vpr iz publike: zakaj kant rabi genija tudi na drugi strani (na strani kjer
|
||||
moraš bit genij za prepoznanje genija)
|
||||
|
||||
odg: ker mora nekdo prepoznat (genij ne sme prepoznat).
|
||||
|
||||
&83 teleologija, o zadnjem smotru narave kot teleološkem sistemu
|
||||
|
||||
: kant naj bi dokazal da je človek zadnji smoter narave. kaj naj si človek potem
|
||||
izbere za smoter, če je zadnji smoter?
|
||||
|
||||
za cilj zadnjega smotra narave si lahko izberemo:
|
||||
|
||||
- srečo (čim bolj jo dosegamo, tako manj je učinkovita)
|
||||
- kulturo
|
||||
|
||||
gl. kantov zagovor razredne družbe. napredek je možen samo z izrazito
|
||||
razredno družbo. vojna je smer k kulturnem napredku
|
||||
|
||||
Vprašanje kaj lahko upam? Kant je upal na vojno. To kar je upal se tudi
|
||||
dogaja.
|
||||
|
||||
(naslednjič hegel)
|
||||
|
||||
|
||||
---
|
||||
lang: sl
|
||||
# vim: spelllang=sl
|
||||
...
|
Loading…
Reference in New Issue