Compare commits

...

11 Commits

13 changed files with 4247 additions and 3967 deletions

View File

@ -19,7 +19,7 @@ all: $(call getpages,$(notes))
hidden: notes := $(wildcard $(shell ls -t .*.md *.md))
hidden: all
public_html/%.html: %.md sitemap.json links.json
public_html/%.html: %.md sitemap.json links.json pandoc/templates/bavbavhaus.net.html5
$(eval deps := $(shell jq -r '.["$<"] | unique | join(" ")' links.json))
$(if $(deps), $(MAKE) $(call getparts,$(deps)))
pandoc \
@ -35,7 +35,7 @@ public_html/%.html: %.md sitemap.json links.json
# preserve `partials/%.html` intermediate files
.PRECIOUS: partials/%.html
partials/%.html: %.md | partials
partials/%.html: %.md pandoc/templates/bavbavhaus.net.inline.html5 | partials
pandoc \
--data-dir pandoc \
--defaults bavbavhaus.net.yaml \

View File

@ -2,10 +2,9 @@ Repozitorij z zapiski in skriptami za pretvarjanje zapiskov v različne formate.
Recepti za generiranje <https://bavbavhaus.net> so opisani v
[`Makefile`](Makefile). Za delovanje potrebuje `pandoc` in nekaj malega `jq`.
Gl. tudi [`pandoc/sitemap.lua`](pandoc/sitemap.lua) za skript, ki generiranje
seznama strani in [`pandoc/links.lua`](pandoc/links.lua) za skript, ki išče
povezave med stranmi. Gl. tudi filtre v [pandoc/filters](pandoc/filters), ki
dopolnijo končne html strani.
Gl. tudi [`pandoc/sitemap.lua`](pandoc/sitemap.lua) za skript, ki generira
seznam strani in [`pandoc/links.lua`](pandoc/links.lua) za skript, ki išče
povezave med stranmi. Gl. tudi filtre v [`pandoc/filters`](pandoc/filters).
Navodila za uporabo:

View File

@ -1,5 +1,5 @@
---
title: "Karl Marx, *Digresija o produktivnem delu*"
title: "Digresija o produktivnem delu"
...
V Marxovih ekonomskih rokopisih iz let 1861--1863 se med razpravo o delitvi dela
@ -56,8 +56,6 @@ pojavi satirična "Digresija o produktivnem delu":
> neskončno bolj drzen in pošten kakor filistrski apologeti meščanske družbe
> [@marx1989kritika, 246-247].
<!-- -->
> A philosopher produces ideas, a poet poems, a clergyman sermons, a professor
> compendia and so on. A criminal produces crimes. If we take a closer look at
> the connection between this latter branch of production and society as a
@ -369,8 +367,6 @@ podrejen kapitalu.
<!-- MEW 26/3, 264 -->
---
lang: sl
references:

View File

@ -22,9 +22,8 @@ prikazanih zapiskov.
... > [] > [] > [] > ...
```
Izvorna koda zapiskov in skripta, ki pretvarja iz *markdown* v *html* ter
razrešuje povezave in citate, je dostopna na
<https://git.kompot.si/urosm/bavbavhaus.net>.
Izvorna koda, ki pretvarja iz *markdown* v *html* ter razrešuje povezave in
citate, je dostopna na <https://git.kompot.si/urosm/bavbavhaus.net>.
---
lang: sl

File diff suppressed because it is too large Load Diff

View File

@ -1,7 +1,9 @@
---
title: "Jacques Rancière, Koncept kritike in kritika politične ekonomije"
title: "Koncept kritike in kritika politične ekonomije"
...
Pri Rancièrjevem besedilu zasledujemo nit, ki jo izpostavi Primož
Krašovec v [*Tujost kapitala*](krasovec_tujost_kapitala.md). In sicer
naj bi Rancière odločilno pokazal, da pri dilemi med teorijo fetišizma

View File

@ -0,0 +1,53 @@
---
title: "Organizacija pesimizma"
...
Izhodišče je besedilo Rancierja.
To je besedilo filozofije politike.
To vseeno potrebuje nekaj razlage. Po eni strani je povezava samoumevna. V
bistvu Ranciere tematizira misliti možnosti politično naprednega delovanja. To
je nekaj arhitekturi zelo domačega, saj ne zaseda zgolj tehničnega mesta znotraj
delitve dela, temveč tudi družbenega. Znotraj sveta se razločuje (ne samo po
vsebini dela) *ideološko*, profesionalnem političnem programu, ki zasleduje
interes arh. kot družbene skupine.
Obstaja tendenca "prevajanja" tem
Ljudje ponavadi ločujejo arhitekturne zanimivosti in politične zanimivosti. V
skladu s to delitivijo bi Amadea Bordigo arhitektom lahko predstavili kot
projektanta enega žanrskega hotela na obali med Rimom in Napolijem, širšemu
bralstvu pa kot ustanovitelja italijanske komunistične stranke. Njegovo besedilo
[] bi lahko predstavili kot arhitekturno kritiko LCjeve maison, širšemu bralstvu
pa kot "agitko" in teoretsko intervencijo v vprašanje konstantnega kapitala.
Konstruktivna uporaba svojih veščin (optimizem) se vedno dogaja v kontektstu
poraza. Osredotočanje na optimistične in progresivne plati ne odpravlja dejstva,
da absolutno, z znanstvenim konsenzom, izgubljamo. Hkrati pa odkrito izhodišče,
da je konec, ni alibi. Temu pravim, po Benjaminu, organizacija pesimizma.
Vprašanje generacij
Živimo v drugih časih
Včasih živimo v tako drugačnih časih, da se spet čuti ista nujnost in hkrati
nekaj nemogočega, nemogoč prepad.
Hello gl. world.
---
lang: sl
references:
- type: article-magazine
id: tronti2022ondestituent
author:
- family: Tronti
given: Mario
title: "On destituent power"
container-title: "Ill will"
issued: 2022-05-22
URL: https://illwill.com/on-destituent-power
language: en
# vim: spelllang=sl
...

View File

@ -17,7 +17,7 @@ $endif$
<link rel="icon" href="favicon.svg" />
<link rel="stylesheet" href="css/style.css" />
</head>
<body>
<body onload="start.scrollIntoView()"><!-- HACK -->
<main>
$if(sitemap)$
<nav class="sitemap">
@ -42,6 +42,8 @@ $endif$
$it$
</article>
$endfor$
<div class="dummy"><!-- HACK -->
</div>
</main>
</body>
</html>

View File

@ -1,4 +1,4 @@
<h1><a href="$url$">$if(title)$$title$$else$$pagetitle$$endif$</a></h1>
<h1 class="title"><a href="$url$">$if(title)$$title$$else$$pagetitle$$endif$</a></h1>
$if(toc)$
<nav class="toc">
$if(toc-title)$

View File

@ -114,7 +114,7 @@ hr {
text-align: center;
}
hr:after {
hr::after {
content: "---";
}
@ -172,14 +172,6 @@ article:focus {
outline: none;
}
body>main>article#start>h1>a::before {
content: "> ";
}
body>main>article#start>h1>a:after {
content: " <";
}
/* toc */
nav.toc {
margin-block: var(--v-un);

File diff suppressed because it is too large Load Diff

View File

@ -1,5 +1,5 @@
---
title: "*Teorija tehnologije*, zapiski"
title: "Teorije tehnologije"
...
Osnovno raziskovalno vprašanje: ali se pri sodobnem tehnološkem razvoju dogaja
@ -178,24 +178,12 @@ virtuoznost. Ne imitira biološkega telesa.
- Po Marxu: ključno pri tovarnah je, da gre za zaprte in kontrolirane,
izolirane sisteme.
- vpr: kdaj stroji postanejo prijazni? (ko se začnejo vpeljevat v
gospodinjstva)
## Michael Heinrich, *Kritika politične ekonomije*
- ena
- dva
- tri
<!-- -->
- ena
- dva
- tri
*Konstantni in variabilni kapital*.
Podobno z delom (v kapitalizmu?) ima tudi *kapitalistični produkcijski proces*
@ -203,22 +191,28 @@ dvojni značaj: je enotnost konkretnega *delovnega procesa* in *procesa
uvrednotevanja* -- producira izdelke *in* presežno vrednost
[@heinrich2013kritika, 99].
Konstantni kapital: $$c$$
Konstantni kapital:
$$c$$
Presežna vrednost: $$m$$
Presežna vrednost:
$$m$$
Variabilni kapital: $$v$$
Variabilni kapital:
$$v$$
Vrednost množine blag, ki je sproducirana v določenem obdobju, lahko zapišemo
kot: $$c + v + m$$
kot:
$$c + v + m$$
*Stopnja presežne vrednosti*.
Mera uvrednotenja ali stopnja presežne vrednosti: $$m / v$$
Mera uvrednotenja ali stopnja presežne vrednosti:
$$m / v$$
*Profitna stopnja*.
@ -266,12 +260,65 @@ produkcija presežne vrednosti
*Absolutna in relativna presežna vrednost, prisilni zakon konkurence*.
Predavanje v dveh delih:
1. razmerje med konkurenco in produktivnostjo (99-109)
Dvojni značaj produkcijskega procesa. Dela konkretne stvari (ali storitve).
Dela tudi presežno vrednost. To šele naredi kapitalistični produkcijski proces
za *kapitalistični*.
*variabilni in konstantni kapital*
$$D - D'$$
$$D - B - D'$$
$$D - ? - B - D'$$
$$D - PS, DS - B - D'$$
*presežna vrednost*
*delovni dan*
*absolutna in relativna presežna vrednost*
*strukturni dejavniki individualna motivacija*
ind. motiv. je povečanje presežne vrednosti lastnega obrata. Ekstra presežna
vrednost je motivacija na ravni posameznega podjetja.
*konkurenca*
[prejšnjič od konkurence do produktivnosti]
[danes od produktivnosti do tehnologije]
2. razmerje med produktivnostjo in tehnologijo (109-116, 121)
Vpr: zakaj so ravno stroji najzaneslivejši zviševalci produktivnosti?
Koncept: realne subsumpcije
Čeprav ne uporablja tega izraza, Marx govori o mehanizaciji (delo, ki je bilo
prej ročno se zdaj izvaja strojno/mehansko)
Družbena delitev dela je delitev, ki jo narekuje družba
Marx imenuje tehnična delitev dela tista, ki jo narekujejo kapitalistični stroji
- Bruneleschijeva kupola:
V kolikor gre za prestiž in privilegije gre za vzpostavitev nove družbene
deliteve dela v razmerju do starih obrtnikov.
V kolikor gre za novo ekonomsko razmerje v razmerju do deklasiranih delavcev
gre za vzpostavitev tehnične delitve dela.
Materializacija imperativov kapitala je v strojih. "Materialna eksistenca
ideologije" je ovinek do govora o diskurzih ...
[marx](marx_digresija_o_produktivnem_delu.md)
<!--
@ -297,9 +344,6 @@ produkcija presežne vrednosti
-->
---
lang: sl
references:
@ -356,4 +400,15 @@ references:
publisher: Sophia
issued: 2013
language: sl
- type: book
id: morrissuzuki2011beyond
author:
- family: Morris-Suzuki
given: Tessa
title: "Beyond computopia: information, automation and democracy in Japan"
title-short: "Beyond computopia"
publisher-place: London
publisher: Routledge
issued: 2011
language: en
...

View File

@ -0,0 +1,134 @@
---
title: "Zgodovina estetike"
...
Postmodernizem zamenja Hegla za Kanta, kot glavnega razsvetljenskega filozofa.
Kant, 3. kritika: Kaj lahko upam?
- "Zakaj je Kant dal posebno pozornost lepemu?"
- Ker je hotel upravičit upanje človeštva na boljše. Človeštvo je zmožno delovat
na osnovi svojega smotra.
- 3 apriorne zmožnosti. čisti um za spoznanje, praktični um za ravnanje in
razsodna moč za razsojanje
- razsodna moč potrebuje pojem po katerem se lahko ravna, ampak ne sme bit
objektiven. to je pojem lepega, estetska načela
estetska presoja utemeljuje naše upanje na boljše. pojem lepega uveljavlja
apriorno veljavnost.
- specifike okusa za lepo
transcendentno
: onkraj možnega izkustva
transcendentalen
: možnost apriornih absolutno veljavnih konstitutivnih sodb
Del polja kjer je možno spoznanje so tla. Del tal na katerm so ti pojmi
zakonodajni, je področje ditio teh pojmov in spoznavnih zmožnosti, ki jim
pripadajo. izkustveni pojmi imajo sicer svoja tla v naravi kot skupku vseh
predmetov čutov, nimajo pa področja ampak le svoje prebivališče.
Zakonodajo s pojmi narave izvaja razum in je teoretična.
najstvo -> nujnost, svobodo in naravo je potrebo povezat
vse zmožnosti čudi | spoznavne zmožnosti | načela a priori | aplikacija na
-------------------|------------------------------------------------------
spoznavna zmožnost | razum | zakonitost | naravo
občutje ugodja in neugodja | razsodna moč | smotrnost | umetnost
želelna zmožnost | um | končni smoter | svobodo
(do tu je vse iz predgovora k tretji knjigi, predgovor k celemu sistemu)
4 momenti razlage lepega
- kvaliteta, realnost
- kvantiteta
- relacija, odnos
- modalnost, vprašanje nujno ali mogoče
- lepo je nekaj kar ugaja brez vsakega interesa
- lepo je kar ugaja obče brez pojma (brez razlage)
- lepota je forma smotrnosti predmeta, kolikor je zaznana, na da bi bil
predstavljen smoter (neko delo je smotrno, brez da bi rabili navest/predstavit
nek smoter)
- lepo je to kar je brez pojma spoznano kot predmet nujnega ugajanja
Lepo je to kar zagotavlja možnost teleologije. smoter, upanje na boljše
- umetnost sili k družabnemu sporočanju
- Umetnost ne sme videt namerna. Mora bit videt kot naravna
- to omogoča genij. genij je talent (naravni dar=, ki umetnosti daje pravilo.
ker pa sodi talent kot umetnikova prirojena produktivna zmoznost sama k
naravi, bi se lahko izrazili tudi da je genij prirojena zasnova čudi
(ingenium) s katero daje narava umetnosti pravila
Protislovje pojmovanja umetnosti:
Umetniško delo je povzročeno s strani narave.
Feministična kritika je sesula to Kantovo argumentacijo. (gl. Christine
Battersby)
*Vrt*.
gl. razprave o vrtu. Vsak filozof je pustil eno besedilo o vrtu
- francoski vrt: racionaliziran, geometriziran, ločnica med naravo in kulturo je
poudarjena (racionalistični ideal)
- angleški: odraža karakter lastnika, ni vidne meje med vrtom (kulturo) in
naravo (empirični ideal)
- nizozemski: dobesedno pol pol
- nemški: razpravljali o vrtu, en lasten primer je v Kasslu, grad Herkules
- genij je edini ki daje umetnosti pravila
- vsi ostali sledijo geniju, posnemajo genij
- lepe umetnosti so povzročene samo s strani genija (gl. stran v knjigi)
- lastnost genija: izvornost, eksemplaričnost, da sam ne ve kako je prišel do
ideje zanj, ne more proizvajati poljubno ali načrtno
- tisti ki prepoznajo genija so tudi redki. tudi prepoznati genija je naravni
dar (talent)
razlika med kantom in heglom
: hegel ceni kanta ampak ga kritizira, še posebej pri estetiki. narava ni lepa,
lepota pripada umetnosti. narava je nekaj drugotnega. heglovo: narava posnema
umetnost
vpr iz publike: zakaj kant rabi genija tudi na drugi strani (na strani kjer
moraš bit genij za prepoznanje genija)
odg: ker mora nekdo prepoznat (genij ne sme prepoznat).
&83 teleologija, o zadnjem smotru narave kot teleološkem sistemu
: kant naj bi dokazal da je človek zadnji smoter narave. kaj naj si človek potem
izbere za smoter, če je zadnji smoter?
za cilj zadnjega smotra narave si lahko izberemo:
- srečo (čim bolj jo dosegamo, tako manj je učinkovita)
- kulturo
gl. kantov zagovor razredne družbe. napredek je možen samo z izrazito
razredno družbo. vojna je smer k kulturnem napredku
Vprašanje kaj lahko upam? Kant je upal na vojno. To kar je upal se tudi
dogaja.
(naslednjič hegel)
---
lang: sl
# vim: spelllang=sl
...