diff --git a/zgodovina_estetike.md b/zgodovina_estetike.md new file mode 100644 index 0000000..fde2e0e --- /dev/null +++ b/zgodovina_estetike.md @@ -0,0 +1,134 @@ +--- +title: "Zgodovina estetike" +... + +Postmodernizem zamenja Hegla za Kanta, kot glavnega razsvetljenskega filozofa. + +Kant, 3. kritika: Kaj lahko upam? + +- "Zakaj je Kant dal posebno pozornost lepemu?" + + - Ker je hotel upravičit upanje človeštva na boljše. Človeštvo je zmožno delovat + na osnovi svojega smotra. + +- 3 apriorne zmožnosti. čisti um za spoznanje, praktični um za ravnanje in + razsodna moč za razsojanje + +- razsodna moč potrebuje pojem po katerem se lahko ravna, ampak ne sme bit + objektiven. to je pojem lepega, estetska načela + + estetska presoja utemeljuje naše upanje na boljše. pojem lepega uveljavlja + apriorno veljavnost. + +- specifike okusa za lepo + +transcendentno + +: onkraj možnega izkustva + +transcendentalen + +: možnost apriornih absolutno veljavnih konstitutivnih sodb + +Del polja kjer je možno spoznanje so tla. Del tal na katerm so ti pojmi +zakonodajni, je področje ditio teh pojmov in spoznavnih zmožnosti, ki jim +pripadajo. izkustveni pojmi imajo sicer svoja tla v naravi kot skupku vseh +predmetov čutov, nimajo pa področja ampak le svoje prebivališče. + +Zakonodajo s pojmi narave izvaja razum in je teoretična. + +najstvo -> nujnost, svobodo in naravo je potrebo povezat + +vse zmožnosti čudi | spoznavne zmožnosti | načela a priori | aplikacija na +-------------------|------------------------------------------------------ +spoznavna zmožnost | razum | zakonitost | naravo +občutje ugodja in neugodja | razsodna moč | smotrnost | umetnost +želelna zmožnost | um | končni smoter | svobodo + +(do tu je vse iz predgovora k tretji knjigi, predgovor k celemu sistemu) + +4 momenti razlage lepega + +- kvaliteta, realnost +- kvantiteta +- relacija, odnos +- modalnost, vprašanje nujno ali mogoče + +- lepo je nekaj kar ugaja brez vsakega interesa +- lepo je kar ugaja obče brez pojma (brez razlage) +- lepota je forma smotrnosti predmeta, kolikor je zaznana, na da bi bil + predstavljen smoter (neko delo je smotrno, brez da bi rabili navest/predstavit + nek smoter) +- lepo je to kar je brez pojma spoznano kot predmet nujnega ugajanja + +Lepo je to kar zagotavlja možnost teleologije. smoter, upanje na boljše + +- umetnost sili k družabnemu sporočanju +- Umetnost ne sme videt namerna. Mora bit videt kot naravna +- to omogoča genij. genij je talent (naravni dar=, ki umetnosti daje pravilo. + ker pa sodi talent kot umetnikova prirojena produktivna zmoznost sama k + naravi, bi se lahko izrazili tudi da je genij prirojena zasnova čudi + (ingenium) s katero daje narava umetnosti pravila + +Protislovje pojmovanja umetnosti: + +Umetniško delo je povzročeno s strani narave. + +Feministična kritika je sesula to Kantovo argumentacijo. (gl. Christine +Battersby) + +*Vrt*. + +gl. razprave o vrtu. Vsak filozof je pustil eno besedilo o vrtu + +- francoski vrt: racionaliziran, geometriziran, ločnica med naravo in kulturo je + poudarjena (racionalistični ideal) +- angleški: odraža karakter lastnika, ni vidne meje med vrtom (kulturo) in + naravo (empirični ideal) +- nizozemski: dobesedno pol pol +- nemški: razpravljali o vrtu, en lasten primer je v Kasslu, grad Herkules + +- genij je edini ki daje umetnosti pravila +- vsi ostali sledijo geniju, posnemajo genij +- lepe umetnosti so povzročene samo s strani genija (gl. stran v knjigi) + +- lastnost genija: izvornost, eksemplaričnost, da sam ne ve kako je prišel do + ideje zanj, ne more proizvajati poljubno ali načrtno + +- tisti ki prepoznajo genija so tudi redki. tudi prepoznati genija je naravni + dar (talent) + +razlika med kantom in heglom + +: hegel ceni kanta ampak ga kritizira, še posebej pri estetiki. narava ni lepa, +lepota pripada umetnosti. narava je nekaj drugotnega. heglovo: narava posnema +umetnost + +vpr iz publike: zakaj kant rabi genija tudi na drugi strani (na strani kjer +moraš bit genij za prepoznanje genija) + +odg: ker mora nekdo prepoznat (genij ne sme prepoznat). + +&83 teleologija, o zadnjem smotru narave kot teleološkem sistemu + +: kant naj bi dokazal da je človek zadnji smoter narave. kaj naj si človek potem +izbere za smoter, če je zadnji smoter? + + za cilj zadnjega smotra narave si lahko izberemo: + + - srečo (čim bolj jo dosegamo, tako manj je učinkovita) + - kulturo + + gl. kantov zagovor razredne družbe. napredek je možen samo z izrazito + razredno družbo. vojna je smer k kulturnem napredku + + Vprašanje kaj lahko upam? Kant je upal na vojno. To kar je upal se tudi + dogaja. + +(naslednjič hegel) + + +--- +lang: sl +# vim: spelllang=sl +...