update notes
parent
558ea4214f
commit
2e083e4548
|
@ -1493,10 +1493,10 @@ description: |
|
|||
> sprejme *funkcionirati* kot zobnik globalnega stroja, se lahko odreši
|
||||
> "izvornega greha". Da ne gre za to, da je človek izdelal sistem sredstev ne da
|
||||
> bi lahko nadzoroval "upor predmetov", ki se je sprožil proti izumitelju --
|
||||
> tako sta Löwith in mladi Lukács brala odtujenost v Marxu --, temveč bolj za
|
||||
> "hudičevo" vztrajanje "človeka", da ostane takšen, da se umesti kot "nepopolni
|
||||
> stroj" v produktivnem univerzumu, ki kot dosledno držo dopušča zgolj čisto
|
||||
> *tišino*[18].
|
||||
> tako sta Löwith in [mladi Lukács](mladi_lukacs.md) brala odtujenost v Marxu
|
||||
> --, temveč bolj za "hudičevo" vztrajanje "človeka", da ostane takšen, da se
|
||||
> umesti kot "nepopolni stroj" v produktivnem univerzumu, ki kot dosledno držo
|
||||
> dopušča zgolj čisto *tišino*[18].
|
||||
|
||||
::: {lang=it}
|
||||
|
||||
|
|
|
@ -59,9 +59,11 @@ kritiko objektivizacije -- to da družbene zadeve dobijo stvaren značaj. (?)
|
|||
razlikujemo stopnje in plasti?
|
||||
- Če da: kakšen je njihov praktični pomen v razrednem boju proletariata?
|
||||
|
||||
### 1. [neodvisnost dejanskih gibalnih sil zgodovine od zavesti ljudi o njih]
|
||||
|
||||
Jasno je, da je človeška zgodovina niz hotenih in zavestnih dejanj. Toda pri
|
||||
razumevanju zgodovine moramo seči preko tega, saj množina teh volj lahko
|
||||
poraraja povsem drugačne rezultate od hotenih. Torej so tudi nagibi k določenemu
|
||||
poraja povsem drugačne rezultate od hotenih. Torej so tudi nagibi k določenemu
|
||||
rezultatu podrejenega pomena, Vprašanje je potem, kaj so zgodovinski vzroki za
|
||||
te nagibe. Kaj so zgodovinske sile, ki spravijo ljudi (razrede) v gibanje za
|
||||
zgodovinsko spremembo?
|
||||
|
@ -71,30 +73,30 @@ zgodovinsko spremembo?
|
|||
> [@lukacs1985zgodovina, 64]
|
||||
|
||||
Ta neodvisnost gibalnih sil zgodovine se najprej kaže kot narava, kot "večni"
|
||||
naravni zakoni. Meščanska misel razmišljanje o človeških oblikah življanja začne
|
||||
nasprotno od dejanskega razvoja človeških oblik življanja: znanstvena analiza se
|
||||
naravni zakoni. Meščanska misel razmišljanje o človeških oblikah življenja začne
|
||||
nasprotno od dejanskega razvoja človeških oblik življenja: znanstvena analiza se
|
||||
začne *post festum*, z gotovimi rezultati razvojnega procesa. Za meščansko misel
|
||||
oblike že pridobijo značaj naravanih oblik družbenega življanja, preden si skuša
|
||||
oblike že pridobijo značaj naravnih oblik družbenega življenja, preden si skuša
|
||||
razložiti njihovo vsebino. Nasproti temu dogmatizmu, Lukács marxovsko metodo
|
||||
opredeli kot kriticizem, teorijo teorije, zavest zavesti, kot historično
|
||||
kritiko. Družbene tvorbe razkriva kot tvorbe, ki so zgodovinsko *nastale*, torej
|
||||
so *podvržene* zgodovinskemu razvoju in lahko tudi zgodovinsko *propadejo*.
|
||||
|
||||
> Tako se zgodovina ne dogaja niti *zgolj* znotraj veljavnega okvira teh oblik (to
|
||||
> bi pomenilo, da je zgodovina le spreminjanje vsebin, ljudi, situacij itn. ob
|
||||
> večni nespremenljivi veljavnosti družbenih načel) niti niso te oblike *cilj*, h
|
||||
> kateremu teži vsaka zgodovina, ki bi bila po dosegu tega cilja odpravljena, saj
|
||||
> bi izpolnila svojo nalogo. Temveč je to prav zgodovina teh oblik, njihovih
|
||||
> pretvorb kot oblik združevanja ljudi v družbo, kot oblik, ki izhajajo iz
|
||||
> ekonomskih stvarnih odnosov in gospodujejo nad celoto medsebojnih odnosov med
|
||||
> ljudmi (in s tem tudi odnosov ljudi do samih sebe, do narave itn.).
|
||||
> [@lukacs1985zgodovina, 64]
|
||||
> Tako se zgodovina ne dogaja niti *zgolj* znotraj veljavnega okvira teh oblik
|
||||
> (to bi pomenilo, da je zgodovina le spreminjanje vsebin, ljudi, situacij itn.
|
||||
> ob večni nespremenljivi veljavnosti družbenih načel) niti niso te oblike
|
||||
> *cilj*, h kateremu teži vsaka zgodovina, ki bi bila po dosegu tega cilja
|
||||
> odpravljena, saj bi izpolnila svojo nalogo. Temveč je to prav zgodovina teh
|
||||
> oblik, njihovih pretvorb kot oblik združevanja ljudi v družbo, kot oblik, ki
|
||||
> izhajajo iz ekonomskih stvarnih odnosov in gospodujejo nad celoto medsebojnih
|
||||
> odnosov med ljudmi (in s tem tudi odnosov ljudi do samih sebe, do narave
|
||||
> itn.). [@lukacs1985zgodovina, 64]
|
||||
|
||||
Ker sta s tem izhodišče in cilj meščanske misli vedno potrdilo za
|
||||
nespremenljivost obstoječega reda stvari, mora meščanska misel tu trčiti na
|
||||
neprekoračljivo mejo. Zgodovinskega procesa ne more miselno obvladati. Lahko ga
|
||||
miselno odpravi in organizacijske oblike sedanjosti dojeti kot večne naravne
|
||||
zakone, ki so se v preteklosti -- na način, ki je nezdružljiv z načeli prav
|
||||
miselno odpravi in organizacijske oblike sedanjosti dojame kot večne naravne
|
||||
zakone, ki so se v preteklosti -- na način, ki je nezdružljiv prav z načeli
|
||||
meščanske racionalne in k zakonitostim stremeče znanosti -- uveljavljali
|
||||
nepopolno ali pa sploh ne. Lahko pa iz zgodovinskega procesa izloči vse, kar je
|
||||
smiselno in teži k nekemu cilju, ter ostane pri goli individualnosti
|
||||
|
@ -107,15 +109,6 @@ pragmatično opišemo, ne moremo pa jih dojeti kot umne. Lahko jih le *estetsko
|
|||
organiziramo*, ali pa jih moramo dojeti kot *na sebi nesmiseln material* za
|
||||
uresničevanje brezčasnih, nadzgodovinskih, *etičnih* načel.
|
||||
|
||||
- formalno-racionalisticni nazor
|
||||
- iracionalno-individualisticni nazor
|
||||
|
||||
- kako marx reši dilemo?
|
||||
|
||||
zgleda, da v marxovi razrešitvi spet ni prostora za zavest.
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
V teh medsebojno izključujočih nazorih o istem predmetu pri, na eni strani,
|
||||
*formalistično-racionalnem* ter, na drugi, *iracionalno-individualističnem*
|
||||
pojmovanju zgodovine, se zrcali antagonizem kapitalističnega produkcijskega
|
||||
|
@ -123,20 +116,37 @@ reda.
|
|||
|
||||
Prvi pravzaprav pove, da je človek v meščanski družbi podrejen produkcijskim
|
||||
silam. Družbeno gibanje ima zanje obliko gibanja stvari, pod nadzorom katerih
|
||||
so, namesto da bi oni nadzorovali nje. [@marx2012kapital1, 60]
|
||||
so, namesto da bi oni nadzorovali nje. [@marx2012kapital1, 60] Nasproti temu
|
||||
Marx postavi pojmovanje kapitala (in vseh predmetnih oblik politične ekonomije)
|
||||
kot *družbenega odnosa* med ljudmi, ki se izraža s stvarmi. Z redukcijo človeku
|
||||
tuje stvarnosti družbenih tvorb na odnose med ljudmi Marx hkrati odpravi z drugo
|
||||
platjo dileme. Odnosi človeka do človeka so pri marksovski historični kritiki le
|
||||
temelj tuje stvarnosti družbenih tvorb. Z redukcijo torej ne odpravlja neodvisne
|
||||
zakonitosti in objektivnosti teh tvorb do človeških volj oziroma do volje in
|
||||
mišljenja posameznika. Pri Marxu je objektivnost samoobjektiviranja človeške
|
||||
družbe na določeni stopnji svojega razvoja in velja zgolj v okviru tistega
|
||||
zgodovinskega okolja, ki jo proizvaja in ki ga ta spet določa.
|
||||
|
||||
- Marx nasproti tej [postvarelosti] postavi, da je kapital družbeno razmerje.
|
||||
razmerje med ljudmi.
|
||||
|
||||
zgleda, da v marxovi razrešitvi spet ni prostora za zavest.
|
||||
|
||||
napačna zavest
|
||||
|
||||
> Konkretno raziskovanje pomeni torej: odnos do družbe kot celote. Šele
|
||||
> v tem odnosu se namreč pojavi v vseh svojih bistvenih določilih vsakokratna
|
||||
> zavest ljudi o svojem obstoju. [@lukacs1985zgodovina, 66]
|
||||
|
||||
razredna zavest
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
> Razredna zavest je torej -- abstraktno formalno gledano -- hkrati razredno
|
||||
> določeno *nezavedanje* lastnega družbenozgodovinskega ekonomskega položaja.
|
||||
> [@lukacs1985zgodovina, 67]
|
||||
|
||||
---
|
||||
### 2.
|
||||
|
||||
...
|
||||
|
||||
## Za kaj gre pri problemu reifikacije?
|
||||
|
||||
|
|
Loading…
Reference in New Issue